صادرات گل

صادرات گل

صادرات گل

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گل در جهان می باشد که متاسفانه تا کنون به نسبت پتانسیل بالایی که دارد در زمینه صادرات این محصول عملکرد ضعیفی داشته است. شرایط آب و هوایی ایران سبب شده مناطق مختلفی در کشور امکان تولید ارقام مختلف گل را با کیفیت بالا داشته باشند؛ همین موضوع باعث شده افراد زیادی به دنبال سرمایه گذاری در زمینه صادرات انواع گل و گیاه باشند. سال گذشته درآمد ارزی ایران از صادرات گل و گیاه بیش از 140 میلیون دلار بوده است که این رقم در سال های آینده با استراتژی های جدید امکان افزایش چند ده درصدی خواهد داشت. از جمله کشورهای هدف صادرات گل ایران می توان به ویتنام، عراق، ترکمنستان، لبنان، کویت و غیره اشاره کرد. در سه ماه اول سال گذشته بالغ بر 2 هزار 356 تن گل و گیاه به کشورهای خارجی صادر شده است که از این مقدار عراق بیشترین سهم را با 1543 تن گل به خود اختصاص داده است.

صادرات گل مشکلات و سختی های متعددی برای تجار به همراه دارد که از جمله مهم ترین آنها می توان به متغیر بودن قیمت حمل و نقل هوایی، هماهنگی زمان برداشت گل و حمل بار به سمت مقصد، پایین بودن قیمت گل های تولید شده توسط کشورهای رقیب و غیره اشاره کرد. قیمت زمین های زراعی و هزینه تولید و نگهداری از گل و گیاهان در کشور بسیار بالا می باشد، این موضوع در نهایت منجر به افزایش قیمت گل های صادراتی خواهد شد؛ از طرف دیگر کشورهای خارجی اقدام به عرضه گل های طبیعی و مصنوعی با قیمت های پایین در بازارهای جهانی می کنند که تمام این موارد سبب شده افراد زیادی تمایل به خرید گل و گیاه از ایران نداشته باشند.

هزینه صادرات گل و گیاه نیز یکی دیگر از معضلات صادرکنندگان این محصول می باشد. با توجه به اینکه انواع گل و گیاه طبیعی باید طی مدت زمان کوتاهی به مقصد برسد، معمولا از روش حمل و نقل هوایی برای جا به جایی انواع گل و گیاه کمک گرفته می شود. از آنجایی که ایران هواپیماهای مخصوص برای صادرات گل و گیاه در اختیار ندارد، معمولا فرآیند حمل بار به کشور مقصد با دشواری های زیادی به انجام می رسد. این موضوع سبب شده ایران با وجود حجم بالای تولید سالانه انواع گل و گیاه زینتی، جایگاه بالایی بین کشورهای فعال در زمینه صادرات گل و گیاه نداشته باشد.

صادرات گل رز

رز یکی از محبوب ترین ارقام گل در جهان می باشد که بیشترین حجم تولید را در مقایسه با ارقام مختلف گل و گیاه به خود اختصاص داده است. گل رز دارای کاربردهای مختلفی در صنایع غذایی، عطرسازی و غیره می باشد. بخشی از تولید سالانه این محصول کاربرد زینتی دارد و مابقی برای تهیه اسانس، عطر، مربا و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر کشورهای متعددی در زمینه تولید و صادرات این محصول فعالیت می کنند که از جمله بزرگترین این کشورها می توان به ایتالیا، هلند،کلمبیا، انگلستان، اسپانیا، کنیا و غیره اشاره کرد. ایران نیز به دلیل دارا بودن اقلیم های متنوع و 4 فصل بودن، امکان تولید ارقام مختلف گل رز را در حجم های بالا دارد. اما متاسفانه کشورهایی که هزینه های نیروی انسانی، حمل و نقل، زمین های زراعی، هزینه های تولید و غیره در آنها پایین می باشد، به دلیل عرضه گل رز با قیمت های مناسب تر، شانس بیشتری در زمینه ارزآورزی از طریق صادرات گل رز دارند. از جمله مهم ترین ویژگی هایی گل رز صادراتی می توان به شاخه بلند و مستحکم، یکسان بودن اندازه شاخه ها، همزمان بودن زمان شکوفایی غنچه ها، عدم وجود سوختگی و رنگ پریدگی در گل ها، یکنواخت بودن رنگ گل رز و غیره اشاره کرد.

ایران سالانه درصد زیادی از ارقام مختلف گل رز را تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کند. در حال حاضر صادرات گل رز یکی از ارزآورترین زمینه های تجاری در کشور به حساب می آید. گل رز از جمله ارقام گل شاخه بریده می باشد که به دلیل مشهور و محبوب بودن، مشکلی در زمینه بازارپسندی و بازاریابی صادراتی برای تجار به همراه نخواهد داشت. گل رز دارای 150 گونه مختلف می باشد که از جمله پرفروش ترین آن می توان به گل رز هلندی اشاره کرد.

بسته بندی گل رز صادراتی

بسته بندی گل رز برای صادرات از اهمیت بالایی برخوردار می باشد؛ گل رز صادراتی باید در بسته بندی های استاندارد در اندازه های مشخص به کشور مقصد تحویل داده شود. خاص بودن بسته بندی گل رز صادراتی نه تنها بر روی بازاریابی فروش تاثیر دارد، بلکه به صورت مستقیم بر روی کیفیت گل در طول مدت جا به جایی نیز تاثیر خواهد داشت. معمولا برای بسته بندی گل رز بریده از بسته بندی های پلاستیکی، مقوایی و چوبی کمک گرفته می شود که در ایران عمدتا از نمونه مقوایی به دلیل مقرون به صرفه بودن استفاده می شود. لازم به ذکر است که بسته بندی گل رز برای صادرات ممکن است نسب به سایز شاخه از 40 تا 100 سانتی متر متفاوت باشد که قیمت گذاری آن نیز براساس سایز و جنس بسته صورت می گیرد. بسته بندی گل رز صادراتی به دلخواه فرد صادرکننده متغیر می باشد که از جمله پرمصرف ترین آنها می توان به نمونه های مقوایی پوشه ای، چاکدار و تلسکوپی اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب ضرورت بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

صادرات گل محمدی

گل محمدی یکی از ارقام گل رز می باشد که به دلیل عطر بی نظیری که دارد، توانسته است نظر افراد زیادی را به سمت خود جلب کند و رقم کل صادرات این محصول در حال حاضر 1347992000 دلار می باشد. ایران، بلغارستان و ترکیه به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان گل محمدی در جهان شناخته می شوند، این در حالی است که چین و هند عنوان بزرگترین صادرکنندگان گل محمدی را به خود اختصاص داده اند و به ترتیب سالانه بالغ بر 23 و 9 درصد از کل حجم صادرات این محصول را در اختیار دارند. گل محمدی ایران به صورت تازه، غنچه، خشک شده و اسانس به سراسر جهان صادر می شود و در سال گذشته 302 تن گل محمدی به صورت تازه و خشک شده به کشورهای خارجی صادر شد. پایین بودن حجم صادرات گل محمدی ایران در مقایسه با حجم بالای تولید سالانه این محصول تا حد زیادی به دلیل عدم حمایت دولت از کشاورزان و ضعف مدیریتی می باشد. در حال حاضر آمریکا، ژاپن و آلمان به عنوان مهم ترین مقاصد صادراتی گل محمدی به حساب می آیند که سالانه حجم بالایی از این محصول را از کشورهای دیگر به منظور استفاده در صنایع مختلف، خریداری می کنند.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا