صادرات زعفران

راهنمای جامع و مرحله به مرحله صادرات زعفران

صادرات زعفران یکی از سودآورترین و بهترین برنامه‌ها برای کسب درآمد بالا در یک بازه زمانی کوتاه است. در این مسیر فقط کافیست تا دو عنصر اساسی را به درستی تشخیص بدهید. انتخاب بهترین نوع زعفران برای صادرات و بهترین کشور مقصد!

بازارهای طلایی با سود شگفت‌انگیز برای صادرات زعفران در کدام کشورهاست؟

ایران با صادرات زعفران به ارزش 104 میلیارد دلار به کشورهای دیگر در سال 2021 رتبه اول را در زمینه صادرات این طلای قرمز در جهان به خود اختصاص داد. کشورهای مختلفی نیز بازار هدف صادرات ایران قرار دارند که هرکدام درصد بالایی از زعفران تولیدی این کشور را خریداری می‌کنند.

طبق آخرین آمار در سال‌های 2020 تا 2021، بازار خرید زعفران کشورهایی مانند چین، قطر و آلمان رشد صعودی بسیار زیادی داشته و عمده صادرات زعفران ایران نیز به این کشورها بوده است.

در حالت کلی، لیست کشورهایی که در زمینه صادرات زعفران به عنوان بازارهای هدف بسیار عالی برای ایران به حساب می‌آیند عبارتند از:

  • چین 

چین، یکی از بهترین کشورها برای صادرات زعفران است. چین با خرید 28 هزار و 447 کیلوگرم زعفران از ایران به ارزش 33 میلیون و 327 هزار و 691 دلار رتبه اول را به خود اختصاص داده است. این کشور به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران به حساب می‌آید و به دلیل جمعیت بالا و پتانسیل بسیار زیاد ارتباطات با سایر کشورها معمولاً درصد بالایی از خرید زعفران را نصیب خود می‌کند.

  • امارات

از آنجایی که شرایط مالی و اقتصادی این کشور روند کاملاٌ صعودی و رو به رشد دارد، بنابراین یکی از بهترین بازارهای هدف ایران برای صادرات زعفران به حساب می‌آید. این کشور با خرید 19 هزار و 116 کیلوگرم زعفران به ارزش 21 میلیون و 33 هزار دلار رتبه دوم در خرید زعفران را به خود اختصاص داده است.

  • اسپانیا 

اسپانیا به عنوان بهترین کشور برای صادرات زعفران و یکی از قدیمی‌ترین کشورهایی است که همیشه به دنبال خرید زعفران از ایران بوده است. دلیل این موضوع هم کاملاً مشخص است. کیفیت زعفران تولیدشده در ایران بسیار بالاست و اسپانیا پس از خرید زعفران از ایران، مجدد نسبت به بسته‌بندی و فروش این طلای قرمز در دیگر بازارهای جهانی اقدام می‌کند. میزان خرید اسپانیا 15 هزار و 513 کیلوگرم زعفران به ارزش 15 میلیون و 925 هزار دلار است.

  • قطر

قطر نیز یکی دیگر از کشورهای هدف برای صادرات زعفران شناخته می‌شود و با خرید 7 هزار و 123 کیلوگرم زعفران به ارزش 7.1 میلیون دلار  از بازارهای خوب جهانی برای تجارت به حساب می‌آید. قطر یکی از کشورهایی است که قوانین سختگیرانه‌ای را برای واردات زعفران اعمال می‌کند، زیرا روی کیفیت و خلوص زعفران وارداتی حساسیت زیادی دارد.

  • افغانستان

تاجران افغانستان از زعفران کشت‌شده در ایران به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا بسیار استقبال می‌کنند و همواره به دنبال خرید زعفران از بازار ایران هستند. همین موضوع نیز باعث شده است تا افغانستان یکی دیگر از بازارهای هدف ایران به حساب آید.

  • هنگ کنگ 

هنگ کنگ نیز از این ادویه بسیار خوشرنگ و خوش طعم استقبال می‌کند و به دلایل مختلف از ایران زعفران خریداری می‌کند. میزان درصد خرید این کشور با توجه به بازار و هدف متغیر است، اما همیشه در لیست خواهان زعفران ایران قرار دارد.

علاوه بر تمامی موارد ذکرشده در بالا، کشورهایی مانند ایتالیا، عمان، فرانسه، هند و کویت از دیگر بازارهای هدف بسیار خوب برای صادرات طلای قرمز ایران به حساب می‌آیند.

حال که با بازار هدف خود به خوبی آشنا شدید، وقت آن رسیده است تا با مراحل و شرایط لازم برای ارسال زعفران به دیگر کشورها اطلاعات دقیق و کاربردی به دست آورید.

سود صادرات و تجارت زعفران در ایران چقدر است؟

حداقل سرمایه برای صادرات زعفران چقدر است؟

برای اینکه بتوانید حداقل سرمایه برای صادرات زعفران را به درستی تخمین بزنید، باید در مرحله اول از هزینه‌های صادرات این کالا به خوبی اطلاع داشته باشید. هزینه‌های صادرات زعفران به کشورهای دیگر عبارت است از:

  • هزینه خرید یا تولید زعفران
  • هزینه بسته‌بندی کالا
  • هزینه بیمه کالا
  • هزینه حمل‌ونقل کالا به کشور مقصد
  • هزینه اخذ مجوزهای لازم برای صادرات زعفران
  • هزینه‌های انتقال پول و تخصیص ارز
  • هزینه گمرک

شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها در این مسیر، زعفران صادراتی ایران را با بالاترین کیفیت از کشاورز یا تولیدکننده خریداری کنید و در این حالت دیگر احتیاجی نیست تا وارد مراحل سخت و طاقت‌فرسای کاشت و تولید زعفران شوید. با توجه به بررسی هزینه‌ها در مراحل مختلف، در حال حاضر می‌توان سرمایه لازم برای صادرات زعفران به روش‌های مدرن و تهیه زعفران از کشاورز را چیزی در حدود 40 هزار دلار در نظر گرفت. البته اگر شما خودتان به دنبال تولید و صادرات زعفران هستید، قطعاً باید سرمایه بیشتری داشته باشید.

مراحل صادرات زعفران چیست؟

اگر شما هم به دنبال جواب این سوال هستید که “چگونه زعفران صادر کنیم؟”، حتما این بخش را با دقت مطالعه کنید. برای اینکه در این مسیر موفق شوید، باید از همان ابتدا تمام مراحل خود را گام به گام ترسیم و قدم‌های لازم در هر مرحله را مشخص کنید. اگر هر کدام از مراحل زیرا را به درستی انجام ندهید، قطعاً هیچ تضمینی برای موفقیت شما در این مسیر وجود ندارد. پس از همان ابتدا هوشیارانه عمل کنید.

1- بیزنس پلن (Business Plan) خودتان را با جزئیات ترسیم کنید!

همان‌طور که یک ماشین بدون چراغ در مسیر تاریک جاده زیاد دوام نمی‌آورد و به بیراهه کشیده می‌شود، فعالیت در زمینه صادرات و واردات هم دقیقاً به همین صورت است. قبل از قدم‌گذاشتن در این مسیر باید خود را مجهز به دانش و آگاهی کنید. چگونه؟

همین حالا قدم به قدم با من از میان گزینه‌های زیر انتخاب کنید. سود بیشتر یا گسترش کسب‌وکار؟ چین یا اسپانیا؟ خرید زعفران از کشاورز یا کشت زعفران در زمین شخصی؟ ارسال به صورت فله یا بسته‌بندی؟ زعفران نگین یا سرگل؟

اگر از قبل جواب این سوالات خود را پیدا کرده‌اید که شما یک قدم در مسیر خود از دیگران جلوتر هستید. اما اگر همین حالا با این چالش‌ها و سوالات روبرو شدید، پس بهتر است تا مسیر راه خود را مشخص کنید.

2- بازار هدف خود را شناسایی کنید!

اولین موضوعی که در هنگام ارسال زعفران به سایر کشورها با آن روبرو می‌شود، قوانین واردات و روابط تجاری با آن کشور است. بررسی داده‌ها و اطلاعات موجود در زمینه میزان صادرات و پتانسیل هر کشور برای خرید زعفران در اصل نشان‌دهنده حجم فعالیت شما در آن بازار بین‌المللی خواهد بود.

با توجه به حجم و میزان زعفرانی صادراتی و همچنین هدف استفاده از این ادویه در هر کشور باید روند کار خود را مشخص کنید. برای مثال ترکیه بیشتر حجم زعفران درخواستی خود را به خاطر تعداد بالای توریست‌های سالانه خود می‌خواهد اما کشورهای اروپایی معمولاً زعفران را به خاطر مصارف دارویی خریداری می‌کنند.

اگر شما کشاورز و به دنبال خریدار عمده برای زعفران خود هستید یا اینکه یک بازرگان و تاجر موفق در زمینه صادرات زعفران هستید، باسکول بازار هدف پویا و پرسودی را برای هردوی شما عزیزان فراهم کرده است. فقط کافیست تا نگاهی به بازار باسکول بیندازید.

3- کالای صادراتی خود را آماده کنید!

از آنجایی که صادرات زعفران به کشورهای دیگر باید طبق استانداردها و شرایط ارسال به همان کشور خاص در نظر گرفته شود، بنابراین باید حتماً بهترین و باکیفیت‌ترین زعفران را آماده و سپس نسبت به طراحی و اجرای بسته‌بندی آن اقدام کنید. میزان فروش و درصد سود شما پس از گذشتن از تمامی مراحل قبل به این مرحله به شدت بستگی دارد.

بازار هدف کشور مقصد شما در انتخاب مدل بسته‌بندی بسیار تاثیرگذار است. برای مثال در کشورهای اروپایی معمولاً بسته‌بندی‌های فلزی طرفداران بیشتری دارد، زیرا همگی به دنبال استفاده مجدد از ظروف پس از اتمام زعفران هستند. اما در کشورهای عربی شما باید بسته‌بندی کریستال با طرحی لاکچری را انتخاب کنید. بنابراین در این مرحله به دقت بازار هدف خود را بررسی کنید.

4- مجوزهای ضروری برای صادرات زعفران

اگر برنامه شما فعالیت به صورت مستقیم در زمینه صادرات محصولی مانند زعفران است، باید قبل از شروع به کار مجوزهای لازم را کسب کنید. مجوزهای صادرات زعفران عبارتند از:

  • اخذ کارت بازرگانی
  • مجوز صدور کالا
  • اخذ گواهی بهداشت و قرنطینه
  • گواهی استاندارد
  • اظهارنامه مالیاتی

در نهایت برای شروع روند ارسال زعفران باید محصول صادراتی خود را در گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت کنید. برای ثبت محصول نیز باید فرم اظهارنامه صادراتی خودتان را تکمیل کنید. برخی از اطلاعات موجود در فرم اظهارنامه مالیاتی عبارتند از:

  • مشخصات فرد صادرکننده و شخص اظهارکننده کالا (زعفران)
  • مشخصات مشتری
  • کشور مبدا و مقصد
  • وسیله حمل و نقل و مبدا بارگیری کالا
  • شرایط معامله
  • مشخصادت دقیق کالای صادراتی (نوع، وزن، مقدار و تعرفه کالا)
  • مشخصات دقیق محموله (تعدا بسته‌ها، نوع و سبک بسته‌بندی، وزن و مدل ظرف)
  • هزینه‌های گمرک
  • اطلاعات دقیق محل تسلیم اظهارنامه و مشخصات گمرک
  • قیمت‌گذاری برای زعفران صادراتی و چالش‌های پیش رو

هرچند که تمام خستگی کار معمولاً در این مرحله از بین می‌رود اما در عین حال باید نسبت به قیمت‌گذاری بسیار هوشمندانه عمل کنید. قیمت‌گذاری روی محصول صادراتی باید جنبه‌های مختلفی را پوشش بدهد تا در نهایت به عنوان قیمت‌گذاری اصولی شناخته شود. علاوه بر این، شما باید به صورت همزمان روش مناسب برای پرداخت و شرایط فروش محصول را هم مشخص کنید. بیشتر بازرگانان در این مرحله معمولاً از متخصصین در زمینه مشاوره صادرات زعفران کمک می‌گیرند.

برای قیمت‌گذاری اصولی محصول به هزینه‌هایی مانند ارزش اصلی زعفران صادراتی، هزینه بیمه، هزینه بسته‌بندی، هزینه حمل‌ونقل، هزینه افتتاح حساب برای انتقال پول، هزینه استفاده از امتیاز صادرات و حتی هزینه گرفتن علامت بازرگانی نیز دقت کنید. با در نظر گرفتن تمام این هزینه‌ها باید قیمت نهایی محصول صادراتی خود را مشخص کنید.

بهترین روش‌ برای صادرات زعفران چیست؟

انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش ارسال زعفران به کشورهای دیگر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا روش ارسال به موارد مختلفی مانند شرایط کشور مقصد، هزینه‌های ارسال و هزینه بسته‌بندی بستگی دارد. در حالت کلی دو روش برای صادرات زعفران وجود دارد: فله و بسته‌بندی.

صادر کردن زعفران به صورت فله در وزن‌های نیم یا یک کیلویی انجام می‌شود. در روش بسته‌بندی نیز زعفران در بسته‌های زیر 30 گرم بسته‌بندی و ارسال می‌شود.

قوانین صادرات زعفران چیست؟

برای صادرات زعفران از ایران به هر کشور باید حواستان به دو نکته اساسی باشد. در مرحله اول باید مراحل صادرات را مطابق با قوانین صادراتی ایران انجام دهید و پس از آن نیز باید با قوانین واردات کشور مقصد آشنایی کامل داشته باشید. از آنجایی که زعفران یک ماده خوراکی به حساب می‌آید، مجوزهای لازم برای اخذ صادرات آن نیز با دیگر کالاها کمی متفاوت است. به همین دلیل اخذ گواهی استاندارد و گواهی سلامت برای شما از الزامات به حساب می‌آید.  پس از ثبت کالا باید فرم‌های اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنید.

همچنین برای شروع روند صادرات باید یک کارت بازرگانی داشته باشید. کارت بازرگانی به شما اجازه ارسال کالا از گمرک و در حالت کلی شروع ارسال زعفران صادراتی ایران به دیگر کشوها را می‌دهدر مرحله بعد باید تمامی محموله را در گمرک ثبت کنید. پس از ثبت محصولات در گمرک، باید اظهار نامه مالیاتی گمرک را تکمیل کنید.

قیمت زعفران صادراتی در کشورهای اروپایی چقدر است؟

اطلاع از قیمت‌ زعفران در کشور مقصد به شما در انتخاب قیمت نهایی محصول کمک می‌کند. در مرحله اول باید بدانید که اگر شما زعفران را از خود کشاورز به صورت مستقیم تهیه کنید، هزینه‌های مختلفی از دوش شما برداشته می‌شود و در این حالت حداقل سرمایه برای صادرات زعفران از سمت شما کاهش می‌یابد. بهترین کار برای قدم‌گذاشتن در این مسیر، خرید زعفران خالص و باکیفیت از کشاورز است. برای دستیابی به لیست بهترین و مرغوب‌ترین زعفران‌ صادراتی فقط کافیست تا به بازار باسکول بپیوندید. در حال حاضر قیمت زعفران صادراتی در کشورهای اروپایی بین 950 تا 1300 یورو است. قطعاً شما با خرید از تولیدکننده می‌توانید زعفران مرغوب را در حجم بالا و با قیمت بسیار کم تهیه کنید.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا