صادرات به ترکیه

صادرات به ترکیه

صادرات به ترکیه

کشور ترکیه یکی از همسایگان شمال غربی ایران است و در سال های اخیر رشد اقتصادی بسیار خوبی را تجربه کرده است. صنعت گردشگری در ترکیه بسیار توانمند است و سالانه افراد زیادی به این کشور سفر می کنند، همین موضوع سبب نیاز ترکیه به انواع مواد غذایی با کیفیت بسیار بالا شده است، در نتیجه بازار صادرات انواع اقلام خوراکی به ترکیه بسیار داغ شده است. ترکیه یکی از کشورهای هدف برای صادرات ایران می باشد و سالانه مقادیر قابل توجهی از محصولات کشاورزی و مواد غذایی به این کشور صادر می شود. البته کشور ترکیه در زمینه های صادراتی انواع محصولات ماند کشمش، پسته و غیره نیز عملکرد بسیار خوبی داشته است و انواع کالا را به کشورهای دیگر صادر می کند.

ایران و ترکیه روابط سیاسی بسیار خوبی با هم دارند، همین موضوع باعث شده است تا کشور ترکیه یکی از شریک های تجاری مهم کشور ایران به حساب بیاید و تبادلات زیادی در زمینه های انرژی و مواد غذایی داشته باشند. ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند که از دیرباز روابط اقتصادی داشته‌اند. این دو کشور در زمینه صادرات و واردات فعالیت داشته‌اند. صادرات ایران به ترکیه از گذشته وجود داشته و کالاهای متنوعی را شامل می‌شد. سطح روابط ایران و ترکیه هر روز افزایش می‌یابد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب خرید کالا از ترکیه را مطالعه کنید.

لیست کالاهای صادراتی ایران به ترکیه نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور در سطح بالایی است و ظرفیت برای افزایش آن نیز وجود دارد.طبق آمار بدست آمده، بیشترین کالاهای ایران در زمینه صادرات به ترکیه در بخش کشاورزی و در زمینه واردات در بخش گاز و پتروشیمی هستند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات واردات ایران را مطالعه کنید.

صادرات ایران به ترکیه

همانطور که گفتیم کشور ترکیه یک کشور هدف صادراتی برای ایران محسوب می شود، صادرات به ترکیه در سال 2017  با رشد خوبی رو به رو بوده و می توان گفت بازرگانان ایرانی توانسته اند در برخی زمینه ها مانند صادرات صیفی جات و خشکبار موقعیت های خوب تجاری برای خود کسب کنند. از انواع صادرات به ترکیه می توان به صادرات خشکبار به ترکیه، صادرات سنگ به ترکیه، صادرات زعفران به ترکیه، صادرات پسته به ترکیه، تجارت چمدانی زعفران به ترکیه اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات کالا از ترکیه را مطالعه کنید.

ایران در کل ده گروه کالا جهت صادرات به ترکیه ظرفیت دارد و نفت و فرآورده‌ های نفتی هم از این کالا ها مستثنی نیست البته که صادرات سنگ های ساختمانی به ترکیه نیز در این گروه جای دارد. صادرات به ترکیه، به علت طیف خوب بازار ترکیه جهت صادرات محصولات ايرانی بسیار مساعد است و در سال های اخير کشور ایران توانسته در اين بازار بسیار موفق و کارآمد ظاهر شود. تمامی محصولات از شرکت صادرات واردات از ترکیه مطمئن انجام می شود.

صادرات زعفران به ترکیه 

زعفران یا همان طلای سرخ یکی از ادویه های محبوب در جهان است و ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین کشورهای تولید کننده زعفران در جهان شناخته شده است. سالانه مقادیر زیادی زعفران به دیگر نقاط جهان صادر می شود و صادرات زعفران یکی از تجارت های مهم در ایران می باشد که دارای درآمد ارزی بسیار بالایی است. صادرات زعفران به ترکیه در سال های گذشته رونق بسیار خوبی داشته است. کشور ترکیه به سبب همسایگی و دسترسی و همچنین داشتن اقتصاد گردشگری رو به رشد، بازار خوبی برای انواع مواد غذایی است و بازرگانان ایرانی نیز توانسته اند وارد این بازار بزرگ شوند.

البته باید به این نکته توجه کرد که در سال های اخیر، برخی از کشورها مانند افغانستان، شروع به تولید زعفران کرده است که این تولیدات به سبب حمایت های بین المللی است که جهت کاهش تولید مواد مخدر میباشد. کشور اسپانیا هم در سال های اخیر وارد بازار عرضه زعفران در دنیا شده است اما به صورت مستقیم، آن را کشت نمی‌کند، روند کاری این کشور به این صورت است که زعفران را به صورت فله از ایران خریداری کرده و با بند و لیبل های مختص به خودش آن را به کشورهای دیگر صادر میکند.

با وجود همه این رقبا و مواردی که گفته شد، شهرت و کیفیت بسیار بالا زعفران ایرانی در تمام دنیا باعث شده است که صادرات آن همچنان رونق بسیار زیادی داشته باشد و سالانه درآمد قابل توجهی از این طریق به دست بیاید. کشور ترکیه یکی از طرفداران همیشگی زعفران ایران بوده و هست و سالانه بخش قابل توجهی از صادرات زعفران، به این کشور اختصاص می یابد و این در صورتی است که کشاورزان ترکیه هم با کمک مزارع گلخانه‌ای، پیاز زعفران را کشت کرده و تولید آن را شروع کرده اند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات ایران را مطالعه کنید.

نحوه فروش زعفران در ترکیه

قیمت بالای زعفران و بازار داغ آن باعث شده است که افراد زیادی به دنبال فروش آن به خصوص در کشورهای همسایه باشند، شما اگر به دنبال تجارت زعفران هستید و میخواهید آن را در مقادیر زیاد و به صورت کیلویی در کشورهای دیگر به فروش برسانید، باید تمامی مراحل قانونی صادرات را طی کنید و مجوزهای لازم را بگیرید، ارزهای صادراتی را ارائه کنید و در نتیجه عوارض آن را پرداخت کنید. اما برخی از افراد به دنبال فروش زعفران به صورت چمدانی هستند یعنی اینکه به عنوان مسافر با خودشان مقداری زعفران از کشور خارج کنند و آن را بفروشند که در این مورد به خصوص اولین سوالی که ذهن افراد را درگیر میکند این است که چه میزان زعفران را میتوانند از کشور به عنوان مسافر، خارج کنند، که این مورد در بخش زیر برای شما پاسخ داده شده است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب قیمت زعفران در ترکیه را مطالعه کنید.

تجارت چمدانی زعفران به ترکیه

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، بازار زعفران در ترکیه بسیار مناسب است و افراد میتوانند در این زمینه، به درآمد خوبی دست پیدا کنند، همین موضوع باعث شده است که برخی از افراد اقدام به تجارت چمدانی زعفران به ترکیه کنند، یعنی به عنوان مسافر زعفران را به ترکیه ببرند، اما خب در خصوص تجارت چمدانی باید بدانید که محدودیت ها و قوانین خاصی برای خروج زعفران در گمرک های ایران وجود دارد که هر شخص، بیشتر از یک مقدار مجاز یعنی 100 گرم، امکان جابه جایی ندارد و در صورت به همراه داشتن مقادیر بیشتر، از آن جلوگیری خواهد شد.

صادرات پسته به ترکیه

پسته یکی از انواع خشکبار محبوب در جهان است و ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین کشورهای تولید کننده پسته در جهان شناخته شده است. سالانه مقادیر زیادی پسته به دیگر نقاط جهان صادر می شود و صادرات پسته یکی از تجارت های مهم در ایران و دارای درآمد ارزی بسیار بالایی است. صادرات پسته به ترکیه در سال های گذشته رونق بسیار خوبی داشته است. کشور ترکیه به سبب همسایگی و دسترسی و همچنین داشتن اقتصاد گردشگری رو به رشد، بازار خوبی برای انواع مواد غذایی است و بازرگانان ایرانی نیز توانسته اند وارد این بازار بزرگ شوند. ترکیه در سال های گذشته بر روی ترویج کشت پسته سرمایه گذاری کرده و هم اکنون در جمع کشورهای تولیدکننده پسته قرار دارد اما حجم تولیدی این کشور نمی تواند جوابگوی بازار مصرف این کشور باشد و به واردات همچنان نیاز دارد.

البته در صادرات پسته به ترکیه کشورهایی مانند آمریکا و مراکش نیز وارد رقابت با پسته ایرانی شده اند. آمریکا توانسته است با ایجاد بهره وری در باغات پسته خود گوی سبقت را در زمینه ی تولید پسته از رقیب خود ایران برباید و هم اکنون خود را به عنوان بزرگ ترین تولید کننده پسته در جهان مطرح کند. به واسطه ی همکاری های اقتصادی بین ترکیه و آمریکا، صادرات پسته به ترکیه از سوی آمریکا رشد زیادی داشته است. البته به علت کیفیت بالای پسته ی ایرانی و طعم و مزه بسیار مطلوب آن، همچنان بسیاری از مشتریان جهانی به دنبال پسته ایرانی هستند و نوع ایرانی آن را به دیگر رقبا ترجیح می دهند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب شرکت بازرگانی مواد غذایی را مطالعه کنید.

صادرات خشکبار به ترکیه

خشکبار یکی از انواع مواد غذایی محبوب در جهان است و ایران نیز یکی از تولیدکننده های شناخته شده در زمینه هایی مانند پسته، انجیر خشک، خرما و بادام در جهان شناخته شده است. سالانه مقادیر زیادی خشکبار به دیگر نقاط جهان صادر می شود و صادرات پسته، صادرات خرما و صادرات انجیر خشک یکی از مهم ترین فعالیت های تجاری ایران در زمینه ی مواد غذایی است که دارای درآمد ارزی بسیار بالایی می باشد. صادرات خشکبار به ترکیه در سال های گذشته رونق بسیار خوبی داشته است. کشور ترکیه به سبب داشتن جمعیت زیاد، بازار خوبی برای انواع مواد غذایی است و فرصت بسیار خوبی برای بازرگانان ایرانی به وجود آورده است تا بتوانند کالای ایرانی را وارد این کشور کنند.

با توجه به اینکه خشکبار مدت زمان طولانی قابل نگهداری است و انواع خشکبار دارای ارزش غذایی بالایی است، تقاضا برای خرید آن بسیار زیاد می باشد، صادرات خشکبار به ترکیه یکی از زمینه های تجاری است که ارزآوری بالایی برای تجار ایرانی به همراه داشته است. سالانه مقادیر قابل توجهی انواع میوه خشک، پسته، آجیل و غیره به این کشور صادر می شود. صادرات خشکبار به ترکیه نیازمند بسته بندی های جذاب و استاندارد می باشد، در غیر این صورت با شکست مواجه خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب ضرورت بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

رشد صادرات به ترکیه

با وجود تمامی مشکلات همچون تحریم ها و مشکلات ناشی از بازگشت ارز، همچنان فعالین تجاری و بازرگانان ایرانی در این بازار بزرگ حرفی برای گفتن دارند و مشکلات نتوانسته تجار ایرانی را از منافع سرشار این بازار بزرگ دور کند. وجود قرارداد های گمرکی بین ایران و ترکیه و همچنین مشوق های صادراتی می تواند باعث افزایش حجم مبادلات دو کشور شود.

اتاق های مشترک بازرگانی دو کشور نیز در سال های اخیر بسیار فعال بوده اند و هیئت های تجاری دو کشور در تلاش برای بهبود مناسبات دو طرفه بوده اند. بسیاری از بازرگانان برای دستیابی به بازار های کشورهای اروپایی از ترکیه استفاده می کنند تا بتوانند راحت تر کالای خود را به مشتریان خود در کشورهای اروپایی برسانند. استفاده از مسیرهای ریلی و ترانزیتی ترکیه برای دسترسی به اتحادیه اروپا یک فرصت برای شرکت ها و بازرگانان ایرانی فراهم کرده است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط:

خرمای مجول
صادرات به قطر
صادرات به امارات
صادرات به روسیه
صادرات خشکبار به اروپا
صادرات خرما به امارات
انواع خرمای صادراتی ایران

نحوه صادرات به ترکیه

صادرات به ترکیه از 3 طریق دریایی، هوایی و زمینی صورت می گیرد، یکی از روش های مرسوم و سنتی حضور تاجر در کشور ترکیه و فروش مستقیم حضوری خواهد بود در این روش تاجر محصول خود را به مشتریان معرفی می کند تا خریداری صورت گیرد اما همیشه این روش پاسخگو نیست و اگر می خواهید از یک روش مدرن و جدید استفاده کنید روش های آنلاین از نمونه روش های خوبی می باشد که در این مورد شما باید سایت های تجاری که معتبر هستند را جستجو کنید و محصولاتی را که قصد فروش آن را دارید می توانید در این سایت ها قرار دهید تا به دیگران معرفی شود. 

در کل می توان گفت صادرات به کشورهای مختلف از لحاظ شرایط جغرافیایی که دارد به روش های مختلف زیر صورت می گیرد: 

  •     تحویل محصول در محلی که  به حمل کننده مقرر شده است 
  •     تحویل محصول در محل کار 
  •     تحویل  محصول در کنار کشتی 
  •     تحویل محصول در مرز کشور
  •     تحویل محصول روی عرشه کشتی
  •     تحویل محصول در بندر مقصد روی اسکله 
  •     تحویل محصول در بندر مقصد روی عرشه کشتی 

معمولا نحوه دریافت کالا با توافق دو طرف معامله انتخاب می شود. بنابراین در صورتی که بیمه کالاهای صادراتی و محل تحویل برای شما اهمیت دارد، در خصوص این موارد قبل از هر گونه معامله ای، با خریدار به توافق برسید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب اخذ مجوز صادرات را مطالعه کنید.

نکاتی که احتمالا نمی دانید (کلیک کنید)

اظهارنامه گمرکی

روش های پرداخت در تجارت بین الملل

واردات لباس از چین

واردات پوشاک از ترکیه

صادرات خرما به ترکیه

مراحل ارسال کالا به ترکیه

بعد از اینکه بازار هدف به صورت کامل شناسایی شد و مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم به صادرات کالا گرفته شد به مراحل صادرات و ارسال کالا به ترکیه خواهیم رسید، دقت داشته باشد موارد ذکر شده باید به صورت کامل و با دقت انجام شود و کم کاری در هر یک از مراحل ممکن است کار شما را با شکست رو به رو کند. مراحل ارسال کالا به ترکیه به شرح زیر می باشد:

  • تاسیس شرکت

در کل برای تمامی امور اقتصادی و رسمی نیاز است که یک شرکت تاسیس شود تا عملیات خرید و تولید کالا انجام شود.

  • ایجاد حساب بانکی

جهت مبادلات ارز بین بانکی نیاز به حساب بانکی می باشد.

  • صدور پیش فاکتور

زمانی که خریدار را تعیین شد، یک پیش فاکتور که مشخصات محصول بر روی آن درج شده برای خریدار ارسال می کنید.

  • بسته بندی

محصولات را طبق قرارداد امضاء شده به صورت بسته بندی ارسال می کنید. 

  • امور گمرکی

طبق مصوبات داخلی سیف کالا را به گمرک در ایران باید پرداخت کنید.

  • مجوز صادرات از ارگان‌های مربوط

باید مجوز صادرات کالا مانند برگ سبز گمرک را از وزارت صنعت، وزارت بهداشت، تجارت، صنایع کشاورزی و معدن و غیره گرفته شود.

  • ارائه کالا به گمرک

باید محصول و تمامی مدارک مربوط به آن را به گمرک بدهید تا اظهارنامه گمرکی را دریافت کنید.

  • بیمه کالا

باید کالای خود را از طریق شرکت های حمل و نقل بین المللی مربوطه بیمه کنید.

اقلام صادراتی به ترکیه

اقلام صادراتی به ترکیه به طور کلی شامل انواع ماشین آلات، فلزات مختلف (از جمله فلزات گرانبها شامل طلا و نقره)، مواد معدنی و شیمیایی، پلاستیک، مواد غذایی، محصولات چوبی، محصولات گیاهی، سنگ و شیشه است؛ از این بین سهم محصولات کشاورزی قابل تامل است که به دلیل تخفیف های گمرکی است که ترکیه در سال‌های اخیر برای وارد کنندگان این محصولات در نظر گرفته است.

این اقلام بیشترین درصد کالاهای صادراتی به ترکیه را به خود اختصاص می‌دهند، البته صادرات کالا به ترکیه به این موارد محدود نمی‌شود و لازم به ذکر است که یکی از دلایل گستردگی اقلام صادراتی و نرخ بالای صادرات کالا به ترکیه، محدودیت های کم و مناسب بودن قوانین صادرات به ترکیه است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب بازاریابی صادرات را مطالعه کنید.

لیست کالاهای صادراتی ایران به ترکیه در بخش کشاورزی

صادرات ایران به ترکیه بیشتر در بخش کشاورزی مطرح است. لیست کالاهای صادراتی ایران به ترکیه در این بخش، عبارت از خشکبار، خرما، میوه‌های خشک و هندوانه هستند. در سال‌های اخیر صادرات این کالاها از ایران به ترکیه تنوع بیشتری داشته است به طوری که میزان صادرات ایران به ترکیه در ماه‌های نخستین امسال یعنی سال ۹۷در حدود ۵۸ میلیون دلار و در حجم ۱۰۰۰ تن صورت گرفته است. در همین زمینه واردات ایران از ترکیه در حدود ۱۱۲میلیون دلار بوده است. ایران همچنین در سال ۹۶ در حدود ۲۱۷میلیون دلار محصولات کشاورزی به ترکیه صادر کرده است و در مقابل آن مبلغ ۵۰۳ میلیون دلار محصول از ترکیه وارد ایران شده است.

در سال‌های اخیر روابط تجاری ایران و ترکیه در زمینه محصولات کشاورزی رشد بیشتری داشته است و قراردادهای بین المللی همکاری در زمینه توسعه این روابط در جهت کشت و زرع، زنبورداری، شیلات، دامداری و دیگر فناوری‌های کشاورزی صورت گرفته است.

صادرات پیاز به ترکیه

ایران یکی از معدود کشورهایی است که به دلیلی جغرافیای مناسب و زمین های زراعی فراوان، امکان صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی را دارد، از این رو در طول سال، مازاد پیاز خود را به کشورهای دیگر صادر میکند. کشورهای زیادی به دلیل کیفیت بالا و قیمت پایین پیاز در ایران، خواستار واردات آن هستند. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم عمده صادراتی که به کشور ترکیه انجام می شود، در زمینه کشاورزی است و یکی از محصولاتی که در حال حاضر بازار صادرات آن به ترکیه داغ است، انواع پیاز زرد، ارگانیک، قرمز، طلایی و سفید است.

صادرات میوه به ترکیه

صادرات میوه به ترکیه نیز از جمله زمینه های تجاری با درآمد بالا به حساب می آید، همانطور که می دانید برخی از میوه ها مدت زمان کوتاهی قابل نگهداری هستند و برای صادرات به کشورهای با فاصله زیاد گزینه های خوبی نیستند، از این رو صادرات میوه به ترکیه به دلیل نزدیک بودن فاصله، گزینه بسیار خوبی به حساب می آید. صادرات میوه به ترکیه به صورت مقطعی و در برخی از فصول انجام می شود، از جمله میوه های صادراتی می توان به خرما، انگور، کیوی و غیره اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات کیوی به ترکیه را مطالعه کنید.

صادرات میوه خشک به ترکیه

در سال های اخیر میوه خشک به یک گزینه عالی برای صادرات تبدیل شده است که نه تنها باعث درآمدزایی میشود، بلکه تا حد زیادی مانع از به هدر رفتن ضایعات بخش کشاورزی خواهد شد. میوه خشک در ایران کیفیت مرغوب و از سوی دیگر قیمت پایین تری به نسبت برخی از کشورهای تولید کننده در این زمینه دارد، همین موضوع باعث شده است که نظر تاجران زیادی به سمت صادرات میوه خشک جلب شود و سالانه درآمد قابل توجهی در این زمینه به دست آورند.

با وجود اینکه ترکیه در زمینه تولید این محصول فعالیت دارد اما همچنان بازار صادرات میوه خشک به ترکیه فعال است و رشد نسبتا خوبی داشته است، که به نظر بسیاری از افراد این تقاضا به دلیل کیفیت بالای محصولات و میوه های ایرانی است. البته باید به این نکته هم توجه کرد که صادرات میوه خشک جای کار زیادی دارد و صادرکنندگان میتوانند با تغییرات کوچکی مانند بسته بندی، این بازار را تقویت کنند.

نکاتی که احتمالا نمی دانید (کلیک کنید)

واردات موبایل از دبی

ثبت سفارش کالای وارداتی

واردات ماشین

صادرات کشمش به ترکیه

صادرات کشمش به ترکیه مستلزم رعایت اصول و قوانین فراوانی است؛ زیرا بازارهای خریدار این محصول در کشور ترکیه استانداردهایی را در نظر گرفته اند و اگر محصول ارائه شده به آنان به سطح مورد نظر آنان نرسد هرگز آن را خریداری نخواهند کرد و اجازه وارد شدن آن را نخواهند داد. تجار ترک معمولا از نزدیک محصول را مشاهده و انتخاب خواهند کرد و بعد از عقد قرارداد آن را خریداری کرده و در ورودی مرزهای خود آن را تحویل خواهند گرفت.

لیست کالاهای صادراتی ایران به ترکیه در زمینه غیر کشاورزی

نفت و گاز در لیست کالاهای صادراتی ایران به ترکیه قرار می‌گیرند. پس از گاز طبیعی، محصولات پتروشیمی را می‌توان از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به ترکیه دانست. آمارها نشان می‌دهند که کالاهای فلزی و عناصری مثل روی و مس به شکل خام، سومین گروه از لیست کالاهای صادراتی ایران به ترکیه هستند. در این آمارگیری محصولات کشاورزی در رده چهارم قرار می‌گیرند. می‌توان گفت ایران در تجارت با ترکیه کشوری خام فروش محسوب می‌شود و کالاهای صنعتی در آن، بخش ناچیزی از صادرات ایران به ترکیه را به خود اختصاص می‌دهند.

صادرات مس به ترکیه

مس یکی از مهم ترین موادهای معدنی است که در زمینه های متفاوتی مانند حمل و نقل، ساخت آلیاژهای مختلف، ماشین آلات، وسایل برقی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد، بسیاری از کشورها به دلیل محدود بودن منابع مس، مجبور به واردات آن هستند. ترکیه از جمله کشورهایی است که برای تامین صنایع و بخش صنعتی خودش نیاز به واردات مواد معدنی مانند روی و مس و مصنوعات مربوط آنها دارد و آمارها نشان می دهد که این مواد معدنی، سالانه بخش اعظمی از صادرات به ترکیه را به خود اختصاص میدهد.

ایران یکی از کشورهایی است که در سال های اخیر، در زمینه صادرات مس به ترکیه، فعالیت زیادی داشته است، به طوری که از اوایل سال 2020 تاکنون، بیش از 130 میلیون دلار از صادرات مس و مصنوعات مربوط به آن، درآمد به دست آورده است و به دنبال این است که درآمد و آمار صادرات این مواد را افزایش دهد.

قوانین صادرات به ترکیه

به صورت کلی صادرات به ترکیه دارای قوانین سختی نمی باشد. در صورتی که قصد صادرات هر نوع کالایی به ترکیه دارید، باید از طریق یکی از بانک های ترکیه، نسبت به اخذ مجوز واردات اقدام کنید.  قوانین صادرات به ترکیه تنها در خصوص برخی از کالاها مانند سلاح های گرم، مواد منفجره و غیره سفت و سخت است، که برای صادرات این موارد حتما باید اداره امنیت ترکیه، مجوز داشت.

همچنین شما برای صادرات برخی از اقلام مانند دانه، نهال، محصولات حیوانی و محصولات گیاهی، باید نسبت به اخذ گواهی کنترل هستند، در صورتی که کالای وارداتی جز مواد گفته شده نباشد، می توانید با دریافت یک شماره مالیاتی به راحتی و بدون هیچ دردسری نسبت به صادرات محصولات خود اقدام کنید. با توجه به اینکه قوانین صادرات به ترکیه سختگیرانه نیست، افراد زیادی راغب صادرات محصولات خود به این کشور می باشند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب قوانین گمرک ترکیه را مطالعه کنید.

آمار صادرات ایران به ترکیه

اداره آمار ترکیه میزان صادرات ایران به ترکیه را در ۹ ماه اول سال جاری در حدود ۲.۹ درصد نسبت به سال گذشته دارای کاهش دانست و این میزان را ۵.۶۶۴ میلیارد دلار تخمین زد. طبق این آمار ایران را می‌توان هفتمین صادر کننده کالا به ترکیه در سال ۲۰۱۸ دانست. سهم صادرات ایران به ترکیه از کل صادرات این کشور در حدود ۳.۳درصد تخمین زده شده است. واردات ایران از ترکیه نیز اخیرا کاهش یافته است و ایران که همواره جزو کشورهای واردکننده از ترکیه محسوب می‌شد امسال با کاهش واردات کالا ۲۰درصدی از این فهرست خارج شد.

گزارش‌ها چنین نشان می‌دهند که صادرات ایران به ترکیه در سال ۹۶ در حدود ۳,۹۹۱,۱۱۷,۹۰۹ دلار بوده است که از این مقدار ۲,۳۴۹,۲۹۹,۴۰۵ دلار آن گاز طبیعی بوده است. لیست کالاهای صادراتی ایران به ترکیه نشان می‌دهد که صادرات ایران به ترکیه در زمینه گاز طبیعی در حدود ۵۹درصد ارزیابی شده است. لیست کالاهای صادراتی ایران به ترکیه سندی است که مشخص می‌کند میزان صادرات کالاها از ابتدای سال جاری تا شش ماه بعد از آن و تا ۱۶ شهریور در حدود ۲میلیارد و ۲۸۷میلیون بوده است.

در روز ۱۶ شهریور ماه ارزش صادرات ایران به ترکیه در حدود ۷۴۹ هزار دلار بوده است و در همین روز ایران در حدود ۱۱ میلیون و ۴۸۶ هزار دلار کالا از کشور ترکیه به کشور خود وارد کرده است. بنابراین ارزش کل واردات از ترکیه از آغاز امسال تا شهریور ماه، مبلغی در حدود یک میلیارد و ۲۱۹ میلیون و ۳۰۶ هزار دلار بوده است. تراز تجاری ایران با کشور ترکیه ۷۹۸ میلیون دلار مثبت ارزیابی شده است، اما از لحاظ در نظر گرفتن وزن، کالاهای صادراتی ایران هفت برابر وزن کالاهای وارداتی این کشور از ترکیه بوده است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب شرکت مدیریت صادرات  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

بهترین کالا برای صادرات به ترکیه

لیست کالاهای صادراتی ایران به ترکیه نشان دهنده متقاضیان خاص این کالاهاست. در لیست کالاهای صادراتی ایران به ترکیه محصولاتی مثل پسته، خرما، کشمش، هندوانه و آبمیوه دیده می‌شوند. دیگر اقلام در زمینه صادرات ایران به ترکیه محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های مربوط به نفت و گاز، آهن، فولاد،‌ آلومینیوم و روی هستند. ارائه لیست کالاهای صادراتی ایران به ترکیه به صورت کامل ناممکن است، زیرا این محصولات صادراتی در دوره‌های مختلف، یکسان نبوده و در هر زمانی به شکلی متنوع صادر شده‌اند.

لیست کالاهای صادراتی ایران به ترکیه نشان می‌دهد که عمده صادرات ایران به ترکیه را محصولاتی مانند گاز طبیعی مایع شده، کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه شده، آهن و فولاد ممزوج نشده آلومینیوم به صورت کار نشده، گرید نساجی پلی پروپیلن، پلی اتیلن گرید بادی، اترهای مونو بوتیل اتیلن گلیکول یا دی اتیلن گلیکول، محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد، روی و متانول در بر می‌گیرند.

افزایش صادرات ایران به ترکیه

کشور ترکیه از سال ۲۰۱۵ تخفیف‌هایی را در زمینه گمرک در نظر گرفت و همین امر سبب شد که لیست کالاهای صادراتی از ایران به ترکیه تغییر کند. بیشترین تخفیف‌های گمرکی در این زمینه به بخش کشاورزی تخصیص یافت. واضح است که ایران نیز از این مورد بی‌نصیب نماند و صادرات ایران به ترکیه نیز افزایش یافت. بنابراین بازرگانان و تاجران ایرانی باید برای موفقیت در کار صادرات خود به ترکیه با اقتصاد، قوانین، قیمت‌ها، مالیات و تخفیف‌های ترخیص گمرکی آشنا شده و در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند. قیمت‌های بازار ترکیه قیمت‌هایی واقعی نیستند و تجار باید از این مسئله مطلع باشند و قیمت‌های بازار را مبنای کار خود قرار ندهند تا با زیان مواجهه نشوند. زیرا بیشترین میزان هزینه در این کشور مربوط به مالیات است که به صورت ماهانه دریافت می‌شود.  لیست کالاهای صادراتی ایران به ترکیه نشان از این دارد که ترکیه یکی از اصلی‌ترین کشورها در زمینه واردات گاز از ایران محسوب می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب آموزش تجارت خارجی  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

شرکت صادرات به ترکیه

ترکیه به دلیل همسایگی با ایران، دارا بودن مرز زمینی مشترک و زمینه های درآمدزایی بسیار زیاد، به یکی از مقصدهای اصلی صادرات ایران تبدیل شده است که سالانه  کالاها و محصولات مختلف صنعتی و کشاورزی به آن صادر میشود. به صورت کلی میتوان گفت امکان سرمایه گذاری در زمینه های قطعات خودرو، نفت و گاز، موارد پزشکی و بهداشتی، برق، صنایع دفاعی، زعفران، پنبه، برنج، مس و روی و بسیاری موارد دیگر وجود دارد و شرکت ها و افراد فعال در این زمینه، میتوانند به درآمدهای قابل توجهی برسند.

ارتباط با تاجران ترکیه

یکی از مشکلاتی که معمولا افراد برای صادرات با آن مواجه هستند، نحوه برقراری ارتباط با تاجران کشورهای مقصد است، همیشه این سوال وجود دارد که این ارتباط از کجا و به چه صورت شکل خواهد گرفت، در جواب این سوال میتوان گفت که شرکت های مدیریت صادرات و واردات گزینه خوبی برای افراد است، این شرکت ها زمینه ای برای ارتباط گرفتن شخص صادر کننده با مشتری خود فراهم میکند و خدمات و فعالیت های مختلفی را ارائه میدهند، برای آشنایی بیشتر با این دسته از شرکت ها میتوانید مقاله شرکت مدیریت صادرات را مطالعه نمایید.

خدمات باسکول

برای خرید و فروش بهترین کالاهای صادراتی ایران و همچنین اطلاع از  قیمت آن ها می توانید از بازار باسکول استفاده کنید. با استفاده از شبکه ی تامین کنندگان و فروشندگان حاضر در بازار باسکول می توانید در هر ساعت از شبانه روز از بهترین تامین کنندگان استعلام قیمت بگیرید و یا با ثبت درخواست خرید از فروشندگان زیادی به صورت همزمان قیمت دریافت کرده و بهترین قیمت موجود در بازار را بیابید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا