صادرات یونجه

صادرات یونجه

صادرات یونجه

صادرات یونجه، یک بخش دیگر از صادرات ایران را دربر می گیرد. یونجه یک گیاه است که اولین بار مادها از آن برای تغذیه ی اسب هایشان استفاده می کردند. یونجه معمولا در کویر بسیار خوب رشد می کند و طبیعتا ایران و کویرها و مناطق خشک آن، بهترین جا برای کاشت، رشد و برداشت یونجه محسوب می شود. تغذیه ی دام یکی از دغدغه های مهم برای کشورهای خارجی محسوب می شود. البته حالا که در چند سال اخیر، اهمیت به حفظ بقای حیوانات و محیط زیست در اقشار مختلف هر جامعه ای مشاهده می شود، طبیعی است که متقاضی برای واردات یونجه از جای جای دنیا، به امری بدیهی تبدیل شود. البته که صادرات یونجه تنها به دلیل تغذیه ی دام انجام نمی شود چرا که یونجه علاوه بر اینکه می تواند علوفه ی مورد نظر برای تغذیه ی دام باشد، خاصیت های مختلفی نیز برای بدن و حفظ سلامت آن دارد که شگفت انگیز است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب واردات نهاده های دامی را مطالعه کنید.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

صادرات یونجه، قدمتی طولانی دارد و منحصرا به دوره های اخیر مربوط نخواهد شد. مهم ترین و جالب ترین نکته درباره ی صادرات یونجه ایران این است که این محصول به کشورهای اروپایی صادر نمی شود و صادرات آن تنها به کشورهای محدودی ختم خواهد شد، پس باید بدانید که صادرات یونجه، یک تجارت جهانی برای ایران محسوب نمی شود، با این حال باز هم ارزآوری و اقتصاد مخصوص به خود را برای ایران دارد و نمی توان از این موضوع چشم پوشی نمود. 

ثبت سفارش برای واردات یونجه، معمولا از جانب کشورهای حاشیه ی خلیج فارس خیلی بیشتر صورت می گیرد. اتفاقا وجود مشتریان حاشیه ی خلیج فارس در لیست متقاضیان صادرات یونجه، باعث می شود که صادرات یونجه یک صادرات پر ارز برای ایران باشد چرا که فاصله ی نزدیک این کشورها با ایران، از پرداخت هزینه های هنگفت برای حمل و نقل محموله، جلوگیری می کند و نهایتا سود خوبی از فروش یونجه برای تجار ایرانی باقی می گذارد. اگر از افرادی هستید که به موضوع صادرات و واردات علاقه دارید و یا در این زمینه فعالیت می کنید، حتما می دانید که مسافت دو کشوری که در دو طرف یک معامله قرار دارند تا چه حد بر روی ارزآوری حاصل از آن معامله تاثیر می گذارد؛ به بیانی ساده، هر چقدر فاصله کمتر باشد، معامله راحت تر انجام خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب حمل و نقل زمینی را مطالعه کنید.

صادرات یونجه

عوارض گمرکی برای صادرات یونجه بسیار ناچیز است و در برخی از معاملات اصلا دریافت نمی شود؛ با این حال صادرت یونجه نیز مانند صادرات هر کالای دیگری باید زیر چتر قوانین صادرات و واردات ایران و کشور مورد نظر برای واردات صورت گیرد. اتفاقا به منظور مدیریت بهتر این تجارت، سازمان هایی وجود دارند که برای اخذ مجوزهای مختلف و مربوط به صادرات یونجه، بازرگانان باید به آن جا مراجعه نموده و کسب تکلیف نمایند. طبیعتا هر چقدر کیفیت یونجه ها و بسته بندی آن ها بهتر و شیک تر باشد، بازاریابی و نهایتا ارزآوری ناشی از فروش آن ها نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد. قطر، عمان، امارات و کویت از مشتریان پروپاقرص واردات یونجه ی ایرانی هستند. در ادامه درباره ی نحوه ی صادرات یونجه به هر کدام از این کشورها بیشتر برایتان توضیح خواهیم داد. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

صادرات یونجه به قطر

حتما می دانید که قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست و بازار آن یکی از بهترین مکان ها برای صادرات محصولات مختلف برای تمامی کشورهای صادر کننده محسوب می شود. البته که سودآوری ناشی از صادرات به قطر برای ایران نیز امری بسیار بدیهی است. متاسفانه قطر همیشه با کشورهای عربی که در همسایگی اش قرار داشته اند روابط خوبی نداشته و همین موضوع باعث شده تا به دنبال تقویت رابطه ی سیاسی و اقتصادی خود با ایران باشد. خوشبختانه قرار گرفتن قطر در کنار آب های خلیج فارس راه را برای یک رابطه ی تجاری عالی بین این دو کشور نیز باز کرده است. همین موضوع باعث شده که قطر در راس لیست کشورهای متقاضی برای صادرات محصولات کشاورزی ایران قرار گیرد که صادرات یونجه به قطر یکی از موارد مهم همین لیست است. 

صادرات یونجه به قطر عموما از طریق گمرکات جنوبی ایران مانند بندر بوشهر، بندر شهید رجایی، منطقه ویژه اقتصادی پارس، بندر لنگه، اصفهان، مشهد و بندر امام خمینی انجام می شود. نکته ی حائز اهمیت درباره ی صادرات یونجه به قطر این است که در کنار محصولات کشاورزی از قبیل یونجه، کاه، انواع علوفه و خوراک دامی، مواردی همچون گلیم، فرش و انواع کف‌ پوش، پسته، خرما، زعفران، گوجه فرنگی، کلم، کاهو، هندوانه، خیار و خیارشور، کدو، صادرات آهن، انواع شیشه، سیمان سفید، گچ، سنگ مرمر و تراورتن، سنگ گچ، انواع رنگ ‌ها و همچنین ورقه‌ های فلزی، گوشت حیوانات و حیوانات زنده مانند گوسفند زنده، بدنه کامیون و کامیونت، کف ‌پوش ‌های غیرمخملی‌ باف، لوله و پروفیل، بیسکویت و انواع کنسرو نیز در لیست صادرات ایران به قطر قرار دارد.

شرایط صادرات یونجه به قطر نیز مانند صادرات تمامی محصولات به این کشور، ملزم به رعایت قوانین واردات و صادرات قطر است. یکی از مهم ترین ارکان صادرات به این کشور این است که شما بر زبان عربی تسلط داشته باشید و یا حتما از یک مترجم برای فهمیدن زبان آن ها کمک بگیرید. درک فرهنگ، آداب و رسوم، شرایط اجتماعی و سیاسی قطر کمک زیادی به شما می کند تا بتوانید استراتژی های بازاریابی خود را به بهترین نحو در این کشور پیاده سازی نمایید. اتاق بازرگانی قطر و یا اتاق مشترک ایران و قطر، بهترین مکان برای پیدا کردن مشتری صادرات یونجه به قطر است. برای فروش نه تنها یونجه؛ بلکه تمامی محصولات صادراتی قطر، تنها راه پیشنهادی ما برای شما، گسترش ارتباطات شما در قطر است. در واقع وقتی شما دایره ی ارتباطات قوی داشته باشید، به مراتب شانس تان برای فروش محصولات تان بیشتر خواهد بود. استراتژی قطر در ارتباط با قوانین ارزی، آزادی اقتصادی است؛ بنابراین در این کشور هیچ کنترل ارزی صورت نمیگیرد و ورود و خروج ارز به این کشور با محدودیت روبرو نیست، همین موضوع می تواند یکی از عوامل مهم پیشرفت روز به روز قطر باشد.

حق پرداخت مالیات برای شرکت های خارجی که در قطر به تجارت می پردازند، برابر ده درصد است. پرداخت عوارض چندگانه برای کالاها ورودی در قطر معنا نداشته و تمامی قوانین گمرکی قطر تنها بر اساس ارزش سیف ( CIF ) اجرا خواهد شد که تمامی این قوانین شامل صادرات یونجه به قطر نیز خواهد شد. نهایتا لازم است این را هم بدانید که در راستای سهولت صادرات یونجه به قطر و یا صادرات هر محصول دیگری، این دو کشور یک پیمان در زمینه ی عدم پرداخت مالیات مضاعف برای واردات و صادرات با یکدیگر بسته اند که این پیمان روابط تجاری ایران و قطر را بیش از پیش تقویت خواهد کرد. 

صادرات یونجه به عمان

عمان یکی از کشورهای در حال رشد خاورمیانه است. این کشور در جنوب شرقی ایران قرار داشته و یکی از همسایگان ایران محسوب می شود. عمان از جهت شمال و تنگه هرمز یک راه آبی با ایران دارد و اکثر صادرات ایران از جمله صادرات یونجه به عمان از طریق همین راه آبی امکان پذیر می باشد. 

 مواد غذایی و فراورده های کشاورزی و دامی ، مصالح و تجهیزات ساختمانی، ماشین آلات راه سازی و حمل و نقل ، خدمات فنی و مهندسی از جمله مهم ترین محصولاتی هستند که به کشور عمان صادر می گردند. ظرفیت بازار عمان به دلیل حضور مهاجران مختلف علی الخصوص هندی ها بسیار بالاست. این تنوع سلیقه در این بازارها، باعث می شود که اکثر کشورها یک راهی را برای حضور خودشان و محصولاتشان در این بازار پیدا نمایند. ثبات بالای اقتصادی و سیاسی عمان ، آن را به یک کشور بی طرف تبدیل کرده است.

صادرات یونجه

با اینکه عمان می تواند یکی از مهم ترین قطب های صادرات ایران محسوب شود اما از آنجایی که این کشور یک کشور کیفیت محور است، ضعف در بسته بندی صادراتی و استاندارد های کیفی محصولات ایرانی از نتوانسته است آن طور که باید نظر بازار عمان را به خود جلب کند. البته که صادرات یونجه به این کشور بر قوت خود باقیست اما به هر حال ایران می تواند با کمی خلاقیت، سهم بیشتری از بازار یونجه و سایر محصولات واردات عمان را نصیب خود نماید. علاوه بر این دو مورد که برایتان نام بردیم، نبود خط منظم و مستقیم کشتیرانی از ایران به عمان نیز یکی دیگر از موانع جدی صادرات ایران به عمان محسوب می شود. این مشکل در عین نزدیکی مسیر بین دو کشور، آن طور که باید، زمینه را برای فعالیت ایران در بازارهای عمان فراهم نمی کند. 

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب ترخیص کالا در عمان را مطالعه کنید.

نکته ی جالب برای واردات هر گونه ماده ی غذایی به عمان این است که تنها شرکت های ثبت شده در این کشور قادر به انجام عملیات واردات خواهند بود. بنابراین خیلی از تجار خارجی برای اینکه بتوانند در این کشور فعالیت وارداتی انجام دهند، برای ثبت شرکت در عمان  اقدام می نمایند. برای صادرات یونجه به عمان نیز ما ابتدا باید با شرکت های ایرانی تاسیس شده در آنجا ارتباط بگیرید تا بتوانید محصول خود را وارد این بازار نمایید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب ثبت شرکت در عمان را مطالعه کنید.

صادرات یونجه به امارات

امارات؛ یکی از بزرگ ترین دروازه های تجارت خارجی ایران که مقصد ۸۴۹ قلم کالای صادراتی ایران نیز به شما می رود. با این حال زعفران، فرش، صنایع دستی، میوه و پسته در راس صادرات ایران به امارات قرار دارند. همان طور که می دانید صادرات یونجه به امارات به دلیل اینکه یونجه ی ایرانی دارای ارزش غذایی نیز می باشد همچنان ادامه دارد. شهرستان سیریک در ساحل خلیج فارس با 45 هزار نفر جمعیت در 165 کیلومتری شرق بندرعباس یکی از بهترین نقاط برای صادرات یونجه به امارات محسوب می شود. 

لازم به ذکر است که صادرات یونجه به امارات از طریق لنج های مختلف که از استاندارد های ایمنی عملیات دریایی و بندری و کشاورزی برخوردار هستند، انجام می شود. در واقع بندر سیریک از بهترین بنادر برای صادرات انواع محصولات کشاورزی از جمله یونجه به شمار می رود. برخورداری از زیرساخت های مناسب، نظارت ۲۴ ساعته عملیات بر اساس استانداردهای ایمنی، حضور نمایندگان کشاورزی، همکاری گمرک، سرعت ارائه خدمات و وجود شناورهای مناسب در این بندر، خیال تمامی تاجران را از بابت صادرات یونجه به امارات و صادرات هر گونه محصول کشاورزی دیگر راحت می کنند. محموله های یونجه معمولا طی چند مرحله و در وزن تقریبی 40 تا 60 هزار تن به سمت امارات روانه می شوند.

صادرات یونجه به کویت

بازارهای کویت یکی از بازارهای با پتانسیل بالا برای صادرات انواع محصولات ایرانی و … محسوب می شوند. کویت دارای آب و هوای بسیار خشکی است؛ بنابراین یکی از مهم ترین مشکلاتی که با آن مواجه است، کشت و تولید انواع محصولات کشاورزی می باشد. از این رو این کشور برای تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز خود از جمله یونجه که موضوع بحث این مقاله نیز می باشد، به کشورهای دیگر علی الخصوص کشورهای همسایه متکی می باشد. خوزستان و بوشهر، دو شری هستند که نقش بسیار مهم را در صادرات یونجه به کویت ایفا می نمایند. در واقع، اصلی ترین راه حمل و نقل محموله های مختلفی صادراتی از ایران، همان راه های آبی می باشد.

قوانین کویت برای صادرات به این کشور تا حدودی دارای محدودیت است. این به این معناست که تنها شرکت ‌های کویتی یا شرکت‌ هایی که در کویت ثبت ‌شده‌اند، می توانند کار واردات کالا را انجام دهند. بنابراین تاجرانی که تمایل دارند تا با کویت تجارت کنند، می توانند برای ثبت شرکت در این کشور اقدام نمایند که حتما باید یک شریک کویتی داشته باشند. چرا که مجوز ثبت شرکت در کویت تنها برای اتباع خود کویت امکان پذیر است. یک نکته ی جالب دیگر درباره ی صادرات به کویت این است که معمولا شرکت های کویتی از پرداخت مالیات معاف هستند و در صورت دلخواه، زکات پرداخت می کنند اما شرکای خارجی این موضوع صدق نمی کند و برای فعالیت اقتصادی آن ها 15 درصد مالیات در نظر گرفته می شود. این در صورتی است که شریک خارجی در مقایسه با شریک کویتی نهایتا می تواند 49 درصد سهام از شرکت داشته باشد. در کنار صادرات یونجه به کویت، صادرات محصولات دیگری مانند میوه، بستنی، پیاز، خشکبار، سقز، زعفران، سیر، هندوانه، کاه، فرش سنتی، کف ‌پوش، حیوانات، حلواماهی و گچ نیز انجام می شود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید چگونگی حمل بار به کویت را مطالعه کنید.

مجوز صادرات یونجه

اخذ مجوز صادرات یونجه نیز مانند صادرات هر کالای دیگری به یک سری مدارک و اقدامات اولیه احتیاج دارد. در ابتدای کار شما باید برای مدارکی مانند اخذ کارت بازرگانی معتبر به نام صادر كننده، اخذ مجوز صدور، اخذ گواهی بهداشت و قرنطينه، گواهي استاندارد ( در صورتي كه كالا مشمول مقررات اجباری استاندارد صادراتي باشد) .، گواهي انرژی اتمی ( حسب مورد ) كه به اين مجوزها گواهی های مرسوم نيز گفته مي شود ، تهيه صورت عدل بندی Packing List ( در صورتي كه كالا گوناگون باشد )، اقدام نمود. البته که یونجه جزو آن دسته از محصولات و کالاهایی است که خیلی کم پیش می آید با ممنوعیت برخورد نماید، اما اگر بنا بر هر دلیلی مجوز صادرات یونجه برای بازرگانان صادر نشد، مطمئنا صادرات آن، غیر قانونی بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت. در حالت صدور مجوز و عدم ممنوعیت صادرات یونجه، بازرگانان پس از دریافت مجوز صادرات یونجه، باید به دنبال یک بازار خوب برای فروش محصول مورد نظر باشند. اکثر متقاضیان واردات یونجه کشورهای عربی هستند که در زمینه ی واردات این محصول آنقدر سخت نمی گیرند. البته که صادرات یونجه، بسته بندی و نحوه ی ارائه ی محصول نیز حرف اول را می زند چرا که همان طور که گفتیم، یونجه تنها برای تغذیه ی دام استفاده نمی شود و مصارف خوراکی و درمانی زیاد دیگری نیز دارد.

ممنوعیت صادرات یونجه

داستان ممنوعیت صادرات یونجه از اینجا آغاز می شود که در تیرماه سال 1397 ممنوعیت صادرات برای ۱۸ قلم کالای اساسی و ضروری کشاورزی ذرت، گندم، آرد، جو، جو دوسر، دانه‌های روغنی، روغن خام و پالم، یونجه، کاه و کلش، پودر ماهی و گوشت، انواع سبوس، کنجاله سویا، سایر کنجاله‌ها، تفاله‌ها، خوراک آبزیان، افزودنی خوراک آبزیان، چاودار و سورگوم، اعلام گردید. دلیل این ممنوعیت نیز این چنین اعلام شد که دولت ما هر ساله مقداری از این محصولات که مازاد بر نیاز داخلی محسوب می شد را برای صادرات با ارز آزاد به جهت ارزآوری و رونق اقتصاد کشور، آماده می کرد. تا اینکه پس از تحقیقات مختلف، این نتیجه حاصل شد که پس از تخصیص ارز یارانه ای به این کالاها برای واردات، یک سری افراد سودجو، این محصولات را با ارز یارانه ای وارد می کنند و با ارز آزاد صادر می نمایند و طی این پروسه، سود زیادی را برای خود رقم می زنند. از این رو، ممنوعیت صادرات یونجه، راهکاری برای جلوگیری از سودجویی این افراد تلقی شد که به نفع تولید و منافع ملی کشور اجرا گردیده است.

اما این جا انتهای داستان ممنوعیت صادرات یونجه نبود. با تصور بر اینکه صادرات یونجه به خارج از ایران کاملا ممنوع است، تمامی تجارت ها در این زمینه، متوقف شدند تا اینکه در اسفند ماه سال 1397، مجوزی دال بر اینکه صادرات 500 تن یونجه به خارج از ایران برای یک فرد صادر گردید. سوالی که در این زمینه پیش آمد از این قرار است که اگر صادرات یونجه ممنوع اعلام شده، چگونه مجوز صادرات یونجه برای 500 تن به راحتی صادر شده است.

البته که تلاش های فراوانی در جهت رفع ممنوعیت صادرات یونجه انجام شد و تعیین عوارض گمرکی به جهت ما به التفاوت ارز آزاد و ارز یارانه ای، یکی از این راه حل ها بود. به بیانی ساده تر مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ی رفع ممنوعیت های موجود برای صادرات یونجه و …، این طور اظهار کرد که از آن جایی که تقاضای صادراتی برای این محصول ها بسیار بالاست و این محصولات دارای ارزش افزوده ی زیادی هستند برای اینکه بازارهای خوب برای این محصولات از دست نرود بهتر است که مجوز صادرات این محصولات دوباره صادر گردد اما طی شرط و شروط خاصی؛ با استناد به اینکه مشکلات صادرات دوباره ی یونجه های وارد شده، یکی از بزرگ ترین موارد مشکل ساز در زمینه ی صادرات و واردات یونجه بود، این مسئول چنین اعلام کرد که به منظور از بین بردن سود ناشی از واردات با ارز یارانه ای و صادرات با ارز آزاد که غیر قانونی است، بهتر است برای صادرات محصولاتی مانند یونجه، عوارض گمرکی تعیین شود تا از صادرات بی رویه ی این محصول جلوگیری به عمل آید. این موضوع توسط کارگروه مدیریت صادرات در دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، تصویب شد اما متاسفانه هنوز مبلغی و یا درصدی دال بر عوارض صادرات یونجه و امثالهم اعلام نشده است.

صادرات یونجه

تعرفه صادرات یونجه

متاسفانه تغییرات مداوم بخشنامه ها در زمینه های مختلف صادرات و واردات، دست ما را برای دادن اطلاعات بیشتر در زمینه های مختلف صادرات یونجه بسته است. چرا که هر اطلاعاتی بعد از گذشت مدت کوتاهی، ممکن است سوخته بوده و سندیت قانونی نداشته باشد. با این حال تعرفه صادرات یونجه برای ترخیص بذر یونجه در ردیف 12092100 و کد تعرفه گمرکی برای ترخیص یونجه به صورت زبره و بهم فشرده به صورت حبه در ردیف 12141000 قرار دارد. با تمام تعاریف و ویژگی هایی که در وصف یونجه و صادرات و مزیت های صادرات آن برای اقتصاد کشور برایتان گفتیم با توجه به دلایل ذکر شده، همچنان یونجه جزو کالاهای ممنوعه به شمار می رود که تمهیداتی درباره ی برطرف کردن ممنوعیت آن به کار برده شده است. با توجه به شرایط حاکم بر روی وضعیت صادرات و واردات ایران و تحریم های به وجود آمده علیه کشورمان، تقریبا می توان گفت که هیچ تجارت و فعالیت بازرگانی ای نیست که با مشکلات خاص خودش مواجه نباشد. 

جمع بندی و سخن آخر

ضعف ساختارها و مدیریت اقتصادی و نیز دشواری ‌های مالی و بانکی ناشی از تحریم ها باعث شده تا صادرات غیر نفتی ایران با آسیب های مختلفی مواجه شود که حل آن ها بسیار زمان بر می باشد. کاهش صادرات غیرنفتی ایران و پدید آمدن عدم موازنه تجارت غیر نفتی، آن هم در شرایطی که این عدم موازنه را دیگر نمی‌توان با تکیه بر ما به التفاوت درآمدهای ناشی از فروش نفت جبران کرد، یک مسئله ی جدی و انکار ناپذیر است که باید با مدیریت و صلاحیت فکری به حال آن نمود. با امید بر اینکه بار دیگر ساختارهای اقتصادی کشور بتوانند قد علم کنند و این ناتوانی ها در زمینه های مختلف صادرات غیر نفتی مانند صادرات یونجه، به زودی زود بر طرف گردد.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

 

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

 

پیمایش به بالا