واردات مواد غذایی

واردات مواد غذایی

واردات مواد غذایی

با توجه به این که محصولات غذایی و بهداشتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در سلامت مصرف کنندگان نقش بسیار مهمی ایفا می کنند به این دلیل نظارت و قوانین نسبتاً سختی برای واردات این مواد غذایی وضع شده است.

بر اساس قانونی که در سال ۱۳۴۶ وضع شد دستورالعمل‌های اجرایی جهت واردات مواد غذایی ، واردات دارو و مکمل های غذایی بر عهده سازمان های غذایی و دارویی گذاشته شده است . برای واردات مواد غذایی و بهداشتی و وارداتی از این قبیل که از حساسیت بالایی برخوردار هستند باید از کمیته های بهداشتی و پزشکی مجوز های لازم را برای هر دفعه واردات مواد غذایی اخذ کنید تا بعدها دچار هیچ‌گونه مشکلی در طی فرایند واردات محصولات خود در این زمینه ها نشوید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب شرکت بازرگانی ترخیص کالا   را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

اگر شما قصد وارد کردن مواد غذایی از کشور های دیگر را دارید، در وهله اول باید تمام شرایط و قوانین واردات مواد غذایی را بدانید و بعداً اقدام به این کار کنید چرا که این کار از حساسیت بالایی برخوردار است و اگر احیاناً شما درست کارها را پیش نبرید، احتمال شکست شما در این کار بسیار بالاست پس به شما پیشنهاد می دهیم ابتدا مراحل و قوانین کار را در نظر گرفته سپس به این کار ادامه دهید:

مدارک لازم جهت واردات مواد غذایی

  1.  در اولین قدم شما باید یک درخواست جهت اخذ مجوز واردات خود دهید باید در خواست شما کتبی و تایپ شده باشد و در سر برگ آن مهر و امضای معتبر شرکت وارد کننده وجود داشته باشد در این فرم باید نشانی دقیق شما همراه شماره تلفن ذکر شود.
  2.  داشتن اصل پرو فرما، باید در سر برگ پرو فرما ۲ برگ از تصویر صاحب برند یا شرکت تولید کننده با داشتن مشخصات زیر:
  3.  نام کارخانه تولید کننده و کشور وارد کننده
  4.  تاریخ و نیز شماره پرو فرما
  5.  تعداد و یا وزن کالا
  6.  مبدا حمل و نقل
  7. نام کامل کالاهایی که با پروانه بهداشت مطابقت دارد
  8.  اصل پروانه بهداشت

چگونگی بررسی مدارک توسط کارشناسان

• باید نام شرکت متقاضی واردات مواد غذایی با نام وارد کننده کالا که در پروانه بهداشتی درج شده مطابقت داشته باشد.

• تاریخ اعتبار پروانه بهداشتی را بررسی می کنند و اگر تاریخ پروانه بهداشتی تمام شده باشد باید شخص مدارک لازم را به اداره کل نظارت و ارزیابی فراورده‌های غذایی ارسال کند.

• باید نام کالا های وارداتی درج شده در پیش‌برگ با پروانه بهداشتی مطابقت کند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب قانون صادرات و واردات  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

چگونگی صدور مجوز واردات مواد غذایی

پس از آن که مدارک مورد نظر مورد بررسی قرار گرفت در صورتی که این مدارک از جانب کارشناسان تایید شد، مجوزهای ورود به شرایط زیر صادر خواهد شد:

شرایط اختصاصی یا عمومی مربوط به کالاهای وارداتی به شکل مکتوب در پروفرما درج شود .

باید نمودار گردش کار و صدور مجوز ورود از محصولات غذایی را ارائه دهید

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب تعرفه گمرکی  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

نکاتی که احتمالا نمی دانید (کلیک کنید)

ثبت سفارش کالای وارداتی

اظهارنامه گمرکی

برگ سبز گمرکی

با وجود چه قوانینی می توان مواد غذایی وارد کشور کرد؟

تمامی متقاضیانی که مایل هستند به واردات مواد غذایی بپردازند باید به این موضوع توجه داشته باشند که برای صدور مجوز واردات مواد غذایی، تمامی مدارک درخواستی از طرف کمیته بهداشت را به صورت حضوری ارائه دهند و از طرفی باید این مدارک از هم تفکیک شده باشند بعد از تفکیک این مدارک باید آن ها را به اداره کل فراورده ی غذایی و دارویی ارائه بدهند.

بعد از آن که کمیته فنی و قانونی مدارکی را که شما به آن ها تحویل دادید را مورد تایید قرار دادند باید این مدارک مورد مهر سفارشات جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد این کار برای روند صدور پروانه واردات مواد غذایی و کالای مصرفی از کشور های مبدا، از طرف کمیته بهداشت لازم است. بعد از آن که مدارک شما مورد تایید واقع شد و مهر جمهوری اسلامی بر آن ها خورد حدودا بعد از یک هفته می توانید به واردات مواد غذایی مورد نظر بپردازید. اگر مدارک شما دچار مشکلی باشد یا مورد تایید کمیته بهداشتی و مقامات پزشکی قرار نگیرد احتمال خیلی زیاد برای واردات مواد غذایی از کشور مبدا دچار دردسر های ترخیص کالا از گمرک خواهید شد.

متقاضی برای اینکه بتواند به راحتی کالا های مورد نظر خود را ترخیص کند لازم است یک سری مدارک را که ارائه آن به کارشناسان مورد نظر ضروری است را به همراه داشته باشد این مدارک به شرح زیر می باشد:

  •  وارد کننده کالا باید یک در خواست کتبی برای صدور مجوز ترخیص کالای مورد نظر با داشتن مهر و امضای مدیر عامل شرکت وارد کننده ارائه دهد.
  •  باید اصل فاکتور را که در سر برگ آن مهر و امضای تولید کننده است را به همراه داشته باشند.
  •  درخواست مجوز ورود برای محصولات غذایی مورد نظر
  •  فرد متقاضی باید اصل پرو فرما و فاکتور و همچنین دو برگ از تصویر های سربرگ از شرکت تولید کننده و یا صاحبان برند را با مشخصات زیر تحویل کمیته بهداشتی بدهد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب  اینکوترمز  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

مشخصات پرو فرما جهت اخذ مجوز واردات مواد غذایی

  • پرو فرما باید دارای شماره و تاریخ باشد
  • نام کارخانه و نیز کشور تولید کننده ذکر شود
  • تمام نام های کالاها باید مطابق پروانه بهداشتی باشد
  • مبدا حمل کالا قید شود
  • وزن کالا یا تعداد کالا های وارداتی ذکر شود
  • باید نام خریدار با پروانه بهداشتی مطابقت داشته باشد
  • به همراه داشتن اصل پروانه بهداشتی برای بررسی مقامات بهداشتی الزامی است

با توجه به مطالب ذکر شده متقاضیان واردات مواد غذایی باید دقت کنند که گواهی بهداشتی توسط مراجع بهداشتی دولتی در کشور های تولید کننده مواد غذایی و نیز کالا های مورد نظر صادرمی شود هنگامی که گواهی بهداشت توسط کارخانه های تولید کننده صادر شد باید این گواهی به صورت جداگانه توسط سفارت های جمهوری اسلامی ایران تایید شود تا شخص متقاضی بتواند محموله را بدون مشکل خاصی وارد کشور کند. البته گواهی بهداشت باید دارای شرایطی باشد که مورد تایید سفارت ایران قرار بگیرد که در متن زیر به این مقررات اشاره می کنیم:

• باید کالا از نظر بی ضرر بودن برای انسان ها تایید وزارت بهداشت باشد

• نام کارخانه و کشور تولید کالا مشخص باشد

• نوع کالا و نام های تجاری کالا حتماً باید ذکر شود

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب شرکت واردات  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

یکی از انواع محصولاتی که افراد به آن علاقه دارند غذاهای آماده می باشد. کشور ایران حجم زیادی از این محصولات و مواد غذایی را تولید نمی کند، به همین دلیل تاجران و بازرگانان اقدام به واردات غذا می نمایند. برای واردات محصولات غذایی بهتر است به خوبی در مورد سالم بودن و کیفیت آن اطمینان خاطر داشته باشید. در واقع شما به عنوان تاجر و بازرگانی که می خواهید در این زمینه فعالیت کنید این امر اهمیت بسیار زیادی دارد که کیفیت محصولات غذایی را به خوبی مورد بررسی قرار دهید و سپس آنها را وارد کشور نمایید. 

اگر شما می خواهید واردات غذا را در کمترین زمان و با بهترین قیمت انجام دهید باید بدانید که بهتر است با شرکت های بازرگانی در این زمینه مشورت کنید. آنها بهترین راهنمایی ها را به شما ارائه می دهند تا در کمترین زمان بتوانید حجم زیادی از محصولات غذایی را وارد کشور نمایید. دقت داشته باشید که زمان خریداری و واردات هر یک از آنها باید به خوبی مراحل وارداتی آنها را بشناسید. در این صورت می توانید در مرین زمان کالا را خریداری کنید و سود خوبی هم از فروش آن به دست آورید. برخی از مهمترین مراحلی که برای واردات این کالا باید در نظر داشته باشید و به آن توجه کنید را در ادامه بیان می کنیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید.

نکاتی که احتمالا نمی دانید (کلیک کنید)

صادرات به ترکیه

واردات لباس از چین

واردات از دبی

واردات ماشین

شرکت های صادراتی

واردات چادر مشکی

مراحل واردات غذا از کشورهای خارجی

بدون شک واردات غذا سود زیادی دارد و به همین دلیل است که تاجران تلاش می کنند این محصولات را وارد کشور کنند. اینکه تاجران و بازرگانان به خوبی در مورد مراحل وارداتی این کالا اطلاعات لازم را داشته باشند اهمیت بسیار زیادی دارد. بر همین اساس در ادامه برخی از مهمترین مراحل را که اهمیت بسیار زیادی را معرفی می کنیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید. این مراحل عبارت می باشد از :

انتخاب کشور برای واردات غذا

در ابتدا شما باید کشوری را که می خواهید از آن کالای مورد نظر خود را وارد کنید انتخاب نمایید. زمان انتخاب کشور مورد نظر خود باید دقت زیادی داشته باشید که کشور با کشور ایران روابط تجاری مناسبی داشته باشد. بسیاری از کشورها هستند که به ایران نمی توانند بار صادر کنند. شما آنها را برای واردات قادر نیستید که انتخاب کنید. بنابراین بهتر است به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید و به آن توجه کنید. دقت داشته باشید که در این مورد اگر اطلاعات زیادی ندارید بهتر است با کارشناسان شرکت های بازرگانی مشورت کنید. آنها بهترین کشور وارد کننده را به شما معرفی می کنند و همچنین فروشندگان آن کشور را هم که قیمت مناسبی ارائه می دهند را معرفی می نمایند. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب تعرفه گمرکی  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

تعیین قیمت وارداتی 

مرحله بعدی که مربوط به واردات غذا می باشد این است که ابتدا نوع غذاهای وارداتی را تعیین کنید و سپس سر قیمت آن با فروشنده به توافق برسید. هر یک از انواع غذاهای وارداتی قیمت مشخص شده ای دارند و شما باید به خوبی قیمت آنها را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید یکی از آنها را که بیشتر با بودجه شما مطابقت دارد را وارد کشور نمایید. دقت داشته باشید که تعیین قیمت امر بسیار مهمی است و باید به خوبی این مسئله را در نظر داشته باشید. در این صورت می توانید برای واردات خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.

مطمئن بودن سلامتی غذاهای وارداتی

اینکه شما از سلامتی و کیفیت غذاهای وارداتی مورد نظر خود اطمینان داشته باشید زمان واردات غذا اهمیت بسیار زیادی دارد. هر یک از انواع غذاهای وارداتی که شما برای واردات انتخاب کرده اید باید با بهترین شیوه ها تولید شده باشند و شما هم بهتر است به خوبی این مسئله را در نظر داشته باشید. اینکه بتوانید در مورد سالم بودن آن غذاها اطلاعات بیشتری به دست آورید اصلا کار دشواری نیست و بهتر است به خوبی این مسئله را در نظر داشته باشید. 

ارسال فاکتور فروش غذاهای وارداتی 

از فروشنده باید درخواست نمایید فاکتوری که نشان دهنده اطلاعات مربوط به شما و خودش می باشد را برای شما ارسال کند. این فاکتور به نام فاکتور پروفرما شناخته می شود و اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید هر یک از اطلاعات وارد شده مربوط به کالای وارداتی را روی این فاکتور با دقت مشاهده کنید. در واقع باید بدانید قیمت کالا، بسته بندی غذاها، نوع غذاها، شیوه ارسال غذاها و غیره را شما می توانید به طور دقیق در این فاکتور مشاهده کنید. در صورتی که بعد از صادرات کالا متوجه شدید کالاهای وارداتی با درخواست و سفارش شما مطابقت ندارد می توانید آن را به فروشنده برگردانید. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب بازاریابی بین المللی  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

بسته بندی اصولی غذاهای وارداتی 

از دیگر مراحلی که زمان واردات غذا باید به آن دقت و توجه بسیار زیادی داشته باشید این است که اصولی بودن بسته بندی غذاها را با دقت بررسی کنید. غذاهای وارداتی باید در بهترین بسته بندی ها قرار گرفته باشند تا در طول مسیر فاسد نشوند. اینکه بسته بندی آنها مطمئن باشد اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به خوبی این مسئله را در نظر داشته باشید. دقت نمایید که در صورت خریداری هر یک از انواع غذاها بهتر است در ابتدا بسته بندی آنها را مورد بررسی قرار دهید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب ضرورت بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

دریافت مجوز برای واردات انواع غذا 

مجوزهای زیادی وجود دارد که شما باید برای واردات غذا دریافت کنید. یکی از مهمترین و اصلی ترین این مجوزها که دریافت آن ضروری است مجوز مربوط به معاونت غذا و دارو می باشد. شما باید هر یک از این مجوزها را دریافت کنید تا بتوانید کالا را با خیال آسوده وارد کشور نمایید. گمرک هر یک از انواع مجوزهای دریافت شده شما را به خوبی مورد بررسی قرار می دهد تا از درست بودن آنها اطمینان کافی به دست آورد.

 همچنین شما باید به خوبی بدانید که دریافت کارت بازرگانی هم اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید. هر یک از انواع کارت بازرگانی فعالیت در زمینه خاصی را نشان می دهد. بر همین اساس شما باید هر یک از آنها را به خوبی مورد بررسی قرار دهید و یکی از آنها را که در زمینه فعالیت غذایی می باشد دریافت کنید. برای دریافت کارت بازرگانی هم نیاز است مدارک مورد نظر خود را تحویل دهید. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات ایران  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

بیمه غذاهای وارداتی 

از دیگر مراحلی که مربوط به واردات غذا می باشد مربوط به بیمه کردن غذاهای وارداتی می باشد. شما هر یک از انواع این غذاها را باید برای حمل به یکی از شرکت های حمل و نقل بسپارید تا آنها را به دست شما برساند. دقت داشته باشید که ایمن بودن کالای شما در صورتی که بیمه شود تضمین می شود. در واقع اگر آسیبی هم به غذاهای وارداتی در طول مسیر وارد شود بیمه خسارت وارد شده را به شما ارائه می دهد.  

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب شرکت بازرسی کالا را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

ترخیص غذاهای وارداتی 

ترخیص کردن هر یک از غذاهای وارداتی با استفاده از مدارک و مجوزهایی که آماده کرده اید امکان پذیر می باشد. بازرسین گمرک به خوبی بار وارداتی شما را مورد بررسی قرار می دهند و آن را با اطلاعاتی که تحویل داده اید مطابقت خواهند داد. پس از اینکه هزینه های مربوط به ترخیص کالا را از شما دریافت کنند بار را تحویل می دهند. بهتر است در این زمینه از ترخیص کاران حرفه ای درخواست کمک داشته باشید.

واردات شکلات

شکلات از دسته خوراکی هایی می باشد که برای واردات آن از کشورهای خارجی باید به خوبی حساسیت های آن را در نظر داشته باشید. اینکه این نمونه از کالاهای خوراکی کیفیت داشته باشد امر بسیار مهمی است و همچنین باید به حساس بودن باربری آن هم زمان سفارش دقت داشته باشید. برای واردات شکلات بهتر است به خوبی با مراحل آن آشنایی لازم را به دست آورید تا از این طریق به بهترین نحو ممکن کالا را وارد کرده و به مشتریان خود ارائه دهید

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات شکلات را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

واردات روغن خوراکی

ایران در تولید روغن خوراکی به خودکفایی رسیده است. دانه‌های خوراکی را تأمین می‌کند و با شیوه های استاندارد و با فناوری های روز دنیا، انواع روغن خوراکی را تولید می‌کند. اما متأسفانه واردات روغن خوراکی این صنعت را با رکود و ضرر زیادی مواجه کرده است. واردات کالا در این حوزه شامل واردات روغن خام و واردات دانه های روغنی است. کارشناسان بازار گفته اند اگر مصرف داخل کاهش پیدا کند، وارد کردن روغن هم به تبعیت از آن، کمتر خواهد شد. این در حالی است که صحبت از مصرف روغن خوراکی گیاهی به میان بیاید که بحث سلامت جامعه را به پیش می کشد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات روغن خوراکی را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

واردات زردچوبه

اگرچه که واردات هر یک از انواع کالاها سود خوبی به همراه دارد ولی باید بدانید واردات آنها دارای نکات ریز و درشتی می باشد که باید به خوبی آنها را در نظر داشته باشید. بسیاری از بازرگانان شاید به این نکات و مراحل دقت نداشته باشند که بدون شک در مسیر واردات کالای خود دچار مشکل می شود. بنابراین شما برای واردات زردچوبه  باید به خوبی در مورد مراحل آن اطلاعات لازم را به دست آورید. در این صورت می توانید در کمترین زمان حجم زیادی از زردچوبه را وارد کشور نمایید و سود خوبی هم از فروش آن به دست آورید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات زردچوبه را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

واردات کره

یکی از مهمترین و اصلی ترین مراحلی که برای واردات کره باید رعایت کنید این است که کشورهای تولیدکننده این کالا را به خوبی شناسایی کنید. در واقع شما باید بدانید که کشورهای زیادی تولید کننده کره می باشند، ولی شما هر یک از آنها را برای واردات نمی توانید انتخاب کنید. دقت داشته باشید که کشور مورد نظر شما باید با کشور ایران روابط تجاری داشته باشد، در غیر این صورت گمرک به شما اجازه ترخیص و واردات کالا را نمی دهد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات کره را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

واردات مرغ

هر یک از کشورها کشتارگاه ها و شرکت های تولید مرغ بسیار زیاد هستند. هر یک از آنها قیمت متنوعی را برای فروش این کالا به شما ارائه می دهند. باید بین هر یک از آنها یکی را که قیمت مناسب تری را به شما برای خرید ارائه می دهد انتخاب کنید. در این زمینه بهتر است با کارشناسان شرکت های بازرگانی واردات صادرات مشورت کنید، چرا که آنها به خوبی فروشندگان مورد تایید را در کشورهای متنوع می شناسند. آنها به شما بهترین فروشنده را معرفی می کنند که هم گوشت مرغ های با کیفیتی دارد و هم قیمت مناسبی را زمان فروش به شما ارائه خواهد داد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات مرغ را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

واردات ادویه

واردات ادویه مانند بسیاری از اقلام وارداتی دیگر تحت شرایط خاص انجام می گیرد. معمولا قیمت ادویه بنا به نوع و بسته بندی آن تعیین می شود. هر نوع چاشنی و ادویه دارای یک کد مخصوص می باشد که در گمرک به وسیله آن شناخته و تفکیک داده می شوند. به طور کلی این گونه مواد به صورت فله یا در بسته بندی های مخصوص وارد کشورمان می شوند.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا