اظهارنامه گمرکی

تعرفه گمرکی

تعرفه گمرکی

سیستمی که توسط آن کلیه‌ی کالاهایی را که از نظر اقتصادی دارای جنبه‌ی بازرگانی می باشند طبقه بندی می شود تعرفه گمرکی نام دارد ، به این صورت که در جریان واردات کالا به کشور برای هر کالایی تعرفه ای مخصوص مشخص می گردد .

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

تعرفه گمرکی در سیاست گذاری ها و قوانین هر کشوری تعریف شده و اجرای آن نیز الزامی می باشد ، نمانکلاتور که نام دیگر تعرفه گمرکی می باشد بر حسب قاعده ای منظم و خاص و مشخص به گروه های کوچک ترین و کوچک و بزرگ تقسیم می گردد. به منظور شناسایی ، تعریف و تعیین جایگاه هر کالایی جهت ترخیص ، معیاری که به صورت عدد می باشد و تعرفه نام دارد مورد استفاده قرار می گیرد .

تعریف تعرفه ی گمرکی

تعرفه گمرکی شامل هزینه های مربوط به مواردی مانند : اداره‌ی گمرک ، بیمه ، حمل و نقل و … می باشد که این موارد مورد اندازه گیری قرار می گیرند و اجرایی می شوند ، به بیانی می توان گفت مقدار و میزان حقوق ورودی که به منظور وارد نمودن کالاها به کشور پرداخت می شود همان تعرفه گمرکی مربوط به کالای وارداتی مورد نظر می باشد. تعرفه گمرکی در اکثر موارد به عنوان مالیات و به منظور اینکه دولت از کالای وارداتی حمایت نماید دریافت می گردد و اصطلاح عامیانه تر آن حقوق گمرکی می باشد که حقوق مذکور بر حسب ارز مربوط به کالا محاسبه شده و اخذ می گردد که تعرفه‌ی ارزشی نامیده می شود .

اظهارنامه گمرکی
اظهارنامه گمرکی

و نگارش  آن به شکل عددی می باشد و صورت کلی آن به این ترتیب می باشد قسمت ، فصل ، ردیف اصلی ، ردیف فرعی ، شایان ذکر است که خواندن این اعداد از قسمت چپ و به صورت دو رقمی می باشد .

اصول و معانی تعرفه گمرکی

به طورکلی تعرفه دارای دو معنای خاص و عام می باشد : در معنای خاص ،  ردیف و یا شماره‌ی کالا می باشد که در نمانکلاتور مشخص شده است به این صورت که در کشور ایران هر کالای وارداتی یک عدد را به منظور ورودی و ماخذ حقوقی که در کتاب مربوط به تعرفه گمرکی درج شده دارا می باشد . در معنای عام  اغلب به این صورت رایج است که میزان تعرفه‌ی مربوط به کالای مورد نظر را همراه با آن می خوانند به عنوان مثال : تعرفه گمرکی یخچال ۲۵% می باشد. شایان ذکر است که کشورمان ایران دومین رتبه را از لحاظ بالاترین تعرفه گمرکی دارا می باشد که از این نظر بعد از کشور باهاما قرار می گیرد که در رتبه‌ی اول است .

حقوق و تعرفه گمرکی چیست؟

در ادارات گمرک هر کشوری مبالغی که به منظور ورود کالاهای وارداتی اخذ می گردد و تعرفه گمرکی نام دارد دو مورد را شامل می شود :

– مالیات به صورت غیر مستقیم

– هزینه های جانبی که شامل : آزمایش ، استاندارد کالا ، بارگیری و … می باشد .

لازم به ذکر است که تعرفه های گمرکی به صورت بین المللی می باشد و کشورهایی که عضویت WTO را دارند قاعده ای معین و مخصوص را مورد استفاده قرار می دهند که از طریق سیستم تعرفه ای HS معرفی می گردد .

اقسام تعرفه گمرکی چیست ؟

تعرفه ها بر حسب موارد مختلفی قابل تقسیم می باشند که به صورت زیر است :

– از لحاظ ماخذ محاسبه ای که شیوه‌ی محاسبه این تعرفه جهت کالا به ۳ روش زیر قابل انجام می باشد :

• تعرفه‌ی مقداری و یا ارزشی که برای محاسبه‌ی آن کمیت کالای مورد نظر در مقدار حقوق ورودی کالا ضرب می شود .

• تعرفه‌ی ارزشی کالا که برای محاسبه‌ی آن ارزش کالای مورد نظر در نرخ تعرفه گمرکی مربوط به کالا ضرب می شود .

• تعرفه‌ی مرکب و یا مختلط که جهت محاسبه‌ی آن ترکیبی از دو شیوه‌ی بالا مورد استفاده قرار می گیرد .

– تعرفه گمرکی بر اساس هدف که تعرفه های زیر را شامل می شود :

• تعرفه‌ی مالی که به منظور تامین هزینه های مالی دولت دریافت می شود .

• تعرفه‌ی ارشادی که جهت هدایت نمودن مردم به سمت تغییر دادن محصول مورد نظر معین می گردد .

• تعرفه‌ی حمایتی که جهت حمایت کردن دولت از کالاهای داخل کشور و تولید کنندگان اخذ می گردد .

– تعرفه بر اساس شکل که شامل موارد زیر است :

• تعرفه‌ی واحد که در واقع حقوق مربوط به گمرک برای کلیه‌ی کالاها می باشد و ثابت است .

• تعرفه‌ی مرکب که دارای طبقه بندی مخصوص به خود می باشد .

– تعرفه بر اساس ماهیت که شامل موارد زیر است :

• تعرفه‌ی عمومی

• تعرفه‌ی ترجیهی به این صورت که برای برخی از کشورهای مبدا تعرفه ای پایین تر در نظر گرفته می شود .

– تعرفه بر اساس مقام وضع کننده که شامل موارد زیر می باشد :

• تعرفه‌ به صورت مستقل

• تعرفه‌ به صورت قراردادی

اولویت بندی تعرفه های گمرکی

اولویت بندی مربوط به تعرفه های گمرکی به ۱۰ بخش تقسیم بندی می گردند که بر حسب نیازها و همچنین سیاست گذاری های مربوط به تجارت هر کشور معین می شود. اولویت اول تعرفه گمرکی شامل نیازهای مهم و کالاهای اساسی می باشد و اولویت دهم نیز که اولویت آخر است متعلق به کالاهای لوکس می باشد که ارز مبادلاتی ( دولتی ) به این اولویت اختصاص نمی یابد .

در اولویت های مربوطه سود بازرگانی و نرخ ارز دولتی متغیر می باشد به عنوان مثال در اولویت دهم میزان سود بازرگانی نسبت به سود ثبت شده در جداول تعرفه گمرکی دو برابر می باشد . یکی از اساسی ترین درآمدهای عمومی هر دولتی حقوق گمرکی می باشد که در واقع عواید مربوط به گمرک است که این عواید شامل درآمدهای بدست آمده از سود سهام شرکت های دولتی، مالیات و وزارت خانه ها و … می باشد . این مقاله راجع به تعرفه گمرکی می باشد و در مورد تعرفه های مختلف اطلاعاتی را ارائه می دهد ، خواندن این محتوا برای افرادی که قصد واردات کالا را دارند مفید است و آنها را با جزئیات تعرفه گمرکی آشنا می سازد .

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

پیمایش به بالا