اسناد حمل و نقل بین المللی

اسناد حمل و نقل بین المللی

اسناد حمل و نقل بین المللی

زمانی که بحث خاصی در رابطه با صادرات به وجود می‌آید، فکر افراد به سمت سوالات مهم مختلفی می‌رود؛ سوالاتی که به پروسه کلی صادرات و حمل و نقل در کشورهای مختلف جهان ربط پیدا می‌کند. موضوع مورد بحث در این مقاله، چیستی اسناد حمل و نقل بین المللی و کاربرد این اسناد مهم جهانی می‌باشد. در واقع وجود اسناد حمل و نقل بین المللی به صاحبان یک محموله کمک می‌کند تا محموله مورد نظر را با موفقیت به مقصد تحویل بدهند. 

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

انواع مختلفی از اسناد وجود دارد که برای آگاهی از چگونگی حمل و نقل در سطح بین الملل لازم است با هر یک از آن‌ها آشنایی داشته باشید؛ هر یک از این اسناد اوراقی بسیار مهم و با ارزش برای خرید بار در کشورهای مختلف جهان و ارسال بار به این کشورها به شمار می‌آیند. در ادامه به معرفی اسناد حمل و نقل بین المللی می‌پردازیم.

اسناد حمل و نقل بین المللی

معرفی اسناد حمل و نقل بین المللی

اسناد حمل و نقل بین المللی شامل موارد مختلفی است، تمامی افرادی که به دنبال صادرات کالا و محصولات می باشند، باید به خوبی با این اسناد آشنایی داشته باشند تا بتوانند بدون هیچ مشکلی حمل و نقل بین المللی را به انجام برسانند، در این بخش تمامی اسناد مهم حمل و نقل بین المللی برای شما شرح داده شده است:

پیش فاکتور (Proforma Invoice)

 زمانی که برای صادرات و حمل و نقل محموله مورد نظر خود اقدام می‌کنید، با تعداد نسبتا زیادی از سوالات مختلف درباره این محموله مواجه خواهید شد تا شرایط نهایی برای انتقال بار در سطح بین المللی فراهم شود. این پرسش‌ها ممکن است به قیمت محموله، وزن، ابعاد یا بسیاری از موارد مهم دیگر در رابطه با این محموله ربط پیدا کند. در صورت انجام یک معامله به شکل بین المللی، یک فاکتور پیش فرض که همان پیش فاکتور است برای شما صادر شده که در واقع یکی از مهم‌ترین اسناد حمل و نقل بین المللی به شمار می‌آید.

دلیل اصلی صدور پیش فاکتور به هدف شما از حمل و انتقال محموله مورد نظر در سطح بین المللی برمی‌گردد؛ به عبارت دیگر با توجه به این که چشم انداز اصلی از صادرات بار به شکل بین المللی به مواردی همچون منافع مالی، گشایش اعتبار اسنادی، درخواست مجوزهای واردات مناسب و یا سایر موارد ربط پیدا کند، صدور پیش فاکتور بسیار مهم خواهد بود‌. این گواهی شباهت بسیار زیادی به فاکتور تجاری دارد و با مقایسه آن‌ها با یکدیگر، شباهت‌های موجود به وضوح مشخص خواهند بود. در این گواهی موارد مهمی همچون طرفین یک معامله، مشخصات کلی کالا، قیمت کالا، مدت زمان پرداخت هزینه فروش، جزئیات مرتبط با تحویل کالا، محل و هزینه تحویل کالا و نوع ارز مورد استفاده در معامله ذکر می‌شود. نکته مهم در رابطه با صدور این فاکتور این است که حتما برای آن تاریخ انقضا درج کنید؛ چرا که با توجه به نوسانات بسیار زیادی که در صادرات بین المللی رخ می‌دهد، تنظیم بازه زمانی مشخص برای این گواهی می‌تواند تاثیرات این نوسانات را کمتر کند.

 فاکتور تجاری (Commercial Invoice)

پس از این که پیش فاکتور را برای ارسال محموله مورد نظر خود دریافت کردید، باید اسنادی را که در زمان انتقال با محموله ارسال شوند را نیز آماده کنید. فاکتور تجاری به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد حمل و نقل بین المللی، از جمله این اسناد مهم شناخته می‌شود. فاکتور تجاری بیشترین جزئیات در رابطه با صادرات را از ابتدا تا انتها شامل می‌شود. سوال بسیاری از افراد این است که به چه دلیل فاکتور تجاری با فاکتورهای صادر شده برای حمل و انتقال داخلی متفاوت است؛ باید بدانید که فاکتورهای صادر شده از سیستم‌های حسابداری یا ERP، در واقع فاکتورهای پرداخت پول هستند و هیچ ارتباطی با فاکتورهای صادراتی ندارند. همانطور که گفته شد فاکتور تجاری یک سری ویژگی‌های مشابه با پیش فاکتور دارد؛ برخی اطلاعات درج شده در فاکتورهای تجاری مشابه با پیش فاکتورها هستند. علاوه بر این اطلاعات، موارد مهمی همچون اطلاعات بانکی و پرداختی نیز در فاکتور تجاری ذکر می‌شود.

لیست بسته بندی محموله (Packing List)

به طور قطع لیست بسته بندی محموله به عنوان یکی از اسناد حمل و نقل بین المللی، جزئیات بیشتری از لیست بسته بندی صادر شده برای حمل و نقل داخلی دارد. اطلاعات موجود در لیست بسته بندی برای صدور بارنامه جهت حمل و نقل محموله در سطح بین الملل واجب است. برای پرداخت‌های کلی صادرات بار، به لیست بسته بندی نیاز خواهید داشت. مقامات گمرک در کشورهای مقصد، ممکن است به لیست بسته بندی برای شناسایی هر یک از کالاهای بسته بندی شده نیاز داشته باشند؛ در واقع واجب است که بدانند در کدام جعبه یا پالت حمل بار چه کالایی وجود دارد و کدام جعبه باید باز شود. این کار از بررسی کلی محموله جلوگیری خواهد کرد. در لیست بسته بندی تمامی مواردی که در محموله وجود دارد مشخص می‌شود. مواردی همچون وزن کلی و وزن ناخالص بار و ابعاد هر یک از بسته‌های موجود در محموله نیز در این لیست ذکر می‌شوند. از این طریق یک ضمانت نامه برای رسیدن محموله به شکل کاملا سالم به مقصد صادر خواهد شد.

گواهی مبدا (Certificate of origin)

در بعضی از کشورها به یک گواهی برای مشخص شدن این که محموله از کدام کشور صادر شده است، نیاز است. این گواهی که یکی دیگر از اسناد حمل و نقل بین المللی می‌باشد، با عنوان گواهی مبدا شناخته می‌شود. گواهی مبدا به طور معمول توسط سازمان‌های نیمه رسمی مانند دفاتر بازرگانی یا کنسولگری هر کشور امضا می‌شود. حتی اگر اطلاعات مربوط به مبدا ارسال کالا در فاکتور تجاری درج شده باشد، ممکن است گواهی مبدا لازم شود. باید بدانید که برای دریافت این گواهی، لازم است هزینه‌ای مشخص را پرداخت کنید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب گواهی مبدا چیست را مطالعه کنید.

گواهی صادرات

شرکت‌های حمل و نقل کالا که خدمات حمل کالا را در سطح داخلی و بین المللی ارائه می‌دهند، یکی از ارکان بسیار مهمی هستند که در حین صادرات و حمل و نقل کالاها در سطح بین المللی باید با آن‌ها همکاری کنید؛ همکاری با این شرکت‌ها به شما این تضمین را می‌دهد که همه چیز درست و طبق برنامه پیش خواهد رفت. لازم است با انتخاب یک شرکت حمل و نقل و توافق با این شرکت، اطمینان درست انجام شدن صادرات را به خود بدهید. صرف نظر از این که برای صادرات محموله‌های مورد نظر خود با کدام شرکت توافق کرده‌اید، لازم است یک نامه یا گواهی در اختیار این شرکت قرار دهید که تمامی اطلاعات لازم برای صادرات موفقیت آمیز محموله شما را شامل شود. این نوع از اسناد حمل و نقل بین المللی، با عنوان گواهی صادرات شناخته می‌شود.

اسناد حمل و نقل بین المللی

بارنامه (Bills of lading)

از دیگر اسناد حمل و نقل بین المللی، بارنامه می‌باشد. سه نوع بارنامه مختلف وجود دارد؛ بارنامه داخلی، بارنامه دریایی و بارنامه هوایی. بارنامه داخلی یکی از اسناد اولیه و بسیار مهم برای حمل و نقل بین المللی است. این بارنامه مانند یک قرارداد بین صادر کننده و حمل کننده بار است و در آن مشخص می‌شود که مقصد نهایی کالای صادر شده کجا بوده و همچنین مانند رسیدی برای تحویل کالا می‌باشد. در حمل و نقل بین المللی، بارنامه در اختیار شرکت‌های حمل بار در سطح بین الملل قرار می‌گیرد. در صورت صادرات بارها به شکل دریایی، به بارنامه دریایی نیاز خواهید داشت. این نوع بارنامه سندی برای محموله و در واقع مانند یک قرارداد برای حمل و نقل است. دقیقا مانند این بارنامه، بارنامه هوایی نیز در صورت صادرات بار به شکل هوایی مورد نیاز خواهد بود.

گواهی محموله‌های خطرناک

اگر محموله مورد نظر شما توسط اتحادیه حمل و نقل هوایی بین المللی (IATA) یا سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به عنوان محموله خطرناک شناخته شود، لازم است برای دریافت نوع خاصی از اسناد حمل و نقل بین المللی به نام گواهی محموله‌های خطرناک اقدام کنید. به طور کلی صادرات محموله‌های خطرناک با مشکلات زیادی همراه خواهد بود، بنابراین لازم است پیش از انجام کارهای انتقال محموله باید برای بسته بندی، برچسب گذاری و دریافت اسناد لازم اقدام کنید. این گواهی برای صادرات هوایی متفاوت از گواهی مورد استفاده برای صادرات دریایی است. برای اخذ و تکمیل این گواهی، لازم است با فردی متخصص در زمینه انتقال محموله‌های خطرناک توافق کنید.

پیش نویس بانکی (Bank draft)

این سند بخش بسیار مهمی از رویه حمل و نقل کالاهای مختلف در سطح بین المللی است. این گواهی شامل نامه انتقال بوده و در آن دستورالعمل‌های پرداختی پروسه انتقال مشخص می‌شود.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

 

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

پیمایش به بالا