برگ سبز گمرکی

برگ سبز گمرکی

برگ سبز گمرکی چیست؟

در امور و تشریفات گمرکی یک سری اصطلاحات و تعریف ها وجود دارد که در ارتباط با بحث صادرات و واردات کالا می باشند. در تعریف برگ سبز گمرکی می توان گفت شرکت‌هایی که قصد دارند از کشورهای دیگر کالا وارد نمایند، باید ابتدا مدارکی را به گمرک تحویل دهند تا مجوز لازم را برای این کار کسب نمایند. از جمله مدارک لازم برای دریافت برگ سبز، بارنامه مربوط به کالاهای وارداتی، فاکتور خرید کالاها و غیره می باشد که باید به افراد کارشناس در گمرک تحویل داده شود تا پس از بررسی آن ها، برگ سبز گمرکی صادر شود. در این مقاله قصد داریم شما برا با برگ سبز گمرک به صورت کامل آشنا کنیم و مراحل اخد آن را برای شما مرور کنیم.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

برگ سبز دارای مشخصاتی می باشد که از جمله مهمترین مشخصه آن کد هشت رقمی است که بر روی آن قید شده است که این کد در مورد ثبت سفارشات وارداتی، ویژگی های کالاها، تعداد کالاهای سفارش داده شده، مشخصاتی در مورد قبض انبار و غیره می باشد؛ همچنین مشخصات دیگری مانند شماره ی بیجک، تاریخ حمل کالا توسط خودروی حمل کالا و غیره نیز بر روی برگه سبز گمرکی قید شده است که به واسطه آن کار واردات کالا به آسانی صورت گیرد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب کد بین المللی کالا را مطالعه کنید.

نمونه برگ سبز گمرکی

برگ سبز گمرک یکی از مهم ترین اسنادی است که شما برای صادرات و واردات هر نوع کالایی به آن نیاز دارید و عملا بدون آن نمی توانید اقدامات مربوط به صاردات و واردات کالا را انجام دهید، بنابراین شما به عنوان یک تاجر باید نمونه برگ سبز گمرکی را بررسی کرده و اطلاعاتی که بر روی آن درج می شود و یا مدارک مورد نیاز برای دریافت آن را به خوبی بدانید. تصویر زیر یک نمونه برگ سبز گمرکی می باشد:

نمونه برگ سبز گمرکی

اطلاعات قید شده در برگ سبز گمرکی

در برگه سبز گمرکی اطلاعاتی مختلفی در خصوص کالای وارداتی یا صادراتی، نام شرکت و غیره درج می شود، ثبت برخی از اطلاعات در برگ سبز گمرکی الزامی می باشد، این اطلاعات به شرح زیر می باشد:

1 . ثبت کردن نام شرکت در برگ سبز گمرک
2 . نام کالا های وارداتی
3 . شماره کوتاژ (کوتاژ به ترخیص کالاها مربوط می گردد و زمانی که کالاها وارد مرزهای یک کشور می گردند، آن ها را کوتاژ یا قفل می نمایند و شماره‌ای خاص برای هریک از آن کالاها صادر می گردد)
4 . شماره مربوط به سفارشاتی که داده می شود
5 . ثبت وزن هریک از کالاها که شامل وزن خالص و وزن ناخالص که ناشی از بسته بندی کالاها می باشد
6 . ثبت کردن نام شرکت ارسال کننده و وارد کننده کالاها در برگ سبز
7 . ثبت هزینه ها و قیمت اصلی کالاهای وارد شده و هزینه هایی که باید به گمرک پرداخت گردد

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صندوق ضمانت صادرات  را مطالعه کنید.

مقررات لازم برای صدور برگ سبز گمرکی

برگه سبز گمرکی یکی از بخش های اصلی تشریفات گمرکی به شمار می آید که برای صدور این برگ باید مقرراتی رعایت شود که این مقررات باید توسط وارد کننده کالا، صادر کننده و مسئولان گمرک رعایت شود. برای صدور برگ سبز گمرکی، صاحبان کالا باید تمامی مدارک و اسنادی که مربوط به کالاهای وارد شده می باشند را تحویل دهند.

از جمله این مدرک ها و اسناد، فاکتور کالاهای وارداتی، گواهی مربوط به کشوری که کالا از آن وارد شده (کشور صادرکننده کالا)، بارنامه های کالاها، لیست های مربوط به عدل بندی های کالاها و غیره می باشند؛ صاحب و وارد کننده کالا پس از ارائه این مدارک باید نسبت به تشکیل پرونده اقدام نماید. دقت داشته باشید که برای اطمینان پیدا نمودن از سلامت کالاهای وارداتی باید مجوزهای لازم بهداشتی برای آن ها گرفته شود که این مجوزها پس از نمونه گیری از کالاها صادر می گردد. لازم به ذکر است که در برگ سبز گمرک باید اطلاعات مربوط به شرکت های وارد کننده و صادرکننده قید گردد.

نحوه و چگونگی محاسبه و خرید برگ سبز گمرکی

مبالغی که شرکت‌ها برای واردات کالا و برگه سبز گمرکی باید پرداخت نمایند به طور کلی در دو دسته مالیات و هزینه تقسیم بندی می شوند. مالیاتی که برای واردات پرداخت می گردد شامل حقوق گمرکی، سودهای بازرگانی عوارضی که باید به سازمان های مختلفی مانند هلال احمر پرداخت گردد، مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت چهار درصدی مالیاتی تحت عنوان مالیات علی الحساب و غیره می شود.

هزینه‌ها مبالغی می باشند که در مقابل خدماتی که توسط شرکت های حمل و نقل، سازمان بنادر و سازمان های انبارداری و غیره انجام می شود که از جمله این خدمات تخلیه، بارگیری، انبارداری و استاندارد سازی کالاهای وارداتی است. میزان پرداختی هزینه ها و مالیات ها به نوع و تعداد کالاها و خدمات وارداتی بستگی دارد که این هزینه ها را سازمان های مربوط تعیین می نمایند، برخی از این هزینه ها و مالیات ها همه در برگ سبز نیز قید می گردند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب حقوق ورودی کالا را مطالعه کنید.

گرفتن برگ سبز گمرکی

برگ سبز، یکی از مدارک و اصل های لازم برای صادرات و واردات کالا می باشد که برای گرفتن این برگ باید مدارک مورد نیاز را به اداره گمرک تحویل داد و به طور حضوری نسبت به گرفتن آن اقدام نمود اما چون امروزه کارهای غیر قانونی مانند جعل برگ سبز گمرک انجام شده است، امور گمرکی قصد دارد که این کار را غیر حضوری و آنلاین نماید تا راه هرگونه سوء استفاده را بر جعل کنندگان ببندد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب تعرفه گمرکی  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

نحوه محاسبه برگ سبز گمرکی

محاسبه هزینه برگه سبز گمرکی کاری تخصصی است و به همین دلیل باید به کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی مراجعه کنید؛ اما به طور کلی این هزینه ها شامل عوارض پرداختی به سازمان های مختلف، بیمه و مالیات وارده بر کالا و همچنین هزینه هایی مانند تخلیه، جابه‌جایی، بارگیری و غیره است که باید به گمرک پرداخت شود؛ دقت داشته باشید که هزینه های ذکر شده ممکن است هر سال تغییر کند.

استعلام برگ سبز گمرکی

در حال حاضر برگ سبز گمرک به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و شما میتوانید به راحتی از  طریق سامانه استعلام برگ سبز گمرک، آن را دریافت کنیدو دقت داشته باشید که برای استعلام برگه سبز گمرکی به  شماره سریال اظهارنامه گمرکی و رمز دسترسی به پروانه نیاز دارید، این اطلاعات بر روی خروج کالا از گمرک درج شده است. برای استعلام برگه سبز گمرکی وارد سایت epl.irica.ir/ecl شده و اطلاعات ذکر شده را وارد کنید و در نهایت استعلام مورد نظر خود را مشاهده کنید.

استعلام برگ سبز گمرکی

پروانه گمرکی چیست؟

پروانه گمرکی سندی است که توسط گمرک صادر می‌شود و به این معناست که عملیات ارزیابی به پایان رسیده و صاحب کالا با گمرک تسویه حساب نموده و می‌تواند کالای خود را از گمرک خارج کند. این پروانه گمرکی یا مجوز گمرکی برای کالاهای تجاری و غیر تجاری صادر می شود و عملا بدون وجود آن، شخص امکان ترخیص کالا از گمرک را ندارد. استعلام پروانه سبز گمرکی در چندسال اخیر به صورت الکترونیکی انجام می گیرد، پس از خروج کالا از گمرک برگی به نام برگ تولید رمز دریافت می‌کنید که در آن دو عدد با عناوین رمز دسترسی پروانه و کورتاژ موجود است، این دو مورد برای استعلام پروانه گمرکی ضروری می باشند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب پروانه گمرکی را مطالعه کنید.

کورتاژ گمرکی چیست؟

پس از اظهار کالا در گمرک یا اتمام مراحل ترخیص کالا از گمرک، به مرحله ی ثبت اظهارنامه یا کوتاژ می‌رسیم. (به طور عامیانه به اشتباه کورتاژ گمرگ گفته می‌شود). در این مرحله سامانه EPL (Electronic Packing list) اقدام به ثبت و سپس قفل کردن اظهارنامه می کند که به اصطلاح به آن کوتاژ گفته می شود؛ همزمان با کوتاژ یک شماره اختصاصی به اظهارنامه همراه با یک بارکد تعلق می‌گیرد که به آن سریال اظهارنامه یا شماره کوتاژ برگ سبز گمرکی می‌گویند، این شماره کوتاژ برگ سبز گمرکی به هیچ عنوان تکراری نخواهد بود چراکه کارمندان گمرک، با استفاده از این شماره، کالاهای مختلف وارداتی و صادراتی را شناسایی خواهند کرد. همچنین دقت داشته باشید که شما برای انجام تمامی مراحل اداری گمرک ازجمله پیگیری اعتراضات و یا شرکت در کمیسیون های گمرکی و یا هرگونه رهگیری نیازمند به داشتن شماره کوتاژ برگ سبز گمرکی هستید.

شما با کمک شماره کوتاژ یا همان شماره اظهارنامه می توانید فرآیند ترخیص کالای خود را به صورت کامل بررسی کنید، همچنین میتوانید تمامی مجوزها را تا زمان خروج کالا از گمرک پیگیری کنید. یک نمونه دیگر کوتاژ وجود دارد که به آن کوتاژ صادراتی گفته می شود و مختص صادرات محصولات می باشد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب تعرفه صادرات  را مطالعه کنید.

نمونه کوتاژ گمرکی

در تصویر زیر می توانید یک نمونه از کوتاژ گمرکی را مشاهده نمایید که در آن شماره کوتاژ برگ سبز گمرکی ذکر شده است، به همراه داشتن این عدد برای هر گونه پیگیری کالا ضروری است. این عدد در برگه ترخیص کالا قرار گرفته شده است:

برگ سبز گمرکی چیست؟

سخن پایان و نتیجه گیری

سازمان های گمرکی برای صدور مجوز لازم برای صادرات و واردات کالا، می بایست یک سری مدارک و تشریفات گمرکی داشته باشند که از جمله این مدارک، برگ سبز گمرک می باشد. شرکت های وارد کننده کالا باید از طریق سازمان امور گمرکی نسبت به اخذ برگه سبز گمرکی اقدام کنند، در این برگ اطلاعات مربوط به شماره ثبت کالا، نام شرکت های وارد کننده و صادرکننده کالا، شماره کورتاژ یا قفل کردن کالاها در گمرک، ثبت نمودن وزن های خالص و ناخالص کالاها، ثبت مقدار هزینه ها و قیمت ها کالاهای وارداتی و غیره می باشد.

بیشتر شرکت ها که اقدام به وارد نمودن کالاهایی که با سلامت افراد در ارتباط می باشند مانند انواع مواد غذایی، لوازم پزشکی و بهداشتی و غیره می نمایند باید مجوزهای لازمی در ارتباط با سلامت کالاها دریافت نمایند که این مجوزها پس از نمونه گیری از این کالاها و اطمینان از سلامت آن ها صادر می گردد.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

دانلود اپلیکیشن باسکول

پیمایش به بالا