صادرات ادویه

صادرات ادویه

صادرات ادویه

در برخی از کشورها روزانه مقادیر زیادی ادویه تولید می شود و کشورهایی مانند هند، مالزی، سنگاپور و پاکستان مهمترین کشورهای تولید کننده این محصول به شمار می روند که نقش مهمی در صادرات ادویه دارند. کشور ایران نیز در سال های اخیر رشد قابل توجهی در این زمینه داشته است اما متاسفانه با وجود پتانسیل بالایی که در این زمینه دارد هنوز به مرحله قابل قبولی نرسیده ایم. این در حالی است که بسیاری از صنایع تولید کننده مواد غذایی و ارگان های پزشکی از خریداران و مصرف کننده های اصلی این گونه مواد می باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات مواد غذایی را مطالعه نمایید.

کشورهای پذیرش صادرات ادویه ایران

هر چند ایران به جایگاه واقعی و اصلی خود در زمینه صادرات ادویه نرسیده است اما ادویه های ایرانی جزء پر طرفدارترین چاشنی های دنیا به شمار می روند. کشورهای زیادی خواهان و متقاضی این مواد پر عطر و بوی ایرانی هستند که مهمترین آن ها شامل انگلستان، بلژیک، کویت، افغانستان، ارمنستان، پاکستان، هنگ کنگ، ژاپن، هلند، سوئیس، آذربایجان، استرالیا، کانادا، قطر، ترکیه، آلمان، امارات، ایتالیا، هند، اندونزی، فرانسه و بسیاری دیگر از کشورها می باشند.

صادرات ادویه ایران به سایر کشورها

مصرف ادویه در کشور ایران از زمان های گذشته بالا بوده است و تقریبا هیچ غذای ایرانی را پیدا نخواهید کرد که بدون ادویه طبخ شود. بسیاری ایران را مرکز تولید ادویه می دانند اما متاسفانه این فکر به دور از واقعیت است؛ زیرا در کشور ما تنها ۵ نوع ادویه به صورت عمده تولید می شوند که این پنج ادویه شامل گلپر، زعفران، سماق، زیره سبز و سیاه، فلفل قرمز می باشند و این ادویه ها در شهر و استان های مختلف کشور تولید می شوند. از بین انواع ادویه هایی که در کشور تولید و بسته بندی می شوند زیره سبز در سبد صادرات ادویه برای کشورهای اروپایی قرار دارد و اگر وضعیت جوی مناسب باشد و شرایط کشت و نگهداری مطلوب باشد هر سال حدود ۲۰ هزار تن زیره تولید می شود که بخش قابل ملاحظه ای از آن به سایر کشورها فرستاده می شود. علاوه بر زیره، زعفران ایرانی پر طرفدارترین و البته گران ترین نوع چاشنی در دنیا است که هر سال نزدیک به ۲۰۰ تن از آن در نقاط مختلف ایران تولید می شود و بخش عمده آن به سایر کشورها صادر می شود.

مهم ترین مشکلات و موانع در صادرات ادویه ایران

با این که کشور ما تنها تولید کننده ۵ نوع ادویه مهم به صورت عمده می باشد اما اگر بتوان مشکلات و موانعی که بر سر راه صادرات ادویه وجود دارند را رفع کرد سود کلان و قابل توجهی از فروش آن ها به سایر کشورها نصیب بخش اقتصاد کشور خواهد شد. متاسفانه تاکنون اقدامات جدی در رابطه با این موضوع انجام نشده است و مهم ترین مانع این کار در بخش بسته بندی این نوع مواد است؛ به طوری که برای هیچ یک از چاشنی های صادراتی به کشورهای اروپایی و آسیایی یک بسته بندی زیبا و مناسب فراهم نشده است. این موضوع سبب شده تجار خارجی جنس اعلای ایرانی را با نازلترین قیمت ها خریداری کنند. به عنوان مثال زعفران ایرانی دارای شهرتی جهانی است ولی به دلیل بسته بندی نامناسبی که دارد کشورهای خریدار پس از واردات این محصول را مجددا بسته بندی می کنند و با نام تجاری خود به دیگر کشورها صادر می کنند. این موضوع سبب از دست دادن جایگاه صادراتی این محصول در بازارهای بین الملل می شود. همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که در این باره وجود دارد حمایت نکردن از تولیدکنندگان و کشاورزان است؛ در واقع هیچ گونه حمایتی از کشاورزان تولید کننده ادویه انجام نگرفته است.

 

لیست شهرهای تولید کننده ادویه در ایران

همان طور که قبلا ذکر شد این ادویه ها که محدود به ۵ نوع میشوند در شهرها و استان های مختلف کشت و برداشت می شوند. در میان ادویه های تولیدی در کشور زیره سیاه و سبز در استان کرمان، قم و تبریز تولید می شود و زعفران نیز در استان ها و شهر های مختلف کشت و عرضه می شود. همچنین سماق در تبریز به صورت انبوه تولید می گردد و فلفل قرمز نیز در شهر های گرگان و سبزوار به دست می آید. علاوه بر این گلپر در تمام شهر ها و استان های شمالی کشور تولید می شود. با توجه به حجم تولید ادویه های مختلف در مناطق مذکور هم اکنون ایران به ۴۳ کشور جهان ادویه صادر می کند.

صادرات ادویه به عراق

عراق هم مانند سایر کشورهایی که دارای آب و هوایی گرم و خشک می باشند مصرف ادویه در آن بالا است و مردمان این کشور تمایل زیادی به مصرف چاشنی های تند و آتشین دارند؛ به همین دلیل درصد بالایی از ادویه این کشور از هندوستان تامین خواهد شد. با وجودی که ادویه جات صادر شده از ایران به نسبت برخی ادویه های هندی ارزان تر و با کیفیت تر می باشند باید تولید کنندگان ایرانی در فکر یک رقابت جدی با هند باشند تا بتوانند بازار ادویه کشور همسایه غربی را از دست آنان خارج نمایند. مهم ترین مزیت صادرات ادویه به عراق نزدیک بودن مسیرهای صادرات است؛ زیرا از لحاظ جغرافیایی دارای مرز مشترک با کشورمان است. همچنین تولید کنندگان ایرانی برای رقابت با صادرکنندگان هندی باید حدالمقدور قیمت های رقابتی را پایین بیاورند. ادویه هایی مانند فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، زیره و زعفران مهمترین ادویه های مورد علاقه عراقی ها به شمار می روند.

صادرات آویشن

آویشن گیاهی است هم خانواده نعناع که دارای خواص زیادی است و در طب سنتی و طب جدید از آن استفاده می شود و یکی از مهم ترین روش های استفاده از این گیاه پرخاصیت به صورت دمنوش و دم کرده می باشد. مرغوب ترین و با کیفیت ترین اویشن در شیراز کشت می شود که از لحاظ کیفیت از آویشن سایر شهر های ایران مرغوب تر و باکیفیت تر است. آویشن صادراتی از کشاورزان و تولیدکنندگان به صورت عمده خریداری شده و به صورت پودر بسته بندی شده و به مقصد های صادراتی فرستاده خواهد شد. از آن جا که عرق و عصاره این گیاه و ادویه خوش عطر و بو دارای خواص فراوانی است و در بسیاری از کشورها طرفداران زیادی دارد. بیشترین هدف های صادراتی این ادویه کشورهای اروپایی مانند ایتالیا است. علاوه بر این کشورهای آسیایی مانند عمان، افغانستان و امارات و کشورهای حاشیه دریای خزر نیز بیشترین میزان آویشن را از ایران خریداری می نمایند.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا