موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران

موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران

صادرات محصولات کشاورزی در ایران

کشور ایران به دلیل شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیر پتانسیل بسیار خوبی برای کشت و برداشت محصولات متنوع کشاورزی دارد و سالانه مقادیر بسیار زیادی از انواع مختلف محصولات کشاورزی مانند سیب، هندوانه، گوجه فرنگی، پسته و غیره را به کشورهای دیگر صادر می کند، تا جایی که میتوان صادرات محصولات کشاورزی را به عنوان یکی از مهم ترین زمینه های صادرات ایران به حساب آورد. کیفیت بالا و قیمت مناسب، دو عامل اصلی تقاضای بالای کشورهای دیگر برای وادرات از ایران هستند. در ادامه برای شما برخی از مهم ترین موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران و پرطرفدارترین محصولات کشاورزی را بررسی خواهیم کرد.

برای خرید و فروش بهترین کالاهای صادراتی ایران و همچنین اطلاع از  قیمت آن ها می توانید از بازار باسکول استفاده کنید.
با استفاده از شبکه ی تامین کنندگان و فروشندگان حاضر در بازار باسکول می توانید در هر ساعت از شبانه روز از بهترین تامین کنندگان استعلام قیمت بگیرید و یا با ثبت درخواست خرید از فروشندگان زیادی به صورت همزمان قیمت دریافت کرده و بهترین قیمت موجود در بازار را بیابید.

تولید صادرات محور محصولات کشاورزی

یکی از چالش های اساسی در بخش کشاورزی این است که اساسا تولید محصولات کشاورزی در کشور ما صادرات محور و بر اساس تکمیل زنجیره تولید نیست. در شرایطی که تولید محصولات کشاورزی تجاری نبوده و همچنان معیشت محور باشد، طبیعتا کشاورز ما به نیت صادرات، تولید نمی کند و استانداردی نیز رعایت نمی شود. طبیعی است که صادرات این محصولات هم با مشکل مواجه و هدررفت آن بالا باشد و به دنبال آن روز به روز از تعداد اقلام صادراتی کاسته شود. این در حالی است که صادرات محصولات کشاورزی (چه به عنوان کالای خام و چه به عنوان کالای فراوری شده) یکی از مهم ترین بخش های صادرات کالاهای غیرنفتی است. کالاهای کشاورزی به ویژه در بخش صادرات کالا و محصولات فرآوری نشده از حساس ترین و آسیب پذیرترین بخش های صادرات محصولات کشاورزی است.

پیش نیاز های صادرات محصولات کشاورزی

صادرات کالاهایی چون محصولات کشاورزی چندان آسان نیست، محصولات کشاورزی مانند همه کالاها برای صادرات نیازمند استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی  هستند. با این تفاوت که کالاهای معمول را کشور تولید کننده هم می تواند استاندارد کند، اما برای صادرات محصولات کشاورزی فقط  استانداردهای کشور مبداء کافی نیست، در واقع  پیش از استانداردهای مبداء، کالاهای تولید شده باید استانداردهای کشور مقصد یا مصرف کننده را داشته باشد.

توجه به قوانین صادرات محصولات کشاورزی

اما با این همه ارسال کالا یا به عبارت بهتر صادرات محصولات کشاورزی، قوانین خودش را دارد، این قدر دقیق  و مشخص که حتی اگر کوچکترین بخش آن به فراموشی سپرده شود یا نادیده گرفته  شود، ممکن است هزینه های هنگفت و شاید جبران ناپذیری را به صادر کننده و حتی تولید کننده وارد کند. به عنوان مثال می توان به مشکل ایجاد شده برای محموله هندوانه صادراتی به عمان در سال گذشته اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب قانون صادرات و واردات  را مطالعه کنید.

یکی دیگر از موانع صادرات محصولات کشاورزی این است، که صادر کننده با توجه به بازاریابی های انجام شده، از تولید کننده کالا را خریداری می کند، اما هنگام فروش کالا تازه مشکلات جدید خود را نشان داده است، البته این اتفاق زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که کالا به سفارش خریدار تولید شده، اما استانداردهای لازم برای صادرات و فروش کالا در بازارهای مقصد را ندارد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.


مطالب مرتبط:

استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی
صادرات خرما به عمان
انواع خرمای صادراتی ایران
خرمای مضافتی
خرمای کبکاب
صادرات انجیر به چین
صادرات محصولات کشاورزی به چین
صادرات به قطر
صادرات پسته ایران
راهنمای صادرات خشکبار به اروپا
صادرات محصولات کشاورزی به روسیه


توجه به قوانین صادراتی کشور مقصد

کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی قوانین و استانداردهای مخصوص به خود را دارند که بیشتر تولید کنندگان ما از آن اطلاعی ندارند یا اگر هم داشته باشند به امید اینکه بازار داخل آن را جذب و خریداری می کند به آن توجهی ندارد. استانداردهای صادرات به اروپا بسیار سخت گیرانه اما مشخص است.

اگر پای صحبت بعضی از صادر کنندگان کمتر حرفه ای بنشینیم، بی اطلاعی از قوانین یا سهل الوصول نبودن قوانین را یکی از موانع صادرات محصولات کشاورزی می دانند در حالی که این موانع به راحتی قابل حل و پیگیری است.
این قوانین با برقراری ارتباط با دستگاه های مسئول از قبیل اتاق های بازرگانی یا با وزارت صنعت و معدن یا توسط دیگر صادر کننده ها و نهایتا کشورهای مقصد، قابل دستیابی هستند. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که به دلیل تغییراتی که ممکن است در قوانین پیش آید باید برای هر بار صادرات محصولات کشاورزی باید قوانین مربوطه را بررسی نماییم.

موانع صادرات محصولات کشاورزی

بررسی موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران

عدم توفیق در کسب جایگاه شایسته توسط ایران در مقوله صادرات، معلول یک علت خاص نمی باشد. عدم پایبندی و رعایت استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی یکی از مهمترین موانع صادرات محصولات کشاورزی به شمار می رود. در ذیل تعدادی دیگر از علل موثر در این ناکامی ذکر می گردد:

  • بالا بودن نرخ مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات صنایع غذایی نسبت به سایر کشورها که به شدت قیمت تمام شده محصول ایرانی را در مقایسه با دیگر کشورها بالا می برد.
  • اعمال تعرفه گمرکی سنگین به کالاهای صادراتی به علت عدم عضویت در سازمان تجارت جهانی
  • استفاده از شیوه های حمل بعضا نامتناسب با نوع محصول خصوصا برای محصولات FMCG
  • اتخاذ شیوه های اشتباه مدیریتی و دیدگاه سنتی اغلب مدیران
  • در بسیاری از واحدها که ماشین آلات قدیمی و حتی نیمه خودکار هستند نه تنها بازدهی مطلوب نیست بلکه همواره هزینه تعمیرات بالایی نیز تحمیل می شود. خرید ماشین آلات جدید نیز با نرخ گران ارز برای بسیاری از این واحدها دشوار و حتی غیرممکن به نظر می رسد
  • عدم حضور در برنامه ها و نمایشگاه های تراز اول جهان و آشنایی با علم روز و تکنولوژی نوین صنعت
  • عدم توجه به مقوله برند به عنوان یکی از مهم ترین ابزار و مزيت رقابتی جهت تجارت و گسترش بازار
  • فقدان سند راهبردی و چشم انداز و برنامه مدون و اهداف سالیانه

دیگر موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران :

عدم توجه به سیاست های توسعه پایدار کشاورزی

  • عدم توجه به سیاست های توسعه پایدار کشاورزی و برداشت بی رویه آبهای زیر زمینی در بعضی مناطق آب ها یا تمام شده با شور شده و سطح زیر کشت کاهش پیدا کرده و به ناچار واردات گسترده تر شده است.

صادرات محصولات کشاورزی با کیفیت پایین

  • تولید و صادرات برخی از محصولات با کیفیت پایین و یا بی کیفیت توسط شرکت های کوچک و غیر معتبر باعث تخریب برند ایرانی و از دست دادن بازارهای صادراتی می شود.

فقدان تشکل های صادراتی

  • فقدان تشکل های صادراتی قوی که رفتار صادر کنندگان را در بازارهای هدف، نظارت و در موقع لزوم با صادر کنندگان متخلف برخورد نماید.

عدم توجه به نیاز بازار

  • عدم توجه به نیاز بازار و بازار سنجی و رقبای داخلی و بین المللی و عدم استفاده از واحد تحقیق و توسعه جهت ارائه محصول جدید و نوآور در صنعت.

ضعف استانداردها

  • ضعف استانداردهای داخل و جلوگیری از بروز خلاقیت در تولید و بسته بندی ضعیف محصولات صنایع غذایی یکی از عمده موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران است.

آسیب پذیر بودن محصولات کشاورزی و دامی

  • آسیب پذیر بودن محصولات کشاورزی و دامی (از آنجایی که سیاست مدرنی برای نوع و میزان کاشت محصولات کشاورزی وجود ندارد و ممکن است در یک دوره کشت چند برابر نیاز محصول کاشته شود و قیمت آن را در آن سال چنان کاهش دهد که کشاورزان به دلیل زیان دیدن، سال بعد میزان کاشت را کاهش دهند و این بار در اثر کاهش تولید، قیمت مواد اولیه به قدری بالا می رود که صنایع غذایی تمایلی به خرید و تبدیل آن ندارد.)

مشکلات تصمیم گیری در سطح کلان

  • به دلیل عدم آشنایی برخی از مراکز تصمیم گیری، در برخی مواقع مقررات و آیین نامه ها موانع تازه ای را در مقابل صنایع غذایی کشور قرار می دهد یا اینکه ضوابط و مقررات در برخی دستگاه های اداری ذی ربط متفاوت است مثلا اداره نظارت و با اداره استاندارد در یک زمینه می توانند نظرات متفاوتی داشته باشند که این خود برای واحدهای صنایع غذایی مشکل ساز است.

به طور کلی به موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران  در موارد بالا اشاره شد که برای برطرف کردن این ضعف و موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران نیاز به برنامه ریزی بلند مدت و جامع می باشد که باعث رشد صادرات محصولات کشاورزی ایران در یک برنامه زمانی بلند مدت شود.

لیست مهم ترین محصولات کشاورزی صادراتی ایران

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، محصولات کشاورزی به عنوان یک بخش بسیاز مهم در صادرات ایران به حساب می آید و سالانه بیشترین صادرات غیرنفتی کشور به محصولات کشاورزی اختصاص یافته است، در اینجا برخی از مهم ترین محصولات کشاورزی ایران برای شما آورده شده است:

صادرات پرتقال از ایران

کیفیت بسیار بالای پرتقال شمال کشور باعث شده است تا تقاضای صادرات آن از ایران در سال های اخیر افزایش چشم گیری داشته باشد تا جایی که  از سوی بازارهای کشور عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس با استقبال خوبی مواجه شده است و سالانه مقادیر بسیار زیادی پرتقال به صورت بسته بندی یا فله به این کشور ها صادر می شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات پرتقال از ایران را مطالعه کنید.

صادرات کشمش

انگور خشک که اصطلاحا به آن کشمش گفته می شود، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و طرفداران زیادی نیز در کشورهای دیگر پیدا کرده است، تا جایی که در حال حاضر میزان صادرات کشمش از انگور بیشتر است و طبق آمار به دست آمده صادرات کشمش ایران به حدود 80 کشور در سراسر جهان صورت می گیرد. بیشترین میزان صادرات به کشورهای عراق، عمان و امارات می باشد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات کشمش را مطالعه کنید.

صادرات صیفی جات

صادرات صیفی جات به عنوان یکی از تجارت های پر سود و مفید به حساب می آید و کشورهایی مثل روسیه، عراق، پاکستان و … که در همسایگی ایران هستند همواره خواستار دریافت صیفی جات و سایر محصولات مرغوب و موجود در ایران هستند، بنابراین باید بتوان صادرات محصولات را به بهترین شکل ممکن انجام داد تا اقتصاد کشور رو به پیشرفت برود و رونق پیدا کند.

صادرات مرکبات

صادرات مرکبات یکی از قطب های مهم و اساسی صادرات ایران به حساب می آید، محصولات مرکباتی مانند پرتقال، نارنگی، لیمو و … معمولا در بخش شمالی کشور و استان مازندران تولید می شود و در سال های اخیر توانسته ایم مقادیر بسیار زیادی مرکبات به کشورهای همسایه مانند عراق صادر کنیم، لازم به ذکر است که روسیه نیز به عنوان یکی از هدف های اصلی صادرات مرکبات به حساب می آید.

صادرات کلم

بازار صادرات انواع کلم و سبزیجات تازه در ایران بسیار داغ است و مشتریان زیادی هم دارد، به صورت کلی کلم بروکلی و گل کلم به عنوان پرطرفدارترین نوع کلم صادراتی به حساب می آید، در حال حاضر دزفول به عنوان با کیفیت ترین تولید کننده کلم در ایران شناخته می شود و عمده کلم کشت شده در این شهر به کشورهای دیگر صادر می کند. کشورهای روسیه، آذربایجان، گرجستان و ترکیه بیشترین تقاضا برای خرید کلم ایرانی را دارند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات کلم را مطالعه کنید.

صادرات کیوی

کشور ایران از نظر تولید کیوی در جهان در جایگاه هشتم قرار دارد و پتانسیل بالایی برای تولید و صادرات کیوی با کیفیت بسیار عالی دارد. در حال حاضر کیوی ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه و برخی از کشورهای اروپایی صادر می شود، لازم به ذکر است که روسیه یکی از بهترین بازارهای جهانی برای صادرات کیوی ایران به حساب می آید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله صادرات کیوی را مطالعه کنید.

صادرات خیار

فرآیند صادرات کالا و فروش انواع خیار را می توان یک منبع تامین کننده املاح و ویتامین ها برای سبد غذایی خانواده ها دانست. از آنجایی که تقاضا برای خرید خیار در بازار جهانی بسیار زیاد است، پرورش‌دهندگان این میوه سعی می ‌کنند آخرین فناوری های کاشت و پرورش خیار را به کار بگیرند تا محصولات مرغوب تر به دست آید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله صادرات خیار را مطالعه کنید.

صادرات بلدرچین

ایران به تازگی در زمینه صادرات بلدرچین به روسیه شروع به فعالیت کرده است و اما این نکته همیشه ذکر می شود که ایران می تواند در راستای صادرات گوشت بلدرچین پیشرفت بسیار بیشتری داشته باشد، زیرا پتانسیل پرورش تعداد زیادی از بلدرچین ها را در ایران وجود دارد، و تنها کافی است تا که افرادی در راستای پرورش بلدرچین اقدام کنند و از طریق صادرات بلدرچین به روسیه درآمد بسیار بالایی به دست بیاورند.

صادرات گوشت قرقاول

نحوه صادرات گوشت قرقاول به صورت گوشت منجمد شده این پرنده و یا نمونه زنده آن قابل اجرا است، باید توجه داشت که برای صادرات گوشت منجمد شده قرقاول باید اقدامات لازم را انجام داد، که تا گوشت همان تازگی و طعم خوب خود را حفظ کند و تا زمانی که به مقصد برسد تغییر رنگ و یا تغییر کیفیت ندهد، با همان تازگی و طراوتی که دارد به دست مشتری برسد.

صادرات رب گوجه فرنگی

صادرات رب گوجه فرنگی و صادرات گوجه فرنگی، دو گروه از منابع درآمدزا هستند که برای رونق اقتصادی کشور، نقش حیاتی ایفا می کنند. صادرات رب از گروه مواد غذایی و صادرات گوجه از گروه صادرات میوه و سبزیجات تازه بسیار مورد توجه قرار دارد. بازارهای کشورهای همسایه، کشور ترکیه و بخصوص کشور روسیه، مکان خوبی برای فروش و صادرات این دو ماده غذایی هستند.

صادرات سیب زمینی

سیب زمینی، هم به صورت خام و هم به صورت نیمه آماده از سوی بسیاری از بازارهای خارجی مورد استقبال قرار گرفته است. در حال حاضر چندین هزار تن در هر سال، سیب زمینی از ایران به کشورهای مختلف جهان از جمله کشور های همسایه جنوبی و حاشیه خلیج فارس مانند امارات، عمان و قطر صادر می‌شود. کشورهای هم مرز در شرق ایران، متقاضی خرید سیب‌ زمینی ایران هستند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات سیب زمینی را مطالعه کنید.

صادرات بادام زمینی

بادام زمینی صادراتی از بهترین های حوزه خود بوده و کیفیت مطلوبی دارد این محصول در شماره بهترین و پرخاصیت ترین خشکبار جهان قرار گرفته است. خریداران عمده خشکبار در کشور همواره به دنبال تهیه انواع و اقسام بادام زمینی با قیمت مناسب می باشد افراد می‌توانند از نمایندگی‌های مجاز کمک بگیرند خریداران بادام زمینی در کشور را می‌توان به دو دسته کلی مشتریان خرده و عمده تقسیم نمود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات بادام زمینی را مطالعه کنید.

صادرات خرما

نکته بسیار مهم در صادرات خرما توجه به قوانین کشور مقصد و رعایت استاندارد های غذایی در آن کشور است. کشورهای اروپایی یکی از مهم ترین بازار های صادرات خرمای ایران هستند و سالانه مقادیر زیادی از انواع خرمای ایرانی مانند خرمای مضافتی، خرمای پیارم، خرمای کبکاب و خرمای زاهدی به این کشورها صادر می شود.

صادرات انگور

آنچه برای صادرات انگور بسیار اهمیت دارد توجه به کیفیت انگورها و سالم بودن دانه ها و خوشه های انگور است. جالب آن است که بدانید انگور در ایران به انواع مختلف تقسیم بندی می‌شود. اگر نامی از انگور بی دانه، انگور سفید، انگور قرمز، انگور زرد یا انگور یاقوتی شنیدید در واقع به انگورهای صادراتی گفته می شود.

صادرات برنج

برنج یکی از خوراکی هایی می باشد که تنوع گسترده ای دارد و هر یک از آنها هم دارای ویژگی های مختلفی می باشد. شما برای صادرات برنج به کشورهای دیگر باید نیاز آن کشور را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. اینکه آن کشور به چه حجمی از این کالا نیاز دارد و کدام نوع را بیشتر می پسندد اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات برنج را مطالعه کنید.

صادرات عسل

بسیاری از کشورهای جهان، متقاضی خرید انواع عسل صادراتی ایران هستند. شهرهای مختلف ایران از جمله آذربایجان شرقی، اردبیل، شهر خلخال و سایر شهرهای کوهستانی، مرغوبترین عسل صادراتی را تولید می‌کنند. شرکت های صادرات عسل به طور مستقیم با زنبورداران در ارتباط هستند و مطابق با نیاز مشتریان خارجی، حجم مشخصی از عسل را صادر می کنند.

صادرات پسته ایران

ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده پسته در جهان است و پسته جز با ارزش ترین محصولات کشاورزی ایران به شمار می آید. صادرات پسته و خرما در ایران به کشورهای دیگر جهان سابقه ی زیادی دارد و به نحوی از تجارت های سنتی ایران به شمار می رود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات پسته ایران را مشاهده کنید.

صادرات انار ایران

بهترین انار صادراتی از ایران به عراق و روسیه صادر می گردد. صادرات انار به عراق به دلیل نزدیک بودن این دو کشور به همدیگر و کاهش قیمت های محموله و هزینه های حمل، افزایش قابل توجهی داشته است. بازارهای کشور عراق برای تجارت ارقام مختلف انار تازه از ایران مناسب هستند. عراق برای تجارت میوه تازه و سبزیجات و صیفی جات هم مورد توجه تجار ایرانی قرار دارد.

صادرات هویج

صادرات هویج جزو بازارهای پررونق در گروه صادرات میوه و سبزی تازه است. هویج ایران در بهترین مزرعه ‌های داخل کشور پرورش داده می شود، محصولات هویج که در فصل بهار از زمین برداشت می‌شوند برای صادرات بسیار مرغوب هستند.

صادرات گوشت قرمز

صادرات گوشت قرمز و گوسفندی از ایران به صورت بسته بندی شده و کاملاً استاندارد و بهداشتی به کشورهای مختلف انجام می شود. قیمت گذاری برای صادرات بر اساس تُن و با توجه به قیمت دلار در بازار جهانی تعیین می گردد.

صادرات مرغ

عوامل مختلفی در صادرات مرغ و تخم مرغ تاثیرگذار هستند. هر عاملی که در فرایند پرورش مرغ و تولید تخم مرغ نقش داشته باشد، به طور مستقیم و غیر مستقیم، تجارت این دو ماده غذایی مهم را دستخوش تغییراتی می‌کند. استاندارد بودن مرغداری ها، تامین دان مرغ، در دسترس بودن تجهیزات مناسب برای سلامت مرغ ها، نمونه ‌ای از مواردی است که در تولید انواع مرغ گوشتی و مرغ تخم گذار دخیل هستند.

صادرات خربزه

صادرات خربزه از ایران به کشورهای روسیه، آذربایجان، افغانستان، عراق، کویت، عمان، امارات و آلمان انجام می گیرد. بازارهای کشورهای همسایه ایران برای خربزه صادراتی مکان بسیار مناسبی هستند. بیشتر از یک میلیون تن خربزه در مهمترین استان های پرورش دهنده این صیفی جات تولید می شود.

صادرات زیتون

اولین و مهمترین نکته در صادرات زیتون و صادرات روغن زیتون، مسئله بهداشتی بودن، روش حمل و نقل و بسته بندی آن است. بسته بندی، به بهترین شکل انتخاب می شود. زیتون صادراتی در ظروف شیشه ای و قوطی های فلزی بسته بندی می‌شود. هر چقدر بسته ها زیباتر باشند مشتریان خارجی نسبت به خرید، تمایل بیشتری خواهند داشت.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات زیتون را مطالعه کنید.

صادرات هندوانه

صادرات هندوانه از ایران همانند صادرات خربزه یا سایر صیفی ‌جات، فوت و فن های خاص خود را دارد. هندوانه یکی از مهم‌ترین صیفی‌جات است که از نظر ابعاد و اندازه، بزرگ است و وزن بیشتری نسبت به سایر میوه ها دارد. مهمترین کشورهایی که متقاضی خرید هندوانه صادراتی از ایران هستند شامل کشور عمان، امارات، قطر و روسیه می باشند.

صادرات سبزی تازه

صادرات سبزی خشک در سال های اخیر به دلیل تقاضای روز افزون بازارهای جهانی در حال افزایش است. هم برای سبزیجات متداول و سبزی خشک و منجمد شده، فرآیند صادرات وجود دارد و هم برای صادرات انواع سبزیجات خاص از گونه‌ های نادر و کمیاب انجام می شود. سبزیجاتی نظیر قارچ، مارچوبه، گشنیز، جعفری، تره فرنگی و …، نمونه‌هایی از این کالاها هستند.

صادرات شیر

صادرات شیر و شیر خشک، دو گروه معاملات است که در بسیاری از کشورهای جهان انجام می شود. شیر، یک فرآورده لبنی است و شیر خشک هم مصارف متعددی دارد. شیر خشک هم برای تغذیه نوزادان به کار می رود و هم برای تهیه برخی مواد غذایی فرآوری شده در کارخانه صنایع غذایی کاربرد دارد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات شیر را مطالعه کنید.

صادرات سیب

یکی از بازارهای پر تقاضا برای صادرات سیب درختی از ایران کشور پاکستان است. سیب صادراتی ایرانی در بازارهای کشورهای همسایه بسیار مورد استقبال واقع شده است. کشور پاکستان ، شرایط مساعد را برای پرورش سیب تازه ندارد. با یک بازاریابی صحیح و مذاکره اصولی می توان فرآیند صادرات سیب درختی را به پاکستان با حجم بالا انجام داد. صادرات سیب به پاکستان اصول و قوانین خاص خودش را دارد.

صادرات سیر

حجم زیادی از سیر تولید شده در ایران برای صادرات در نظر گرفته می شود. در منابع خبری و سایت های تحلیل صادرات و واردات، بررسی های انجام شده که نتایج نشان می دهند حدود ۶۲ درصد از سیر تولید شده در ایران در استان همدان پرورش داده می شود و این یعنی پتانسیل این استان برای صادرات بسیار قابل توجه است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات سیر را مطالعه کنید.

صادرات زعفران

فروش و صادرات زعفران به کشورهای خارجی یک منبع درآمد مثبت برای کشور است. زعفران، یک کالای صادراتی غیرنفتی محسوب می‌شود، بنابراین سرمایه‌گذاری ویژه‌ای را طلب می‌کند. مرغوبترین زعفران از استان خراسان در بسته بندی های استاندارد با وزن متفاوت برای فروش به مشتریان خارجی آماده می شود. نحوه بسته بندی زعفران و مرغوب بودن آن در جذب مشتری، نقش اساسی ایفا می‌کند.

صادرات توت فرنگی

کشور ایران از آن دسته کشورهایی می باشد که تولیدات بسیار زیادی از توت فرنگی را دارد و بر همین اساس صادرات توت فرنگی را با سود بالا انجام می دهد. در واقع تولید این محصول در این چند سال اخیر رشد کرده و سال های پیش جایگاه مطلوبی را به دست نیاورده بود. شهرستان های بسیار زیادی هستند که این محصول را در حجم زیادی تولید می کنند و به دست تاجران و بازرگانان می دهند.

صادرات میوه و تره بار

از مهم ترین محصولاتی که در صادرات میوه نقش و جایگاه اول را دارند می توان به سیب، هلو، زردآلو و آلو اشاره کرد. کشور ما یکی از خوش آب و هواترین کشورهای منطقه می باشد که با داشتن مناطق بسیار سرسبز خود توانسته است با کیفیت ترین و مرغوب ترین میوه ها را کاشت و برداشت کنند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید صادرات میوه و تره بار را مطالعه کنید.

صادرات انواع انجیر

انجیر خشک از مهم ترین تولیدات کشاورزی شهرستان استهبان استان فارس می باشد که سابقه طولانی و بازار پسندی بسیار زیادی دارد. استهبان به عنوان بزرگ ترین انجیرستان دیم در جهان محسوب می شود که سالانه تولید زیادی در این زمینه دارد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات انواع انجیر را مطالعه کنید.

صادرات دام زنده ایران

افزایش تجارت دام زنده، زمانی به نفع کشور است که پرورش دهنده های دام ابتدا بتوانند بازار داخل را از نظر مواد گوشتی اشباع کنند و سپس مازاد دام زنده را برای صادرات آماده نمایند. برخی از استان های کشور در پرورش انواع دام سبک و دام سنگین رتبه خوبی را ثبت کرده‌اند. اگر چه فعالیت برای پرورش دام زنده هنوز هم رواج دارد، مشکلات و چالش های زیادی در این بازار وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات دام زنده ایران را مطالعه کنید.

صادرات ماهی

دریای شمال و دریای جنوب ما در ایران به لحاظ تولید و پرورش آبزیان و انواع ماهی، یکی از مهم ترین عواملی است که وابستگی ما را به فروش و اقتصاد نفتی کم خواهد کرد. در واقع دریاهای ایران حکم یک منبع طبیعی برای رونق هر چه بیشتر اقتصاد کشور را دارد. دریاها سرشار از مواد غذایی پر پروتئین مانند ماهی ها هستند که خوشبختانه ما ایرانی ها در پرورش و صید و طبخ این گونه جانوری، بسیار مهارت داریم. به همین دلیل است که می گوییم صادرات ماهی به کشورهای همسایه میتواند یکی از اصلی ترین محرک ها برای به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد کشور باشد.

صادرات بادام مامایی

در سال های اخیر، صادرات بادام مامایی برای کشور بسیار درآمدزا بوده است. بادام مامایی یک بادام مربوط به ایرانی است که در مناطق حاشیه زاینده‌ رود، به ویژه در استان چهارمحال و بختیاری کشت می شود. درخت بادام معمولاً یک درخت چند ساله است و یک باغ بادام مامایی در هر سال، بیشتر از نمونه های دیگر باردهی دارد.

صادرات لوبیا چیتی

صادرات لوبیا چیتی نه تنها در جایگاه حبوبات خشک، بلکه به صورت کنسرو لوبیا چیتی هم انجام می شود. به این صورت که لوبیا چیتی از زمین کشاورزی مستقیماً به کارخانه تولید کنسرو لوبیا منتقل می ‌گردد. کنسرو لوبیا چیتی مطابق با استانداردهای صنایع غذایی آماده می شود؛ سپس برای صادرات به کشورهای مختلف بسته ‌بندی می‌ شود.

صادرات کاهو

در حال حاضر، مرغوب ترین کاهو صادراتی در ایران در شهریار و دزفول پرورش داده می شود. این کاهو برای تهیه سالاد مناسب است و به عنوان سبزیجات درجه یک برای تجارت کاهو بسته بندی می شود. صادرات سبزیجات و میوه های تازه برای ایران یک منبع درآمدزای غنی به شمار می ‌رود. اگر ترفندهای تجارت با کشورهای اروپایی را بیاموزید، بازارهای خوبی برای این مواد غذایی وجود دارند که می توانید از آنها درآمد کسب کنید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات کاهو را مطالعه کنید.

صادرات لیمو ترش

صادرات لیمو ترش از ایران یا سایر کشورها یک منبع درآمدی در گروه صادرات مرکبات است. لیمو ترش منبع غنی از ویتامین C بوده و خواص زیادی برای سلامتی دارد. از لیمو ترش به عنوان منبع مهمی در تهیه اسانس خوراکی استفاده می شود. لیمو ترش هم ارزش تغذیه‌ای دارد و هم برای تولید فرآورده های غذایی و حتی اسانس در داروسازی، آرایشی و بهداشتی به کار می رود.

صادرات گلاب

ایران با توجه به دشت های گل محمدی مرغوبی که دارد یکی از مهمترین و بزرگترین صادر کننده های گل محمدی می باشد و صادرات گلاب یکی از منابع درآمدی مهم برای فعالان صنعت گلاب گیری و تولید عرقیات در ایران است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات گلاب را مطالعه کنید.

صادرات تنباکو

تنباکو از آن دسته کالاهایی می باشد که هر کشوری درخواست این کالا را برای صادرات ندارد. تنها کشورهای خاصی هستند که این کالا را در حجم زیاد سفارش می دهند. کشورهای عربی و یا کشور ترکیه از آن دسته کشورهایی هستند که حجم زیادی از این کالا را سفارش می دهند، چرا که مصرف تنباکو در این کشورها بسیار زیاد است

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات تنباکو را مطالعه کنید.

صادرات فلفل دلمه ای

اهمیت تولید فلفل دلمه ای با توجه به ارزش غذایی فوق العاده آن مشخص می شود. انواع فلفل دلمه ای در بسته بندی های زیبا و استاندارد به سراسر دنیا صادر می شوند. این محصول جزو گروه میوه ها و سبزیجات تازه قرار می‌گیرد، بنابراین بسیار اهمیت دارد که فلفل‌های دلمه ‌ای در نهایت تازه بودن به مشتری ارائه شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات فلفل دلمه ای را مطالعه کنید.

صادرات زرشک

بسیاری از کشورها درخواست صادرات زرشک ایران را دارند، چرا که کیفیت زرشک های تولید شده ایرانی بسیار بالا می باشد. شما با این وجود بهتر است به خوبی بافت و نوع زرشک را پیش از صادرات به خوبی مورد بررسی قرار دهید تا بهترین نمونه آنها را صادر کنید. حجم صادرات زرشک به کشورهای ترکیه، عراق و … در انواع مختلف بسیار زیاد می باشد و شما باید به خوبی با انواع آنها آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین نمونه را به کشورهای دیگر ارسال کنید.

صادرات قارچ

در هر متر مربع کشور به صورت میانگین 20 کیلوگرم قارچ تولید می شود. در تولید هر محصولی بخش بازارهای خارجی می تواند به بهبود کیفیت محصول کمک شایانی کند مثلا در صنعت تولید قارچ، صادرات به کشور های خارجی در بهبود تولید سهم قابل توجهی را دارد. در ایران عمده قارچ خوراکی توسط تهران، اصفهان، البرز تولید می گردد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات قارچ را مطالعه کنید.

صادرات گردو

میزان تقاضا در بازارهای خارجی برای خرید گردوی ایرانی عامل دیگری است که در قیمت صادرات گردو تاثیرگذار است. گردوهای مرغوب ایرانی به کشورهای ترکیه، آلمان ایتالیا و عراق صادر می شوند. تغییرات قیمت ارز و مرغوب بودن گردوها عوامل دیگری هستند که قیمت گردو را برای صادرات تحت تاثیر قرار می‌دهند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات گردو را مطالعه کنید.

صادرات بادمجان

صادرات بادمجان یکی از معاملات پر رونق در بازارهای بین ‌المللی است. بادمجان صادراتی با کیفیت بسیار بالا در مزارع و گلخانه ها پرورش داده می شود. بادمجان یک صیفی جات است که در راستای سایر صیفی جات نظیر گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، طالبی و نظایر اینها جزو محصولات صادراتی ایران دسته بندی می شود.

صادرات چوب پالونیا

چوب های پالونیا از آن دسته چوب هایی می باشد که کیفیت و استحکام زیادی دارند. کشورهای زیادی این کالا را برای تولید محصولات خود مورد استفاده قرار می دهند، شما باید برای صادرات چوب پالونیا به خوبی بازاریابی صادراتی آن را در کشورهای دیگر انجام دهید. بازاریاب هایی که در این زمینه تخصص دارند می توانند نمونه های از این چوب را به مشتریان کشورهای خارجی ارائه دهند تا آنها را به عنوان خریدار به شما معرفی کنند.

صادرات یونجه

ثبت سفارش برای واردات یونجه، معمولا از جانب کشورهای حاشیه ی خلیج فارس خیلی بیشتر صورت می گیرد. اتفاقا وجود مشتریان حاشیه ی خلیج فارس در لیست متقاضیان صادرات یونجه، باعث می شود که صادرات یونجه یک صادرات پر ارز برای ایران باشد چرا که فاصله ی نزدیک این کشورها با ایران، از پرداخت هزینه های هنگفت برای حمل و نقل محموله، جلوگیری می کند و نهایتا سود خوبی از فروش یونجه برای تجار ایرانی باقی می گذارد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات یونجه را مطالعه کنید.

صادرات میوه خشک

از انواع میوه خشک هایی که به سایر کشورها صادر می شود می توان به هلو، کیوی، سیب، پرتقال، توت فرنگی، آلو و غیره اشاره کرد. از مزایای صادرات میوه خشک این است که قیمت میوه خشک در بازارهای جهانی نسبت به میوه های تازه حدودا چهار برابر گران تر است و طبیعتا فروش چنین محصولاتی برای اقتصاد کشور با ارزش تر می باشد. از دیگر مزایای میوه خشک نسبت به میوه های تازه که سبب باارزش تر شدن و به صرفه تر شدن ﺁن شده است می توان به سبک و کم حجم بودن، نیاز نداشتن به سردخانه در زمان نگهداری و حمل و نقل، بسته بندی آسان، حمل و نقل ﺁسان و نبود کپک زدگی اشاره نمود. این موراد سبب شد که در حال حاضر صادرات میوه خشک نسبت به سایر محصولات ارزش چندین برابری داشته باشد.

صادرات گیاهان دارویی

یکی از مهم ترین آمارها و اطلاعاتی که تجار در این تجارت باید به آن آگاه باشند، ﺁشنایی با لیست گیاهان دارویی صادراتی ایران است. در این راستا باید بدانید که گیاهان دارویی ایران هم به صورت اسانس و هم عرقیات و هم روغن از کشور صادر می شوند که از جمله رایج ترین گیاهان صادراتی ایران شامل زیره، بابونه، بومادران، فلفل سیاه، گل ختمی، انیسون، آویشن، مارچوبه، زوفا، کتیرا، زردچوبه، آنغوزه، شیرین بیان و تلخ بیان، سقز، شکر تیغال، حنا، زیره سبز، اسفرزه، بادرنجبویه، باریجه، برگ کنار، مریم گلی، کرفس وحشی (کلوس)، پرسیاوشان، گز خوانسار(گز انگبین)، گلی کاسنی، گل گاو زبان، مصطکی، اسطوخودوس، برگ بو و غیره می باشد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب صادرات گیاهان دارویی را مطالعه کنید.

صادرات گندم

از آنجایی که گندم یک محصول خوراکی است و کیفیت آن برای اکثر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی بسیار حائز اهمیت است لذا بسته بندی گندم می تواند یکی از بهترین و مهم ترین مراحل صادرات این محصول باشد. چرا که علاوه بر حفظ کیفیت و مرغوبیت کالا می تواند به عنوان برندسازی و بازاریابی شرکت مورد نظر در کشور مقصد عمل نماید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب صادرات گندم را مطالعه کنید.

صادرات تخمه آفتابگردان

همانطور که می دانید یک عامل مهم در موفقیت صادرات یک محصول، کیفیت بالای خود محصول در کنار یک بسته بندی استاندارد و با کیفیت است. البته گاهی اوقات اتفاق می افتد که صادرات تخمه آفتابگردان به صورت فله ای انجام می شود. که تحت همین شرایط هم باید به کیفیت تخمه آفتابگردان فله در حد استاندارد، دقت کافی شود.

صادرات توتون

صادرات توتون به برخی از کشورها به صورت فله ای انجام می شود. طبیعتا قیمت توتون های فله ای به نسبت توتون های بسته بندی شده، کمتر است. اما طبیعتا در نظر داشته باشید که گاهی ممکن است بسته هایی با مقادیر بسیار بالا، در بازارهای کشور مقصد مورد استقبال قرار نگیرد و آن ها به دنبال بسته بندی هایی با مقادیر کم تر باشند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات توتون را مطالعه کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات سامانه باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا