مطالبی مفید در مورد تشریفات گمرکی

مطالبی مفید در مورد تشریفات گمرکی

تشریفات گمرکی

تشریفات گمرکی به یک سری مقدمات و اصول و ضوابطی گفته می شود که باید پیگیری شوند تا که کالاهای وارداتی را بتوان از گمرک خارج کرد، همیشه هر عملی یکسری تشریفات مخصوص به خود را دارد، خارج کردن کالاهای وارداتی به گمرک نیز برای گرفتن سند اجازه خروج، نیازمند اجرای یک سری مقدماتی است که به این مقدمات، تشریفات گمرکی می گویند، همواره برای کارفرما و شرکت های مسئول واردات و صادرات محصول زمان اهمیت بسزایی دارد، به همین خاطر بعد از رسیدن کالا به گمرک، جهت هرچه زودتر خارج کردن کالا از اداره گمرک اقدام می کنند، ترخیص برخی از کالاهای غیر تجاری با گرفتن پته گمرکی به نسبت کالای تجاری زودتر انجام می گیرد ولی در ارتباط با کالاهای تجاری باید برخی از سند و مدارک ثبت و تایید شوند تا که بتوان مجوز گرفتن برگه سبز را صادر کرد و اجناس را بتوان در حداقل زمان از گمرک خارج نمود.

کالاهای وارداتی بعد از اینکه به گمرک تحویل داده شوند، مورد بررسی و ارزش گذاری قرار می گیرند و کارشناسان ویژه ای در گمرک در این زمینه فعالیت می کنند این کارشناسان باید  مسائل مختلفی را در ارتباط با کالا گزارش بدهند، از جمله این موارد قیمت گذاری و بررسی ارزش مالی کالا های وارداتی است، همچنین لازم به ذکر است که هزینه حمل و نقل و مبلغ پرداختی بیمه و سایر هزینه های انجام شده برای رسیدن کالا به گمرک همگی باید بررسی و ثبت شوند.

چه تفاوتی بین ترخیص کالا و تشریفات گمرکی وجود دارد؟

ترخیص کالا زمانی اتفاق می افتد که تشریفات گمرکی به طور کامل و صحیح انجام شود، در صورتی که کالا در بازه زمانی زیادی در اداره گمرک بماند و به صاحب کالا تحویل داده نشود، آن وقت مشکلات زیادی برای صاحب کالا و شرکت های وابسته به کارفرما به وجود خواهد آمد، واردات و صادرات تا حد زیادی به اقتصاد یک کشور اثر گذار هستند، زیرا کالا ها و تجهیزات زیادی را به وسیله واردات و تجارت با سایر کشورها به مرز یک کشور وارد می توان کرد، به همین خاطر این اجناس وجودشان در باز الزامی است و به همین خاطر اگر که تشریفات گمرکی به درستی انجام نگیرد آن وقت مجوز ترخیص کالا دیرتر صادر می شود و کارفرما دچار مشکلات و ضرر های مالی بسیاری می شود.

امروزه از طریق آنلاین می توان برای استعلام پروانه گمرکی و سایر سند های مورد نیاز اقدام کرد که این روند الکترونیکی اداره امور را در دست گرفته و سرعت زیادی به فعالیت ها بخشیده است، ترخیص کالا و تشریفات گمرکی به یک معنا نیستند ولی بر همدیگر اثر میگذراند و حتی می توان گفت که رابطه علت و معلولی دارند زیرا اگر تشریفات گمرکی سریعا انجام نگیرد آنگاه نتیجه آن ترخیص دیرتر کالا از گمرک خواهد بود، پس به همین خاطر برای اینکه کالاهای وارداتی را بتوان در کوتاه ترین زمان از گمرک خارج کرد  باید نسبت به پیگیری سند و مدارک لازم برای انجام تشریفات گمرکی هر چه زودتر اقدام کرد تا که مشکلی برای صاحب کالا بوجود نیاید.

چه مشخصاتی در مورد کالاهای وارداتی در اداره گمرک باید ثبت شود؟

سالانه کالاهای مختلفی را برحسب نیاز شرکت و یا سازمان های مختلف به داخل کشور وارد می کنیم، صاحب کالا برحسب نیاز تعداد مشخصی از کالا را سفارش می دهد، بعد از پرداخت هزینه حمل و نقل و بیمه مربوط به کالاهای وارداتی، این کالا ها به سمت موقعیت مورد نظر ارسال می شود، و سپس به اولین اداره گمرک نزدیک موقعیت تحویل داده می شود، حال نوبت به تشریفات گمرکی می رسد تا که کالا ها را بتوان از اداره گمرک خارج کرد و به محل اصلی رساند تا که بتوان از کالاها استفاده نمود، در گمرک کالا ها را از نظر تعداد و نوع آنها بررسی می کنند، کارشناسان این کالا ها را با دقت ارزیابی می کنند و اطلاعاتی همچون وزن هر کالا و وزن کالا، ارزش و بهای کالا، تجاری و یا غیر تجاری بودن محصول، سود بازرگانی، هزینه گمرک، حتی مالیات وارده بر کالا را نیز حساب می کنند، تمامی مبالغ مورد نظر را صاحب کالا باید پرداخت کند تا که بتواند مجوز پروانه سبز را برای ترخیص کالا بگیرد، در صورتی که اداره گمرک کالا را  به عنوان کالای غیر تجاری در نظر بگیرد آن وقت می توان کالا را با سرعت بالاتری از گمرک خارج کرد و به کارفرما تحویل داد. واردات و صادرات برای اقتصاد کشور یک کلید طلایی محسوب می شود که این کلید را باید هرچه زودتر از گمرک خارج کرد و به دست مصرف کننده تا که برنامه های شرکت ها و مسئولین مختلف دچار اختلال نشود.

تفاوت پته سبز گمرکی و پته گمرکی

همانطور که گفت شد کالاهای غیر تجاری نسبت به کالاهای تجاری زودتر از گمرک خارج می شوند زیرا مدارک مورد نیاز برای خارج کردن اجناس غیر تجاری کمتر است، در طی انجام تشریفات گمرکی باید بتوان مدارک را تهیه کرد، تجاری و یا غیر تجاری بودن کالا ها توسط کارشناسان ماهر و ویژه گمرک انجام می شود، پروانه سبز گمرکی یک نوع از مجوز های مورد نیاز برای خارج کردن کالاهای وارداتی گمرک می باشد که گرفتن آن نیازمند انجام اقداماتی است که باید ابتدا این مدارک ثبت و تایید می شود تا که برگه سبز گمرکی را صادر کنند، سپس با داشتن برگه سبز گمرکی، امکان ترخیص کالا از گمرک صادر می شود.

اما یک راه سریع تر و بهتر برای ترخیص کالا از اداره گمرک وجود دارد و آن هم برای کالا هایی است که کارشناس آنها را غیر تجاری معرفی کند، اینچنین کالاها از نظر تعداد و یا حتی گاهی ارزش مالی به گونه ای هستند که صاحب کالا می توان به کمک پته گمرکی مجوز خروج این کالا ها را بدست بیاورد و کالاهای خود را از گمرک خارج کند، پس بزرگترین تفاوت بین برگه سبز گمرکی و پته گمرکی تجاری و یا غیر تجاری بودن محصولات است که تاثیر بسیار زیادی در روند انجام مراحل ترخیص کالا دارد، با ثبت و پیگیری مدارک تایید شده به راحتی می توان مشکلات مربوط به ترخیص کالا را به حداقل رساند و کالاها را تحویل گرفت.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا