صادرات به ارمنستان

صادرات به ارمنستان

صادرات به ارمنستان

یکی دیگر از خطوط تجاری فعال ایران، صادرات به ارمنستان می باشد. ارمنستان یک کشور بسیار کوچک است که دقیقا در شمالی ترین نقطه ی همسایگی ایران قرار دارد. بنابراین این کشور از جنوب با ایران و قفقاز، از شمال با گرجستان، از شرق با آذربایجان و از غرب با ترکیه، مرز مشترک دارد. ایروان به عنوان مهم ترین شهر ارمنستان، قطب اصلی تجاری، فرهنگی و اقتصادی کشور می باشد. این شهر در امتداد رود هزاردان قرار دارد و از زیبایی خاص خودش نیز برخوردار است. آب و هوای ارمنستان کوهستانی است و تقریبا می توانیم بگوییم که دارای آب و هوای معتدلی می باشد و همین آب و هوا، شرایط را برای تولید داخلی انواع محصولات کشاورزی فراهم می کند. وجود معادن زیادی در این کشور، آن را از واردات انواع مواد معدنی بی نیاز می کند. معادنی مانند مس، نمک، آهن، طلا، مواد خام، بازالت، مرمر و انواع آب های معدنی نوشیدنی و درمانی، از جمله مهم ترین منابع طبیعی ارمنستان به حساب می آیند که وجود این معادن و بهره برداری از آنها، صادرات به ارمنستان را با کمی محدودیت مواجه خواهد کرد.

همان طور که می دانید، سیاست های ایران برای جبران تحریم های ایجاد شده از جانب آمریکا، حمایت از تولیدات کالای ایرانی و صادرات آن به کل دنیا می باشد. صادرات به ارمنستان، به دلیل اینکه روابط دیپلماتیک بسیار خوبی بین دو کشور وجود دارد، یکی از مهم ترین تجارت های ایران به حساب می آید. البته که نباید از موضوع همسایگی ایران و ارمنستان و تاثیرات مثبت آن بر روی صادرات به ارمنستان نیز غافل شویم. مقوله ی حمل و نقل یکی از مهم ترین مسائل مربوط به تجارت می باشد.

از مهم ترین راه های حمل و نقل برای صادرات به ارمنستان، استفاده از راه های زمینی و وسایل نقلیه ی مربوط به آن است. البته با اینکه این روش مشقت های خاص خودش را دارد، باز هم بهترین نتیجه را برای صادرات به ارمنستان به ارمغان خواهد آورد. البته که این موضوع به این معنا نیست که خطوط هوایی برای صادرات به این کشور فعال نیستند؛ چرا که در صورت ضروری بودن سرعت انتقال، تجار می توانند از راه های هوایی برای حمل و نقل محموله ها کمک بگیرند. البته که روش های زمینی برای محصولاتی که ممکن است خیلی زود فاسد و یا خراب شوند، اصلا مناسب نیست. با بررسی این موارد متوجه خواهیم شد که نهایتا با توجه به مسیر کوتاهی که قرار است طی صادرات به ارمنستان برای محموله های ایرانی طی شود، نهایتا هزینه های زیادی ناشی از پرداخت های نقل و انتقالی، دامن گیر قیمت نهایی محصول نخواهد شد. همین موضوع به ظاهر ساده، می تواند در سهولت و پرسود بودن صادرات به ارمنستان برای بازرگانان ایرانی، تاثیر بسیار زیادی بگذارد. چرا که یکی از مهم ترین موارد تاثیرگذار بر قیمت نهایی یک محصول صادر شده و یا وارد شده، هزینه های ناشی از حمل و نقل آن می باشد. یک نمودار ساده، می تواند این موضوع را به خوبی شرح دهد که هر چقدر مسافت بین دو کشور مبدا و مقصد طولانی تر باشد، به همان نسبت هزینه های نقل و انتقالات هم بیشتر خواهد  بود و نهایتا مبلغ بیشتری از این هزینه، بر روی قیمت نهایی محصول کشیده خواهد شد. به همین خاطر قیمت محصولات ایرانی در بازار اروپا تا حدودی بالا می باشد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

کشورهای زیادی وجود دارند که در صادرات به ارمنستان، نقش بسیار مهمی را ایفا می نمایند. کشورهایی مانند روسیه، آلمان، بلغارستان، ترکیه، بلژیک، کانادا، آمریکا، چین، گرجستان، سوئیس، هلند و ایران از جمله مهم ترین کشورهای صادرکننده به ارمنستان هستند. از مهم ترین محصولات صادراتی ایران می توان به پیاز، گوجه فرنگی و هویج اشاره نمود. در کنار این موارد، مواد معدنی مانند سولفور سدیم، روغن صنعتی، مصنوعات تولید شده از مواد پلاستیکی، قیر نفت، نیترات آمونیوم انفجاری، فروسیلیسیوم، شیشه ی فلوت، محصولات آهنی و فولادی، جوجه ی یک روزه و غیره نیز در دسته ی محصولات صادراتی به ارمنستان قرار میگیرند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات ایران را مطالعه کنید.

مهم ترین شهر ایران که می تواند نقش موثری را در صادرات به ارمنستان ایفا نماید، تبریز است. با نگاهی به بازار تبریز متوجه کیفیت بالای محصولات موجود در این شهر خواهید شد، همین موضوع به ظاهر ساده می تواند نشان دهنده ی کیفیت محصولات نهایی صادر شده به ارمنستان باشد. قدرت خرید ارمن ها نسبتا بالا می باشد، که این ظرفیت بالای خرید در بازار ارمنستان از اقتصاد قوی آن ها در صنعت گردشگری شارژ می شود. در واقع مهم ترین منبع درآمد ارمنستان صنعت گردشگری می باشد که چرخ اقتصاد آن با تکیه بر همین صنعت است که می چرخد!

اگر دستی در تجارت داشته باشید، متوجه خواهید شد که کشورهایی با صنعت گردشگری بالا، بازارهایی با ظرفیت خرید خیلی زیادی دارند. حالا تصور کنید که اگر این کشور، تولیدات داخلی چندان قوی ای هم نداشته باشد، می تواند یک هدف تجاری بسیار قدرتمند برای بازرگانان و تجار در سراسر دنیا، در نظر گرفته شود. خوشبختانه ایران به دلیل هم جواری با ارمنستان می تواند از این موقعیت به خوبی استفاده کرده و محصولات خود را روانه ی بازار ارمنستان کند. البته در شرایطی که تحریم ها علیه ایران در این حد وجود نداشت و بحران های اقتصادی زیادی گریبان گیر اقتصاد و تجارت ایران نشده بود، صادرات به ارمنستان، یکی از ایده آل ترین نوع صادرات در کل دنیا برای بازرگانان ایرانی محسوب می شد، چه کنیم که نوسانات ارزی و بحران های اقتصادی و تورم های شدید ناشی از تحریم های سفت و سخت آمریکا، دست تجار ایرانی را حتی در ساده ترین و آسان ترین نوع تجارت که تجارت همجواری و همسایگیست، بسته! و عملا هیچ میدانی را چه در بازار جهانی و چه در بازار کشورهای همسایه، برای عرض اندام محصولات ایرانی، آن طور که شایسته ی آن هاست، باقی نگذاشته است!

تعرفه صادرات به ارمنستان

تعرفه صادرات به ارمنستان نیز مانند هر صادراتی، بخش مهمی از این پروسه، محسوب می شود. این تعرفه دقیقا بر اساس یک سری قوانین تعیین شده از سوی دولت، تعیین می گردد و پرداخت آن ها برای تجار، کاملا اجباری است. این قوانین شامل مواردی مانند هزینه های گمرکی، محاسبه و نحوه پرداخت این هزینه ها می شود. تعرفه صادرات به ارمنستان بر حسب واحد پولی درام حساب می شود. البته که این تعرفه همیشه ثابت نیست  بر اساس شرایط مختلف و محصولات مختلف، متغیر می باشد. بنابراین نیاز است که بازرگانان و افرادی که در زمینه ی صادرات به ارمنستان، فعالیت زیادی دارند، اطلاعات خود را در این زمینه، به روز نگه دارند تا دچار ضرر و زیان نشوند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب تعرفه صادرات را مطالعه کنید.

البته که یک سری از محصولات هستند که از تعرفه صادرات به ارمنستان، معاف می باشند. محصولاتی که طی فعالیت های بشردوستانه و خیریه وارد این خاک می شوند، مواردی که توسط اشخاص حقیقی انتقال می یابند و مقادیر آن ها کاملا مطابق با اندازه ی قانونی می باشد، از جمله این موارد خواهند بود. دقت داشته باشید که، موضوع تعرفه ها در زمینه ی صادرات به ارمنستان و یا هر کشور دیگری، یک موضوع بسیار پیچیده است که دائما در حال تغییر می باشد. برای افرادی که امکان بررسی این تغییرات و اخبار را به صورت لحظه ای ندارند، کمک گرفتن از مجموعه های ارائه دهنده ی مشاوره های تجاری را پیشنهاد می کنیم. چرا که این موضوع، یکی از مهم ترین مقوله ها در صادرات به تمامی کشورها محسوب می شود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب تجارت با ارمنستان را مطالعه کنید.

مشکلات صادرات به ارمنستان

به طور کلی، نمی توانیم برای مبحث مشکلات صادرات به ارمنستان، لیست بلند بالایی را تهیه کنیم. چرا که صادرات به این کشور و در کل تجارت با ارمنستان، آنقدر ها هم زیاد نیست که مشکلات ناشی از این تجارت، گریبان گیر بازرگانان شود. مهم ترین راه انتقال محموله های صادراتی و وارداتی، همین راه زمینی بین ارمنستان و ایران است که معمولا مشکلات زیادی در این مسیر برای نقل و انتقالات وجود ندارد. در این نقل و انتقالات شهر اردبیل به دلیل داشتن یک مرز مشترک با این کشور، می تواند نقش مهمی را ایفا نماید.

اما یکی از مهم ترین مشکلات صادرات به ارمنستان که می توان به آن اشاره کرد، عدم وجود توازن در بحث تجارت با این کشور است. این جمله به این معناست که اگر در تجارت با ارمنستان، صادرات و واردات را در دو کفه ی ترازو قرار دهیم، کفه ی مربوط به صادرات سنگین تر از کفه ی واردات خواهد شد. این ناترازی می تواند در طولانی مدت، بر ارتباط تجاری دو کشور، تاثیر بدی بگذارد. البته که حل این مشکل چندان کار دشواری نیست و به یک سری تحقیقات و بررسی ها نیاز دارد. نیاز است که طی این بررسی ها نیازهای ارمنستان و ایران که به کمک صادرات و واردات تامین می شود، تشخیص داده و از همین نیازها برای ایجاد توازن در بحث تجارت با ارمنستان استفاده شود.

صادرات پوشاک به ارمنستان

با توجه به کم شدن ارزش پول ایران در بازار جهانی، عملا دسترسی به برندهای معروف پوشاک و منسوجات برای اقشار متوسط جامعه غیر ممکن خواهد بود. بازار ایران یک زمانی پر از لباس های تولید چین، تایلند و ترکیه بود. حالا قدرت خرید همین لباس ها و منسوجات از این کشورها نیز برای تجار ایرانی فراهم نیست. در واقع تجارتی که یک زمانی یکی از تجارت های پرسود داخلی به حساب می آمد، قدرت دستیابی به آن کاملا از بین رفته است. این شد که ایران به فکر تقویت تولیدات داخلی افتاد و خوشبختانه در این زمینه، قدم های پرقدرتی نیز برداشته شد.

صادرات پوشاک به ارمنستان می تواند نتیجه ی همین گام های قدرتمند داخلی باشد. صادرات پوشاک به ارمنستان نیز مانند تمام محموله های صادراتی به این کشور از مرز زمینی اردبیل انجام می شود. این مقوله ی صادراتی نیز مانند هر لاین صادراتی دیگری نیاز به رعایت یک سری استاندارد ها در کیفیت محصول دارد. به همین منظور مهم است که در صادرات پوشاک به ارمنستان، کیفیت پارچه ها و دوخت، کاملا بررسی شده و از یک سری فیلترها عبور نماید. درست است که ارمنستان به عنوان یک کشور همسایه در شمال ایران، سختگیری های زیادی را برای صادرات محموله های ایرانی، اعمال نمی کند اما بحث کیفیت، موضوعی است که حتی در بازار داخلی نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

قیمت پسته در ارمنستان

کشمش، زعفران، خرما، مبل، عسل، میوه خشک، گوجه فرنگی، میوه، سیب زمینی، پسته و غیره جزء مهم ترین کالاهای صادراتی به ارمنستان می باشند. همانطور که می دانید ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پسته و زعفران می باشد و سالانه مقادیر قابل توجهی از این محصولات را در بازارهای جهانی به فروش می رساند. ارمنستان نیز یکی از مشتریان دائم پسته ایران به حساب می آید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات پسته ایران را مطالعه کنید.

پسته یکی از مهم ترین محصولات صادراتی به ارمنستان محسوب می شود و اتفاقا طرفداران زیادی نیز در بازارهای داخلی ارمنستان دارد. موارد زیادی وجود دارند که می توانند بر روی قیمت پسته در ارمنستان تاثیر بگذارند. یکی از این موارد نوع پسته است. همان طور که می دانید پسته انواع مختلفی دارد. پسته احمد آقایی، پسته علی اکبری، پسته کله قوچی و پسته فندقی از جمله مهم ترین پسته های صادراتی ایران می باشند که هر یک از آنها کیفیت و قیمت متفاوتی دارند. علاوه بر این، کیفیت پسته نیز از جمله موارد موثر بر قیمت پسته در ارمنستان می باشد. هر چقدر کیفیت پسته بالاتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. مورد بعدی، بسته بندی است؛ پسته ها معمولا در بسته بندی های مختلف و در مقادیر چند صد گرمی و یا کیلویی، قرار میگیرند. هر چقدر بسته بندی این محصول شیک تر و با کیفیت تر باشد و مقادیر موجود در این بسته ها بر حسب گرم و یا کیلو بیشتر باشد، طبیعتا قیمت آن نیز گران تر خواهد بود. هزینه های تعرفه های گمرکی و هزینه های حمل و نقل و واسطه گری نیز، جزو موارد غیر قابل انکار و موثر بر قیمت پسته نه تنها در ارمنستان بلکه در کل دنیا می باشد. لازم به ذکر است که با تمام تحریم ها و مشکلاتی که در مسیر تجارت ایران و ارز ایرانی به وجود آمده، باز هم محصولاتی مانند پسته، زعفران و خرما از محصولات نجات بخش تجارت ایران به حساب می آیند.

صادرات خرما به ارمنستان

در سالیان اخیر صادرات خرما به ارمنستان از جمله زمینه های رو به رشد در روابط اقتصادی بین ایران و ارمنستان بوده است که از مهم ترین دلایل آن می توان به همسایگی دو کشور و روابط سیاسی خوب را نام برد. کشور ارمنستان از همسایه های شمالی ایران و دارای جمعیت بیش از 3 میلیون نفر می باشد. از جمله مواردی که بایستی در صادرات خرما به ارمنستان مد نظر گرفته شود، می توان به بسته بندی اصولی، مجوز صادرات مواد غذایی، کیفیت محصول و غیره اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات خرما به ارمنستان را مطالعه کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا