صادرات به هند

صادرات به هند

اگر شما هم به دنبال برقراری روابط تجاری و صادرات کالا به این قدرت اقتصادی در جهان هستید، مطالعه این مقاله برای شما ضروری است. در این مقاله به معرفی پرسودترین لیست کالاهای صادراتی ایران به هند و بررسی مجوزها و مدارک لازم برای شروع این برنامه تجاری پرسود و شگفت‌انگیز پرداخته‌ایم. امروزه صادرات زعفران به هند، صادرات بادام به هند و صادرات خرما به هند بازار بسیار خوبی دارد و این کالاها در دسته محصولات و کالاهای پرطرفدار در این کشور به حساب می‌آیند.

بررسی موقعیت جغرافیایی و شرایط صادرات به هند

برای شناسایی فرصت‌های طلایی صادرات به این کشور فقط همین آمار کافیست که هند پس از آلمان، ژاپن، چین و ایالات متحده آمریکا به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان شناخته می‌شود. از طرف دیگر نیز روابط تجاری ایران و هند روزبه‌روز در حال گسترش و طبق جدیدترین آمارهای اتاق بازرگانی در چند ماه اخیر تجارت ایران و هند به 700 میلیون دلار افزایش یافته است.


هند از لحاظ مساحت به عنوان هفتمین کشور وسیع دنیا و از لحاظ جمعیت به عنوان دومین کشور پرجمعیت در جهان بعد از چین به حساب می‌آید. شرایط جغرافیایی خاص و روابط دوستانه هند با سایر کشورهای جهان باعث شده است تا این کشور فرصت‌های زیادی برای صادرات و واردات و گسترش روابط تجاری خود با دیگر کشورهای جهان داشته باشد.

از لحاظ بررسی موقعیت جغرافیایی، کشور هند از سمت شمال با چین، تبت و نپال، از سمت جنوب با اقیانوس هند، از سمت شرق و غرب با خلیج بنگال و دریای عرب همسایگی دارد. موقعیت جغرافیایی، جمعیت جوان و پویا و قوانین جدید در راستای افزایش تجارت بین‌المللی با سایر کشورها، در آینده نزدیک این کشور را در میان قدرت‌های اقتصادی برتر جهان قرار خواهد داد.

برترین کشورهای صادرکننده به هند با درصد صادرات بالا

هند با اکثر کشورهای دنیا روابط دوستانه دارد و برترین کشورهای صادرکننده کالا و محصولات به هند طبق آخرین آمار سازمان تجارت جهانی به ترتیب عبارتند از:

  • چین (16.7 درصد)
  • امارات متحده عربی (7.46 درصد)
  • ایالات متحده آمریکا (6.95 درصد)
  • سوئیس (5.65 درصد)
  • عربستان صعودی (4.55 درصد)
  • عراق (4.17 درصد)
  • استرالیا (3.65 درصد)
  • هنگ کنگ (3.02 درصد)
  • کره جنوبی (2.85 درصد)

با توجه به درصدهای ذکرشده در بالا به راحتی متوجه سهم بالای صادرات هند از قاره آسیا می‌شوید. پس از آن نیز قاره اروپا، قاره آفریقا و قاره آمریکای جنوبی بیشترین میزان صادرات به این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. همین آمار نیز نشان‌دهنده فرصتی طلایی برای صادرات از ایران به هند است.

سهم ایران از میزان صادرات جهانی به هند چقدر است؟

ایران و هند دارای روابط سیاسی خوبی با یکدیگر هستند و همین موضوع نیز باعث افزایش میزان صادرات ایران به هند شده است. البته بازار هند هنوز دارای پتانسیل بالایی در زمینه صادرات است و ایران نیز با اندکی تلاش می‌تواند سهم خود را از این بازار گسترش دهد. رقم حدودی میزان صادرات ایران به هند در سال‌های اخیر به شرح زیر است:

  • مبلغ 1,459,389,946 دلار در سال 1400
  • مبلغ 1,282,753,416 دلار در سال 1399
  • مبلغ 1,575,618,349 دلار در سال 1398
  • مبلغ 2,012,311,836 دلار در سال 1397
  • مبلغ 2,736,154,707 دلار در سال 1396
  • مبلغ 2,791,192,062 دلار در سال 1395

همان‌طور که از اعداد و ارقام ذکرشده در بالا می‌توان مشاهده نمود، درصد صادرات به هند در سال‌های اخیر کاهش یافته است. اما از آنجایی که بازار ایران پتانسیل خوبی برای صادرات به هند دارد، پس با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توانیم جایگاه خود را در بازار صادرات به هند بهبود دهیم.

مهم‌ترین لیست کالاهای صادراتی ایران به هند چیست؟

نیازهای کشور هند بسیار زیاد و متنوع است و شما باید به عنوان تاجر و یا بازرگان به خوبی با این نیازها آشنایی داشته باشید. علاوه بر صادرات زعفران و بادام به هند باید بدانید که کالاهای دیگری هم به این کشور صادر می‌شود. برخی از مهمترین کالاهای ضروری برای کشور هند که بدون شک می‌توانید سود خوبی از فروش و صادرات آنها به دست آورید به شرح زیر هستند.

  1. در میان لیست کالاهای صادراتی به هند، نفت و مشتقات نفتی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین کالاها به حساب می‌آید. البته در این مسیر نیز شما رقبای دیگری مانند عربستان، آمریکا و عراق نیز دارید.
  2. خشکبار و حبوبات از دیگر کالاهایی است که کشور هند به آنها بسیار نیاز دارد و در لیست کالاهای صادراتی به هند از جایگاه و پتانسیل خوبی برخوردار هستند. بر همین اساس شما می‌توانید حجم زیادی از خرما، بادام، پسته و میوه‌های خشک را برای صادرات به این کشور آماده کنید.
  3. میوه‌ها  و محصولات کشاورزی هم بازار خوبی در کشور هند دارد. کشور هند شرایط تولید بسیاری از میوه‌ها مانند کیوی و سیب را ندارد. به همین دلیل شما می‌توانید حجم زیادی از این میوه‌ها و محصولات کشاورزی را به کشور هند صادر کنید. 
  4. پشم و پوست انواع حیوانات از دیگر کالاهای پرطرفدار صادراتی هستند. این کالا را باید با بهترین کیفیت به کشور هند صادر کنید تا مشتری خوبی به دست آورید. 
  5. مصالح ساختمانی از دیگر محصولات صادراتی به هند است که محبوبیت بسیار زیادی دارد. شما می توانید انواع سیمان و گچ را برای صادرات به کشور هند آماده کنید.
  6. محصولات شیمیایی هم محبوبیت بسیار زیادی برای صادرات دارد و شما می‌توانید آنها را برای صادرات به این کشور انتخاب کنید.

طبق آخرین آمار موجود در سال 2021، در جدول زیر لیست کالاهای صادراتی ایران به هند و میزان صادرات آن مشخص شده است.

کالای صادراتیارزش کالای صادراتیسال
سوخت‌های معدنی، روغن‌ها، محصولات تقطیر392.62 میلیون دلار2021
مواد شیمیایی آلی385.37 میلیون دلار2021
میوه های خوراکی، آجیل، پوست مرکبات، مرکبات276.43 میلیون دلار2021
مواد شیمیایی معدنی، ترکیب فلزات گرانبها، ایزوتوپ205.84 میلیون دلار2021
آهن و فولاد150.13 میلیون دلار2021
پلاستیک147.75 میلیون دلار2021
نمک، گوگرد، خاک، سنگ، گچ، آهک و سیمان56.99 میلیون دلار2021
انواع کود56.77 میلیون دلار2021
فلز مس39.76 میلیون دلار2021
فلز سرب28.28 میلیون دلار2021
لاستیک16.59 میلیون دلار2021
فلز روی16.22 میلیون دلار2021
قهوه، چای و ادویه‌جات5.87 میلیون دلار2021
آلومینیوم5.21 میلیون دلار2021
شیشه و ظروف شیشه‌ای5.16 میلیون دلار2021
ماشین‌آلات، راکتورهای هسته‌ای، بویلرها4.27 میلیون دلار2021
محصولات شیمیایی متفرقه3.90 میلیون دلار2021
چرم و پوست خام (غیر از پوست خز)3.34 میلیون دلار2021
فرش و سایر کفپوش های نساجی2.98 میلیون دلار2021
پشم، موی حیوانات، نخ و پارچه موی اسب2.63 میلیون دلار2021
لاک، صمغ، رزین2.41 میلیون دلار2021
سبزیجات، میوه، انواع مغزها و آجیل1.80 میلیون دلار2021
محصولات آسیاب، مالت، نشاسته، اینولین، گلوتن گندم1.67 میلیون دلار2021
مسائل اقتصادی باعث شده است تا بازار ایران و هند تا حدود زیادی به یکدیگر وابسته باشند. از آنجایی که هند یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان است، بنابراین برای تامین برخی کالاهای خود به بازار ایران وابسته است. نفت یکی از این کالاهاست و هند بخشی از نفت موردنیاز خود را از ایران تامین می‌کند.
علاوه بر این، هندی‌ها از شمع زیاد استفاده می‌کنند و همین موضوع نیز باعث شده است تا برای تامین پارافین موردنیاز خود به واردات از ایران وابسته باشند.

صادرات زعفران به هند

همانطور که می دانید زعفران یکی از مهم ترین محصولات صادراتی ایران در زمینه‌ی کشاورزی به حساب می‌آید و مشتریان بسیار زیادی در سراسر جهان دارد. در این میان کشور هند بازار بسیار مناسبی برای زعفران ایرانی به شمار می‌رود. صادرات زعفران به هند یکی از شاخه‌های پرسود تجارت بین المللی برای صادرکنندگان ایرانی است و زعفران مورد نیاز بازار هند معمولا از کشورهای ایران و افغانستان تامین می‌شود.

اگر شما هم تولیدکننده زعفان هستید یا اینکه به عنوان یک تاجر به دنبال صادر کردن این محصول هستید، اطلاعات مفید و کاربردی مطلب صادرات زعفران به هند چراغ مسیر شماست.

صادرات بادام به هند

تولید بادام درختی در کشور در سال‌های اخیر با رشد زیادی روبه‌رو بوده است. کالاهایی همچون بادام مامایی و سنگی دارای قابلیت صادراتی خوبی هستند. از جمله بازارهای مناسب برای صادرات این محصول می توان به بازار هند اشاره کرد. صادرات بادام به هند در سال های اخیر با اقبال تاجران ایرانی و هندی رو به رو بوده است که از دلایل آن می توان به قیمت رقابتی و کیفیت محصول ایرانی اشاره کرد. 

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله صادرات بادام به هند را مطالعه کنید.

لیست کلی واردات هند از کشورهای دیگر شامل چه کالاهایی می‌شود؟

هند به دلایل مختلف از جمله زیرساخت‌های نامناسب مجبور است تا سالانه کالاهای زیادی را وارد کند. هند از لحاظ ذخایر منابع طبیعی در رده چهارم جهان قرار دارد و ذخایر نفت هند فقط 25 درصد از نیازهای داخلی را برطرف می‌کند. به همین دلیل نفت خام را از کشورهای خاورمیانه مانند عربستان و عراق تامین می‌کند.
در جدول زیر عمده صادرات به هند از سایر کشورهای جهان و ایران به تفکیک بیان شده است.

نکاتی طلایی و ضروری در مورد صادرات به هند

برای اینکه در مسیر صادرات خود موفق باشید باید حتماً با مراحل کار و قوانین صادرات به این کشور آشنایی کامل داشته باشید. برخی از نکات مهم در این مسیر عبارتند از:

بازاریابی کالا در هند

یکی از مهمترین نکات در زمینه صادارت در اصل بازاریابی کالای صادراتی و یافتن بازار مناسب در هند است. شما باید به خوبی از این مسئله مطمئن شوید که کشور هند به کالای صادراتی شما نیاز دارد. بر همین اساس بهتر است که به خوبی در مورد محبوبیت و نیاز آن کالا در کشور هند اطلاعات خود را افزایش دهید. کارشناسانی که در شرکت های بازرگانی حضور دارند و در زمینه بازاریابی بین‌المللی فعالیت می‌کنند، در این مورد اطلاعات خوبی به شما می‌دهند. همچنین آشنایی با لیست تجار هند می‌تواند در این مرحله کمک بزرگی به حساب آید.

بسته بندی کالا برای صادرات

بسته‌بندی کالاهای شما از دیگر نکاتی است که در هنگام صادرات باید به آن توجه زیادی داشته باشید. هر کالا بسته به نوع و حجمی خود باید دارای بسته بندی ویژه‌ای باشد. برخی از کالاها از حساسیت بیشتری برخوردار هستند و به همین دلیل شما باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال برای صادرات زعفران به هند باید به خوبی بسته‌بندی آن را بررسی کنید. بسته بندی‌های آنها متنوع است و شما باید بر اساس حجمی محصولا نسبت به بسته‌بندی آن‌ها اقدام کنید.  

انتخاب بهترین روش برای ارسال کالا

اینکه کالاهای صادراتی را با چه روش حمل و نقلی به کشور هند صادر کنید دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از کالاها با کشتی، برخی دیگر از کالاها امکان ارسال به صورت هوایی و یا زمینی به هند را دارند. شما برای صادرات باید با مشتری خود صحبت کنید تا یکی از روش‌های حمل‌ونقل را برای شما مشخص کند. در قرارداد بهتر است این موارد را ذکر کنید تا با آگاهی بیشتری کالای خود را به کشور هند ارسال کنید. برخی از کالاها بهتر است که تنها با استفاده از کشتی حمل شوند. برخی از دیگر کالاها هم بهتر است که تنها با استفاده از روش هوایی ارسال شوند. نوع کالا در نحوه ارسال اهمیت بسیار زیادی دارد و شما هم باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید. 

صدور فاکتور پروفرما

تمامی کالاهایی که شما قصد ارسال آن به کشور هند را دارید، باید دارای فاکتور پروفرما باشند. شرکت بازرگانی این فاکتور را برای شما صادر می‌کند و تمام نکات ضروری و مهم را در این فرم قرارداد می‌دهد. شما پس از مطالعه دقیق فرم و مطابقت اطلاعات درج‌شده در آن باید نسبت به امضای فرم اقدام کنید. مشتری شما هم باید این قرارداد را به خوبی مطالعه کرده و امضاء کند.  صادر کردن کالا به هند دارای مراحل قانونی منحصربه‌فرد خود است که باید حتماً تمامی مراحل را به دقت انجام دهید. در صورتی که هر یک از این موارد رعایت نشود مشتری اجازه برگشت کالا را دارد.

مزایای صادرات به هند چیست؟

کشور هند دارای مرز زمینی و آبی مشترک زیادی با ایران است و به همین دلیل نیز صادرات به این کشور از طریق کشتی‌رانی و زمینی انجام می‌شود. یکی از عواملی که باعث موفقیت حتمی برنامه صادرات به هند می‌شود در اصل وجود بازار بزرگ مصرف‌کننده در این کشور است. هند جمعیت زیادی دارد و برای تامین نیاز این بازار بزرگ خود به واردات وابسته است.
یکی از مزیت‌های دیگر در هنگام تجارت با هند این موضوع است که هند و ایران با یکدیگر رابطه خوبی دارند و همین موضوع نیز صادرات را برای شما بسیار راحت‌تر می‌کند.

پرسودترین کالاها و محصولات برای صادرات به هند کدام هستند؟

در میان تمام کالاهای صادراتی ایران به هند برخی از کالاها دارای سود بیشتری هستند و همین موضوع نیز باعث شده است تا بازرگانان و تاجران زیادی به ارسال این کالاها مشغول شوند. در ادامه لیست برخی از کالاهای پرسود برای صادرات به هند ذکر شده است. شما نیز اگر تولیدکننده هر کدام از کالاهای زیر هستید به راحتی می‌توانید با برنامه‌ریزی برای صادرات کالاها و محصولات خود، سود بسیار زیادی کسب کنید.

  • صادرات قیر
  • صادرات کامپاند پلی اتیلن
  • صادرات خرمای مضافتی
  • صادرات سیب درختی
  • صادرات مغز بادام
  • صادرات سیمان
  • صادرات روغن موتور
  • صادرات مفتول مس
  • صادرات زعفران
  • صادرات انجیر به هند
  • صادرات گیلاس به هند

قوانین و مقررات صادرات به هند چیست؟

هر کالای وارداتی برای اینکه بتواند وارد کشور هند شود باید حتماً با استانداردهای کیفیتی این کشور همخوانی داشته باشند و مهر تایید را از وزارت‌های مربوطه دریافت کنند. مسئول بررسی استانداردهای کیفیتی تمامی کالاهای ورودی در هند سازمان BIS است. همچنین اگر قصد صادرات مواد غذایی به هند را دارید، کالای شما باید از بخش “ترخیص مواد غذایی وارداتی” عبور کند.
علاوه بر این، کلیه کالاهای وارداتی باید از لحاظ کیفیت، وزن و اندازه طبق قوانین کشور هند باشند و حتماً برچسب توضیحات به زبان انگلیسی یا هندی داشته باشند.

مراحل صدور مجوز‌های لازم برای صادرات محصولات کشاورزی به هند چیست؟

از آنجایی که محصولات غذایی بخش زیادی از صادرات ایران به هند را تشکیل می‌دهد، بنابراین باید با تمام مراحل اخذ مجوزهای لازم و مقررات صادرات به این کشور آشنایی کامل داشته باشید تا در این مسیر با مشکلی مواجه نشوید. مراحل اخذ مجوزهای لازم برای صادرات کالا به هند به شرح زیر است:

  • ارسال بار موردنظر به بندر (چابهار یا بندرعباس)
  • قرنطینه و ارائه گواهی بهداشت مواد غذایی (Sanitary) از کشور مبدا
  • اخذ گواهی بهداشت مواد غذایی از سازمان مربوطه در کشور مقصد (Food Safety and Standard Authority if India)
  • اخذ گواهی کشور مبدا از وزارت بازرگانی کشور
  • صدور بارنامه (Bill of loading) از سوی کشتیرانی
  • اخذ برچسب سازمان ایمنی و استاندارد غذایی در هند (FSSAI) توسط واردکننده از کشور هند و ارائه آن به صادرکننده ایرانی
  • الصاق برچسب مشخصات کالا روی بسته‌بندی محصولات
  • درج قیمت کالا در Invoice
  • ارسال مشخصات کالا از طریق پست توسط صادرکننده برای خریدار در هند (Packing List)

آیا صادرات به هند تصمیم درستی است؟

طبق آخرین آمارها در ماه اکتبر 2023، نفت خام (12.4 میلیارد دلار)، طلا (7.23 میلیارد دلار)، فرآورده‌های نفتی (3.72 میلیارد دلار)، زغال سنگ، کک و بریکت (3.29 میلیارد دلار) و قطعات الکترونیکی (2.81 میلیارد دلار) در لیست بیشترین کالاهای وارداتی به هند قرار داشتند. از آنجایی که کشور هند دارای یکی از بزرگترین بازارهای مصرف‌کننده در کل جهان است، بنابراین برنامه صادرات به این کشور یکی از برنامه‌های پرسود در میان تولیدکنندگان و تاجران سراسر دنیا به حساب می‌آید.

اگر شما هم به عنوان تولیدکننده کالای صادارتی یا تاجر قصد فعالیت در زمینه صادرات به هند را دارید، بهتر است تا همین الان دست به کار شوید و مسیر موفقیت خود را ترسیم کنید. باسکول، یکی از برترین پلتفرم‌های بازار خرید و فروش عمده در سراسر ایران، بستر صادرات و واردات و همچنین ارتباط مستقیم خریدار و تولیدکننده را برای تمامی علااقه‌مندان به فعالیت در این حوزه فراهم کرده است. فقط کافیست تا در سایت باسکول ثبت‌نام کنید و از فرصت‌های ویژه پیش‌روی خود نهایت استفاده ار ببرید.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا