صادرات پسته ایران

صادرات پسته ایران

صادرات پسته ایران

پسته یکی از انواع خشکبار پرطرفدار در سطح جهان می باشد، ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان پسته در جهان شناخته می شود و سالانه مقادیر قابل توجهی از سهم تولید شده محصول خود را به کشورهای دیگر صادر می کند. آمریکا و ترکیه نیز از جمله کشورهایی هستند که سهم قابل توجهی در تولید و صادرات پسته دارند. صادرات پسته ایران یکی از ارزآورترین و پرسودترین زمینه های تجاری در کشور به حساب می باشد و این محصول درصد بالایی از صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.

در سال های اخیر و با ورود آمریکا به بازار صادرات پسته، رقابت تنگاتنگی میان ایران و آمریکا بر سر این تجارت پر سود در گرفته است و آمریکا با توسعه ی مزارع پسته ی خود در ایالت کالیفرنیا و به مدد ایرانیان مقیم آمریکا توانسته است تولید خود را به سطح ایران و حتی بیشتر از ایران برساند. به طور میانگین هر ساله 1.2 میلیارد دلار ارزش صادرات پسته ی ایران است که با توجه به شرایط کشت و تحریم های ایران با افزایش یا کاهش رو به رو بوده است. رقیب سوم ایران و آمریکا در سال های اخیر کشور ترکیه بوده است که البته تولید پسته در ترکیه در مقابل این دو کشور بسیار ناچیز است.

با وجود اینکه میزان تولید پسته در آمریکا در چند سال گذشته با رشد چشمگیری همراه بوده است، اما همچنان حجم صادرات پسته ایران بیشتر می باشد، یکی از دلایل اصلی این موضوع، حجم مصرف سالانه زیاد پسته در آمریکا می باشد، در واقع بخش عظیمی از تولیدات این کشور صرف تامین نیاز بازار داخلی خود می شود، این موضوع امتیاز بزرگی برای صادرات پسته ایران می باشد.

تهیه و تامین پسته درجه یک برای صادرات

تهیه و تامین پسته درجه یک برای صادرات، یکی از مراحل بسیار مهم و تعیین کننده در میزان موفقیت فرد صادر کننده می باشد، اینکه شما بتوانید پسته ای با کیفیت عالی و قیمت مناسب تهیه کنید، تا حد زیادی در میزان تقاضا و سود حاصل از معاملات تاثیر خواهد داشت. در این راستا می توانید از بازار باسکول کمک بگیرید و با صدها باغدار و تامین کننده عمده پسته به صورت مستقیم و بدون واسطه ارتباط برقرار کنید.

با استفاده از شبکه ی تامین کنندگان و فروشندگان حاضر در بازار باسکول می توانید در هر ساعت از شبانه روز از بهترین تامین کنندگان استعلام قیمت بگیرید و یا با ثبت درخواست خرید از فروشندگان مختلف به صورت همزمان، استعلام قیمت بگیرید و در نهایت بهترین فروشنده که قیمت مطلوبی برای محصول ارائه می کند را پیدا کنید.

تجارت پسته

با توجه به حجم تولید سالانه پسته در ایران، تجارت در زمینه خرید و فروش پسته می تواند گزینه بسیار عالی برای تجار باشد. کیفیت پسته ایران بسیار بالا می باشد، همین موضوع سبب شده است تا تقاضا برای خرید پسته ایران بسیار بالا باشد. در حال حاضر صادرات پسته ایران به کشورهای ویتنام، هنگ کنگ، آلمان، امارات، هند، عراق و ده ها کشور دیگر صادر می شود. برای موفقیت در زمینه تجارت پسته باید در وهله اول به شناسایی بازار هدف بپردازید تا بتوانید مطابق با نیازهای کشور مقصد، انواع پسته را تامین و صادر کنید.

نمودارهای زیر می توانند میزان صادرات پسته و درآمد دلاری صادرات پسته ایران را در بازه های زمانی مختلف به شما نشان دهند.

میزان صادرات پسته ایران طی سال های مختلف به شرح زیر می باشد:

صادرات پسته ایران

میزان دلاری صادرات پسته ایران طی سال های مختلف به شرح زیر می باشد:

صادرات پسته ایران

نحوه صادرات پسته (بررسی استاندارد مقصد)

برای شروع فرآیند صادرات پسته باید نیاز مشتری در نظر گرفته شود که ممکن است بر اساس کشور مقصد نوع کیفیت پسته مورد نظر متفاوت باشد. معمولا کشورهای اروپایی در این قضیه سخت گیر هستند و بهترین کیفیت پسته به این کشورها صادر می شود. در مقابل کشورهای کمتر توسعه یافته و با درآمد متوسط، تمایل به خرید پسته با درجه کیفی متوسط را دارند.

بنابراین شما باید در ابتدا کشور مقصد را مشخص کنید و مطابق با نیاز بازار آنها، نوع و کیفیت پسته را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که نوع پسته صادراتی باید مطابق با استانداردهای ذکر شده توسط مشتری و گمرک کشور مبدا و مقصد باشد. با توجه به اینکه پسته در لیست اقلام مواد غذایی قرار می گیرد، برخی از کشورها، قوانین سختگیرانه ای در خصوص واردات آن دارند و شخص صادر کننده باید این قوانین را به درستی بشناسد و مطابق با آن محصول را تامین کند.

به عنوان مثال کشور آلمان در خصوص مقادیر آفلاتوکسین در مواد غذایی بسیار حساس و سخت گیر است، به همین جهت فقط پسته های با مقادیر بسیار پایین سم آفلا توکسین به این کشور راه پیدا می کنند. دقت داشته باشید که این قوانین ممکن است در کشورهای مختلف، یکسان نباشند، پس سعی کنید قبل از هر اقدامی در زمینه تجارت پسته، این موارد را مد نظر داشته باشید.

بر اساس قوانین و مقررات کشور هدف در مورد واردات مواد غذایی و به خصوص استاندارد‌های واردات خشکبار و مواد غذایی در گمرک مقصد که در تمام کشور های اتحادیه اروپا ضروری است تا گواهی های سلامت مواد غذایی و رعایت حدود مجاز از آزمایشگاه های معتبر اداره استاندارد گرفته شود و برای برخی موارد خاص غذایی یا دارویی تاییدیه هایی از اداره غذا و داروی کشور گرفته شود. طی کردن این مراحل گرفتن مجوز ها و تاییدیه ها قبل از ارسال کالا از گمرک الزامی است.

دریافت تاییدیه سلامت برای صادرات پسته و فراورده های آن از نظر میزان آلودگی به سم آفلاتوکسین فرآیندی تا حدودی وقت گیر است که باید در جدول زمانبندی صادرات پسته به خوبی لحاظ شود تا مانع از ضرر و زیان احتمالی شود.

روش صادرات پسته ( مجوزهای لازم )

طی کردن مراحل بالا از الزامات صادرات پسته می باشد. پس از تهیه و تامین بار خود می بایست بسته بندی های مناسبی برای حمل نقل آن تهیه شود و تمامی اطلاعات شرکت و اطلاعات مربوط به بار را بر روی بسته‌بندی‌ها درج شود؛ البته بیشتر اوقات پسته به صورت فله صادر می شود که در این صورت می توانید اطلاعات را بر روی گونی یا به شیوه ی لیبل زدن هک کنید.

یکی از راحت‌ترین روش ها برای طی کردن مراحل گمرکی، استفاده از ظرفیت های گمرکی محل تامین بار است که برای صادرات پسته می توانید از گمرکات استان کرمان برای طی کردن پروسه ی اظهارنامه گمرکی و استاندارد ها و غیره استفاده کرد. در این فرآیند برای گرفتن مجوزهای لازم، گمرک و اداره استاندارد صادرکنندگان را ملزم به گرفتن تاییدیه های بهداشتی محصول و میزان آفلاتوکسین موجود می کنند. البته در صورتی که صادرات پسته به صورت بسته بندی کامل شرکتی صورت بگیرد و دارای مجوزهای بهداشتی شرکت بسته بندی باشد نیازی به تاییده ی مجدد ندارند، این روش مخصوص صادرات پسته فله می باشد.

جهت گرفتن تاییدیه استاندارد و بهداشتی ابتدا از بار موجود نمونه گیری می شود، سپس به آزمایشگاه مواد غذایی و استاندارد ارجاع داده می شود تا گواهی بهداشت و سلامت نباتات گرفته شود. در تمامی مراحل بالا می توانید از کمک و مشاوره‌ی شرکت ها و افراد ترخیص کار نیز استفاده کنید تا با سرعت این مراحل طی شوند.

چگونگی صادرات پسته ( باربری و حمل و نقل تا مقصد)

پس از طی کردن تمامی مراحل بالا و گرفتن مجوز ها و استاندارد های لازم نوبت به مرحله ی بارنامه شدن پسته می رسیم. با وجود شرکت های زیادی که در زمینه حمل و نقل بین المللی در ایران فعال هستند، این مرحله سختی  زیادی ندارد و به راحتی می توانید شرکت معتبری در این زمینه بیابید و پس از یافتن یک شرکت معتبر برای حمل و نقل، نسبت به بررسی تمامی مراحل اقدام کنید. ابتدا کانتینری که باید بار پسته در آن قرار بگیرد را به دقت بازرسی کنید و در صورت امکان نسبت به ضدعفونی حشرات و قارچ های احتمالی اقدام کنید. به خصوص اگر بار باید بر روی دریا حمل شود، چرا که رطوبت بالا می تواند بر روی کیفیت بار تاثیرگذار باشد. برای خشکبار های مانند انجیر خشک به علت حساسیت بالای این جنس می بایست از کانتینر یخچال دار استفاده کرد تا در مدت حمل و نقل آسیب نبیند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب انواع کانتینر را مطالعه کنید.

در صادرات پسته و دیگر خشکبار و در عرف تجارت بین المللی بسیار مرسوم است که با ارایه ی پیش نویس تسلیم بار حاوی مشخصات خریدار به شرکت باربری بین الملل نسبت به تسویه حساب نهایی اقدام می کنند و بارنامه و مابقی اسناد را به همراه بار برای خریدار جهت ترخیص نهایی ارسال می کنند. پس از رسیدن بار به مقصد خریدار با همین بارنامه و مابقی اسناد مانند گواهی استاندارد ها و غیره نسبت به ترخیص کالا از گمرک کشور مقصد اقدام می کند. برای گرفتن گواهی مبدا از اتاق بازرگانی نیز از بارنامه حمل و نقل استفاده می شود و پس از صدور این گواهی‌نامه‌ی مبدا نیز با سایر اسناد برای خریدار نهایی ارسال می گردد تا صادرات پسته آخرین مراحل خود را نیز طی کند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب قوانین حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

حمل و نقل پسته

نوع

بسته بندی گونی

بسته بندی کارتن

کانتینر 20 فوت

14 تن

12 تن

کانتینر 40 فوت

24 تن

20 تن


مطالب مرتبط:

خرمای مجول

برنج پاکستانی

قیمت خرمای صادراتی

خرید عمده پسته

صادرات به روسیه


ارقام پسته صادراتی

پسته صادراتی دارای ارقام مختلفی می باشد که هر یک از آنها در مناطق مختلفی کشت می شوند، این ارقام از نظر شکل ظاهری و قیمت تا حدودی با هم تفاوت دارند. لازم به ذکر است که بازار خرید و فروش و میزان تقاضا برای انواع مختلف پسته نیز یکسان نمی باشد. از مهمترین ارقام پسته صادراتی ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پسته فندقی

این گونه از پسته نسبت به دیگر ارقام از سایز کوچکتری برخوردار بوده و از نظر اندازه کمی کوچکتر از فندق می باشد. پسته فندقی به دلیل سایز کوچک و تعداد بیشتر در واحد وزن، مورد توجه قرار گرفته و بیشترین میزان صادرات را در بین همتایان خود دارد. این پسته در سایزهای 26-28، 28-30، 30-32 موجود می باشد.

  • پسته احمدآقایی

این گونه از پسته اندازه‌ای بزرگتر از فندقی دارد و دارای بهترین طعم در بین دیگر پسته ها می باشد به همین دلیل از پسته های محبوب جهت صادرات می باشد که در کشورهای شرق آسیا مصرف بالایی دارد. این پسته در سایزهای 22-24، 24-26 موجود است.

  • پسته اکبری

این گونه از پسته در مقایسه با گونه احمدآقایی دانه های کشیده تر دارد که باعث شده قیمت بالاتری نیز داشته باشد به نحوی که گرانقیمت ترین پسته صادراتی ایران لقب گرفته است. این پسته در سایزهای 20-22، 22-24 موجود است.

  • پسته کله قوچی

این گونه پسته، اندازه ای درشت و گرد دارد و دارای طعم منحصر به فرد خود می باشد. این پسته در سایزهای 18-20، 20-22، 22-24، 24-26 موجود است.

  • پسته بادامی

این گونه پسته به گونه احمد آقایی شباهت دارد و مغز آن شبیه به بادام است. این پسته در سایزهای 24-26، 26-28، 28-30 موجود است.

  • مغز پسته

معمولا برای تهیه مغز پسته از پسته های دهان بسته استفاده می شود.

  • مغز پسته سبز

این نمونه جهت استفاده در صنایع غذایی برای طعم دهی و استفاده در بستنی و دسرها مورد استفاده قرار می گیرد.

درجه بندی کیفی پسته

پسته از لحاظ کیفی نیز در دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود؛ درجه بندی کیفی پسته به صورت زیر می باشد:

  • گرید AAA : 95% دهن باز + 5% دهن بسته

  • گرید AA : 90% دهن باز + 10% دهن بسته

  • گرید  A : 85% دهن باز + 15% دهن بسته

  • گرید C : 70% دهن باز + 30% دهن بسته

صادرات پسته به دبی (امارات)

در سبد خریداران و واردکنندگان پسته ایرانی به ترتیب در جایگاه نخست کشور آلمان با حدود ۳ هزار تن در سال به ارزش تقریبی ۴۰ میلیون دلار، سپس کشور عراق با حدود ۲۵۰۰ تن به ارزش تقریبی ۲۵ میلیون دلار، قزاقستان ۱۶۵۰ تن به ارزش تقریبی ۱۵ میلیون دلار، و کشور امارات با حدود ۱۵۰۰ تن به ارزش تقریبی ۱۶ میلیون دلار و کشورهای هند، اسپانیا و روسیه در جایگاه های بعدی واردات کنندگان پسته ایران میباشند

در این بین کشور امارات با ۱۰ دلار و ۷۴ سنت جزء خریدار گران‌ترین پسته‌های ایرانی بوده‌ است و به دلیل سهولت صادرات و نزدیکی مرز های جغرافیایی و همچنین نزدیک بودن به سایر بازار های هدف صادراتی منطقه خلیج فارس و حضور گسترده فعالان اقتصادی و تاجران ایرانی یکی از بهترین گزینه ها برای صادرات پسته ایرانی میباشد.

قیمت پسته در کویت

قیمت پسته ایرانی در کویت به دلیل تقاضا برای نوع دستچین و  پسته لوکس دارای کیفیت عالی بسیار بالا می باشد. کشور کویت از جمله سایر مقاصد مهم صادراتی پسته های ایرانی است. بازار این پسته این کشور به دلیل قرار دادن کیفیت به عنوان ملاک اصلی خرید اغلب وارد کننده پسته های لوکس و بسیار با کیفیت ایرانی مانند پسته اکبری و کله قوچی دستچین از ایران میباشد.

با توجه به تقاضای پسته درجه یک و دارای کیفیت بالا در بازار کویت، قیمت پسته در این کشور بسیار بالا است به طوری که بسیاری از صادر کنندگان و تجار ایرانی به دنبال همکاری با تجار این کشور به منظور دسترسی به بازار پسته این کشور می باشند. از این رو تامین پسته مورد تقاضای تجار این کشور برای افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند بسیار مهم و دارای توجیه اقتصادی میباشد.

صادرات پسته به عمان

برای صادرات پسته به عمان، از قدیم الایام تا به امروز از برترین نوع و در اصطلاح از لوکس ترین نوع آن استفاده شده است. با توجه به اینکه پسته ایران از کیفیت بالایی برخوردار است در این کشور طرفداران زیادی دارد و به جرات می توان گفت اولین و مهم ترین کالا و محصولی که به خارج از کشور صادر شده است پسته می باشد.

گیاه شناسی پسته

پسته متعلق به خانواده Ancardiaceae است که معمولا تا 8 متر رشد می کنند. درخت پسته نسبت به درجه های مختلف هوا مقاوم استو بهترین دما برای کشت آن ما بین 25 تا 45 درجه سانتی گراد می باشد.درخت پسته همانند درخت خرما نسبت به تنش های آبی و کنبود آب مقاوم است و ریشه های آن تا اعماق زمین رشد می کنند. بسته به نوع گونه، درخت پسته پس از 7تا 10 سال پس از کاشت وارد دوره ثمردهی می شود و 80 تا 100 سال عمر می کند.

ارزش غذایی 100 گرم مغز پسته

کالری

600

چربی

53%

پروتین

21%

کربوهیدرات

18%

فیبر

2.2%

کلسترول

0%

سود صادرات پسته

پسته از جمله مهم ترین محصولات صادراتی بخش کشاورزی و یکی از مهم ترین محصولات در صادرات غیر نفتی ایران به شمار می آید. پسته به دلیل ایجاد ارزش افزوده فراوان و دارا بودن حاشیه سود بسیار بالا در اقتصاد کشاورزی ایران در محصولات صادراتی بسیار با اهمیت بوده و به همین دلیل مورد توجه بازرگانان، تجار و سرمایه گذاران زیادی قرار گرفته است.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا