صادرات خشکبار

همه چیز درباره ی صادرات خشکبار

صادرات خشکبار

صادرات خشکبار در ایران موارد خیلی گسترده ای از خشکبار را به خود اختصاص می دهد. تقریبا همه می دانیم که خشکبار چیست و چقدر از اهمیت غذایی بالایی برخوردار می باشد. طرفدار خشکبار بودن تنها به کشور ما محدود نمی شود؛ بلکه به امری فراگیر نه تنها در خاورمیانه، بلکه در کل دنیا تبدیل شده است. وقتی صحبت از صادرات و واردات به میان می آید طبیعتا دو موضوع کیفیت و تولید انبوه حرف اول را می زنند، یعنی یک کشور باید یک جنس، محصول و … را در مقادیر و تناژ خیلی زیاد با کیفیت خیلی بالا، برداشت و یا تولید نماید تا بتواند آن را به سایر کشورها نیز صادر کند.

هر کشوری تلاش می کند که مرغوب ترین نوع از محصولات مختلف خود را به کشورهای دیگر صادر نماید. درباره ی کشور ما نیز این موضوع صادق است. ایران در بخش صادرات خشکبار فعالیت موثری دارد اما نمی توان گفت که یکی از غول های صادرات خشکبار محسوب می گردد. 5 درصد از کل صادرات خشکبار دنیا به ایران تعلق دارد، در واقع این عدد به لحاظ مالی چیزی معادل دو میلیارد دلار در طول سال می باشد، در بین تمامی صادراتی که در زمینه ی خشکبار انجام می شود معمولا جایگاه خیلی ویژه ای برای کشمش، خرما و پسته وجود دارد.

بزرگترین بازار خشکبار دنیا به اتحادیه ی اروپا مربوط می شود، این موضوع بیانگر این است که مقصد اکثر صادرات خشکبار به بازارهای اروپایی است. پس طبیعتا مقصد بسیاری از محصولات صادراتی ما در زمینه ی خشکبار نیز، جایی نیست جز اروپا! همه می دانیم که میوه های خشک در کنار انواع آجیل های خوراکی هستند که در کنار یکدیگر خشکبارها را تولید می کنند. این گروه از مواد غذایی به دلیل رطوبت خیلی پایین، مدت زمان بیشتری برای ماندگاری دارند و حمل و نقل آن ها خطر از بین رفتن کمتری مواجه است. بحث صادرات خشکبار آنقدر وسیع است که شامل مراحل و مجوزهای خاص خودش می باشد. در ادامه درباره ی تمامی مراحل صادرات خشکبار و … بیشتر برایتان توضیح خواهیم داد، لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مجوز صادرات خشکبار

هر صادراتی یک تامین کننده دارد که باید یک سری مجوزها را در زمینه ی بهداشت و سلامت محصول ارائه شده ی خود دریافت نماید، اگر شما تنها تاجر هستید و تامین کننده سوای شما قرار دارد، باید بدانید که بسیاری از مجوزها توسط خود تامین کننده گرفته می شود و نیازی به پیگیری شما نیست. 

اما تمامی مجوزها و تاییدیه هایی ک مربوط به سلامت و بهداشت محوله می شود باید مطابق با استانداردها و قوانین تعریف شده ی کشور مورد نظر تنظیم گردد. همه می دانیم که هر کشور برای اینکه واردات محصول و کالا انجام دهد، یک سری قوانین و استانداردهای خاص خود را تعیین کرده است. پس صادرات هر محصول مانند خشکبار نیز از این قاعده مستثنا نبوده و باید طبق استانداردهای تعریف شده ی کشور مقصد تعیین گردد. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب اخذ مجوز صادرات را مطالعه کنید.

در ادامه ی بحث مجوز صادرات خشکبار باید بگویم که تاجر باید دقت کند که تامین کننده حتما دارای کد بهداشت و سیب سلامت از سازمان غذا و دارو باشد. همچنین باید بررسی شود که هر نیروی کاری که در زمینه ی تولید فعالیت می کند، باید کارت بهداشت داشته باشد، تاجر باید بداند که اگر قصد صادرات خشکبار به کانادا، اروپا و یا آمریکا را دارد، ابتدا باید مقداری از بار را برای نمونه و دریافت گواهینامه و یا تاییدیه ی آفلاتوکسین یا باقیمانده سموم ارسال نماید. البته که اگر بار از لحاظ سلامت و بهداشت مورد تایید قرار نگیرد، اجازه ی برگرداندن بار نیز از بین خواهد رفت. اما به طور کلی یک تاجر برای اینکه تجارتش را درست انجام دهد ابتدا باید به دنبال یک تامین کننده ی قوی با تمامی مجوز های مربوطه باشد تا بتواند کارش را به درستی به ثمر برساند. یکی از مهم ترین مواردی که کشور مقصد در زمینه ی دریافت محصول صادر شده ی شما بسیار مورد توجه قرار می دهد بحث بسته بندی کالا و یا محصولات شماست. بنابراین بسته بندی ها نیز باید مطابق با قوانین واردات کشور مورد نظر انجام شود تا مجوز صادرات اعطا گردد.  

خشکبار صادراتی

ایران در زمینه ی تولید چهار نوع خشکبار پسته، گردو، بادام و فندق رتبه ی اول تا سوم جهان را داراست. حتما شما هم حدس زده بودید که ایران حداقل در یک مورد آن هم پسته، می تواند یک قطب هم برای خشکبار جهان محسوب شود. البته لازم است که در کنار خشکبار صادراتی که نام بردیم نام خرما هم قرار گیرد. کل دنیا به یک عقیده هستند که خرما، پسته و بادام و گردو و حتی فندق ایران دارای طعم و کیفیت منحصر به فردی است که در هیچ کجای دنیا نمی توانید آن را بیابید، پس طبیعی است که سرمایه گذاری در زمینه ی صادرات این خشکبارها در ایران یک امر بسیار پرطرفدار محسوب می شود. 

بحث صادرات خشکبار در ایران یک امر تاریخی است، چرا که از قدیم تا کنون ایران یکی از مهم ترین قطب های جهان در صادرات پسته معرفی می شده و هنوز هم بسیار از کشورهای اروپایی و آمریکایی، به عنوان یک مشتری پر و پا قرص پسته های ایرانی محسوب می گردند. هر چند که با یک سری ایده های نو بازنگری در وضعیت خشکبار صادراتی ایران، می توانیم تولید و برداشت و نهایت صادرات را در ابعاد بزرگ تری گسترش دهید اما همین حالا هم ایران جزو کشورهایی است که در زمینه ی خشکبار صادراتی، می توانید حرفی برای گفتن داشته باشد. مهیا بودن شرایط کشت مناسب در ایران یکی از مهم ترین دلایل صاحب امتیاز بودن ایران در زمینه ی خشکبار صادراتی است. پسته ی مرغوب ایرانی در میان خشکبارهای صادراتی،  بیشتر سهم صادرات سالانه و درآمد ناشی از صادرات را به خود اختصاص داده است. در واقع به صورت عدد، درآمد ارزی صادرات پسته به عنوان یکی از خشکبارهای صادراتی، چیزی حدود 1.2 میلیارد دلار می باشد.

بازار خشکبار ایران

بازار تولید و خرید و فروش خشکبار ایران یکی از بزرگترین بازارهای خشکبار در منطقه است که از مهم ترین دلایل آن تولید فراوان محصولات کشاورزی در کشور است. به عنوان مثال در عرصه تولید پسته که از مهم ترین کالا ها در بازار خشکبار ایران است، ایران جز بزرگترین تولیدکنندگان پسته در جهان است. در عرصه تولید انجیر خشک و انواع گردو و بادام کشور وضعیت بسیار خوبی دارد و تولید خرما نیز از مهم ترین مزیت های ایران در منطقه به شمار می رود. تولید فراوان انواع خشکبار باعث شده است بازار خشکبار ایران یکی از پر رونق ترین بازار های صادراتی ایران نام بگیرد و سهم قابل توجهی از کل صادرات غیر نفتی و مواد غذایی را به خود اختصاص دهد.

کشور ایران با داشتن منابع تولید محصولات باغی و صیفی یکی از قطب های تولید آجیل و خشکبار در منطقه به شمار می رود. پسته ایرانی از مهم ترین خشکبار ایران به شمار می رود که شهرتی جهانی دارد. بعد از محصول پسته محصولاتی نظیر بادام ( انواع بادام مامایی و سنگی) بادام زمینی، گردو، انواع میوه های خشک و فرآوری شده، انجیر خشک، کشمش و خرما در رده های بعدی بهترین انواع خشکبار ایران قرار می گیرند. بسیاری از خشکبار صادراتی ایران به صورت فله به خارج از کشور صادر می شوند. بسیاری از این خشکبار پس از صادرات در کشورهای دیگر در بسته بندی های متنوع و با برند کشوری دیگر به بازار جهانی عرضه می شوند که قیمتی چندین برابر نوع فله آن دارد. با رشد صنعت بسته بندی و آگاهی بیشتر صادرکنندگان محترم در زمینه ی خشکبار ایران امید می رود از میزان فله فروشی در زمینه ی صادرات خشکبار ایران کاسته شود تا با بسته بندی مناسب و استفاده از برند سازی ارز آوری بیشتری برای کشور به ارمغان آید.

خشکبار ایران در مقایسه با دیگر ارقام تولیدی دیگر کشورها از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است. به عنوان پسته ایرانی در مقایسه با نوع آمریکایی و یا ترکیه ای از طعم و میزان چربی بسیار بهتری برخوردار بوده از دلایل شهرت و محبوبیت خشکبار ایرانی در سطح جهانی است.

نحوه ثبت سفارش و مراحل صادرات خشکبار

در زیر به روند اصلی ثبت سفارش و مراحل صادرات خشکبار در ایران می پردازیم :

• تامین پسته مناسب برای هر کشور : باید به این نکته توجه داشته باشید که هر کشوری بر اساس اصول بهداشتی خود پسته را خریداری می کند باید هر پسته را متناسب با بهداشت آن کشور تامین کنید مثلا کشور آلمان پسته را با افلاتوکسین پایین خریداری میکند.

• بسته بندی پسته و زدن برچسب : بعد از اینکه پسته مورد نظر هر کشور را تامین کردید باید لیبلی برروی آن بزنید که مشخصات :شرکت صادر کننده ، مشخصات محصول ، کمپانی وارد کننده، زمان برداشت محصول و … بر روی آن درج شده باشد. اگر این صادرات به صورت فله باشد می توانید از زدن لیبل خودداری کنید اما اگر به صورت بسته بندی های کوچک صادر شود باید تمامی اطلاعات روی آن درج شود.

• گرفتن گواهی های استاندارد پسته : قبل از اینکه پسته صادر شود باید استانداردهای لازم را با توجه به کشوری که صادر می کنید را داشته باشد این تاییدیه ها از وزارت دارو و غذا باید گرفته شود.

• دادن محصول به اداره گمرک : می وانید محصول را در هر گمرکی مدنظرتان است بدهید.

• بارنامه و تسویه های مالی : به صورت مرسوم ۲۰ درصد از مبلغ اول از مشتری گرفته می شود و الباقی در زمان تحویل کالا به شرکت صادر کننده پرداخت میشود.

• تحویل دادن بار به شرکت های حمل و نقل : صادر کننده موظف است که شرکت حمل ونقل مطمئن شود که تمام شرایط نگهداری را رعایت کند.

• الباقی مدارک و گواهی ها صادر کننده باید برای شرکت واردکننده ارسال شود تا بتواند کالای خود را ترخیص کنند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صندوق ضمانت صادرات  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

کشور ایران با داشتن میزان بالایی از کاشت و برداشت در زمینه خشکبار های مختلف توانسته است یکی از کشورهایی باشد که رتبه اول را در تولیدات برخی از محصولات از جمله پسته، گردو، بادام زمینی و انجیر و غیره داشته باشد که همین امر نیز سبب شده است حجم بالایی از این تولیدات را به برخی از کشورهای جهان صادر کرده و ارز بالایی را وارد اقتصاد کشور کند.

قوانین صادرات خشکبار

صادرات خشکبار نیز مانند زمینه های دیگر صادرات دارای یک سری قوانین است که اکثر این قوانین باید با توجه خواست و استاندارد کشور مقصد رعایت شوند اما با این حال یک سری المان ها و قوانین هستند که در قوانین صادرات خشکبار، ثابت هستند. تمامی این قوانین ثابت مربوط به بسته بندی و اطلاعات در زمینه ی  تولید و فرآوری خشکبار صادراتی است. 

  • به عنوان مثال یکی از مهم ترین چیزها در بسته بندی و صادرات خشکبار این است که نام محصول باید به طور کامل بر روی بسته بندی محصول نوشته شود. 
  • مورد بعدی این است که اگر تولید و فرآوری محصول از مواد افزودنی خاصی استفاده شده، حتما بر روی مشخصات قید گردد، همچنین اگر روال تولید و فرآوری به صورت طبیعی انجام شده است هم تمامی مراحل قید شود. 
  • اگر خشکبار صادراتی شما آجیل است، حتما درج کنید که این آجیل با پوست بسته بندی یا بدون پوست. 
  • همچنین برای محصولی مانند خرما باید قید شود که محصول با هسته بسته بندی شده است یا خیر!
  • مشخصات و تاریخ تولید، یکی از مهم ترین اطلاعات در زمینه ی محصولات صادراتی هستند که باید هم روی بسته بندی و هم رو برچسب محصول قید گردند. 
  • لازم است بدانید که برای صادرات برخی میوه‏ های خشک از جمله کشمش و برگه ی زردآلو نیاز به دریافت گواهی استاندارد دارد و برای صادرات این مدل خشکبار باید به این موارد هم دقت نمایید. 
  • بادام زمینی یکی از خشکبارهای صادراتی بسیار حساس است. چرا که احتمال وجود مایکوتوکسین ها در آجیل بادام زمینی به نسبت سایر آجیل ها خیلی بیشتر است. با این حال آفلاتوکسین مشکلی در تولید آجیل بادام زمینی ایجاد نمی کند و اکثرا بر این موضوع واقف هستند. اما قوانین سختگیرانه اروپا در ارتباط با حداکثر میزان مجاز آلاینده ها، امری انکار ناپذیر است و باید از آن ها پیروی نمود. 
  • میزان رطوبت، اندازه ی انواع میوه های خشک و آجیل ها، میزان و نوع مواد نگهدارنده و رتبه ی کیفیت، استانداردهایی که هستند که برای صادرات خشکبار به آن ها دقت نمود. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

صادرات میوه خشک، 50 کشور بازار فروش خشکبار ایران

واردات آجیل و بادام زمینی در اروپا رو به رشد است که به علت گرایش مصرف کننده به سمت زندگی سالم تر افزایش یافته است. هلند، صادرات به آلمان، انگلیس و بازارهای رو به رشد در اروپای مرکزی و شرقی فرصت هایی را برای تأمین کنندگان خشکبار فراهم می کند. صدور گواهینامه ایمنی مواد غذایی با آزمایش های مکرر آزمایشگاهی، همراه با استانداردهای مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) می تواند مزایای بزرگی را برای صادرکنندگان خشکبار فراهم کند.

بر اساس آمار اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در هفت ماهه اول سال 1396، صادرات پسته ایران و مغز پسته به وزن 38535.123 تن و به ارزش 530623294 دلار، در صدر محصولات صادرات خشکبار ایران بوده است. انواع کشمش نیز با وزن 51403.919 تن و ارزش 90814.035 دلار در رتبه دوم قرار داشته است. ایران در صادرات پسته نخستین کشور و در صادرات کشمش سومین کشور صادر کننده است.

از میان خشکبار صادر شده از ایران، بخش عمده ای از صادرات خشکبار، پسته، صادرات کشمش و صادرات خرما به اروپا بوده است؛ کشورهای اروپای شرقی نیز بازار صادرات خرما بوده است. یکی از بازار های بزرگ صادرات خشکبار، کشورهای اروپایی هستند که در ادامه آمار و ارقام میزان واردات، نوع محصول مورد تقاضا و کشورهای متقاضی خشکبار به تفکیک بررسی خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب آموزش تجارت خارجی را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

بسته بندی خشکبار برای صادرات

بسته بندی صادراتی محصولات میوه خشک و آجیل باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • حفاظت از ویژگی ها و کیفیت محصول
  • محافظت محصول آلودگی (آلودگی ابزار بسته بندی را هم شامل می شود)

  • محافظت از بو، مزه، رنگ و سایر ویژگی های محصول

باید ایمنی محصولات غذایی اندازه گیری شود و اطمینان حاصل شود که هیچ سطح بالا و غیر استانداری از مواد شیمیایی وارد مواد غذایی نشده است. قاعده کلی برای بسته بندی صادرات وجود ندارد ؛ اما میوه خشک و آجیل های با پوست معمولا در جعبه کارتن با آستر پلاستیکی بسته بندی می شوند. آجیل بدون پوست که برای عمده فروشی به کار می رود معمولا در کیسه های پلاستیکی بو یا کنفی بسته بندی می شود. آنها همچنین می توانند در جعبه های چوبی بسته بندی شوند. در معامله با اروپا حجم استاندارد 10 کیلوگرم است.

کیفیت، برچسب زنی و بسته بندی از ویژگی هایی است که در نحوه صادرات کالا و خشکبار به اروپا باید مورد توجه قرار گیرد.

وضعیت صادرات خشکبار ایران

از اقلام مهم در صادرات خشکبار به کل جهان می توان به خرما و کشمش را نیز اضافه کرد که بیشترین حجم صادرات را نیز همین محصولات در بر می گیرد. با توجه به خشکسالی و بحران آب در سال های اخیر میزان تولیدات این محصولات نیز به شدت کاهش یافته است و بسیاری از زمین های کشاورزی و درختان در اثر کاهش باران در معرض نابودی هستند و همین امر سبب شده است تا از میزان صادرات خشکبار کاسته شود که همین امر یکی از مهم ترین عواملی می باشد که دولت قوانین صادرات خشکبار را پیچیده و سخت تر کرده است تا بتواند به تقاضای داخل کشور نیز پاسخ دهد.

طبق آمار ارائه شده از سازمان بازرسی گمرک، صادرات خشکبار از ۲۵۰ هزار تن محصول به ۱۸۰ هزار تن کاهش یافته است که این آمار به خوبی می تواند بحران به وجود آمده را نشان دهد؛ که طبق برآورد کارشناسان از میزان محصول برداشت، این انتظار داریم که در سال های آینده نیز از میزان تولیدات کاسته شود و این امر تاثیر مستقیمی را بر میزان صادرات خشکبار خواهد داشت. از دیگر کشورهایی که صادرات به آن ها صورت می گیرد می توان به ژاپن، استرالیا، کانادا، برزیل، عراق و روسیه اشاره کرد. قوانین صادرات خشکبار برای هر یک از این کشورهای با هم دیگر بسیار متفاوت می باشد و در ضمن صادرکنندگان بایستی اطلاعات خوبی را از ذائقه مردم این کشورها داشته باشند.

برای مثال مردم روسیه علاقه زیادی برای استفاده از انجیر از خود نشان نمی دهند این در حالی است که عاشق کشمش و پسته هستند. شما می توانید با در دست داشتن این اطلاعات محصولات خود را با برنامه ریزی های دقیق به کشورهای مختلف صادر کرده و سود خوبی را از این بابت به دست بیاورید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب  اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

شرکت صادرات خشکبار

شرکت صادرات خشکبار معمولا شرکت ها بزرگ و کوچکی هستند و با علم بر قوانین صادرات و واردات، سعی می کنند پل ارتباطی موثر و هدفمندی را بین تولید کننده ی داخلی و مصرف کننده ی خارجی برقرار نمایند. تامین تقاضای داخلی و خارجی در زمینه ی های مختلف صادرات خشکبار، از جمله مهم ترین وظیفه ی شرکت صادرات خشکبار است. 

در واقع این شرکت ها هزینه های مربوط به بازاریابی برای صادرات انواع خشکبار را تا حد زیادی کاسته و مدیریت می کنند. انبارداری محصولات صادراتی با کمک این شرکت ها به بهترین نحو انجام شده و با دانش و تخصصی که دارند معمولا تامین کننده را به چیزی که می خواهد می رسانند. این شرکت با تکیه بر داشتن مارکتینگ، خیلی راحت به نیازهای مختلف بازارهای جهانی دست پیدا می کنند و میدانند که کدام خشکبار صادراتی برای بازار کدام کشور، مناسب تر است و به این وسیله سود دهی برای تامین کننده و خودش را تا حد قابل توجهی بالا می برد. 

شرکت صادرات خشکبار در زمینه های مختلفی مانند تولید ، فرآوری ، بسته بندی و صادرات خشکبار می تواند فعالیت کند. البته که این کار با کمک گرفتن از تولید کنندگان و کشاورزان امکان پذیر خواهد بود. فعالیت های شرکت های صادراتی در زمینه ی خشکبار معمولا به دسته های زیر تقسیم بندی می شود :

  • تولید انواع خشکبار ایرانی به صورت عمده و با تناژ خیلی زیاد
  • فروش و پخش انواع خشکبار ایرانی به صورت عمده
  • صادرات انواع خشکبار ایرانی به سراسر جهان
  • خرید انواع خشکبارهای ایرانی به صورت عمده از تولید کنندگان

به طور کلی این شرکت ها سعی می کنند که با تکیه بر تخصصی که دارند با در مشت گرفتن بازار داخلی و شناخت بازار خارجی، مسیر صادرات انواع خشکبار ایرانی را به کل دنیا برای خودشان هموار سازند و این کار اصلا آسان نبوده و نخواهد بود.

فروش خشکبار صادراتی

معمولا همه می دانند که محصولات و کالاهای صادراتی از کیفیت خیلی بالایی برخوردار هستند چرا که اگر این طور نباشد امکان صادرات آن ها به کل وجود نخواهد داشت. به دلیل همین کیفیتی که از آن نام بردیم، قیمت این کالا و محصولات از جمله خشکبار به نسبت سایر انواع آن ها بالاتر است. البته که فروش خکشبارهای صادراتی در بازار داخلی نیز امکان پذیر است اما خب طبیعتا با مبلغ بیشتر!

برای فروش خشکبار صادراتی نیاز است که شما ابتدای به طور کامل بازار کشور مقصد را بررسی کنید و نیاز های آن را بشناسید. بدون شناخت بازار، شما شانسی برای موفقیت در فروش خشکبار صادراتی نخواهید داشت. شاید احتیاج باشد که شرکت ها و یا تاجران برای پیدا کردن مشتری جهت فروش خشکبار به کشورهای مربوطه سفر کنند تا از نزدیک با شرایط وارداتی ان ها آشنا شوند، پس از شناخت بازار و پیدا کردن مشتری حالا نوبت ارسال محصول است، محصول شما باید دقیقا منطبق با تمامی استانداردها و قوانین کشور مقصد انجام شود تا مورد تایید آن ها نیز واقع گردد. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب قوانین حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

یکی از مهمترین معضلات در هنگام صادرات خشکبار، کمبود محصول است، یک تاجر برای اینکه بتواند فروش خوبی در زمینه ی خشکبار صادراتی داشته باشد، باید بداند که بهترین زمان برای برداشت محصول و تولید آن، چه موقع است تا بتواند با تکیه بر این اطلاعات، در بهترین زمان ممکن برای فروش خشکبار صادراتی تازه اقدام نماید. پسته، زعفران، خرما، انجیر، زرشک، بادام و… یکی از مهم ترین قطب های صادرات غیر نفتی ایران هستند. با توجه به اینکه رونق صادرات خشکبار جزو یکی از مهم ترین برنامه های اقتصادی کشور است، با تمرکز بر این موضوع و حل مشکلات و موانعی که در این مسیر وجود دارد، راه برای فتح قله ی صادرات و ارز آوری کلان برای اقتصاد کشور، هموار خواهد شد.

صادرات خشکبار به ترکیه

کشور ترکیه با دریافت حقوق و قوانین گمرکی کشور های اروپایی توانسته است، پیشرفت زیادی در زمینه ی صادرات و واردات برای خورد رقم بزند. همچنین به دلیل اینکه کشور ترکیه یکی از نزدیک ترین کشورها به ایران محسوب می شود، طبیعتا انجام فرآیند صادرات به این کشور به آسانی برای ما از ایران فراهم خواهد شد. روابط تجاری ترکیه و ایران از دیرباز تا به امروز ، همیشه پر رنگ و پر رونق بوده ، از این رو طبیعی است صادرات خشکبار به ترکیه، به یکی از معمولی ترین فعالیت های صادراتی در زمینه ی خشکبار ایران تبدیل شود. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب قوانین گمرک ترکیه را مطالعه کنید.

بازرگانان ایرانی برای اینکه بتوانند در ترکیه جایگاه خوبی به دست آورند ابتدا باید تمام نیازهای بازار ترکیه در زمینه ی خشکبار را بشناسند. این شناخت به آنها کمک می کند تا بتوانند بازاریابی خوبی را در ارتباط با فروش محصول مورد نظرشان در ترکیه انجام دهند. مورد بعدی که در صادرات خشکبار به ترکیه باید رعایت شود، ارسال مشخصات محصول طی یک فرم به نام پروفرما به خریدار است. خریدار تمام جزئیات محصول در این لیست را مطالعه میکند و سپس تصمیم میگیرد که آیا با واردات این محصول موافق است یا خیر!

بسته بندی برای صادرات، یکی از مهم ترین ارکان است. اگر این بسته بندی محکم و تمیز و چشم نواز نباشد، صد در صد برگشت خواهد خورد. علاوه بر این مهم است که شما یا خریدار چه نوع حمل و نقلی را جابجایی کالا انتخاب می کنید. حمل و نقل باید با توجه به مشخصات فیزیکی خشکبار انتخاب ود. همچنین تعیین حق گمرکی نیز یکی از بخش های خیلی مهم در صادرات خشکبار به ترکیه محسوب می شود که باید مطابق با قوانین واردات و صادرات ایران و ترکیه تعیین گردد. در این امر می توانید از کارشناسان فعال در این زمینه کمک بگیرید.

صادرات خشکبار به روسیه

یکی از کشورهای اصلی عضو اتحادیه اوراسیا، روسیه است. همین امر سبب شده است که تجارت با روسیه به راحتی هرچه تمام تر برای ایران مهیا شود. روسیه مرز های مشترک جغرافیایی زیادی با کشورهای اروپایی و آسیایی دارد و همین نزدیکی با کشورهای مهم، باعث شده که قطب مناسبی برای واردات کشورهای صادر کننده نیز محسوب شود. روسیه به دلیل آب و هوای سرد و خشکی که دارد، هرگز زمین های حاصلخیزی برای رشد و تولید انواع محصولات کشاورزی نبوده و نیست. به همین دلیل معمولا تمامی احتیاجات خود را وارد می کند. 

یکی از مهم ترین کالاهای وارداتی روسیه، همین خشکبار است. صادرات خشکبار به روسیه برای ایران، حکم یک بازر بزرگ با ارزآوری بالا را دارد. نیاز شدید بازار روسیه به واردات خشکبار،رقم واردات را در سال 2018 به 207 میلیون دلار رسانده است و این نشان می دهد که روسیه در صنعت خشکبار، بازار داخلی خیلی ضعیفی دارد. 

یکی از مزیت هایی که صادرات خشکبار به روسیه برای ایران دارد این است که به دلیلی مرز مشترکی که بین ایران و روسیه وجود دارد، هزینه انتقال محصولات صادراتی به روسیه به نسبت کشورهای دیگر تا حد خیلی زیادی کم و قابل صرف نظر باشد. همین موضوع باعث می شود که جذابیت بازار روسی برای تاجران ایرانی در زمینه ی صادرات خشکبار ، همیشه زیاد باشد. 

صادرات به روسیه علاوه بر خشکبار شامل محصولات مختلف دیگری نیز می شود که عبارت اند از : میوه جات ( سیب درختی، نارنگی، انار، کیوی، پرتقال، گیلاس و )، سبزیجات ( شوید، جعفری، گشنیز، ریحان، تره، ترب، پیازچه و )، صیفی جات ( فلفل دلمه، بادمجان، خیار، انواع کلم، گوجه و ) و ادویه جات ( هل، دارچین، زردچوبه، پودر فلفل، ادویه کاری، سماق، پاپریکا و ).

صادرات خشکبار به عراق

عراق نیز با ایران مرز مشترک دارد و یکی از کشورهای خیلی مهم در صادرات خشکبار برای ایران محسوب می شود. معمولا در صادرات خشکبار برای عراق بهتر است که مشخصات محصول و خشکبار به عربی نوشته شود. همچنین پس از تایید قرار داشتن دو برچسب لاتین و عربی از الزامات صادرات به کشور عراق محسوب می شود. 

معمولا صادرات خشکبار به عراق مانند هر کشور دیگر از طریق تحویل در مرزهای گمرکی انجام می شود اما گاهی اوقات تاجران می توانند محصولات و خشکبار را در محل تولید نیز خریداری نمایند. پیچیدگی های گمرکی خاصی در صادرات به عراق وجود نداشته و معمولا بازار این کشور یکی از مهم ترین بازارهای صادرات ایران محسوب می شود. 

یکی از محاسنی که صادرات خشکبار به عراق برای ایران دارد این است که سالانه تعداد زیادی عراقی به منظورهای مختلف مانند زیارت، دیدن جاهای دیدنی و … وارد بازار ایران می شوند. این یعنی مشتری تاجران خودشان در کشور شما حضور دارند و نیاز نیست شما برای پیدا کردن بازر مورد نظرتان به عراق سفر نمایید. از همین فرصت می توان به بهترین نحو استفاده کرد و تا تنور داغ است نان را چسباند و بازاریابی را به نتیجه رساند. نکته ی جالب درباره ی صادرات خشکبار به عراق این است که امکان خرده فروشی در کنار عمده فروشی نیز برای تاجران فراهم است، چرا که نزدیکی مسیر، به راحتی می تواند بازار را در دستان تاجران ایرانی قرار دهد. 

صادرات خشکبار به دبی

دبی یک قطب استراتژیک در خاورمیانه محسوب می شود و روز به روز در حال پیشرفت است به همین دلیل بازارهای داخلی دبی، بهترین مکان برای صادرات خشکبار به دبی می باشند. قوانین خاص تجاری و گمرکی برای صادرات خشکبار، هر تاجری را ملزم به تسلط بر قوانین صادرات و واردات دبی می نماید. چرا که بدون این تسلط، عملا صادرات خشکبار به دبی با موفقیت مواجه نخواهد شد. 

  • صادرات خشکبار به دبی به یک کد صادر کننده نیاز دارد که بدون آن صادر کردن هیچ کالا و محصولی امکان پذیر نیست. 
  • خشکبار صادر شده به دبی دقیقا باید همان هایی باشند که در پروانه واردات / صادرات تاجر نوشته شده است. 
  • محصولات باید طی هفتاد و دو ساعت بعد از ارسال به مقصد خود برسند. 

از آنجایی که بیشتر صادرات و واردات در دبی با کمک شرکت های بازرگانی انجام می شود، بهتر است برای صادرات خشکبار به دبی نیز از یک شرکت بازرگانی مستقر در دبی استفاده کنید. بازرگانان قبل از هر گونه فعالیتی باید ابتدا در گمرک دبی ثبت نام نمایند. پس از ثبت نام یک کد صادر کننده و یا وارد کننده دریافت میکنند و برای ادامه ی فعالیتشان در دبی بسیار ضروری است. در کنار صادرات خشکبار به دبی، صادرات اقلام مهم دیگری مانند سوخت‌ های فسیلی و مشتقات نفتی، آهن، فولاد و مس، سنگ‌ ها و فلزات گران قیمت، سبزیجات و انواع صیفی‌جات، سنگ‌ها ساختمانی و سرامیک، فلز روی، ماهی و انواع آبزیان، سرب. 

صادرات خشکبار به قطر

بله، همان طور که می دانید قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است اما لازم است بدانید که این ثروت تنها در منابع طبیعی مانند نفت و خصوصا گاز، خلاصه می گردد. از این این کشور به وارد کردن انواع محصولات کشاورزی و خوراکی احتیاج دارد. پس صادرات خشکبار به قطر یک عامل بسیار سودآور برای ایران نیز محسوب خواهد شد. صادرات خشکبار به قطر از جانب ایران معمولا از از طریق گمرک های بندر بوشهر، بندر شهید رجایی، بندر لنگه، منطقه ویژه اقتصادی پارس، اصفهان، مشهد و بندر امام خمینی انجام می شود. 

خرما، پسته و زعفران سه گزینه ی خیلی مهم در صادرات خشکبار به قطر هستند که در بازار قطر طرفداران خاص خودشان را دارند. علاوه بر خشکبار مواد و محصولات غذایی دیگر از قبیل گوجه فرنگی، هندوانه، کلم، کاهو، خیار و خیار ترشی، کدو نیز جزو خوراکی های صادر شونده به قطر هستند. درک فرهنگ، آداب و رسوم، شرایط اجتماعی و سیاسی قطر و همچنین تسلط کافی به زبان عربی که زبان رسمی این کشور است از ملزومات صادرات به قطر می باشد. داشتن کارت بازرگانی و کد اقتصادی مشخص نیز برای صادرات به این کشور بسیار ضروری است. 

صادرات خشکبار به عمان

عمان انواع خشکبار را از ایران وارد می کند. بهترین مراکز برای صادرات خشکبار به عمان بنادر چابهار یا بندرعباس هستند اما برخی از بندر قشم نیز برای صادرات استفاده می کنند، البته که قشم مسیر دورتری برای صادرات به عمان محسوب می گردد. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب حمل بار به عمان را مطالعه کنید.

محصولات پتروشیمی، میوه‌ ها، پلاستیک و لاستیک، سبزی ‌ها، محصولات فلزی و مواد معدنی، فرش، خشکبار، ادویه، گوشت و دستگاه‌ های صنعتی، ماشین‌ ها، فرآورده‌ های دامی، Glass Article یا محصولات شیشه‌ای همگی از مهم ترین موارد صادرات به عمان هستند. مشخصات شرکت صادرکننده مشخصات خشکبار صادراتی شرکت واردکننده -تاریخ تولید و انقضای خشکبار حتما باید بر روی بسته بندی خشکبارهای صادراتی نوشته شوند. بهترین مقدار بسته های ده کیلوگرمی خشکبار برای صادرات به عمان هستند. یادتان باشد که بسته باید شکیل و چشم نواز باشند.

صادرات خشکبار به چین

یکی از بزرگترین مشتریان خشکبار ایران، بازار چین است. صادرات اقلام آجیل و خشکبار مانند پسته، کشمش، انجیر خشک، مغز گردو، سالانه به مقدار خیلی زیادی انجام می شود. دروغ نیست بگوییم که بخش عمده ی صادرات خشکبار ایران به چین مربوط می شود. در کنار خشکبار، اقلامی مانند مواد اولیه معدنی و صنعتی، مصالح ساختمانی، متانول، پلی اتیلن، فرش، ظروف شیشه ای، شمش آهن، محصولات آهنی، خرما، انگور و میوه به همراه مشتقات نفتی در بازار چین مشتری های خیلی خوبی برای ایران وجود دارد و صادرات ایران به چین را دربر می گیرند. 

یکی از دلایل صادرات خشکبار به چین این است که این کشور جمعیت خیلی زیادی دارد و طبیعتا به همان مقدار مطالبه برای دریافت خشکبار نیز بالا خواهد بود، پس بازاری که ایران برای خشکبار خود در چین دارد در هیچ کشوری پیدا نخواهد کرد.

صادرات خشکبار به کانادا

شاید برایتان جالب باشد اما کانادا نیز یکی از مشتریان پر و پا قرص پسته و زعفران ایران محسوب می شود. ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده خرما در کل دنیاست. در واقع رتبه ی دوم بعد از مصر در صادرات خرما به ایران می رسد. صادرات خرما به کانادا یکی از مهمترین فعالیت های صادراتی ایران محسوب می شود چرا که در کنار پسته و زعفران، خرما نیز از طرفداران خیلی زیادی برخوردار است. 

همانطور که می دانید یکی از موارد مشکل ساز برای صادرات خشکبار به کانادا مسافتی است که این بین وجود دارد. اکثر تاجران برای اینکه هزینه های بالای حمل و نقل را کاهش دهند از بسته بندی های کوچک برای صادرات خشکبار به کانادا استفاده می کنند. از قوانین سفت و سخت دیگر کانادا برای وارد کردن خشکبار این است که اقلام وارداتی باید از کمترین میزان مواد افزودنی در حین تولید استفاده شده باشند. 

صادرات خشکبار به اروپا

شاید ندانید اما بزرگترین بازار خشکبار دنیا برای اتحادیه اروپاست. رشد بازار اروپا برای واردات انواع خشکبار، چشم انداز بسیار خوبی دارد به همین دلیل این باز می تواند هدف خیلی خوبی برای صادرات خشکبار ایران نیز محسوب شود. فرانسه، آلمان، هلند و بریتانیا، چهار کشور مشتاق واردات خشکبار به اروپا هستند. به عنوان مثال، آلمان بزرگ ترین وارد کننده ی میوه خشک در کل دنیا و بریتانیا، بزرگ ترین وارد کننده ی آجیل در کل دنیا هستند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب راهنمای صادرات خشکبار به اروپا را مطالعه کنید.

 آنقدر تقاضای واردات خشکبار در بازارهای اروپایی زیاد است که شاید تمام منابع صادراتی ایران کفاف برطرف کردن این نیازها را نمی دهد. در زمینه ی صادرات پسته به اروپا، آمریکا یکی از جدی ترین رقیب های ایران محسوب می شود. به بیانی خیلی ساده، صد در صد از بازار تامین پسته ی اروپا به دست ایران و آمریکا تامین می گردد. یکی از پرطرفدارترین خشکبار در اروپا، بادام، فندق و آلو خشک است. 

دارا بودن گواهینامه ی امنیت غذا، یکی از ملزم ترین ضروریات برای صادرات خشکبار به اروپا می باشد که عملا بدون این گواهینامه، امکان داد و ستد در اروپا وجود نخواهد داشت. همچنین این اتحادیه به دنبال این است که تمامی خشکبار وارد شده دارای گواهینامه ی محصولات ارگانیک و حفاظت از محیط زیست هم داشته باشند. به طور خیلی خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، صادرات خشکبار به اروپا باید در یک چارچوب خیلی جدی و بسیار شسته و رفته انجام شود. نکته ی دیگر در زمینه ی صادرات خشکبار به اروپا این است که محصولات با پوست و میوه های خشک باید در جعبه ها بسته بندی شده و موارد بدون پوست که برای عمده فروش به کار می روند می توانند در کیسه های پلاستیکی و یا کنفی بسته بندی شوند. حجم استاندارد برای معامله ی خشکبار در اروپا معادل 10 کیلوگرم است. 

قیمت خشکبار صادر شده به اروپا تا حد خیلی زیادی به کیفیت خود محصول صادر شده بستگی دارد، هر چقدر کیفیت بالاتر باد، طبیعتا قیمت محصول نیز بالاتر خواهد بود. اما تاجران می توانند با بسته بندی های کوچک و شیک، ارزش افزوده ی خوبی برای قیمت خشکبار در بازار اروپا رقم بزنند.

رقابت سنگین صادرات پسته بین آمریکا و ایران

یکی از مشکلاتی که برای مراحل صادرات خشکبار وجود دارد رقیب سرسختی مانند آمریکا است. آمریکا با توجه به مکانیزه بودن کشاورزی که دارند از آب بسیار کمی برای آبیاری استفاده میکنند در نتیجه ایران بسیاری از باغ ها در حال خشک شدن است. در آمریکا از هر هکتار سه تن پسته برداشت می شود اما در ایران از هر هکتار نهصد کیلو برداشت می شود که به دلیل سوء مدیریت کشاورزان است. اما با این وجود هنوز مشتریان پسته به خاطر طعم و چربی که دارد پسته ایران را با هیچ پسته دیگری عوض نمی کنند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب تعرفه گمرکی  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

صادرات تخمه آفتابگردان

صادرات تخمه آفتابگردان نیز همانند هر لاین صادراتی دیگر باید بر طبق قوانین و ضوابط کشور مبدا و مقصد انجام شود. خوشبختانه صادرات تخمه آفتابگردان از آنجایی که عموما به صورت بوداده انجام می شود، معمولا جزو صادرات محصولات پر ریسک محسوب نمی شود. با این وجود همچنان کشورهای همسایه به عنوان مهم ترین مقاصد صادرات تخمه آفتابگردان ایرانی به حساب می آیند.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا