بازاریابی صادرات

بازاریابی صادرات چیست؟

بازاریابی صادرات

افراد زیادی وجود دارند که ممکن است نام بازاریابی صادرات را شنیده باشند، اما هنوز کسی به صورت کامل نمی داند منظور از بازاریابی صادراتی چیست. در اصل این نوع بازاریابی هیچ گونه شباهتی به بازاریابی هایی که امروزه بیشتر مردم شاهد آن هستند، ندارد. به طور کلی باید بدانید که بازاریابی صادرات یعنی شناسایی بازارهای خارجی و پیدا کردن روش های نفوذ به آن، که بهتر است تاجران و بازرگانان پیش از ورود به بازارهای خارجی و بین المللی، به خوبی با آن آشنایی داشته باشند.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

ممکن است این سوال برای تاجران پیش آید که چگونه می توان بازارهای خارجی را مورد شناسایی قرار داد؟ آیا روش خاصی برای شناسایی بهتر این دسته از بازارها و روش های نفوذ به آنها وجود دارد؟ در اصل در بازاریابی صادراتی روش های مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به شناسایی بازارهای خارجی مناسب جهت صادرات محصول شود. 

راه های زیادی برای شناسایی بازارهای خارجی و خدمات بازاریابی صادراتی وجود دارد که شما به عنوان یک فرد صادر کننده باید با آنها آشنایی داشته باشید. دستیابی به این شناخت به وسیله مذاکره با خریداران، تماس با رایزنان، شرکت در نمایشگاه های بین المللی و غیره امکان پذیر می باشد. شناسایی کالاهای ارئه شده از سوی رقیبان و بررسی قیمت و کیفیت نیز از جمله عوامل تاثیرگذار بر روی این مورد می باشد. مسلما آشنایی با شرکت های معتبر بین المللی می تواند یک راهکار مناسب برای آغاز فرایند بازاریابی صادراتی به شمار رود. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب شرکت مدیریت صادرات را مطالعه کنید.

مراحل زیادی برای بازاریابی صادرات وجود دارد که مرحله اول آن شناسایی کردن بازار هدف می باشد. بسیاری از تاجران با تجربه و بازرگانان حرفه ای، ابتدا اقدام به شناسایی کالاهای پرطرفدار در بازار می نمایند، پس از آن با بررسی کیفیت و قیمت این کالاها محصولات خود را برای ورود به بازارهای خارجی و بین المللی دسته بندی می کنند. این دسته از افراد می دانند چه کالایی با چه قیمت و کیفیتی برای کدام کشور وارد کننده مناسب تر است و برای آنها سودمندتر خواهد بود. این افراد با طرح ریزی یک استراتژی مشخص شده صادراتی، سود بیشتری کسب خواهند کرد و در فعالیت های صادراتی خود موفق تر خواهد بود.

 به عنوان مثال شما باید بدانید برای بازاریابی صادرات به عراق بهتر است به خوبی نیازهای بازار را تشخیص دهید و آن را شناسایی کنید. منظور اصلی که از استراتژی انتخاب بازار وجود دارد این است که سیاست های توزیع و قیمت آن کالایی که انتخاب کرده اید را به درستی مشخص کنید. 

بازاریابی صادرات

بازاریابی صادرات به عراق چگونه انجام می شود؟

مسلما برای آغاز مسیر بازاریابی صادراتی مراحل زیادی وجود دارد. از میان تمام این مراحل، اولین مرحله شناسایی بازار هدف است. یک تاجر خوب باید بداند نیازهای ضروری موجود در بازار هدف چیست و پس از تعیین یک استراتژی مطلوب اقدام به طرح ریزی برای صادرات محصول نماید. یکی از بازارهای صادراتی هدف که بیشتر تاجران ایرانی بر روی آن تمرکز دارند، بازاریابی صادرات به عراق است. 

کشور عراق پس از سالها جنگ و درگیری، به شدت آسیب دیده است، از این رو کشورهای دیگر الان می توانند با شناسایی نیازهای بازار کشور عراق، با صادرات به این کشور، سود خوبی بدست آورند. پس در واقع باید بگوییم اولین گام برای حرکت در مسیر بازاریابی صادراتی شناسایی بازار هدف و نیازهای آن بازار در خصوص صادرات است. 

البته لازم به ذکر است که منظور از انتخاب بازار هدف و شناسایی آن، این است که بتوانید سیاست های توزیع و قیمت گذاری کالاهای مورد نیاز در کشور مربوطه را مورد بررسی قرار داده و به درستی مشخص کنید. تنها در چنین حالتی است که شما قادر خواهید بود یک مسیر حرکت مناسبی را برای آغاز تجارت انتخاب کنید. پیش از آنکه بخواهید اقدام به بازاریابی صادراتی کشور عراق نمایید، باید این کشور را از نظر سیاسی و اقتصادی بررسی کنید، ویژگی های جمعیت شناختی، اجتماعی و جغرافیایی آن را بررسی نمایید. راه های ارتباطی و فاصله جغرافیایی ایران با کشور مقصد را مورد بررسی قرار دهید و در انتها نیز باید وضعیت صادرات و واردات کالا به کشور مورد نظر را در نظر بگیرید. 

تمامی این اقدامات در بازاریابی صادراتی حائز اهمیت هستند. تاجران موفق و بازرگانانی که سالها تجربه در این مسیر دارند، پیش از اقدام به صادرات و بازاریابی، آمارهای صادرات و واردات کلا به این کشور را در نظر می گیرند. پس از بررسی قوانین و تعرفه های تجاری نیز با یک نقشه راه مطلوب وارد مسیر صادرات می شوند. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب حمل بار به عراق را مطالعه کنید.

بازاریابی صادرات و کالاهای صادراتی 

یک بازاریابی صادرات موفق باید موارد زیادی را در بر بگیرد که یکی از مهمترین آنها بازار هدف و وضعیت بازار می باشد. شما باید به خوبی هر یک از بخش های بازار را شناسایی کنید و هدف خود را هم مشخص نمایید تا فروش درست و اصولی داشته باشید. برای جلب کردن نظر مشتری نیاز است که در بسیاری از کالاها تغییراتی به وجود آورید. این تغییرات باید به صورتی باشد که مشتریان بیشتری را جذب کنید. شما زمانی که روی کالاها می خواهید قیمت گذاری نمایید باید به خوبی برخی از دیگر موارد را هم در نظر داشته باشید. 

روش های تبلیغاتی بسیار زیادی وجود دارد که شما بهتر است به خوبی با این روش ها آشنایی داشته باشید. برای اینکه فعالیت های ترویجی مناسبی داشته باشید باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید و به آن عمل کنید. گام های بسیار زیادی برای موفقیت در بازار وجود دارد که شما بهتر است به خوبی آنها را در نظر داشته باشید. در این صورت می توانید سود خوبی از صادرات خود به دست آورید. 

استفاده از خدمات بازاریابی صادراتی

بدون تردید یکی از بهترین روش ها برای کسب سود از بازارهای صادراتی، فروش محصولات در بازارهای خارجی است. خدمات بازاریابی صادراتی اصولا در اختیار کسانی قرار می گیرد که موفق شوند در بازارهای بین المللی شناخته شوند. به همین دلیل بازرگانان و تاجران نیاز به یک برند دارند تا بتوانند آن را از طریق تبلیغات به دنیا معرفی کنند.

از سوی دیگر باید برای ورود به بازارهای خارجی یک فروشنده حرفه ای داشت که قوانین تجارت بین الملل واقف باشد. تا بتوانند کشورهای مناسب برای صادرات محصولات و کالاها را انتخاب نموده و از طریق بازاریابی صادراتی کسب و کار خود را رونق بخشد. تمام محصولاتی که تولید شده و وارد بازارهای جهانی می شوند، از یک پروسه زمانبر و پرهزینه گذشته اند. به همین دلیل این که محصول تولید شده در چه کشوری و توسط چه شخصی به فروش برسد، مسئله مهمی است که باید بازرگانان به آن توجه کنند.

گام های موفقیت آمیز برای موفقیت در بازاریابی صادرات 

اگر شما می خواهید در بازاریابی صادرات موفقیت لازم را به دست آورید باید به خوبی برخی از نکات را در نظر داشته باشید. این نکات که اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آنها دقت داشته باشید عبارت می باشد از :

  1. شناسایی بازار هدف 

به طور طبیعی باید بدانید که اولین گام برای بازاریابی صادرات یعنی تعیین کردن اهداف بازار و مشخص نمودن نیازهایی که آن بازار دارد. تقریبا تمامی کشورها برای تامین برخی از نیازهای بازار خود، اقدام به واردات انواع کالا می کنند و شما باید بتوانید از بین تمام این کشورها، بهترین گزینه را جهت صادرات کالا انتخاب کنید.

اینکه هر یک از آن کشورها به کالای شما نیاز دارند و یا خیر اهمیت بسیار زیادی دارد که بهتر است به خوبی آن را در نظر داشته باشید. بهترین ابزاری که برای تعیین کردن بازارهای هدف وجود دارد انجام دادن تحقیقات بازار بین المللی می باشد. در این صورت شما می توانید فرصت های موجود را به خوبی بررسی کنید و شناسایی نمایید. 

  1. تدوین استراتژی برای بازاریابی های صادراتی 

بعد از اینکه بازار هدف خود را تعیین نمودید باید استراتژی های درست و اصولی بازاریابی را انتخاب کنید. بدیهی می باشد که تدوین کردن این بسته های استراتژی با لحاظ نمودن نیازهای بازار هدف انجام می گردد. شما باید به خوبی و درستی بازار هدف خود را انتخاب کنید تا جایگاه بالاتری به دست آورید. هر یک از شرکت های تجاری برای اینکه بتوانند در بازارهای بین المللی به خوبی فعالیت کنند باید در مورد تدوین استراتژی های بازاریابی اطلاعات بیشتری داشته باشند. فروش و صادرات کالای شما به این مورد تا حد بسیار زیادی بستگی دارد و شما باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید. 

  1. آماده سازی ابزارهای ارتباطات بازاریابی 

بعد از اینکه استراتژی های بازاریابی را با در نظر گرفتن آن دسته از نیازهای بازار هدف مشخص نمودید باید ابزارهای ارتباطی را آماده سازید. این مورد تاثیر بسیار زیادی روی جذب مشتری دارد و شما باید به خوبی با روش های آن آشنایی داشته باشید. شما به عنوان بازرگان و تاجر باید به خوبی برای بازاریابی صادرات خود این مورد را شناسایی کنید و از روش های اصولی آن نهایت استفاده را ببرید. شما باید بتوانید انگیزه زیادی در مشتریان خود ایجاد کنید تا بتوانید فروش بیشتری از کالاهای خود داشته باشید. توجه داشته باشید که جذاب و حرفه ای بودن آگاهی ها اهمیت بسیار زیادی  دارد و شما باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید. 

  1. ترویج 

ترویج یکی از دیگر بخش های بازاریابی صادرات می باشد که نقش اساسی و مهمی را در بازاریابی ایجاد می کند. یکی از مهمترین اهدافی  که در این مورد دنبال می شود و شما باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید این است که مشتریان و یا خریداران خود را از ماهیت آن کالایی که می خواهید ارائه دهید آگاه سازید. یکی از بهترین روش هایی که با استفاده از آن می توانید کالاهای خود را ترویج دهید اینترنتی می باشد. در واقع باید بدانید این روش مقرون به صرفه است و همین مورد از جمله مهمترین و اصلی ترین ویژگی های آن به شمار می رود. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته شده به این نتیجه رسیده اند که استفاده از جستجوگرهای اینترنتی یکی از بهترین روش هایی می باشد که افراد از آنها نهایت استفاده را دارند. 

  1. ایجاد درخواست 

 از دیگر گام های بازاریابی صادرات که نشان دهنده آغاز موفقیت شما می باشد این است که از مشتریان خود دریافت درخواست داشته باشید. شما زمانی که بتوانید هر یک از چهار گام پیشین را به درستی انجام دهید می توانید درخواست زیادی برای کالاهای خود داشته باشید. همچنین بهتر است که مزیت های رقابتی خود را به مشتریان خود بگویید تا آنها با اطمینان بیشتری از شما کالاهای خود را خریداری کنند. 

بازاریابی صادرات

نکات مهم در صادرات محصولات بین المللی

اگر تمایل دارید محصولات تولیدی خود را به کشورهای مختلف صادر نمایید، لازم است به برخی نکات مهم توجه ویژه داشته باشید. از جمله موارد زیر:

  • کیفیت مناسب کالا: این که یک کشور تا چه میزان نیاز به یک کالا دارد، نباید منجر شود که تولیدکنندگان و صادرکنندگان به کیفیت محصول مورد نظر بی توجه شوند. بدون تردید کشورهای زیادی هستند که یک کالای خاص را تولید می کنند و به بازار جهانی صادر می کنند. اما در میان تمامی این کالاها، کالایی که از بالاترین کیفیت برخوردار است همیشه می تواند بازار را در دست گیرد. 
  • نام برند: اولین مسئله ای که برای مشتری پیش از خرید یک محصول مهم است، نام برند آن است. پس بهتر است در بازاریابی صادراتی محصولاتی را برای صادرات انتخاب کنید که نام برند آنها ساده باشد و به خاطر سپرده شود. یک نام برند خوب با کیفیت محصول بالا می تواند یک قدم عالی برای آغاز فروش محصول در بازار جهانی باشد. 
  • انتخاب یک بازاریاب مطلع و آگاه: بسیاری از تاجران و بازرگانان تصور می کنند هر شخصی می تواند به راحتی بازاریابی صادراتی شرکت آنها را برعهده گیرد. اما باید بگوییم یک شرکت موفق در صادرات محصول، شرکتی است که در انتخاب بازاریاب مطلع و آگاه حساسیت بالایی به خرج دهد. بهتر است از مدیران فروش با تجربه و روابط عمومی بالا استفاده کنید تا بتواند محصولات صادراتی شما را به کشورهای دیگر به بهترین نحو مدیریت کند. 
  • تعیین قیمت مناسب: این مسئله که در بازاریابی صادراتی به آن اشاره کردیم، که باید پیش از انتخاب کشور وارد کنند محصول، وضعیت اقتصادی و جمعیتی آن مورد بررسی قرار گیرد، به منظور تعیین قیمت مناسب محصول صادراتی است. اگر کالای گران قیمت را به یک کشور فقیر صادر کنید، بدون تردید در صادرات خود شکست خواهید خورد. پس بهتر است پیش از تعیین قیمت کالای مورد نظر خود برای صادرات، میزان سرانه درآمد هر خانوار در کشور مربوطه را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید. 
  • توجه به نیاز های جامعه: در نهایت نیز باید در بازاریابی صادراتی به نیازهای هر جامعه توجه نمایید. تمام بازرگانان موفقی که توانسته اند در بازارهای جهانی به سود خوبی دست یابند، پیش از آغاز صادرات در مورد نیازهای جامعه کشور مورد نظر تحقیق کرده و اولویت های این کشور برای واردات محصول و کالا را بررسی نموده اند. با این کار کالایی را به این کشور صادر نموده اند که مورد نیاز آن کشور بوده است. 

شرکت بازاریابی برای صادرات چه فعالیت هایی دارد؟

تاجرانی که در زمینه بازاریابی صادراتی اطلاعاتی ندارند، معمولا به سراغ شرکت بازاریابی برای صادرات می روند تا تمامی فرایندهای بازاریابی شرکت خود را به ایشان بسپارند. اما  شرکت های بازاریابی چه نقشی در موفقیت بازاریابی بین المللی ایفا می کنند؟ شرکت های بازاریابی خارجی و بین المللی در واقع ماموریت دارند تا بازارهای جدید برای صادرات محصولات تولید شده در کشور را کشف کنند. 

در ایران محصولات بسیار زیادی همچون خرما، پسته، زعفران، انجیر خشک و موارد دیگر تولید می شود که بیش از ظرفیت مصرف داخل کشور است. به همین دلیل شرکت هایی که این محصولات را خریداری نموده و برای صادرات به کشورهای دیگر آماده می کنند باید بدانند به کدام بازار چه محصولی را با چه قیمتی باید صادر کنند. 

یافتن کشورهایی که نیاز به خرید این محصولات دارند، بر عهده شرکت های بازاریابی صادراتی خواهد بود. این دسته از شرکت ها با خدمات باسکول در هر ساعت از شبانه روز، می توانند بهترین قیمت محصول را از تولید کننده دریافت کرده و به اطلاع فروشنده برسانند. تا در صورتی که برسر قیمتی به توافق رسیدند، این محصول را آماده صادرات به کشورهای دیگر نمایند. 

اصولا بازاریابی صادراتی بین المللی بر روی کشورهای بسیاری تمرکز دارد و تا زمانی که شرکت بازاریابی موفق به یافتن یک کشور مطلوب برای صادرات محصولات مورد نظر نشود، به فعالیت در بازارهای جهانی و جستجوی خود ادامه خواهد داد. شرکت های بازاریابی به تاجران کمک می کنند تا در زمان کوتاه تری بتوانند کشور مناسب برای صادرات محصول خود را بیابند و سود خوبی از تجارت خود کسب کنند.

بازاریابی بین المللی و صادرات به چه صورت است؟

برای انجام بازاریابی صادراتی و بین المللی تاجران باید چند گام مهم را در مسیر کسب سود بپیمایند. این گام های موثر برای کسب موفقیت عبارتند از:

  1. استفاده از بازارهای دیجیتالی
  2. برندینگ و تبلیغات 
  3. استفاده از ابزارهای فروش 
  4. تحقیقات در مورد بازارهای بین المللی 
  5. توجه به نمایشگاه های تجاری 
  6. موارد دیگر

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که شما با انتخاب یک محصول برای صادرات، وارد دنیای بازرگانی و تجارت شده است. از این رو نباید به هیچ عنوان در خصوص رویدادهایی که در دنیای تجارت رخ می دهد بی تفاوت باشید. این رویدادها می توانند کشور محور یا محصول محور باشند. به گونه ای که تجارت شما را درگیر کرده و دچار مشکل نمایند. 

بهترین روش بازاریابی صادراتی شرکت در نمایشگاه های تجاری است. با شرکت در نمایشگاه ها می توانید رویدادهای تجاری را مورد بررسی قرار دهید و شرکت هایی را برای صادرات محصولات خود انتخاب نمایید که بیشترین نیاز را به محصولات شما دارند. بدون تردید بازاریابی بین المللی و صادرات کالا به کشورهای مختلف از حساسیت بالایی برخوردار است و باید در این زمینه دقت بسیاری انجام شود. 

تا زمانی یک تاجر موفق با گروه ها، کسب و کارها و افراد مختلف در زمینه صادرات محصولات مختلف در تعامل باشد و ارتباط برقرار کند، می تواند به راحتی از تمامی نمایشگاه های بین المللی و رویدادهای تجاری اطلاعات به دست آورد. البته برخی از شرکت های بازاریابی صادراتی سایت های مختلف را بررسی می کنند  تا اطلاعاتی که تاجران برای صادرات محصول مورد نظر خود به آن نیاز دارند را به دست آورند.

مهمترین نکات در خصوص بازاریابی صادراتی

برای بازاریابی صادرات نکات بسیار مهمی وجود دارد که برخی از این نکات از جمله نکات اصلی و مهم به شمار می روند. این نکات مهم و اصلی عبارتند از:

  1. افتتاح حساب ارزی در کشور ایران برای انجام درست معاملات تجاری 
  2. تسلط کامل بازاریاب صادراتی به زبان انگلیسی
  3. دریافت کارت بازرگانی و پرداخت مالیات کارت بازرگانی پیش از آغاز صادرات کالا به کشورهای دیگر 
  4. آشنایی کامل بازاریاب به اصطلاحات خارجی در تجارت بین الملل. زیرا این اصطلاحات از اهمیت بسیار زیادی برای صادرات برخوردار است
  5. کسب مشاوره پیش از آغاز صادرات محصول با شرکت های بازرگانی یا شرکت های مدیریت صادرات جهت دریافت راهنمایی مطلوب برای صادرات محصول مناسب با حجم کم و کسب سود بالا
  6. آشنایی مسئول بازاریابی صادراتی با سایت های دو یا سه زبانه 
  7. آشنایی کامل با تمام کشورهایی که با ایران روابط تجاری خوبی دارند

تمامی این نکات از جمله نکات مهمی هستند که تاجران باید پیش از صادرات و بازاریابی به آنها توجه نمایند. در صورتی که بازاریابی با زبان رسمی کشوری آشنایی نداشته باشد، مسلما قادر نخواهد بود به خوبی با شرکت ها و شریکان تجاری شرکت ها ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته باشد. پس انتخاب مسئول بازاریابی صادراتی کارکشته و با تجربه به اندازه تبلیغات و یافتن شرکت جهت صادرات محصول حائز اهمیت است. 

برخی از تاجران و بازرگانان استخدام بازاریاب و هزینه در این زمینه را امری بی نتیجه می شمارند و بر این باور هستند که یک تاجر خوب نیازی به بازاریاب برای ورود به بازارهای خارجی و بین المللی را ندار. اما باید بگوییم تمام مردم دنیا در حال تعامل با یکدیگر هستند. پس صادرات برخی از محصولات به کشورهایی که نیازمند آن محصول هستند می تواند یک راهکار ایده آل برای کسب سود و ورد به بازارهای جهانی باشد. 

در انتها لازم است به این نکته در بازاریابی صادراتی اشاره کنیم که  مدیران شرکت های صادرکننده محصول لازم است روز به روز بر کیفیت بیشتر محصولات تولیدی خود توجه نمایند. زیرا رضایت مشتری برای خرید محصول در کشورهای بین المللی فاکتور مهمی است که می تواند با خود قراردادهای جدید به همراه داشته باشد. پس بهتر است به تمامی این نکات و مسائل توجه نمایید.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

 

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

پیمایش به بالا