صادرات مواد معدنی

صادرات مواد معدنی

صادرات مواد معدنی

صادرات مواد معدنی یکی از پرسودترین و مهم ترین تجارت هایی است که در هر کشور مانند ایران می تواند انجام شود، به بیان ساده می توان گفت که بیشترین تاجران موفق در زمینه ی صادرات مواد معدنی فعالیت دارند، بنابراین اگر تمایل دارید که در یک تجارت پر سود فعالیت داشته باشید، پیشنهاد می کنیم که تا پایان مقاله ما را همراهی نمایید.

صادرات مواد معدنی ایران

به لحاظ تولید مواد معدنی، ایران دارای رتبه ی هشتم در کل دنیاست، وجود بیش از 6000 معدن در ایران منجر به استخراج 60 نوع مواد معدنی شده که این اعداد، مقادیر خیلی خوبی برای صادرات مواد معدنی به شمار می آیند. در واقع با این اعداد و ارقام ذکر شده، باید بگوییم که تجارت مواد معدنی در اقتصاد ایران نقش بسیار موثری دارد. درآمد حاصل از صادرات مواد معدنی ایران سالانه در حدود 10 میلیارد دلار می باشد و همین مقدار بالا نشان میدهد که این موضوع تا چه حد برای اقتصاد ایران مفید خواهد بود.

بررسی های انجام شده، حاکی از آن است که معادن فعال در ایران، پتانسیل زیادی برای صادرات مواد معدنی دارند. اولین کاری که افراد برای فعالیت در زمینه ی تجارت این گونه مواد باید انجام دهند، این است که ابتدا حوزه ی فعالیت خود را مشخص کنند. بعد از تعیین حوزه ی فعالیت، یک تاجر باید بداند که چگونه و کجا مشتریان مربوط به کالاهای خود را یافته و با آن ها وارد معامله شود. پس برای فعالیت در زمینه ی تجارت  انواع مواد معدنی، که اتفاقا انواع آن ها در ایران خیلی هم زیاد است، ابتدا باید بدانید که چه مواد معدنی را می خواهید صادر کنید و سپس با توجه به بازار مواد معدنی مورد نظر، خود را به عنوان یک تامین کننده معرفی نمایید.

صادرات مواد معدنی به ترکیه

همان طور که همه می دانیم، کشور ترکیه یکی از مهم ترین قطب های تجارت برای ایران محسوب می شود. تجارت سنگ و انواع مواد اولیه به ترکیه نیز یکی دیگر از انواع صادرات ایران می باشد. برای صادرات انواع مواد معدنی به ترکیه نیز مانند تجارت دیگری که به کشورها انجام می شود، ما نیاز به رعایت یک سری سلسله مراتب خواهیم بود که در ادامه برایتان شرح می دهم.

تاسیس شرکت، ایجاد یک حساب بانکی، صدور پیش فاکتور، بسته بندی، امور گمرکی، دریافت مجوز صادرات، ارائه ی کالا به گمرک ،امور گمرکی و بیمه ی کالا، از جمله سلسله مراتبی است که باید برای صادرات هر کالایی از جمله مواد معدنی، رعایت شود. صادرات انواع مواد معدنی از ایران به ترکیه از راه های هوایی، دریایی و زمینی انجام می شود. در واقع یک تاجر می تواند برای فروش کالاهای صادراتی خود در کشور ترکیه حضور یافته و یا یک شخص را به عنوان وکیل برای این کار انتخاب کند. راه دیگری که برای فروش دیگری که برای کالاهای تجاری از حمله مواد معدنی وجود دارد، استفاده از فروش آنلاین است.برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب ثبت شرکت صادرات و واردات را مطالعه کنید.

صادرات مواد معدنی به عراق

یکی دیگر از کشورهای همسایه ی ایران که اتفاقا یک مرکز صادراتی برای ایران محسوب می شود، کشور عراق است. عراق به دلیل دارا بودن آب و هوای خیلی خشک، به هیچ وجه محیط مناسبی برای کاشت و برداشت انواع محصول و مواد معدنی نبوده و نیست.

بررسی های مختلف حاکی از آن هستند که به طور کلی 22 درصد از کل تجارت ایران به مواد معدنی تخصیص یافته است. طبیعی است که اختصاص 22 درصد تنها به یک حوزه ی صادراتی، عدد قابل توجهی می باشد. صادرات فلزات غیر قیمتی، بیشتری تجارتی است که در زمینه ی ارسال مواد معدنی به عراق انجام می شود. اما بد نیست بدانید که بیشترین مواد معدنی که صادرات ایران را به خود اختصاص داده، فولاد و مس هستند که به ترتیب هر کدام به ارزش یک میلیارد دلار و هفتاد و یک میلیون دلار برای ایران سودآوری داشته اند. در واقع دومین مقصد تجارت محصولات غیر نفتی برای ایران، کشور عراق می باشد.

عوارض صادرات مواد معدنی

در حال حاضر به دلیل محدودیت های اعمال شده، درآمدهای حاصل از محصولات نفتی به شدت کاهش یافته است، بخش های خصوصی کشور بر این باور هستند که می توانند با صادرات مواد معدنی، درآمد ارزی ناشی از فروش نفت را جایگزین نمایند.

با توجه به نوساناتی که در شرایط صادرات و واردات کشور وجود دارد و تحریم هایی که علیه کشور عزیزمان ایران به وجود آمده، تعیین عوارض صادرات انواع مواد معدنی، مانند هر عوارض دیگری با نوسانات خاص خودش مواجه شده است. از این رو بازرگانان گرامی باید اطلاعاتشان را درباره ی این عوارض به روز کرده و خودشان را در جریان شرایط و عوارض جدیدی که برای صادرات کالا از جمله مواد معدنی تعیین می شود قرار دهند. البته گفته می شود که اگر تولید مواد معدنی و استخراج آن تا حدی زیاد شود و ادامه پیدا کند که نیازهای داخلی بر طرف نگردد، باید تمهیداتی دیگر درباره ی عوارض صادرات انواع مواد معدنی در نظر گرفت. ولی به عنوان مثال سنگ های زینتی جزو آن دسته از مواد معدنی هستند که ظرفیت معادن ما برای صادرات، خیلی بیشتر از چیزی است که هم اکنون مشاهده می نمایید.

لیست مواد معدنی صادراتی

به طور کلی ایران یک کشور غنی در زمینه ی انواع مواد معدنی به شمار می آید. مواد معدنی و ذخایر زیر زمینی ایران شامل: نفت، طلا، گاز طبیعی، مس، آهن، سرب، روی، نقره، کرومیت، منگنز، تیتانیوم، زغال سنگ، اورانیم، گچ، نمک، قلع و سنگ های قیمتی مثل فیروزه می شود.

در نهایت باید بگوییم که صنعت معادن ایران یکی از بخش هایی است که این سال ها شاهد سیر پیشرفت صعودی آن هستیم. ایران کشوری پر از موهبت ها الهی و منابع طبیعی است که استفاده به جا از هر کدام از این منابع می تواند گام بزرگی در گسترش اقتصاد کشور باشد. در این محتوا درباره ی مواد معدنی که از ایران صادر میشود برایتان توضیح دادیم؛  امیدواریم که این محتوا توانسته باشد، اطلاعاتی هر چند جزئی درباره ی تجارت انواع مواد معدنی در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

صادرات سرامیک

خوشبختانه کاشی و سرامیک ایرانی با بهترین کیفیت برای ساخت و ساز در کشورهای خارجی با استقبال خوبی مواجه شده است. افزایش کیفیت مصالح اولیه در ساخت کاشی و سرامیک و همچنین مدل ها و طراحی طبق آخرین فناوری های روز دنیا باعث شده است که بازار فروش این محصولات، بیش از پیش، رونق پیدا کند. در حال حاضر صادرات سرامیک از ایران به کشورهای روسیه، ترکیه، گرجستان، ارمنستان، پاکستان، آذربایجان، امارات، عمان، کویت، عراق و ترکمنستان صورت می گیرد، لازم به ذکر است که برخی از کشورهای اروپایی هم متقاضی خرید کاشی و سرامیک از ایران هستند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات سرامیک از ایران را مطالعه کنید.

صادرات سنگ ساختمانی

به طورکلی حجم ذخایر سنگ ساختمانی در جهان به ۱۵ میلیارد تن می رسد که ایران ۴ میلیارد تن از آن را در خود جای داده است و از این میزان حدود ۲۰ میلیون تن آن در سال استخراج و حدود ۵ درصد آن صادر می شود. بنابراین موقعیت جغرافیایی، فراوانی و تنوع  سنگ های موجود در کشور، سبب شده است که ایران از پتانسیل مطلوبی در بازارهای بین المللی برخوردار باشد، ایران از ذخایر غنی سنگ هایی مانند تراورتن، مرمر، مرمریت و گرانیت بهره مند است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات سنگ ساختمانی را مطالعه کنید.

صادرات فرآورده های نفتی

ایران در صنعت پتروشیمی بسیار پیشرفت نموده است و ذخایر نفتی ایران راه را برای صادارت فرآورده های نفتی فراهم کرده است. صادرات کالا برای کشورهای همسایه به دلیل مرزهای مختلفی که بین آنها موجود است بسیار آسان تر می باشد. میزان ذخایر نفت و گاز ایران و انواع مشتقاتی که از آن تولید می شود به حدی است که هر گونه نیاز کشورهای وارد کننده به مواد نفتی را تامین می نماید، درآمد بسیار مناسبی از صادرات فرآورده های نفتی بدست می‌آید که موجب شکوفایی اقتصاد کشور می گردد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات فرآورده های نفتی را مطالعه کنید.

صادرات زغال

در حال حاضر صادرات زغال فشرده طبق قوانین و مقررات صادرات و واردات توسعه تجارت صورت می گیرد. کشورهایی مانند لهستان، ویتنام، کوبا، مکزیک ، مالزی، هلند، آرژانتین، اوکراین، اندونزی و چین از بزرگ ترین کشورهای صادر کننده زغال هستند. در کنار این کشورها ایران نیز در زمینه ی صادرات زغال فشرده فعالیت دارد که مازندران، کرمانشاه، گیلان و لرستان از استان های فعال در زمینه ی تولید زغال قالبی در ایران می باشند. تولید زغال فشرده اصلا سخت نیست و به دستگاه های خیلی خاصی هم احتیاج ندارد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات زغال را مطالعه کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا