نحوه صادرات کالا

صادرات کالا

صادرات کالا

چگونگی و نحوه صادرات کالا شامل فرآیند ها و مراحل قانونی خاصی است که شخص یا شرکت صادرکننده ملزم به رعایت آن ها می باشد. در ابتدا بهتر است در خصوص معنای کلمه صادرات بپردازیم، صادرات به معنای منتقل کردن کالا از کشور مبدا به کشور مقصد می باشد در صورتی که این انتقال با رعایت جوانب قانونی و از مسیر قانونی دو کشور انجام شود، فروشنده کالا از کشور مبدا به عنوان صادر کننده و خریدار کالا به عنوان وارد کننده به شمار می رود.

ایران با دارا بودن منابع طبیعی سرشار و همچنین تولید محصولات خاصی مانند خرمای صادراتی، زعفران، پسته و انجیر خشک پتانسیل و سابقه بسیار بالایی در انجام صادرات دارد، موارد گفته شده از جمله منابع بسیار عالی درآمدی برای کشور می باشد. مسلما در دنیای امروز و تغییر و تحولاتی که در همه عرصه ها اتفاق افتاده است و با گسترش جمعیت، هیچ کشوری به تنهایی قادر به تولید همه اقلام مورد نیاز خود نیست و پیشرفت کشور ها با همکاری و همدلی کشورها با یکدیگر انجام می شود. کشورهای درحال توسعه با کمک صادرات کالا می توانند، نوآوری و کیفیت کالا را بالا ببرند، که با این کار، رقابت در بین شرکت های صادر کننده افزایش می یابد.

صادرات کالا به کشورهای دیگر از زمان های بسیار قدیمی و دور مورد توجه بسیاری از بازرگانان واقع شده بود به طوری که شما می توانید در سفرنامه های مختلف، بازرگانان زیادی را مشاهده کنید که از شرق دور برای تجارت و صادرات کالاهای با ارزش خود ماه ها به مسافرت می پرداختند. راه ابریشم یکی از مسیرهای بسیار مهم بوده که هزاران صادرات و جابه جایی کالا، از طریق آن صورت گرفته است.

تعریف صادرات کالا

صادرات به معنی انتقال کالا از کشوری به کشور دیگری می باشد که البته این انتقال فقط کالا نمی باشد و امکان دارد خدمات نیز به کشورهای دیگر صادر شود. البته انتقال کالایی صادرات نامیده می شود که از راه های قانونی و گمرکی کشور صورت گرفته باشد و تمام تعرفه ها و عوارض مربوط به آن پرداخت شده باشد؛ در غیر این صورت حالت قاچاق را به خود می گیرد و قانونی نمی باشد، شرکت های بسیار زیادی محصول و کالای تولید شده خود را به کشورهای مختلف در جهان ارسال و صادر می کنند که برای برخی از محصولات هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و تولید کنندگان می توانند به دورترین مناطق در دسترس نیز محصول تولید شده خود را ارسال کنند.

مزیت ها و معایب صادرات کالا چیست؟

همانطور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره شد، امروزه شرکت های بسیار زیادی محصولات و خدمات تولید شده خود را به کشورهای مختلف جهان صادر می کنند و این امر سبب می شود روابط اقتصادی و فرهنگی کشورها نیز با یکدیگر بسیار خوب باشد. اگر میخواهید در مورد مزیت ها و معایب صادرات اطلاعاتی را به دست بیاورید، در ادامه متن با ما همراه باشید:

مزیت های صادرات

  • کاهش هزینه های تولیدی
  • حفظ موقعیت رقابتی در بازارهای جهانی
  • افزایش و حفظ کیفیت محصولات تولید شده
  • افزایش توانایی ها و مهارت کارکنان
  • افزایش سهم بازار هدف
  • افزایش سود به دست آمده
  • شناساندن برند خود در سطح جهانی
  • وارد کردن ارز خارجی به چرخه اقتصاد کشور
  • رقابت کردن با بهترین برندهای خارجی

بسیاری از شرکت ها با در نظر گرفتن ریسک و معایب موجود در صادرات، باز هم اقدام به صادرات محصولات و کالاهای خود می کنند چرا که به خوبی می دانند با رعایت تمام اصول مربوط به نحوه صادرات می توانند از مزیت های بسیار آن بهره مند شوند.

معایب صادرات

  • صادرات برای شرکت های کوچک و متوسط بسیار سخت و مشکل می باشد.
  • تفاوت های فرهنگی در برخی از موارد مشکلات بزرگی را به وجود می آورد.
  • نبود دسترسی راحت به خدمات پس از فروش محصولات، یکی از دغدغه های خارجیان در استفاده از محصولات شما می باشد.
  • طی کرده مراحل مربوط به نحوه صادرات توسط صادرکنندگان که در بسیاری از مواقع بسیار سخت و طولانی می باشد.

راهنمای صادرات کالا، گام نخست بازاریابی صادراتی

برای اینکه با نحوه صادارت کالا آشنا شوید در اولین مرحله باید به بازاریابی توجه کنید در تمام متون آموزشی چگونگی و نحوه صادرات کالا، مهمترین گام در صادرات را بازاریابی ذکر کرده اند. در تعریف بازاریابی می توان به شناخت بازارهای خارجی اشاره نمود از روش هایی که می توان به این شناخت رسید، مذاکره با خریداران در کشور مقصد و شرکت در نمایشگاه های بین المللی است. اتاق های بازرگانی و سفارتخانه‌ها نیز می توانند اطلاعات مناسبی را برای صادرات در اختیار صادرکنندگان قرار دهند. یکی دیگر از مواردی که باید در نحوه صادرات کالا به خارج از کشور و بخش بازاریابی آن اشاره نماییم، شناخت کالاهای رقیب از نظر کیفیت و قیمت می باشد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب بازاریابی صادراتی را مطالعه کنید.

نحوه صادرات کالا (یافتن فروشنده معتبر برای صادرات)

یکی از مهم ترین بخش های صادرات کالا که مشخص کننده ی سود تجارت در یک بازار رقابتی است، مربوط به خرید کالا در بازار مبدا می باشد! نحوه صادرات کالا به صورت مرحله به مرحله است و مانند هر فعالیت تجاری دیگری باید با برنامه ریزی اصولی صورت گیرد و در کنار آن از علم روز دنیا نیز بهره مند بود تا توانست در بازار های خارجی که از حساسیت های خاص خود برخوردار است به موفقیت دست یافت. به صورت کلی یکی از مهم ترین بخش های صادرات، پیدا کردن فروشنده معتبر می باشد.

نحوه صادرات کالا به کشورهای همسایه

برای توضیح نحوه صادرات کالا به کشورهای همسایه بهتر است برخی از کشورها را به عنوان نمونه به صورت مختصر برای شما بررسی کنیم. در ادامه در خصوص نحوه صادرات کالا به عراق و قطر صحبت خواهیم کرد؛ اما به یاد داشته باشید که اولین قدم در صادرات کالا به هر کشوری، شناخت بازار کشور مقصد و نیازهای آن می باشد.

نحوه صادرات کالا به عراق

نحوه صادرات به عراق با بررسی بازار این کشور آغاز می شود، این کشور به دلیل جنگ هایی که در زمان صدام و آمریکا داشته است از نظر صنعتی پیشرفت چندانی نداشته و مستعد وارد کردن کالا از کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه مانند ایران می باشد. معمولا صادرات کالا به عراق از مرزهای خسروی، مهران، غرب تهران و با شماق و کرمانشاه و پیرانشهر صورت می گیرد.

همانطور که گفته شد نحوه صادرات کالا مراحل گوناگونی دارد که یکی از آنها شناسایی بازار است، در مورد عراق با بررسی های که انجام شده و صادرات صورت گرفته به خوبی  مشخص است که مواد غذایی، مواد معدنی و قطعات صنعتی جز مهمترین کالاهای صادراتی می باشند. نحوه صادرات کالا به عراق نشان می دهد که این کشور بازار بسیار مناسبی جهت واردات کالا دارد و عمده ترین محصولاتی که در این کشور با قیمت مناسب به فروش می رسد، محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی و مواد غذایی می باشد. روش صادرات به عراق همانند بقیه کشورها با عبور از مراحل قانونی امکان پذیر است.

پتانسیل بالای بازار صادراتی ایران در قطر

قطر نیز یکی از بازار های مناسب صادراتی ایران است، با وجود اینکه قطر کشور بسیار ثروتمندی می باشد ولی از نظر واردات کالا برای ایران در رتبه بسیار بالایی قرار دارد، نحوه صادرات به قطر از طرق مختلف انجام می شود، با توجه به اینکه قطر با ایران مرز آبی مشترک دارد، بهترین راه برای صادرات کالا، راه های دریایی است، لازم به ذکر است که این روش هزینه کمتری برای صادرکننده به همراه خواهد داشت.

با توجه به اینکه قطر، ارتباط چندان خوبی با کشورهای همسایه عربی ندارد و با تحریم های زیادی از سمت عربستان مواجه است، امتیاز بزرگی برای ایران بوجود آمده است و این امر میتواند در زمینه صادرات کالاهای ایرانی به قطر تاثیر مثبت داشته باشد، زمانی که به فکر چگونگی و نحوه صادرات کالا به قطر هستید باید در ابتدا بازار آن را به خوبی شناسایی نمایید.

از مهمترین کالاهای وارداتی قطر می توان به مواد غذایی مانند خرما، پسته، گوجه، هندوانه، زعفران و غیره اشاره نمود. از جمله کالاهایی دیگر صادراتی به قطر می توان مواردی مانند انواع شیشه، گچ، آهن و مواد معدنی، رنگ، ورقه های فلزی، انواع صنایع دستی، کف پوش را نام برد.

در مورد نحوه صادرات کالا به قطر باید به این نکته اشاره شود که تسلط به زبان رسمی کشور یعنی عربی الزامی می ‌باشد، البته زبان انگلیسی نیز در این کشور رواج دارد اما آشنایی با زبان رسمی آنها، کار صادرات را برای شما تا حد زیادی آسان می کند، آشنایی با فرهنگ مردم کشور قطر نیز در نحوه صادرات کالا به قطر بسیار ضروری می باشد.

صادرات کالا به چین

یکی از کشورهایی که مراودات تجاری زیادی با ایران دارد، کشور چین می باشد، صادرات ایران به چین یکی از زمینه های پرسود و پرطرفدار می باشد. نحوه صادرات به چین نیز به آشنایی به بازار آن کشور بستگی دارد. بر اساس شناسایی بازار چین کالاهایی مانند خشکبار، فرش، زعفران، محصولات پتروشیمی، چوب و آهن از جمله مهم ترین کالاهای صادراتی به چین می باشند.

چگونگی صادرات کالا

دومین گام در توضیح نحوه صادرات کالا  صدور پیش فاکتور است، در واقع صادر کننده با شناسایی بازار مقصد و مراکزی که قصد فروش به آنها را دارد پیش فاکتور را ارسال می کند. 

تهیه و بسته بندی کالای صادراتی

بعد از شناسایی بازار مقصد و صدور پیش فاکتور، نوبت به مرحله خرید و بسته بندی کالای صادراتی می شود، بسته بندی یکی از مهم ترین بخش های صادرات می باشد، مواد غذایی و محصولات کشاورزی باید دارای بسته بندی استاندارد باشند؛ به عنوان مثال در نحوه صادرات میوه یک بحثی به نام  بسته بندی میوه صادراتی وجود دارد که باید با توجه به قوانین صادرات میوه این کار انجام شود.

به طور مثال بسته بندی کیوی صادراتی باید در سبد و کارتن یک ردیفه با شانه بین 3 تا 4 کیلوگرم باشد، اگر کیوی را به صورت فله بخواهید صادر کنید باید حداکثر تا 10 کیلوگرم وزن داشته باشد. اگر سبد یا کارتن بدون شانه باشد، باید حداکثر تا 2 کیلوگرم وزن داشته باشد. یا در بسته بندی گیلاس صادراتی یا دیگر میوه های تازه هسته ای، از نیم کیلو تا 6 کیلوگرم انجام می شود. مراحل صادرات میوه با صادرات کالای دیگر اختلاف چندانی ندارد و در جزییاتی با یکدیگر متفاوت می باشند. در صورتی که هنوز به اندازه کافی در زمینه صادرات تجربه ندارید، شرکت های مشاوره صادراتی می توانند گزینه خوبی برای راهنمایی شما باشند.

مشخص کردن ارزش گمرکی

در مرحله بعد به بحث تعیین ارزش گمرکی کالا می رسیم، تعریف آن عبارت است از مبلغی که برای خرید کالا در مبدا داده شده به اضافه هزینه‌ی باربری، کلیه هزینه های مربوط به افتتاح اعتبار و کلیه هزینه هایی که تا ورود کالا به اولین دفتر گمرکی به آن تعلق می گیرد. به صورت کلی می توان گفت اظهار کالا به گمرک، عقد قرار دارد حمل و بیمه، گواهی بازرسی کالا، دریافت رسید فاکتور و گواهی ارسال کالا از جمله مواردی ست که در این مرحله قرار می گیرد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب ارزش گذاری گذاری کالا در گمرک را مطالعه کنید.

اخذ مجوز صادرات

از جمله مراحل دیگری که در خصوص نحوه صادرات کالا به آن نیاز دارید، گرفتن مجوز از ارگان هایی است که در این رابطه فعالیت دارند، به صورت کلی شما برای صادرات کالا نیاز به یک سری مجوز دارید که بدون آنها عملا امکان صادرات هیچ محصولی را نخواهید داشت. روش اخذ مجوزهای لازم برای صادرات در رابطه با محصولات و کالاهای مختلف در برخی مراحل متفاوت می باشد. وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد جز مهمترین ارگان های صادر کننده مجوز می باشند. برخی از شرکت ها با برگزاری دوره های آموزشی مانند آموزش صادرات و واردات تمام مراحل قانونی در این رابطه را آموزش می دهند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله نحوه اخذ مجوز صادرات را مطالعه کنید.

امروزه قوانین و مقررات بسیار زیادی برای صادرات انواع مختلف محصولات وضع شده است که این قوانین و مقررات با توجه به کشور مبدا و مقصد نیز بسیار متفاوت خواهد بود و شما بایستی از تمام قوانین وضع شده آگاهی لازم را داشته باشید تا بتوانید به شکل صحیح و به نحو احسن صادرات کالای مورد نظر خود را داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب قانون صادرات و واردات  را مطالعه کنید.

اخذ مجوز صادرات خرما

برای درک بهتر شما از اخذ مجوز صادرات، در اینجا به نحوه صادرات خرما اشاره مختصری خواهیم داشت. برای صادرات برخی از محصولات مانند خرما، داشتن کارت بازرگانی الزامی است، البته برخی از شرکت هایی که کارت بازرگانی و مجوز لازم را دارند، این کار را برای بسیاری از صادر کنندگان انجام می دهند. با توجه به قانون موجود، تعرفه صادرات خرما صفر است و صادر کنندگان بدون پرداخت تعرفه می توانند خرما را صادر کنند، البته برای جلوگیری از افزایش قیمت خرما در کشور برخی از مواقع صادرات خرما ممنوع می شود.

در نحوه صادرات برخی از کالاها مانند صادرات خرما باید قوانین و استاندارد های کشوری که قصد صادرات به آنجا را دارید رعایت کنید. کشورهای اروپایی مقصد انواع خرماهای ایرانی می باشد ولی باید توجه داشته باشید که در این کشورها قوانین سختی برای واردات مواد غذایی وجود دارد و قبل از ورود مواد غذایی باید آزمایش های متعددی برروی مواد غذایی انجام شود. بسته بندی خرمای صادراتی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و استفاده از یک بسته بندی استاندارد می تواند در بازاریابی محصول، قیمت و حفاظت از آن، نقش موثری داشته باشد.

مطالب مرتبط:

خرمای مجول
صادرات به روسیه
صادرات خشکبار به اروپا
صادرات خرما به امارات
انواع خرمای صادراتی ایران

مراحل اخذ مجوز صادرات کالا

در مرحله بعد به بخش اظهار کالا به کمرگ می رسیم در این مرحله بعد از اینکه کالا به گمرک رسید برگه خروج یا صادرات آن تنظیم می شود و بعد از بررسی های لازم، پلمپ کردن بسته ها برای صادرات انجام می شود. برای درک بهتر نحوه صادرات زعفران را بررسی خواهیم کرد. برای صادرات زعفران بعد از مراحل کشف بازار فروش باید به فکر گرفتن مجوز برای صادرات زعفران بود، از جمله مجوزها و مدارکی که اخذ آنها اجباری می باشد می توان به گواهی استاندارد، گواهی بهداشت دام نباتات، ارائه کارت بازرگانی و برگه ای که نشان دهنده ثبت محصولی به نام زعفران در گمرک است، اشاره کرد. در جریان نحوه صادرات کالا و در قسمت ثبت محصولی مانند زعفران در گمرک باید ابتدا اظهارنامه صادراتی خود را تنظیم نمایید.

در نحوه صادرات کالا بهتر است بدانید برای تنظم اظهارنامه مواردی همچون مشخصات فرد صادر کننده کالا، مشخصات اظهار کننده مانند زعفران، مشخصات وسیله حمل بارگیری، تمام مشخصات زعفران مانند وزن، قیمت زعفران و مقدار آن، اسم گمرکی که اظهار نامه به آن تحویل داده می شود، در اظهارنامه ثبت می گردد و به گمرک تحویل داده می شود.

روش اخذ مجوزهای لازم برای صادرات کالا

اخذ مجوزهای لازم برای صادرات کالا نیازمند انجام یک سری مراحل می باشد که فرد صادر کننده باید به ترتیب نسبت به انجام آنها اقدام کند، در ادامه این موارد را به صورت کامل برای شما بررسی کردیم:

  • عقد قرار داد با شرکت های حمل ونقل و بیمه کالای صادراتی

 در این مرحله صادر کننده باید با یک شرکت معتبر حمل و نقل قرار داد حمل امضا کند و در کنار آن محصولی که قصد صادر کردن آن را دارد بیمه نماید.

  • دریافت گواهی بازرسی کالا

در طی مسیر صادرات یک کالا به دریافت گواهی بازرسی کالا می رسیم، این مرحله توسط خریدار انجام می شود و باید موسسه هایی انتخاب شود که مورد تایید دو طرف قرارداد باشد.

  • اخذ گواهی مبدا کالا

گرفتن گواهی از محلی که قرار است صادرات انجام شود، از جمله مهم ترین مراحل در نحوه صادرات کالا می باشد. در این بخش فاکتور فروش صادر می شود و به تایید اتاق بازرگانی می رسد، اتاق بازرگانی نیز با مدارکی که دریافت می کند مانند تصویر پروانه گمرکی، تصویر بارنامه و کپی از فاکتور فروش، گواهی مبدا کالا را صادر خواهد کرد.

  • ارسال کالا به کشور مقصد

تقریبا در آخرین مرحله نحوه صادرات کالا به ارسال کالا به مقصد می رسیم، صادر کننده جواز خروجی را به بخش حمل و نقل می دهد و آن شرکت بر اساس بارنامه، کالا را بارگیری می کند و به مقصد ارسال می کند.

چند نکته کلیدی در خصوص نحوه صادرات کالا

دقت داشته باشید که در نحوه صادرات کالا، پیگیری و کسب تجربه عوامل بسیار مهمی می باشند، در واقع با یک بار صادرات کالا شما به تمام مراحل  و چگونگی و نحوه صادرات کالا تسلط پیدا نخواهید کرد، باید در این کار استمرار داشته باشید. همچنین دقت داشته باشید که در دنیای رقابت امروزی از مهمترین مسایل در نحوه صادرات کالا بسته بندی می باشد، اگر بتوانید کالاهای صادراتی را با بسته بندی های استاندارد و مطلوب ارائه کنید، قطعا موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد،هرچه در بسته بندی موفق تر باشید در بازار رقابتی و دیده شدن محصولات موفق خواهید بود.

چگونگی و نحوه صادرات کالا صرفا به طی کردن برخی مراحل اداری نیست و باید کیفیت کالا را در طول سال های کاری خود حفظ نمایید، در غیر این صورت به زودی از بازار حذف خواهید شد. برای بازاریابی همیشه راه های جدیدی را کشف کنید و نمایشگاه های کشورهای مقصد را فراموش نکنید. برند سازی از جمله کارهایی است که در بازاریابی محصول بسیار مهم است و با این کار می توانید محصول را به خوبی معرفی نمایید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ضرورت بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

بیمه کالای صادراتی یکی از مهمترین مراحل در چگونگی و نحوه صادرات کالا است. داشتن یک دفتر یا مرکزی در کشور مقصد بسیار به صادر کننده کمک خواهد کرد. اگر تازه شروع به کار کرده اید، صادرات کالای مورد نظر خود را در حجم های کمتر انجام دهید. دقت داشته باشید که سازمان توسعه تجارت برای صادرکنندگان حمایت های گوناگونی دارد، بنابراین بهتر است با آن مجموعه به درستی ارتباط برقرار کنید. 

مراحل صادرات کالا به کشورهای خارجی

از مراحل و نحوه صادرات به کشورهای خارجی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  بازاریابی بسیار حرفه ای برای محصول و کالای تولید شده
  • صدور پروفرما یا همان پیش فاکتور
  • تدارک و بسته بندی محصولات تولید شده
  • تعیین ارزش گمرکی
  • کسب مجوز از ارگان های ذی ربط
  • اظهار کالا به گمرک
  • عقد قراردادهای حمل و بیمه نامه های لازم
  • دریافت و اخذ گواهی بازرسی کالا
  • صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا
  • ارسال کالا

اگر شما اطلاعات کاملی در مورد چگونگی ارسال و نحوه صادرات نداشته باشید بی شک در وهله ی اول سبب از دست دادن سرمایه و شهرت خود خواهید شد به همین دلیل سعی بر آن داشته باشید تا تمام مراحل و گام های صادرات را به نحو احسن طی نمایید تا مشکلی به وجود نیاید.

تعرفه های صادرات کالا

تعرفه صادرات یا به عبارت حقوق گمرکی، عبارت است از عوارضی که دولت برای حمایت از کالای صادر شده، از صادرکنندگان دریافت می کند. تعرفه های صادراتی از مهم ترین مراحل در نحوه صادرات کالا می باشد. بر اساس نوع صادرات تعرفه های بسیار متفاوتی وجود دارد که در ادامه به برخی از این تعرفه ها اشاره خواهیم کرد:

  1. تعرفه ارزشی: نحوه صادرات و اخذ تعرفه ارزشی بدین صورت می باشد که با توجه به ارزش کالای صادر شده، بایستی مبلغی را پرداخت نمایید.
  2. تعرفه ثابت: نحوه صادرات و اخذ تعرفه در این موارد بر اساس وزن می باشد.
  3. تعرفه مرکب: تعرفه مرکب از ترکیب تعرفه ارزشی و ثابت بوده و طبق این دو تعرفه شما بایستی عوارض مربوطه را پرداخت نمایید.
  4. تعرفه های یک ستونه، دو ستونه و سه ستونه از دیگر تعرفه های مربوط به صادرات کالا و محصول می باشد که شما با توجه به نوع صادرات خود میتوانید یکی از آن ها را پرداخت نمایید.

افرادی که در حوزه صادرات محصولات فعالیت می کنند، بایستی در مورد نحوه صادرات محصولات خود اطلاعات لازم را به دست بیاورند تا بتوانند به راحتی مراحل و اقدامات لازم برای صادرات را انجام دهند.

صادرات کالا از بخش‌های مهم اقتصاد هر کشور است که ذهن دولتمردان و اقتصاددانان را به خود مشغول می‌کند. برای صدور کالا، باید بدانیم که مدارک لازم جهت صادرات کالا چیست؟ صادرات از مقوله‌هایی است که در سیستم اقتصادی هر کشور برای کسانی که وارد این مقوله می‌شوند، از ضروریات است. شرکت‌های تشکیل شده در زمینه بازرگانی، اهداف مهم خود را بر مبادلات بازرگانی، پایه‌گذاری می‌کنند. برای اینکه بدانید در مبادلات اقتصادی چطور کالای خود را صادر کنید باید با مدارک لازم جهت صادرات کالا، آشنا باشید.

شناخت موارد لازم جهت صادرات کالا

برای اطلاع از مدارک لازم جهت صادرات کالا و بازار اطراف خود باید چشم خود را باز کرده و بر اطراف خود تمرکز کنیم. مهم‌ترین نکته‌ای که باید بدانیم این است که در ابتدا، نوع پرداخت‌های بین‌المللی را بشناسیم. یکی از مدارک لازم جهت صادرات کالا به صورت بین‌المللی، اعتبارنامه LC است. این اعتبارنامه می‌تواند آسیب‌های مالی برای هر دو کشور را کاهش دهد. اعتبارنامه مزبور اطمینانی است که بانک‌ها برای پرداخت هزینه‌ها و دریافت کالا به دو طرف در معامله می‌پردازند. حمل و نقل کالا از موارد مهم مربوط به صادرات کالا است. این مقوله جزء بزرگی از تجارت بین‌المللی است. اگر متقاضی تجارت بین‌الملل هستید، برای شناخت مدارک لازم جهت صادرات کالا، باید فرستنده‌های خود را شناسایی کرده و راه‌های ارتباط با خود و اطرافیان را شناسایی کرده، باید قوانین و مدارک مربوط به صدور کالا را بشناسیم زیرا ممکن است برای پیگیری آنها، مجبور به وارد شدن در روند حقوقی شویم.

شما به عنوان صادر کننده باید از مدارک لازم جهت صادرات کالا مانند بیمه محصولات خود در زمینه حمل و نقل اطلاع داشته باشند؛ حمل و نقل بین المللی کالا به سه طریق دریایی، زمینی و هوایی صورت می گیرد، این امکان وجود دارد که بار مذکور خساراتی در طول مسیر ببیند و یا به صورت کامل از بین برود، بنابراین شما باید تمام بار را بیمه کرده و در صورت بروز هر خسارتی، آماده پاسخگویی باشید.

مدارک لازم جهت صادرات کالا

برای کار کردن در زمینه صادرات، باید از مدارک لازم جهت صادرات کالا اطلاع داشته باشیم. این مدارک عبارتند از:

  1. کارت بازرگانی که باید آن را از اتاق‌های بازرگانی به نام صادر کننده، دریافت کرد.
  2. مجوز صادرات که باید برای صدور کالا آن را در دست داشت.
  3. از دیگر مدارک لازم جهت صادرات کالا، داشتن گواهی بهداشت و قرنطینه برای انواع کالا.
  4. در دست داشتن گواهی استاندارد برای کالای مزبور، جهت مواردی که کالا مشمول مقررات اجباری استاندارد صادرات باشد.
  5. از دیگر مدارک لازم جهت صادرات کالا، داشتن گواهی انرژی اتمی است، که به این مجوزها گواهی‌های مرسوم نیز خطاب می‌شود .
  6. تهیه صورت عدل‌بندی Packing List، در صورتی که کالا متنوع باشد.
  7. داشتن شناسنامه فرش برای افرادی که اقدام به صادرات فرش دستبافت می کنند.

مجوزهای صادرات کالا

مجوزهای صادرات، یکی از مدارک لازم  و بسیار مهم جهت صادرات کالا است. به صورت کلی کالاهای صادراتی با توجه به مجوز صدور به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  1. کالاهای مجاز: این نوع از کالا، اجناسی هستند که صدور آنها با رعایت کردن ضوابط قانونی، نیازمند کسب مجوز نیست. منظور از ضوابط، آن دسته از قوانینی است که رعایت آنها برای صادرات برخی از کالاها ضرورت دارد. این نوع از قوانین شامل ضوابط استاندارد، گواهی بهداشت انسانی، دامی و نباتی می‌شود.
  2. کالای مشروط: این نوع از کالا، شامل اجناسی می‌شود که صادرات آنها با کسب مجوز، انجام می‌شود. با اعلام موافقت وزارتخانه‌های مربوطه که موافقت کلی نامیده می‌شوند، بعد از ابلاغ به گمرک، توسط وزارت بازرگانی برای صادرات کالاهای موضوع موافقت، با مراجعه متقاضی به وزارتخانه یا سازمان مربوط جهت دریافت مجوز موردی، نیاز نخواهد بود.
  3. کالاهای ممنوعه صادراتی: کالاهای ممنوعه صادراتی، اجناسی هستند که صدور آنها به موجب قانون ممنوع است. دولت می‌تواند با توجه به شرایط خاص زمانی و با رعایت کردن قوانین مربوط، صدور این نوع کالا را ممنوع کند.

گواهی‌های لازم جهت صادرات کالا

گواهی بهداشت نباتی یکی از مدارک لازم جهت صادرات کالا است. طبق ماده ۱۸ آیین‌نامه اجرایی قانون حفظ نباتات کشور، تمامی فرآورده‌های نباتی که از ایران به کشورهای دیگر صادر می‌شود به وسیله کارشناسان قرنطینه معاینه و در صورت تایید سلامت کالا، گواهی بهداشت نباتی دریافت می‌کنند.

گواهی بهداشت دامی، از دیگر مدارک لازم جهت صادرات کالا است که طبق ماده ۷ قانون دامپزشکی کشور، وارد شدن و خارج شدن هر نوع دام زنده، تخم مرغ دارای نطفه، اسپرم دام، فراورده‌های خام دامی، دارو، واکسن، سرم و مواد بیولوژیکی، سم‌های دامپزشکی و دارویی که برای ساختن این مواد مورد نیاز است باید با تایید وزارت جهاد سازندگی انجام شود.

گواهی استاندارد از دیگر مدارک لازم جهت صادرات کالا است. اگر برای صادرات کالا، مقررات استاندارد اجباری در نظر گرفته شده باشد، دریافت گواهی استاندارد از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ضرورت دارد.

گواهی انرژی اتمی یکی دیگر از مدارک لازم جهت صادرات کالا است. در صورتی که کالاهای صادراتی شامل مواد غذایی و یا دیگر قراضه‌های فلزات شوند، دریافت و ارائه کردن گواهی مربوط به سازمان انرژی اتمی در کشور ضرورت دارد.

صورت عدل‌بندی یکی از مدارک لازم جهت صادرات کالا است. در صورتی که کالای صادراتی بیشتر از یک بسته و محتوای بسته‌ها گوناگون و متنوع باشد، ارائه یک فهرست که محتویات بسته را نشان دهد الزامی خواهد بود.

مجوز صادرات مواد غذایی

صادرات مواد غذایی دارای حساسیت های زیادی می باشد و صادرکنندگان انواع محصولات کشاورزی و مواد غذایی باید مطابق با قوانین و مقررات کشور مقصد، اقداماتی را انجام دهند. لازم به ذکر است که اخذ مجوز صادرات مواد غذایی تفاوت چندانی با کالاهای دیگر ندارد و برخی از مراحل آن تماما شبیه به مجوز صادرات اقلام دیگر می باشد.

در مرحله اول شما باید اقدام اخذ کارت بازرگانی کنید و یا اینکه یک کارت بازرگانی معتبر با نام صادرکننده را ارائه دهید، در وهله دوم باید مجوز صدور را دریافت کنید، دقت داشته باشید که تنها برخی از اقلام مواد غذایی مانند روغن نباتی، شیر، آرد و غیره دارای مجوز صدور می باشند. در مرحله بعد باید نسبت به اخذگواهی بهداشت و قرنطینه (دامی ، نباتی) اقدام کنید، در ادامه اگر کالا مشمول مقررات اجباری استاندارد صادراتی باشد می توانید گواهی استاندارد را دریافت کنید.

دقت داشته باشید که برای صدور مجوز صادرات مواد غذایی نیاز به گوهی انرژی اتمی دارید، در مرحله آخر نیز باید نسبت به تهیه صورت عدل‌بندی Packing List اقدام کرد و در نهایت بعد از انجام تمامی این مراحل می توانید مجوز صادرات مواد غذایی را از گمرک دریافت کنید.

مراحل صادرات کالا

  1. بازاریابی
  2. کسب مجوز صادرات
  3. تعیین قیمت صادراتی توسط کمیسیون نرخ گذاری
  4. صدور پروفرما (پرفورما سندی است که صادرکننده شرایط پیشنهادی خود را جهت صدور کالا به وارد کننده اعلام کند)
  5. تهیه، تدارک و بسته بندی
  6. دریافت گواهی بازرسی کالا
  7. صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا
  8. عقد قرارداد حمل و بیمه
  9. اظهار کالا به گمرک
  10. ارسال کالا
  11. دریافت واریز نامه

برای صادرات بهتر برنامه‌ریزی کنید

افرادی هستند که در زمینه ارائه ایده، تنبل بوده و این برای کار تجارت آسیب است. بنابراین کسانی که تمایل دارند وارد میدان صادرات کالا شوند باید توانایی ارائه طرح‌های بزرگ را داشته و بتوانند آن را به فراتر از مرزها گسترش دهند. برای صادرات کالا باید بدانید که می‌توانید در کنار دولت، مبادلات تجاری خود را انجام دهید و آنها نیز از شما حمایت کنند. بنابراین می‌توانید روند فعالیت‌های خود را در نظر گرفته و اجازه کمک به آنها را در موارد مختلف بدهید. کمک گرفتن از این نهادها در این زمینه می‌تواند برای کسانی که در زمینه صادرات کالا تجربه ندارند و مدارک لازم جهت صادرات کالا را نمی‌دانند مفید باشد.

صادرات موفق کالا و راه های آن

صادرات موفق دارای الزامات اساسی است که از مهم ترین آنها می توان به تولید رقابتی و شناخت بازارهای هدف صادرات اشاره کرد. مبنای حرکت برای صادرات موفق، توجه به تولید کشور در بخش های مختلف و رقابتی کردن آن در بازارهای جهانی است. در این خصوص به دو موضوع بایستی توجه ویژه شود که عبارتند از بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فضای رقابتی و شفاف در اقتصاد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات موفق و راه های آن را مطالعه کنید.

صندوق ضمانت صادرات چیست؟

صندوق ضمانت صادرات یکی از بهترین روش ها برای تامین امنیت مالی صادرکنندگان می باشد، هدف از تاسیس صندوق ضمانت صادرات، پوشش مطالبات صادر کنندگان می باشد، از جمله اهداف دیگر این صندوق این است که فعالیت های صادراتی صادرکنندگان را به وسیله صدور ضمانت های اعتباری تامین کند. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صندوق ضمانت صادرات چیست؟ را مطالعه کنید.

پرسودترین کالا برای صادرات

پرسودترین کالا برای صادرات در کشورهای مختلف متفاوت می باشد. ممکن است صادرات برخی کالاها در یک کشور سود زیادی را داشته باشد ولی در کشورهای دیگر اینطور نباشد، بنابراین شما باید ابتدا شناخت دقیقی از بازار کشور مقصد به دست بیاورید و بعد اقدام به صادرات کالا کنید. به صورت کلی میتوان گفت پسته و خرما از پرسودترین کالا برای صادرات به کشورهای مختلف می باشند. معمولاً صادرات ایران به کشورهای همسایه به منظور سودآوری ارزی صورت می گیرد، بیشترین صادرات کالا از ایران به کشورهای عراق، قطر، گرجستان، ارمنستان و ترکیه می باشد.

شرکت های صادراتی مواد غذایی

اساسی ترین و مهمترین فعالیت شرکت صادراتی در زمینه مواد غذایی افزایش تنوع در مواد غذایی است که برای صادرات کالا استفاده می شود و راهی برای افزایش بازار است و افزایش کشور های وارد کننده مواد غذایی از دیگر اهداف این شرکت ها می باشد. معمولا کشورهای واردکننده مواد غذایی در مناطقی واقع شده اند که در پرورش محصولات کشاورزی بسیار ضعیف می باشند و در واقع در مکان مناسبی از نظر آب و هوایی برای کشاورزی قرار نگرفته اند. صنایع غذایی به صورت یک شبکه کامل و پیشرفته دارای زنجیره های تامین مواد غذایی می باشند که یکی از آنها وارد کردن مواد غذایی است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله شرکت های صادراتی مواد غذایی را مطالعه کنید.

عوامل موفقیت صادرات کالا

برای داشتن یک صادرات توانمند نمی توان فقط با برنامه های سنتی در تولید و صادرات حضور پیدا کرد برای داشتن یک اقتصاد پویا ضمن هماهنگ بودن با سیاستهای تجارت بین المللی باید استراتژی داشت. اکثر واحدهای تولیدی بدلیل نداشتن امکانات و اطلاعات دقیق در رابطه با بازارهای جهانی از تمام توان خود برای تولید استفاده نمی کنند، مواردی مانند: پایین بودن کیفیت بعضی از کالاها ، بسته بندی نامتناسب ، بالا بودن قیمت تمام شده کالا ، ورود واسطه ها با نگاه سود جویانه از عوامل عدم موفقیت در عرصه صادرات است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله عوامل موفقیت صادرات را مطالعه کنید.

صادرات مواد شوینده

صادرات مواد شوینده در چند سال اخیر روند صعودی داشته است و با توجه به قابلیت های بالایی که ایران در تولید اینگونه مواد دارد باعث شده است تا به یکی از بزرگ ترین و مهم ترین کشورهای تولید کننده مواد شوینده تبدیل شود. کارخانجات مختلفی در سراسر کشور وجود دارند که در زمینه تولید و عرضه انواع گوناگون مواد شوینده مشغول به فعالیت می باشند و به همین دلیل امکان صادرات مواد شونیده به کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان وجود دارد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا