تجارت با عراق

تجارت با عراق

تجارت با عراق

یکی از مهم ترین چیزهایی که تجارت با عراق را برای تجار و بازرگانان ایرانی، بسیار جذاب کرده است، مسئله طولانی ترین مرز خاکی است که عراق با ایران دارد. این مرز آنقدر طولانی است که از شمال غربی تا نواحی جنوبی کشور را دربر میگیرد. از آنجایی که این موضوع بستر مناسبی را برای حمل و نقل آسان انواع کالاهای صادراتی و وارداتی، فراهم می کند، سهولت تجارت با با این کشور برای تمامی شرکت های بازرگانی و بازرگانان به نسبت سایر کشورها خیلی بیشتر می باشد. البته که درکنار این موضوع، موارد دیگری هم هستند که تجارت با این کشور را برای تجار ایرانی جذاب و آسان می کنند.

همه ی ما می دانیم که ارتباط ایران و عراق در تمامی زمینه ها، دست خوش فراز و نشیب های مختلفی شده است که اکثر این اتفاقات، خاطرات خوشی را مخصوصا برای ما ایرانی ها زنده نمی کند، با این حال طی این سال ها، ایران هنوز هم بهترین و با کیفیت ترین روابط سیاسی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی را با این کشور دارد. تا جایی که بازار عراق، یکی از مهم ترین مقاصد صادراتی محصولات ایرانی به حساب می آید. چرا که با کنار گذاشتن تمامی آسیب هایی که از جانب عراق به ایران وارد شد، کشور عراق به دلیل شرایط کنونی، یکی از سودآورترین بازارهای صادراتی را برای تجار ایرانی دارد. این کشور غربی به دلیل آسیب های جدی ای که در زمان صدام حسین به آن وارد شده و همچنین به دلیل دو جنگ بزرگ و سختی که با داعش و آمریکا داشته، مدت هاست که توانایی پیشرفت از او سلب شده و فعلا تنها به تامین نیازهای بازار داخلی خود، اکتفا می کند. از این رو صادرات و تجارت با عراق، می تواند از تنوع خدماتی و محصولی زیادی برخوردار باشد که این موضوعات نیازمند شناخت درست عراق و سیاست های آن برای تجارت است. اگر به موضوع تجارت با عراق علاقمند هستید، پیشنهاد می کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب صادرات به عراق را مطالعه کنید.

تجارت با اربیل عراق

همان طور که می دانید، اربیل یکی از شهرهای استان کردستان عراق است که به طو کلی، اقلیم کردستان یا همان اربیل عراق، یکی از مهم ترین و بزرگ ترین راه های صادراتی ایران برای تجارت با اربیل عراق و یا خود عراق محسوب می شود. به دلیل هم مرزی و همجواری با مرز، تجارت با اربیل عراق، برای تجار ایرانی به راحتی انجام می شود اما متاسفانه، یکی از رقیبان سفت و سخت ایران برای تجارت با اربیل و بازار اقلیم کردستان عراق، ترکیه می باشد.

تجارت با اربیل عراق تنها به چشم یک بازار مصرفی برای تجار ایرانی نیست و در ترانزیت کالاهای ایرانی نقش خیلی مهم و موثری را برای صادرات کالاهای مختلف به نقاط مختلف عراق ایفا می نماید. البته متاسفانه باید بگوییم که برخی از کالاهای صادراتی به دلیل کیفیت پایینی که دارند، از این بخش مرجوع شده و در نتیجه تمامی کالاها و اجناس برگشت خورده در نزدیکی مرز عراق فروخته می شود. با علم بر اینکه عراق یک کشور جنگ زده است که در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی درستی قرار ندارد اما نباید اهمیت کیفیت محصولات و کالاهای صادراتی را برای صادرات و تجارت با این کشور نادیده بگیریم. تحت هر شرایطی این کیفیت است که تعیین می کند شما در چه جایگاهی از بازار صادرات جهانی ایستاده اید. بنابراین تجار ایرانی برای تجارت با اربیل، یا هر جای دیگری باید کیفیت محصولات صادراتی خودشان را در راس نیازمندی های ضروری خود قرار دهند.

راهنمای تجارت با عراق

یکی دیگر از دلایلی که تجارت با عراق، یکی از پرسود ترین تجارت ها برای بازرگانان ایرانی است، اشتراکات فرهنگی و دینی موجود در بین مردمان ایران و عراق می باشد. شاید بهتر است این را بدانید که پایداری و چرخش چرخ رونق بسیاری از کسب و کارهای ایرانی به کیفیت و کمیت تجارت با این کشور وابسته است. در واقع اگر بخواهیم در امتداد راهنمای تجارت با این کشور صحبت کنیم، بهتر است بدانید که ظرفیت بازار عراق برای واردات انواع محصولات و اجناس وارداتی، تقریبا دو الی سه برابر چیزی است که هم اکنون وجود دارد. در واقع تجار ایرانی می توانند از قبیل این ظرفیت بالای بازار عراق، سود بیشتری را از تجارت با عراق به خود اختصاص دهند.

در واقع عراق واردکننده ی هر محصولی خواهد بود که برای بازار ایران حکم یک نیاز اولیه را دارد. به بیانی خیلی ساده، از ابتدایی ترین نوع کالا بگیرید تا پیشرفته ترین نوع فناوری در کل دنیا، جایگاه خاص و ویژه ای در بازار عراق دارد. این در صورتی است که بخش عظیمی از تجارت با این کشور، تنها محدود به مواد غذایی و محصولات کشاورزی شده است. از طرفی، عراق هر ساله میزبان حجم وسیعی از زوار مسلمان ایرانی است که به همراه خودشان، مقادیر ریالی زیادی را حمل کرده و در خاک عراق خرج می کنند، از این رو واردات از ایران برای عراق نیز تا حدودی بسیار مقرون به صرفه می باشد. البته این موضوع نیاز به یک بحث مفصلی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تجارت با کردستان عراق

همان طور که در پاراگراف های قبلی نیز اشاره کردیم، اقلیم کردستان حکم یک دروازه و گلوگاه را برای تجارت با عراق دارد. در واقع برای صادرات یا واردات کالا از عراق، ابتدا باید تجارت با کردستان، صورت گیرد. معمولا مرز باشماق و کردستان، مهم ترین راه های واردات کالا به عراق می باشند. تجارت با کردستان عراق، یکی از تجارت هایی است که در بدترین شرایط اقتصادی و سیاسی دنیا نیز همچنان پابرجا بوده و در واقع این تجارت برای صادرکنندگان ایرانی جذابیت های خاص خودش را دارد. تا جایی که ایران بر آن شد تا یک نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی را در این بخش از عراق راه اندازی نماید تا بتواند کالاها و محصولات تولیدی ایران را به صورت مستقیم و بدون ‌واسطه، به تجار و بازرگانان عراق و اقلیم کردستان ارائه و معرفی نماید.

در واقع ظرفیت بازار کردستان عراق به حدی بالاست که تجارت با کردستان عراق برای تجار ایرانی، مانند تجارت با یک کشور مستقل است. در واقع این منطقه مانند جمهوری آذربایجان یا ترکمنستان، به صورت یک کشور مستقل، خواهان واردات انواع محصولات و کالاهای مختلف می باشد. این منطقه با حدود شش میلیون جمعیت، که در استان های اربیل، حلبچه، دهوک، سلیمانیه و کرکوک، پخش شده اند، قطب تجارت عراق محسوب می شود. مردم این منطقه به لحاظ مالی در وضعیت بهتری به نسبت سایر مناطق عراق قرار دارند و همین موضوع باعث شده تا ظرفیت خرید آن ها برای اجناس و کالاهای لوکس، به نسبت سایر بخش ها و استان های عراق، بالاتر باشد.

تجارت با کردستان عراق به هیچ وجه درگیر، روال اداری مختلفی نبوده و نیست. همچنین رفت و آمد تجار نیز به این منطقه بسیار آسان بوده و پرداخت و دریافت پول، بسیار راحت تر انجام می شود. همچنین ایران با کمک تجارت با کردستان، به بازارهای دیگری مثل روسیه نیز ارتباط بگیرید و این موضوع بسیار مهم است.

برای اطلاعات بیشتر می‌تواید مطلب انتقال پول از عراق به ایران  را مطالعه کنید.

کانال تجارت با عراق

همان طور که برایتان گفتیم، عراق یکی از کشورهایی است که طولانی تری مرز مشترک با ایران را دارد و طبیعتا کانال تجارت با این کشور، خیلی بیشتر از تجارت با کشورهای دیگر می باشد. در واقع کانال تجارت با این کشور که به همان دروازه های صادراتی معروف هستند، شامل موارد زیادی می باشند که به صورت رسمی و غیر رسمی، اعلام شده اند. البته این را هم باید بدانید که صادرات به عراق، در برخی موارد به صورت کاملا غیر رسمی و از طریق بازارچه ‌ها و گذرگاه ‌های غیررسمی انجام می شود.

با این حال گمرک باشماق در مریوان، گمرک پرویزخان در قصرشیرین، گمرک مهران در ایلام، گمرک اروندکنار، گمرک تمرچین در پیرانشهر، گمرک بازرگانی، گمرک خسروی در قصرشیرین و گمرک شلمچه از جمله گمرکات مهم در تجارت با عراق می باشند. معمولا یکی از مهم ترین کانال های مجازی تجارت با عراق، تسلط بر زبان های این کشور است که دو زبان عربی و کردی، از رایج ترین زبان های این کشور محسوب می شوند که مردم مرکز و جنوبی به زبان عربی و مردم شمال به زبان کردی، صحبت می نمایند. یادتان باشد، درست است که ایران با عراق دارای تشابهات فرهنگی و مذهبی خیلی زیادی است اما تسلط بر فرهنگ این کشور برای تجارت با عراق، جزو ملزومات فراموش نشدنی خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب ترخیص کالا به عراق را مطالعه کنید.

نحوه و روش تجارت با عراق

برای آشنایی با نحوه و روش تجارت با عراق نیاز است که شما ابتدا بدانید که برای تجارت با این کشور به چه مدارک و سندی احتیاج دارید. بله! عراق نیز مانند هر کشو دیگری برای تجارت به ارائه و دریافت یک سری مستندات و مدارک احتیاج دارد که این مدارک عبارت‌اند از:

  • کارت بازرگانی
  • داشتن استانداردهای محیط زیستی
  • مجوز از سازمان استاندارد عراق
  • اخذ گواهی بهداشت و سلامت برای محصولات غذایی
  • اخذ مجوزات لازم از گمرک و وزارت صمت
  • داشتن گواهی مبدا و فاکتور فروش به زبان عربی و انگلیسی
  • سپردن تعهد ارزی
  • داشتن لیست اظهار کالا و مشخصات آن

البته این مدارک تنها بخشی از مدارک مورد نیاز برای تجارت با عراق می باشد. به دلیل تغییر قوانین و راه و رسم های تجارت با عراق، بهتر است که برای اطلاع دقیق از مدارک و مستندات، از مشاوران فعال در این زمینه کمک بگیرید. دبیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، کارشناسان اقتصادی سفارت‌ خانه ‌ها و کنسول‌گری ‌های ایران در عراق و اتاق بازرگانی عراق، از جمله مهم ترین مکان ها و سازمان هایی هستند که برای تجارت با این کشور به رفت و آمد به این سازمان های احتیاج پیدا خواهید کرد.

لیست تجار کردستان عراق

برای اینکه بتوانید یک تجارت پرسود و موفق با عراق داشته باشید، نیاز است که به لیست تجار کردستان عراق ابتدا دسترسی پیدا کنید. خوشبختانه دسترسی به این لیست اصلا کار دشواری نبوده و شما به راحتی می توانید به لیست تجار کردستان عراق که در زمینه های مختلف فعالیت می کنند، دست یابید. مطالعه ی این لیست به شما کمک می کند تا با رزومه ی کاری هر کدام از این افراد فعال در زمینه ی تجارت با عراق آشنایی پیدا کنید و این شناخت می تواند به شما در ارتباط گرفتن با این تجار، کمک بسیار زیادی نماید.

در این لیست نوشته شده که هر تاجر در چه زمینه ی فعالیت می کند. به عنوان مثال: تاجرین و بازرگانانی که در صنعت مواد غذایی فعالیت می کنند، تجار و بازرگانانی که در صنعت کاشی و سرامیک فعالیت می کنند، تجار و بازرگانان عراق در صنعت مصالح و ساختمان سازی و تجار و بازرگانان عراق در صنعت چاپ و تبلیغات و غیره همگی مواردی هستند که در این لیست موجود می باشد. انتخاب هر کدام از افرادی که در این لیست حضور دارند نیازمند رایزنی، مشاوره و تحقیقات بسیار است که این روال به عهده ی شرکت بازرگانی و یا بازرگانان می باشد. تا با یک انتخاب درست، هزینه و زمان خود را تلف ننمایند.

تجار عراقی

مهم ترین محصولی که از عراق صادر می شود و تجار عراقی را به تجارت با کشورهای دیگر سوق می دهد، نفت است. بیشترین صادرات تجار عراقی به کشورهایی مانند چین با 25/26 درصد، هند با 24/36، کره جنوبی با 8/8 درصد، آمریکا با 7.98 درصد، ایتالیا 5.89 درصد و سنگاپور با 4.35 درصد می باشد.

البته که تجار عراقی نیز مانند تمامی بازرگانان دیگر به دنبال سود بیشتر در تجارت با کشورهای دیگر هستند. اما این افراد نیز، کیفیت را مهم ترین اصل برای صادرات و واردات کالا به شما می آورند. همان طور که در پاراگراف قبلی نیز اشاره کردیم، دسترسی به لیست تجار عراق، کار بسیار آسانی است. علاوه بر این به دلیل کم بودن مسافت، تجار ایرانی برای برقراری ارتباط و رایزنی های مختلف درباره ی صادرات و واردات انواع کالا و محصول می توانند به شخصه وارد خاک عراق شده و از نزدیک با روال کار این تجار آشنا شوند. کما که این موضوع نیز کاملا صادق بوده و تجار عراقی برای خرید انواع محصولات برای واردات، می توانند وارد خاک ایران شده و از نزدیک شاهد کیفیت خدماتی باشند که قرار است خریداری نمایند. یادتان باشد که سفرهای سیاحتی و زیارتی زائران ایرانی به عراق و زائران عراق به ایران، به تنهایی می توانند زمینه ساز بسیاری از تجارت ها بین این دو کشور باشند.

حمل بار به عراق

در صورتی که محموله مورد نظر شما برای انتقال به کشور عراق چندان بزرگ نباشد، لازم است تا برای حمل آن به مقصد از شرایط مهمی که پیش روی شما قرار دارد آگاهی داشته باشید. نکته‌ای که باید بدانید این است که در صورت تمایل به حمل و نقل محموله‌های نه چندان زیاد و بزرگ به عراق، باید هزینه سنگین‌تری را نسبت به انتقال بارها و محموله‌های بزرگ به این کشور متقبل شوید. بخش زیادی از این هزینه‌ها به گمرک ربط پیدا می‌کند و به همین دلیل ممکن است کل پروسه انتقال بار برای شما گران تمام شود. یک راه حل برای شما وجود دارد، حمل خرده بار به عراق.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب حمل بار به عراق را مطالعه کنید.

صادرات خرما به عراق

انواع خرمای صادراتی ایران از جمله خرمای مضافتی دارای بیشترین آمار صادرات خرما به عراق از سوی ایران است. در  سال های اخیر دولت عراق برای واردات خرما از سایر کشور ها به عراق قوانین سخت گیرانه ای وضع کرده که صادرات خرما به عراق را تا حدودی محدود کرده است. اما با این شرایط نیز خرمای ایرانی به دلیل بازار پسندی با استقبال خریداران قرار می گیرد و صادرات خرما به عراق در حجم های محدود شده ادامه دارد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب صادرات خرما به عراق را مطالعه کنید.

صادرات عسل به عراق

از آنجایی که دولت عراق به منظور واردات کالا به ویژه مواد غذایی، قوانین سختگیرانه ای تدوین کرده است لذا تجاری که قصد صادرات عسل به این کشور را دارند باید از اطلاعات و شرایط به روز این قوانین آگاهی داشته باشند و بر اساس این دستورالعمل ها عمل کنند. برای آگاهی از این دستورالعمل ها، تجار می توانند از طریق مقامات و مسئولان محلی مقررات فعلی را بررسی پیگیری کنند. لازم به ذکر است بدانید تمام دستورالعمل ها و قوانین مربوط به این صادرات در سازمان های نظارت موجود می باشد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب صادرات عسل به عراق را مطالعه کنید.

صادرات گوجه به عراق

در حال حاضر یکی از مهم ترین اقلام صادراتی به کشور عراق، مواد غذایی چون گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی می باشد. در این راستا باید متذکر شویم که علاوه بر بازاریابی و شناخت بازار هدف، بسته بندی استاندارد از دیگر رموز موفقیت در این تجارت و از مهم ترین قوانین صادرات گوجه فرنگی به عراق می باشد. در این زمینه نهادهای قانون گذار قوانین سختگیرانه ای برای بسته بندی محصولات غذایی خصوصا گوجه فرنگی تدوین کرده اند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب صادرات گوجه به عراق را مطالعه کنید.

صادرات هندوانه به عراق

در حال حاضر یکی از بهترین بازارها برای صادرات صیفی جات و محصولات کشاورزی ایران، کشور عراق است. البته کشور عراق در سال 99 واردات برخی صیفی جات و میوه ها را به کشور خود ممنوع کرد به همین دلیل بازار فروش برخی از میوه ها و صیفی جات در این کشور مثل قبل مساعد و خوب نبود. البته که این ممنوعیت موقتی بود و کماکان این تجارت در حال اجرا است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات هندوانه به عراق را مطالعه کنید.

قیمت زعفران در عراق

متاسفانه ارزش پول عراق در ابعاد جهانی، بسیار بالاتر از ارزش واحد پولی ایران است و طبیعتا قیمت زعفران در عراق، به مراتب به نسبت قیمت زعفران در ایران بالاتر خواهد بود. همین موضوع باعث می شود که بسیاری از تجار عراقی، بدون اینکه منتظر بازاریابی و فروشنده ی زعفران در کشور خود باشند، به راحتی به ایران سفر کنند و طی این سفر، زعفران را به صورت فله خریداری کرده و وارد خاک خود نمایند و با قیمت بالاتر به فروش برسانند. علاوه بر این، سالانه افراد زیادی برای سفر های زیارتی و سیاحتی وارد خاک ایران می شوند و زعفران مورد نیاز خود را با قیمت خیلی پایین تر خریداری می کنند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب قیمت زعفران در عراق را مطالعه کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا