صادرات چرم

صادرات چرم

صادرات چرم

هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با مراحل صادرات چرم ایران به سایر کشورها من جمله صادرات چرم به ترکیه است. علاوه بر این قصد داریم به بررسی موضوعات دیگری چون صادرات چرم شترمرغ و صادرات محصولات چرمی ایران هم بپردازیم. بدون شک همه می دانیم که چرم یکی از مهم ترین و قدیمی ترین و کهن ترین محصول ایرانی است که کیفیت و مرغوبیت این محصول از دیرباز تا به امروز زبانزد خاص و عام بوده است و به همین دلیل همیشه در طول تاریخ کشور ما جزء برترین صادرکننده های چرم در دنیا به شمار می رفته است.

در حال حاضر کشور ما این محصول را هم به صورت خام و هم سالامبور و هم به صورت تولیدات داخلی چون کیف، کفش، کمربند، پوشاک و غیره به سایر کشورها دنیا صادر می کند. بر اساس آمارهایی که در این زمینه منتشر شده است کشور ما سالانه حدود 26 میلیون جلد پوست در داخل کشور تولید می کند که از این بین حدود 15 درصد از این تولیدات در بازارهای داخلی مصرف می شود و مابقی آن ها یعنی 85 درصد باقی مانده به صورت سالامبور یا خام و فرآوری شده به سایر کشورها صادر می شود.

طبیعتا تولیدات زیاد این محصول در کنار متقاضیان زیادی که در جهان برای خرید چرم ایرانی وجود دارد سبب شد که تجار زیادی سودای تجارت چرم به سر داشته باشند و به همین دلیل به دنبال راهکارهایی برای صادرات این محصول به دنیا هستند. در این راستا باید متذکر شویم که عوارض صادرات چرم خام ایران در سال های اخیر دستخوش تغییراتی شده است و افزایش یافته است و همین مسئله  سبب شد که در این چند سال صادرات این محصول به صورت خام نسبت به سال های گذشته کمی کاهش یابد. 

اما این مسئله  باز هم سبب نشد که مشتریان و خریداران و علاقه مندان چرم ایرانی از خرید آن منصرف شوند. در حال حاضر کشورهای زیادی خریدار چرم ایرانی هستند که از مهم ترین آن ها می توان به کشورهای چین، ترکیه و ایتالیا اشاره کرد. این کشورها اصلی ترین مشتریان چرم کشور ما هستند که عموما پوست خام یا هم سالامبور را از کشور ما خریداری می کنند. این کشورها بعد از خرید چرم خام از کشور، آن ها را در کشور خود فرآوری می کنند که همین مسئله  سبب می شود این تجارت ارزش افزوده ای برای کشور نداشته باشد. در واقع کشور ما در حال خام فروش چرم است که اگر توجه بیشتری به این تجارت صورت گیرد، در نهایت می توان سود و ارزش افزوده ی بیشتری از این تجارت به دست آورد.

حال اگر شما از تجار چرم ایرانی هستید و یا دارای شرکت های تازه تاسیس برای این صادرات هستید برای اینکه در این تجارت موفق شوید ابتدا باید به بازاریابی صادرات در کشورهای مورد نظر بپردازید. در واقع بازاریابی و شناخت نیازهای بازار کشورها مهم ترین گام هر نوع صادراتی است. یکی از بهترین راهکارها برای بازاریابی تولیدکنندگان چرم ایرانی، شرکت کردن در نمایشگاه های بین المللی است که هر ساله در کشورهای مختلفی برگزار می شود. تولیدکنندگان با شرکت در این نمایشگاه ها می توانند با رقبای اصلی خود یعنی کشورهای ترکیه و ایتالیا رقابت کنند.

این راهکار توانست در سال های اخیر سبب رشد و پیشرفت برندهای مختلف چرم ایرانی شود و همچنین ظهور برندهای نو و موفقی چون چرم مشهد و چرم مغان و نوین چرم و غیره را نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهان معرفی نماید. این برندها موفق شدند تولیدات مرغوب و باکیفیت که به شدت قابل رقابت در سطح جهانی هستند را تولید و روانه ی بازار کنند که خوشبختانه همین خبر حاکی از پیشرفت صنعت چرم در ایران است. حال اگر شما نیز از علاقه مندان صادرات چرم ایران هستید و می خواهید با شرایط صادرات این محصول آشنا شوید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

صادرات چرم شترمرغ

همان طور که می دانید چرم از پوست حیوانات مختلفی به دست می آید که یکی از مرغوب ترین چرم ها چرم شترمرغ است. از آنجایی که کشور ما یکی از بزرگترین پرورش دهندگان شتر مرغ در سطح جهان است لذا صادرات چرم شترمرغ یکی از مرغوب ترین چرم های صادراتی ایران به دنیا است. مرغوبیت و طبیعی بودن این نوع چرم سبب شده که کشورهای مختلفی متقاضی خرید چرم شترمرغ باشند که از جمله ی آن می توان به کشورهای انگلستان، ایتالیا، ترکیه و سایر کشورهای اروپایی اشاره کرد. در واقع کشورهای اروپایی اصلی ترین خریداران این نوع چرم هستند و از آنجایی که کیفیت چرم برای این کشورها بسیار مهم است لذا در زمان تولید و صادرات چرم شترمرغ باید به شدت دقت شود.

چرم شترمرغ از مرغوب و باکیفیت ترین چرم های دنیا بشمار می رود به همین دلیل ارزش و قیمت این نوع چرم بر اساس بازار جهانی مشخص و تعیین می شود لذا صادرات چرم شترمرغ برای تجار از اهمیت بالایی برخوردار است و این اهمیت زمانی بیشتر می شود که صادرات این نوع چرم سود زیادی برای تجار داشته باشد. برای تهیه ی چرم شتر مرغ ابتدا پوست شترمرغ بعد از کشتار از لاشه جدا می شود و سپس بعد از عملیات های دباغی به یک چرم بسیار مرغوب و باکیفیت و البته گران قیمت تبدیل می شود. این نوع چرم نه تنها بسیار باکیفیت است بلکه از زیبایی بسیار زیادی برخوردار است به همین دلیل امروزه اکثر محصولات چرمی از این نوع چرم ساخته می شوند.

خبر خوش این است که کشور ما تولیدکننده بزرگ شترمرغ در سطح دنیا است و عملیات دباغی هم از قدیم الایام در کشور ما رواج داشته است و به همین دلیل این عملیات به خوبی بر روی این چرم ها صورت می گیرد. این مزیت ها سبب شد که کشور ما بخش عمده ای از صادرات چرم شترمرغ در دنیا را به خود اختصاص دهد. البته باید به این نکته توجه کنید پوست شترمرغ هایی که برای چرم در نظر گرفته می شوند باید از دوران جوجه بودن زیر نظر متخصصین باشد و به پوستشان توجه شود تا عاری از هر نوع لک و زخمی باشد. پس از اینکه پوست شترمرغ در دوران حیاتش به دقت بررسی شد و هیچ گونه مشکلی نداشت، می توان آن را دباغی کرد و یک چرم طبیعی بسیار مرغوب از آن تولید کرد که این چرم از طرف کشورهای زیادی اعم از کشورهای فرانسه و نروژ و روسیه و چین و ترکیه بسیار طرفدار دارد.

صادرات چرم به ترکیه

از آنجایی که تولید چرم در ایران قدمت دیرینه دارد و در تاریخ کشور ما از بزرگترین تولیدکنندگان چرم در جهان است لذا کشورهای زیادی خواهان خرید چرم از ایران هستند که یکی از بزرگترین و مهم ترین آن ها کشور ترکیه است. از طرف دیگر از آنجایی که کشور ما در دوران تحریم به سر می برد و مراودات آن در بازارهای جهانی کمرنگ شده است لذا تجار ایرانی از کشورهای همسایه ی ایران که هم روابط سیاسی و تجاری خوبی با ایران دارند و هم در بازارهای جهانی بسیار فعال و پررنگ هستند بهره می گیرند و به صادرات این محصول می پردازند. در واقع کشور ترکیه برای تجار ایرانی به مانند یک پل ارتباطی برای اتصال به بازارهای جهانی است و همین مسئله  سبب شد که روز به روز صادرات چرم به ترکیه افزایش یابد.

در حال حاضر عمده صادرات چرم به ترکیه از طریق شرکت های بازرگانی صادرات صورت می گیرد. از آنجایی که کشور ترکیه یکی از بزرگترین خریداران چرم ایرانی است لذا تجار با فروش این محصول به تولیدکنندگان ترکیه ای می توانند سود زیادی از تجارت به دست آورند. اگر شما قصد صادرات مستقیم چرم به ترکیه را دارید باید با تمام اصول و قوانین صادرات چرم به ترکیه آشنا باشید و آگاهانه در این مسیر قدم بگذارید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید و اگر می خواهید از طریق شرکت های بازرگانی واسطه به این تجارت بپردازید می توانید از این شرکت ها مشاوره بگیرید و محصول صادراتی خود را به آن ها بسپارید تا در کمترین زمان ممکن آن را به کشور ترکیه صادر کنند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب شرکت بازرگانی صادرات و واردات را مطالعه کنید.

ولی اگر می خواهید مستقیما خود این کالا را به ترکیه صادر کنید باید این تجارت را طی مراحلی انجام دهید که مهم ترین و اولین مرحله ی صادرات به ترکیه، بازاریابی در این کشور و شناخت خریداران چرم ایرانی و نیاز بازار این کشور است. در واقع شما باید بدانید که کدام نوع چرم برای تولید چه محصولی کاربرد دارد و سپس بر اساس آن اقدام به صادرات چرم به این کشور نمایید. نکته ی دیگر که باید به آن دقت کنید زمان صادرات است. در واقع باید بدانید این کشور در چه زمانی نیاز به چرم های وارداتی دارد تا در این تجارت ضرر نکنید. لذا باید زمانی این کالا را به ترکیه صادر کنید که خود تولیدکنندگان کشور ترکیه این محصول را تولید نمی کنند.

مرحله ی مهم دیگر در زمان صادرات چرم به ترکیه، ارائه ی فاکتور پروفرما می باشد که این فاکتور شامل نحوه ی ارسال کالا، چگونگی بسته بندی محصول،معرفی نوع چرمی صادراتی و وزن محصول، درج مشخصات فروشنده و خریدار کالا و سایر مشخصات و اطلاعات صادرات می باشد که این اطلاعات باید کاملا در این فاکتور آمده باشد. بعد از این مرحله طی کردن امور گمرکی و تعیین ارزش گمرکی است. مرحله ی آخر صادرات که از مهم ترین مراحل می باشد اخذ تمامی مجوزهای لازم برای این تجارت می باشد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب ارزش گذاری کالا در گمرک را مطالعه کنید.

صادرات چرم ایران

یکی از پرسودترین تجارت های ایران مربوط به صادرات چرم است چرا که کشور ما در تولید چرم مرغوب و باکیفیت در دنیا حرف اول را می زند. استان آذربایجان شرقی قطب اصلی تولید چرم و صادرات آن در داخل کشور است به گونه ای که 30 درصد از صادرات این محصول را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، این استان از بزرگترین صادرکننده های کفش چرم هم می باشد. نکته ی قابل ذکر در خصوص صادرات این محصول این است که ارزآوری صادرات یک کت چرم برابر صادرات یک بشکه نفت است که همین جمله می تواند اهمیت صادرات چرم ایران را نشان دهد.

حال اگر شما خواهان قصد صادرات چرم ایران را دارید باید ابتدا بدانید که صادرات کدام نوع چرم بیشترین سودآوری و ارزآوری را برای شما دارد؟ همچنین بهترین مقاصد صادراتی برای چرم کدام کشورها هستند؟ یا صادرات هر کدام از چرم ها تا چه حد و تا چند درصد سودآوری دارد؟ همچنین باید بدانید که هزینه های صادراتی چرم چه قدر است و تعرفه های گمرکی این کالا در کشورهای مقصد تا چه مقدار است؟ در واقع صادرات چرم ایران متشکل از مراحل مختلفی است که عبارتند از:

  • اولین مرحله و گام مهم برای تجار این است باید بدانند که در بین این همه تنوعی که در محصولات چرمی و پوست وجود دارد صادرات کدام نوع چرم برایشان بیشترین سود را دارد.
  • دومین مرحله این است که تجار باید کاملا با قوانین و اصول صادرات این محصول آشنا باشند و با قوانین و تعرفه های گمرکی کشور مقصد آشنا باشند.

صادرات محصولات چرمی

در حال حاضر صادرات محصولات چرمی ما هنوز هم آنچنان که باید جایگاه خود را در بازارهای بین المللی پیدا نکرده است. چرا که اکثر محصولات چرمی ایران در حال حاضر به صورت چرم خام یا همان سالامبور از کشور خارج می شوند و درصد کمی از صادرات محصولات چرمی ما مربوط به چرم های دباغی شده است. اگر تجار ما بتوانند بیشتر در نمایشگاه های بین المللی فعالیت کنند و بازاریابی خوبی در کشورهای مقصد داشته باشند می توانند انواع چرم های دباغی شده و سبک و سنگین و محصولات آن ها را صادر کنند که طبیعتا سود صادراتی این محصولات بسیار بیشتر از سود صادراتی چرم های خام است.

خوشبختانه کشور ما در زمینه تولید چرم خصوصا چرم های لوکسی همچون چرم کروکودیل و شترمرغ بسیار پیشرفت کرده است. از آنجایی که این چرم ها جزء چرم های کمیاب در دنیا به شمار می روند از بازار جهانی بسیار خوبی برخوردار هستند و ارزآوری خوبی برای تجار ایرانی دارند. از طرف دیگر از آنجایی که در حال حاضر تعرفه های گمرکی و قوانین خاص و سختی برای صادرات این محصول وجود ندارد لذا تجار می توانند با تبلیغ و بازاریابی درست و بهره گیری از ظرفیت های کشورهای همسایه به تجارت این محصول بپردازند. به همین دلیل امروز تولیدکنندگان ما تمرکز خود را روی کشورهای حاشیه ی خلیج فارس و بازارهای روسیه گذاشته اند تا بتوانند با ورود به بازار این کشورها راه خود را برای ورود به بازارهای بین المللی باز کنند. در حال حاضر محصولات چرمی ما به کشورهای مختلفی صادر می شود که از جمله ی ﺁن می توان به کشورهای ترکیه، ایتالیا، مراکش، عراق، هند، آذربایجان، رومانی، روسیه، نروژ، اندونزی، ژاپن و تایلند اشاره کرد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا