حمل و نقل بین‌المللی

حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل بین المللی

در حال حاضر بدون شرکت های حمل و نقل بین المللی صادرات و واردات کالا به هیچ وجه شدنی نیست، این در حالی است که درآمد حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا، وابسته به همین بازار واردات و صادرات است و اگر شرکت حمل و نقل بین المللی را حذف کنیم، نصف اقتصاد دنیا فلج خواهد شد و این مساله اهمیت این شرکت ها را به وضوح نشان می دهد.

تعاریف حمل و نقل بین المللی

اما منظور از حمل و نقل بین المللی، جابجایی یک کالا از داخل کشور به خارج از کشور است. در واقع وظیفه جابجایی این کالا بر عهده شرکت های واسطه و حمل و نقل بین المللی است که در ادامه بیشتر در رابطه با این سازمان ها توضیح خواهیم داد.

شرکت حمل و نقل بین المللی چیست؟

اما اگر بخواهیم تعریفی ساده از یک شرکت حمل و نقل بین المللی داشته باشیم باید این طور بیان کنیم که این سازمان ها به عنوان واسطه عمل می کنند. یعنی کالا را از کشور مقصد می گیرند و برای کشور مبدا ارسال می کنند. تمامی وظیفه انتقال و جابجایی کالا بر عهده این شرکت های بین المللی است. اما خود شرکت های حمل و نقل بین المللی دسته های مختلفی دارند. این سازمان ها به سه دسته تقسیم بندی می شوند که در ادامه بیشتر در رابطه با آن ها توضیح خواهیم داد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب  کد بین المللی کالا  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

انواع شرکتهای حمل ونقل

شرکت حمل و نقل فورواردی:

این شرکت وظیفه انتقال و جابجایی کالا از کشور مقصد به مبدا را به سه روش هوایی، زمینی و دریایی انجام می دهد. اکثر شرکت های بین المللی حمل و نقل کالا، این فعالیت را انجام می دهند.

فعالیت کریری:

این فعالیت بدون واسطه و توسط خود شرکت حمل و نقل بین المللی صورت می گیرد، در گزینه بالا واسطه اعمال می شود اما در این روش هیچ گونه واسطه ای در میان نیست و خود شرکت کار حمل و نقل را انجام می دهد. نکات حمل و نقل بین المللی

یکی از مهم ترین نکات که در زمینه حمل و نقل کالاهای صادراتی و وارداتی باید اعمال شود، مهر و موم گمرک بر روی کالا است. اگر این مهر و موم از بین برود و یا شکسته شود، کالا به عنوان قاچاق در نظر گرفته می شود و در صورت رصد این کالا توقیف می شود. به همین دلیل شرکت های حمل و نقل بین المللی وظیفه خطیر و سنگینی را در زمینه حمل و نقل کالا بر عهده دارند و بایستی دقت داشته باشند که در هنگام جابجایی و انتقال کالا این موارد کنده نشود و یا از بین نروند. هم چنین موضوع دیگری که لازم است آن را بیان کنیم از بین رفتن پلمپ کالا که در گمرک صورت گرفته نیز تخلف محسوب می شود و اگر مشاهده شود که پلمپ یک کالا به هر دلیلی از بین رفته کالا توقیف می شود.

رانندگان حمل کالا موظف هستند طبق آنچه در نامه گمرک آمده کالا را تحویل گرفته و در مدت زمان مشخص آن را به مبدا برسانند، هر گونه تاخیر عمد در رسیدن کالا به مبدا تخلف محسوب شده و با رانندگان و در نهایت شرکت بین المللی حمل و نقل برخورد خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب مشاوره واردات  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

اصطلاحات بازرگانی در زمینه حمل و نقل بین المللی

هر شرکت و یا شخصی که قصد واردات و یا صادرات کالا را دارد باید با این اصطلاحات آشنایی داشته باشد تا بتواند معامله خود را به بهترین شیوه ممکن انجام دهد. این اصطلاحات شامل موارد زیر است.

اعتبارنامه L/C چیست؟

اسناد اعتباری است که از طرف بانک خریدار تسلیم بانک فروشنده می گردد. این اسناد زمانی به دست فروشنده می رسد که کالاهای خریداری شده تحویل مشتری گردد. در ضمن قراردادی در این زمینه بین بانک، خریدار و فروشنده بسته می شود که تمامی این مفاد رعایت شود و در صورت انجام ندادن هر کدام از وظایفی که بر عهده این افراد است با وی طبق قانون برخورد خواهد شد. این شیوه معامله در حمل و نقل بین المللی کالا بسیار تاثیر گذار است و باعث می شود افراد با اطمینان بیشتری کالای خود را ترخیص کنند و هم چنین خریدار با خیالی آسوده اسناد اعتباری را نزد بانک می گذارد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب روش های پرداخت در تجارت بین الملل را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

کنوانسیون های حمل و نقل بین المللی

کنوانسیون CMR:  برای پرداخت کارکنان و پرسنلین شرکت بین المللی این کنوانسیون ایجاد شده که در مدت زمان مشخص و معین حق و حقوق این افراد پرداخت شود. تا حقوق آن ها پایمال نشود و با دقت بیشتری کالاهای مورد نیاز را جابجا کنند.

کنوانسیون TIR:این قانون برای شرکت های حمل و نقل بین المللی است که با کامیون تردد می کنند و از مرزهای زمینی کشور عبور می کنند.

کنوانسیون کوتیف

اما این کنوانسیون برای بخش راه آهن است و شرکت های بین المللی که کالاهای صادراتی و وارداتی را از طریق راه آهن ارسال می کنند مشمول این کنوانسیون می شوند.

بارنامه

داشتن بارنامه یکی از شرط های اصلی حمل و نقل کالای بین المللی به حساب می آید. به طوری که اغلب خریداران با مشاهده این بارنامه اعتماد کرده و تمامی مبلغ کالا را برای فروشنده حواله می کنند. در واقع بارنامه نشان می دهد که کالا تسلیم شرکت بین المللی حمل و نقل شده و این شرکت با صدور بارنامه مشخص می کند که کالا از مقصد مورد نظر به مبدا ارسال می گردد. اصطلاحات بسیار زیاد و پیچیده ای در زمینه حمل و نقل بین المللی کالا وجود دارد که ما در این مقاله لازم دانستیم به برخی از مهم ترین این اصطلاحات اشاره ای داشته باشیم تا شما عزیزان بیشتر با این اصطلاحات آشنا شوید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا