قیمت جهانی زعفران

قیمت جهانی زعفران

قیمت جهانی زعفران

با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگترین تولید کننده های زعفران دنیاست، قیمت جهانی زعفران نیز با توجه به عملکرد اقتصادی و سیاسی ایران تعیین خواهد شد. به زبانی ساده اگر بخواهیم برایتان توضیح بدهم، حدود نود درصد از زعفران کل دنیا توسط ایران تامین می شود. صادرات زعفران ایرانی به ۵ قاره و ۴۷ کشور جهان انجام می شود که خوب با توجه به مقیاس صادرات کالاهای مختلف، این عدد برای صادرات، رقم بسیار بزرگی محسوب می شود. زعفران ایرانی در بسته های دو دهم گرم تا حداکثر بسته بندی یک کیلویی با استاندارد ۲۵۹/ ۱ و ایزو ۳۶۳۲ اروپا برای فروش به کشورهای مختلف ارسال می شوند.

در واقع می توان گفت که یکی از مرغوب ترین و با ارزش ترین و پولساز ترین محصولات تولیدی کشور ما ایران، همین زعفران است. زعفران ایرانی در سراسر دنیا مشتریان خاص خودش را دارد و به طلای سرخ معروف است. شاید خط تولید زعفران، یکی از محدود خطوط تولید و صادراتی باشد که هیچ کشوری توانایی رقابت با آن را ندارد. زعفران در اکثر شهرهای ایران تولید می شوند اما کاشت این محصول با ارزش در شهرهای شرقی ایران بیشتر مشاهده خواهد شد. صادرات زعفران به کشورهای مختلف آنقدر زیاد است که بخش عمده ای از این محصولات کشت شده، در بسته بندی های شیک به دست مشتریان پروپا قرصشان در آن سر دنیا می رسد.

نکته ی جالب درباره ی صادرات زعفران این است که کشورهایی مانند امارات متحده ی عربی و اسپانیا، زعفران را از ایران خریده و آن را با نام کشور خودشان در بازار جهانی به فروش می رسانند. در کنار این دو کشور، کشورهایی مانند ایتالیا، آمریکا، هند، فرانسه، سوئد، آرژانتین، عربستان سعودی، هنگ کنگ، بریتانیا و سوئیس نیز از خریداران سفت و سخت زعفران ایرانی می باشند. استان ‌های خراسان جنوبی و رضوی در نزدیکی مرز افغانستان، باکیفیت‌ ترین زعفران تولیدی ایران را دارند اما استان‌ های اصفهان، فارس، کرمان و مرکزی نیز از مهم ترین قسمت های کشت زعفران محسوب می شوند. متاسفانه این روزها قیمت جهانی زعفران، با رکود مواجه شده و آن هم به دلیل موانعی است که در مسیر توسعه صادرات زعفران ایران قرار گرفته است. در ادامه درباره ی قیمت جهانی زعفران و موارد مرتبط با آن برایتان بیشتر توضیح خواهیم داد، لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

قیمت زعفران به دلار

یکی از جالب ترین نکات درباره ی قیمت زعفران به دلار این است که چون صادرات زعفران از ایران به صورت فله ای انجام می شود، کشورهای پیشرفته و ثروتمند از این فرصت استفاده کرده و زعفران را به صورت فله ای وارد کرده و در بسته بندی های دلخواه، به کشورهای دیگر صادر می کنند. این موضوع باعث می شود که قیمت زعفران به دلار، برای این کشورها به رقم های بسیار بزرگ برسد و این کشورها از قبل صادرات و واردات زعفران، بدون اینکه دخالتی در تولید آن داشته باشند، از سود کلانی برخوردار شوند. 

قیمت زعفران به دلار طبیعتا برای زعفران های صادراتی بسیار بیشتر از زعفران های دیگر است، هر چند که برای تعیین قیمت زعفران های صادراتی، مهم ترین عامل کیفیت آن می باشد، بنابراین مهم ترین نکته درباره ی قیمت زعفران به دلار، تعیین کیفیت زعفران است، البته با توجه به نوسانات شدید ارز و دلار در کشور، نمی توانیم قیمت ثابتی را برای زعفران به دلار تعیین کنیم. نوع زعفران، بسته بندی زعفران، کیفیت زعفران، عطر و طعم زعفران و …. موارد مستقیمی هستند که بر روی قیمت زعفران به دلار تاثیر خیلی زیادی می گذارند. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب ضرورت بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

قیمت جهانی زعفران به دلار

در راستای تعیین قیمت جهانی زعفران به دلار باید بگوییم که درست است که کل دنیا، ایران را به عنوان یکی از مهم ترین تولید کنندگان و صادر کنندگان زعفران می شناسند اما ایران از قبل این نام بزرگ، سود کلانی که سایر کشورها می برند را نخواهد برد و دلیل آن هم چیزی نیست جز میل به « صادرات مجدد» برخی از کشورها مانند اسپانیا، هند، امارات و چین. در توضیح صادرات مجدد لازم است این را بگوییم که این کشور ها با به کار بردن کمی خلاقیت در بسته بندی مجدد زعفران های وارد شده و صادرات دوباره ی آن به عنوان محصول خودشان به کشورهای دیگر، زمینه برای اینکه در بازار جهانی زعفران و تعیین قیمت جهانی زعفران به دلار، حرفی برای گفتن داشته باشند فراهم کرده اند. همین موضوع باعث شده است که ایران به عنوان بزرگ ترین و اولین تولید کننده و صادر کننده ی زعفران نتواند آن طور که باید در تعیین قیمت جهانی زعفران به دلار، نقش خود را ایفا نماید، علاوه بر این چالش های دیگری نیز در مسیر صادرات زعفران برای ایران وجود دارد و آن هم عرض اندام افغانستان به عنوان یک تولید کننده ی بزرگ زعفران است. 

فعال تر شدن افغانستان در زمینه ی بالا بردن کشت زعفران حاکی از آن است که سودای رقابت در مقام میانجی گری فروش زعفران ایران به سرش زده است. این یعنی افغانستان نیز تلاش می کند تا در مناسبات تجاری به ‌عنوان یک صادر‌کننده و تولید کننده ی زعفران به خاطر کسب درآمد، خود را معرفی نماید و این مهم نیست که از دید  ایران این کار افغانستان به نوعی غصب باشد. بنابراین اگر تجار ایران در زمینه ی صادرات زعفران غفلت کنند، کشورهایی که تا امروز حرفی از فعالیت آنها در زمینه ی کشت و تولید و صادرات زعفران به میان نبود، می توانند جای پای خود را به عنوان یک برند جهانی در بازار جهانی زعفران قرص نمایند. 

این حق ایران است که به عنوان  بزرگ‌ترین صادر‌کننده ی زعفران، تعیین‌کننده تمامی الزامات، فرآیند ها، فراز و فرود و مناسبات زعفران در کل دنیا باشد. در واقع ایران باید در تعیین قیمت جهانی زعفران حرف اول را بزند اما متاسفانه به دلیل پشتوانه ضعیف و عدم حمایت قاطع از درون، قدرت و اختیار گرفتن این حقوق قانونی در عرصه تجارت جهانی برای ایران وجود ندارد، از این رو در حال حاضر، میدان دار بازار جهانی زعفران کسی نیست جز اسپانیا که با راهبرد های علمی و عملی که در عرصه بازرگانی، توانسته سکان بازار جهانی زعفران را در دست بگیرد.

قیمت زعفران صادراتی به دلار

قیمت زعفران صادراتی به دلار، برای ایران دارای نوسانات بسیار زیادی است. بنابراین موارد زیادی هستند که در تعیین قیمت زعفران صادراتی به دلار تاثیر می گذارند و این موارد عبارت اند از :

  • نوسانات ارز و دلار در ایران که بیشترین این نوسانات مربوط به یورو و دلار است و تاثیر مستقیم بر روی تجارت ایران دارد. 
  • مورد بعدی که در تعیین قیمت زعفران صادراتی ایران تاثیر دارد، میزان زعفرانی است که از کشورهای دیگر، به بازار جهانی صادر می شود. 
  • مورد سوم، تقاضای داخلی و بازار جهانی برای زعفران است، این موضوع نیز یکی از دلایل مهم نوسانات قیمت زعفران صادراتی محسوب می شود.
  • کیفیت و نوع زعفران
  • زمانی که برای صادرات زعفران انتخاب می شود.
  • شرکت عرضه کننده ی زعفران
  • بسته بندی های زعفران
  • قوانین و مقررات صادرات و واردات ایران
  • قوانین و مقررات صادرات و واردات کشور خریدار
  • میزان تعرفه گمرکی در کشور وارد کننده
  • میزان کشت و برداشت زعفران در سال جاری

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب قانون صادرات و واردات را مطالعه کنید.

در حقیقت امر، قیمت زعفران صادراتی ایران باید بسیار بالا باشد اما با توجه به موانع مشکلاتی که در این پاراگراف و پاراگراف قبلی بیان کردیم، این قیمت در حد انتظار نبوده و بسیار پایین تر است، با این حال در بازار داخلی، قیمت زعفران صادراتی به نسبت زعفران معمولی بسیار بیشتر است چرا که کیفیت این نوع زعفران بسیار بالا بوده و معمولا از آن تنها برای صادرات استفاده می شود. 

قیمت هر کیلو زعفران به دلار

تمامی تاجران و فعالان اقتصادی در زمینه ی خرید و فروش زعفران می دانند که تعیین قیمت هر کیلو زعفران به دلار و یا یورو انجام می شود، البته این تعیین قیمت برای بیرون از مرزهای ایران می باشد. زعفران سرگل، زعفران پوشال و زعفران نگین، سه مدل زعفرانی هستند که در خارج از ایران به فروش می رسند. قیمت این زعفران ها به دلار و یورو با توجه به شرایط و قوانین مختلفی، هرگز ثابت نیست و همیشه در حال تغییر است بنابراین نمی توانیم برای قیمت هر کیلو زعفران به دلار، عدد ثابتی را اعلام نماییم چون این عدد روزانه و بلکه هم ثانیه ای در حال تغییر می باشد.

قیمت جهانی زعفران

تعیین قیمت جهانی زعفران به دلار بر اساس قیمت بازار جهانی و با ارز رایج دلار آمریکا محاسبه می شود و عموما قابل تبدیل به تومان نخواهد بود. با یک مثال ساده، تعیین قیمت هر کیلو زعفران به دلار را برایتان شرح خواهیم داد : به عنوان مثال قیمت یک کیلو زعفران به دلار در بازار جهانی 900 دلار است، این مقدار با قیمت دلار امروز در ایران چیزی حدود، هجده میلیون و نهصد هزار تومان می شود اما قیمت دلار در کشور ما روز به روز در حال تغییر است و همین عدد ممکن است فردا، کمتر و یا بیشتر شود و همین موضوع دال بر این است که قیمت یک کیلو زعفران در ایران دائما در حال تغییر است چرا که ارزش پول ما در ابعاد جهانی در حال تغییر است اما این قیمت در بازار جهانی همان 900 دلار ثابت است، پس همین نوسانات پول ملی است که باعث ایجاد سوالات متداول در زمینه ی تعیین قیمت هر کیلو زعفران به دلار می شود. 

الته برای زعفران های صادراتی، تعیین قیمت زعفران باید به دلار انجام شود و طبیعتا قیمت دلار در آن لحظه حائز اهمیت می باشد. برای فروش زعفران به قیمت جهانی آن نیاز است که ایرن با تدابیر جدی و تخصصی در زمینه ی بازاریابی، برند سازی و بسته بندی، در بازار های جهانی حضور به عمل آورد در غیر این صورت، سودی از قیمت جهانی زعفران عاید ایران نخواهد شد. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب بازاریابی بین المللی را مطالعه کنید.

قیمت جهانی زعفران به روز

قیمت زعفران در داخل از ایران و حتی قیمت زعفران صادراتی نسبت به قیمت جهانی زعفران به روز، بسیار پایین تر است و دلیل آن هم مشکلات مختلفی است که به دلیل تحریم ها و نوسانات ارزی و … در ایران به وجود آمده است. قیمت جهانی زعفران به روز تقریبا عدد ثابتی است و این داخل ایران است که قیمت جهانی با توجه به ارزش پول ایران دائما در حال تغییر می باشد. 

نکته ی جالب درباره ی قیمت جهانی زعفران به روز این است که قیمت زعفران در فروشگاه های معتبر دنیا، به نود و یک میلیون تومان هم رسیده اما  نوسانات بهای ارز باعث شده تا هر ساله شکاف بیشتری بین قیمت بازار داخل و خارج ایران برای زعفران به وجود آید و ایران از این سودآوری کلان طلای سرخ، سهم خود را آن طور که باید دریافت نکند.  قیمت گذاری زعفران با توجه به این که چه قسمت از گل زعفران باشد در بازار جهانی تعیین می شود مثلا پوشال، پوشال مرغوب، نگین سرگل و ممتاز، هر کدام قیمت خاص خود را دارند اما چیزی که برای قیمت انواع زعفران ها در ایران بسیار واضح است، این است که این زعفران ها با قیمت چند برابر کمتر و به صورت فله از کشور خارج می شوند و سپس در آن سوی آب ها  و بلکه هم دم در گوش خودمان، با بسته بندی های قوی و بازاریابی های قدرتمند به بالاترین نرخ ممکن به فروش می رسند. اسپانیا و هند، دو کشور فعال و قدر در زمینه ی صادرات و واردات زعفران هستند. پس طبیعی است که تعیین قیمت جهانی زعفران به روز نیز بر اساس فعالیت این دو کشور در زمینه ی تجارت زعفران انجام شود. 

قیمت زعفران در ترکیه

همانطور که میدانید یکی از کشورهای وارد کننده ی زعفران ایرانی، ترکیه است. کارت بازرگانی، گواهی بهداشت دامی نباتی، گواهی استاندارد و …. از جمله مهم ترین مجوزها برای صادرات زعفران به ترکیه هستند. صادرات زعفران به ترکیه نیز مانند صادرات هر کالای دیگری، سلسله مراتب خاص خودش را دارد. صادرات زعفران به ترکیه می تواند به صورت فله یا بسته بندی شده انجام گیرد که فله ای ها در بسته بندی های ۵۰۰ گرمی و بسته بندی ها از ۲ درصد گرم زعفران تا یک کیلو زعفران خواهند بود. نکته ی جالب درباره ی صادرات زعفران به ترکیه این است که بسیار از افراد از مرزهای همسایه برای بردن زعفران به ترکیه استفاده می کنند. در این زمینه نیاز است که بدانید هر فرد می تواند صد گرم زعفران را بدون نیاز به مجوز و به صورت کاملا قانونی با خود به ترکیه ببرد. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب اخذ مجوز صادرات را مطالعه کنید.

قیمت زعفران به ترکیه، املا تحت توافق دو طرف یعنی صادر کننده و وارد کننده بستگی دارد از قانون خاصی پیروی نمی کند. البته که نوع و کیفیت زعفران در تعیین قیمت جهانی زعفران آن بسیار موثر است. زعفران نگین و سرگل دو نوع از بهترین زعفران ها برای صادرات محسوب می شوند. قیمت زعفران در ترکیه و هر کشور دیگری، هرگز قیمت ثابتی نبوده و نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه این عوامل را نام می بریم:

  • نوع زعفران در تعیین قیمت جهانی زعفران بسیار مهم است ؛ همان طور که می دانید چهار دسته اصلی زعفران دسته، پوشال، سرگل و نگین، از انواع پرفروش زعفران هستند که هر دسته با توجه به کیفیتی که دارد، تعیین قیمت خواهد شد. هر چقدر درصد خامه (سفیدی) زعفران کمتر باشد، آن زعفران گران تر بوده و قیمت بالاتری هم دارد. 
  • مورد بعدی که در تعیین قیمت جهانی زعفران تاثیر دارد، درجه ی کیفی آن است. زعفران در در صنایع دارویی، غذایی، صنعتی، بهداشتی و… کاربرد فراوان یافته بنابراین شما باید  بدانید که زعفران برای چه منظوری و چه کاربری صادر می گردد. 
  • مورد سوم تاثیرگذار در قیمت جهانی زعفران، این است که آیا زعفران صادراتی بر طبق استانداردهای تعریف شده است یا خیر!
  • مورد چهار موثر بر قیمت زعفران در ترکیه و کل دنیا، بحث بسته بندی زعفران است، هر چقدر بسته بندی محصول صادراتی شیک تر باشد، طبیعتا برای خرید آن هزینه ی بیشتری باید پرداخت گردد. 
  • مورد پنجم مقدار معامله ی زعفران است؛ اینکه دو طرف روی چه قیمتی با هم به توافق رسیده اند. 
  • راه ها و روش های ارسال زعفران یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر روی قیمت زعفران در ترکیه است. از آنجایی که ترکیه در همسایگی ایران قرار گرفته است، طبیعتا هزینه ی زیادی برای حمل و نقل محموله صادراتی زعفران به نسبت سایر کشورها پرداخت نخواهد شد. 
  • مورد بعدی روش تحویل زعفران است. 
  • شاید باورتان نشود اما حقیقی و حقوقی بودن خریدار زعفران نیز بر روی قیمت جهانی زعفران تاثیر بسیار زیادی دارد. 
  • مدت زمان قرارداد و نوع قرارداد نیز یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر روی قیمت زعفران در کشورهای خارجی از جمله ترکیه می باشد. 
  • خدمات ارائه شده از سمت فروشنده و یا شرکت نیز می تواند بر روی قیمت زعفران تاثیر بگذارد. 
  • روش هایی که برای بازاریابی زعفران و پیدا کردن خریدار استفاده می شود نیز می تواند بر روی قیمت تمام شده ی زعفران موثر باشد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب حمل زمینی به ترکیه و نکاتی که باید بدانید را مطالعه کنید.

قیمت زعفران در کانادا

کانادا نیز در دسته ی یکی از بزرگ ترین واردکنندگان زعفران قرار دارد. این کشور به لحاظ وسعت بسیار بزرگ است و همین بزرگی باعث شده که آب و هوای متفاوتی در جاهای مختلف کانادا وجود داشته باشد. با تمام این تفاسیر، شرایط برای کاشت و تولید زعفران به هیچ وجه در کانادا فراهم نیست و تنوع فرهنگ ها در این کشور بزرگ، آن را مجبور می کند تا برای تامین زعفران مورد نیاز خود از واردات کمک بگیرد. 

کارت بازرگانی، مجوز استاندارد و گواهی بهداشت، سه مجوز اصلی است که برای صادرات زعفران به کانادا احتیاج است. در رابطه با قیمت زعفران در کانادا باید بگوییم که واردات زعفران کانادا معمولا به صورت فله انجام می شود و در بسته بندی های چند گرمی در فروشگاه های مختلف به فروش می رسد. با توجه به شرایط خرید زعفران و تغییر نرخ ارز و قیمت جهانی زعفران، نمی توان گفت که قیمت زعفران در کانادا دقیقا چقدر است اما معمولا زعفران هایی که وارد این کشور می شوند از گران قیمت ترین و با کیفیت ترین زعفران ها هستند و به دنبال این موضوع قیمت زعفران در کانادا با قیمت گران ترین زعفران ها در دنیا هم تراز خواهد بود. یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت زعفران در کانادا مسیر حمل و نقل محموله ی زعفران از ایران است. این مسیر تقریبا طولانی نیاز به هزینه ی بیشتری برای رساندن محموله به دست خریداران دارد و طبیعتا این هزینه بر روی قیمت تمام شده ی زعفران در کانادا نیز تاثیر خواهد گذاشت. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب اتاق بازرگانی ایران و کانادا را مطالعه کنید.

قیمت زعفران در آلمان

آلمان نیز یکی دیگر از بزرگ ترین کشورهای وارد کننده ی زعفران می باشد. این کشور فعالیت خیلی زیادی در زمینه ی خرید و فروش زعفران دارد. همان طور که می دانید آلمان به دلیل شرایط آب و هوایی اصلا شرایط مناسبی برای کشت زعفران را ندارد اما با روش های هوشمندانه ای توانسته، زعفران مورد نیاز کشور خود را تامین نماید. 

یکی از روش های آلمان برای تهیه ی زعفران، خرید آن به صورت فله ای می باشد. این روش خرید دست خریدار را در زمینه ی فروش زعفران کاملا باز نگه می دارد، اتفاقا آلمان یکی از کشورهایی است که در زمینه ی بسته بندی زعفران بسیار قوی عمل می کند. خرید فله ای زعفران با قیمت خیلی خیلی پایین تر و فروش آن به صورت گرمی و بسته ای، کار بسیار سودآوری برای آلمانی ها محسوب می شود. 

یکی از بزرگ ترین شرکت های فعال در زمینه  ی فروش زعفران، شرکت Miasa است. این شرکت با بسته بندی های شیک و برندسازی زعفران خود، توانسته در زمینه ی فروش زعفران حرفی برای گفتن داشته باشد. به طور کلی قیمت زعفران در آلمان رقم ثابتی نیست، مثلا در یک سایت قیمت یک بسته زعفران دو گرمی، چهارده و نیم یورو و در جای دیگر دو یورو می باشد؛ بنابراین برای بسته های زعفران در گرم های مختلف نمی توان مبلغ ثابتی را در نظر گرفت. ولی به طور متوسط هر گرم در آلمان بین 2.5 یورو تا 9 یورو به فروش می رسد. جدای اینکه قیمت فروش هر نوع زعفران با توجه به کیفیت، بسته بندی، هزینه های بازاریابی و سایر مسائل مربوط به ارائه ی زعفران، متفاوت خواهد بود.

قیمت زعفران در اروپا

بله! کشورهای اروپایی نیز به دسته ی طرفداران پروپاقرص زعفران پیوسته اند. یکی از پرطرفدارترین انواع زعفران ها در کشورهای اروپایی، زعفران سرگل صادراتی و نگین صادراتی است. سود ناشی از صادرات زعفران به اروپا بسیار زیاد است و نکته ی جالب اینجاست که بسیاری از تجار ایرانی در خود کشورهای اروپایی نیز با تاسیس شرکت های مختلف، به فروش زعفران های ایرانی می پردازند. یعنی به دلیل نوسانات ارزی داخلی، قیمت زعفران دائما در حال تغییر است و هر چقدر هم که باشد از قیمت بازارهای اروپایی و جهانی بسیار پایین تر است. این در شرایطی است که قیمت زعفران در اروپا، نوسانات بسیار کمی داشته و تقریبا می توان گفت که شرایط ثابتی را طی می کند. بنابراین خیلی از تجار ایرانی به جای اینکه زعفران های با کیفیت ایرانی را به دست تجار اروپایی بدهند، با تاسیس شرکت های وارداتی در کشورهای اروپایی، راهی را برای سودآوری و ارزآوری بیشتر خود باز می کنند. 

البته که در کنار ایرانی ها، خیلی از تجار کشورهای اروپایی نیز به سود کلان ناشی از واردات زعفران های فله ای پی برده اند و در این زمینه فعالیت می کنند، زعفران های با کیفیت ایرانی، در بسته بندی های یک گرمی، دو گرمی و … به صورت کاملا حرفه ای در فروشگاه های معتبر این کشورها، با قیمت های نجومی در حال فروش هستند و این در صورتی است که قیمت همین زعفران در ایران سه الی چهار برابر کمتر از این کشورهاست. 

قیمت زعفران در فرانسه

فرانسه هم مانند خیلی از کشورهای دیگر، در راس لیست کشورهای صادرات زعفران قرار دارد. یکی از مزیت های کشورهایی مانند فرانسه این است که محموله هایی که حاوی اجناس لوکس مانند زعفران هستند را توسط شرکت های بیمه، بیمه می کنند تا در صورت رخ دادن اتفاقی برای این محوله ها، راه جبران باز باشد، همین موضوع بیمه به دلیل طی کردن مسافت طولانی محموله های زعفران تاثیر زیادی بر روی قیمت زعفران در فرانسه دارد. 

به طور کلی، قیمت خرید زعفران از ایران به اضافه ی هزینه های حمل و نقل در کنار سود تاجرانی که این خرید را انجام داده اند، در مجموع قیمت زعفران در فرانسه خواهد بود. در فرانسه نیز از زعفران علاوه بر مصارف صنعتی و رنگرزی و .. برای تولید انواع غذا و شیرینی استفاده می شود. زعفران ها در بسته بندی های شیک و چند گرمی برای تمامی ایرانیان مقیم فرانسه و حتی خود مردم فرانسه، در فروشگاه های معتبر به فروش می رسند. دو نوع زعفران پرطرفدار در بازار فرانسه، زعفران سرگل ممتاز و زعفران مانچا می باشند. به طور تقریبی قیمت هر یک کیلو زعفران مانچا در فرانسه یک میلیون و هشتصد یورو و قیمت یک کیلو زعفران سرگل صادراتی نهصد یورو می باشد. البته این قیمت ها کاملا حدودی است و برای دریافت دقیق قیمت زعفران در فرانسه باید به سایت های معتبر فروش زعفران مراجعه نمایید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید. 

قیمت زعفران در عراق

بر خلاف سایر کشورهای اروپایی و امریکایی، صادرات زعفران به عراق، یکی از آسان ترین صادرات ها برای تجار ایرانی به حساب می آید. عراق مرز مشترک زیادی با ایران دارد بنابراین برای صادرات به این کشور اصلا نیازی به هزینه های گزاف برای حمل و نقل نیست. ویژگی دیگر بازار عراق برای واردات زعفران ایران این است که متاسفانه و یا خوشبختانه، عراق یک کشور جنگ زده است و هنوز بازار اشباعی نسبت به هیچ چیز در این کشور وجود ندارد و چه چیز برای یک تاجر ایرانی می تواند از این بهتر باشد؟

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب اطلاعاتی در مورد ترخیص کالا از عراق را مطالعه کنید.

یک نکته ی جالب درباره ی سود ناشی از صادرات زعفران به عراق این است که تجار ایرانی می توانند به صورت حضوری در این کشور به فروش زعفران بپردازند و سود ناشی از این همه نوسانات ارزی را با این مسافت کم در بازار آشفته ی عراق جبران نمایند. معمولا قیمت زعفران در عراق بر حسب دینار محاسبه می شود. متاسفانه باید بگوییم که قیمت زعفران در عراق به نسبت قیمت زعفران در ایران نیز بسیار بالاتر است. به همین جهت خیلی از مردم عراق طی سفرهایی که به دلایل مختلف مانند سیاحت و زیارت به ایران داشتند، زعفران ایرانی را با قیمت خیلی کمتر به عنوان سوغات با خود به عراق می برند. البته که طی تجارت های چمدانی نیز هر فرد می تواند صد گرم زعفران با خود به عراق ببرد و از طریق این تجارت، سود خوبی را به دست آورد. از لحاظ تجارت زعفران به عراق، قوانین سفت و سختی وجود ندارد و هر فردی با کمی ریسک می تواند در زمینه ی صادرات زعفران فعالیت محدودی را آغاز نماید.

قیمت زعفران در انگلیس

اگر خیلی از کشورهای اروپایی و آسیایی و آمریکایی می توانند از زعفران ایرانی نهایت بهره ببرند، چرا کشوری مانند انگلیس نتواند؟

بله! روال واردات زعفران به انگلیس نیز مانند سایر کشورهای؛ به صورت فله وارد می شود و به صورت بسته بندی به فروش می رسد. ولی با سخت گیری های بیشتر و درخواست برای کیفیت بالاتر!

اگر بخواهیم درباره ی قیمت زعفران در انگلستان برایتان بگوییم، چیزی نیست که تا اینجای محتوا به آن اشاره نشده باشد. کیفیت، نوع، بسته بندی و هزینه های مختلفی که تا ارائه ی زعفران به بازار پرداخت می شود، همگی سهم بسیار مهمی بر روی قیمت زعفران در انگلیس دارند. بنابراین ارائه ی اعداد و ارقام مبتنی بر قیمت ثابت زعفران در انگلستان اصلا سندیت رسمی نخواهد داشت. برای اطلاع از قیمت روز زعفران در انگلستان کافیست نگاهی به فروشگاه های معتبر این کشور بیندازید هر چند که قیمت زعفران در کشوری مانند انگلیس خیلی کم دچار نوسان و تغییر می شود.

 در گذشته صادرات زعفران به کشورهایی مانند انگلستان بسیار آسان تر انجام می شد. اما اخیرا به دلایل آشکاری مانند کشمکش های ایجاد شده بین ایران و کشورهایی مانند انگلیس، صادرات رخ سخت ترش را به ما نشان داده است. با این حال صادرات زعفران به این کشور و سایر کشورها همچنان ادامه دارد و این مشکل چیزی از خاص بودن و با کیفیت بودن زعفران ایرانی در سطح دنیا کم نخواهد کرد. 

یکی از مشکلاتی که در زمینه ی صادرات زعفران به تمامی کشورها و حتی داخل خود ایران هم وجود دارد، بحث تقلب در فروش زعفران است. این کار با مخلوط کردن زعفران های بی کیفیت تر با زعفران های با کیفیت ایجاد می شود که این ترکیب را به عنوان یک محصول با کیفیت و درجه ی یک،  به بازار داخلی و خارجی وارد می کنند و با قیمت بالاتر به فروش می رسانند. اگر به دنبال صادرات و یا خرید یک زعفران با کیفیت هستید بهتر است که با خرید از منابع معتبر و معروف فروش زعفران، یک محصول با کیفیت را دریافت نمایید.

صادرات زعفران

موفقیت در صادرات زعفران در گرو این مسئله است که نیاز بازار جهانی به خرید زعفران را مشخص کنید. با جمع آوری اطلاعات، داده ها ارقام و اعداد که در منابع خارجی درباره صادرات واردات و حجم خرید و فروش انواع زعفران در بازار بین المللی منتشر شده می‌توانید مشخص کنید که کدام بازار، پرتقاضا است و شما می‌توانید صادرات را به کدام کشورها انجام دهید. بر اساس نتیجه گیری کلی که از این داده‌ها به دست می‌آورید، کشور یا کشورهای هدف برای صادرات زعفران را انتخاب می کنید و در حقیقت، بهترین مقصد را برای محصولات زعفران پیدا خواهید کرد. اگر درک صحیح از بازار زعفران در جهان نداشته باشید، تلاش‌های شما برای صادر کردن به یک کشور بی نتیجه خواهد بود!

صادرات زعفران به عمان

صادرات زعفران به عمان به این دلیل پررونق است که در صنایع غذایی و دارویی و بهداشتی و آرایشی  استفاده می شود. صادرات زعفران به صورت فله به دیگر کشور ها از ایران ممنوع شده زیرا زمانی که بسته بندی و فرآوری روی آن صورت نمی گیرد سود چندانی عاید تاجران ایرانی نمی شود، مثلا اسپانیا با فرآوری کردن زعفران در زمینه صادرات این محصول سود فراوانی نموده است. زعفران ترکیبات بسیار مفیدی مانند کروسین و پیکروکروسین و سافرانال دارد که خاصیت  ها آنتی اکسیدانی دارد و در تولید دارو از زعفران زیاد استفاده می شود.

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا