صادرات به روسیه

صادرات به روسیه

صادرات به روسیه

کشور روسیه با جمعیت تقریبی ۱۴۴ میلیون نفر، یکی از کشورهای پرجمعیت اروپا است و یکی از کشورهایی است که در زمینه ی صادرات کالا از ایران مقصد بسیار خوبی برای بازرگانان ایرانی بوده و از اهمیت خاصی نیز برخوردار است. شرایط آب و هوایی این کشور باعث شده است تا امکان تولید و کشت بسیاری از محصولات کشاورزی را نداشته باشند، این موضوع یک امتیاز مثبت برای صادرات ایران به حساب می آید. در حال حاضر روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران شناخته می شود و سالانه مقادیر قابل توجهی از انواع محصولات به این کشور صادر می شود. در ادامه در خصوص کالاهای صادراتی به روسیه صحبت خواهیم کرد.

این کشور به دلیل قرار گرفتن در حاشیه‌ی‌ دریاچه‌ی خزر و نزدیک بودن به ایران از نظر مسافت، از ظرفیت مناسب و بالایی برای صادرات، خصوصاً صادرات خرما، محصولات کشاورزی و صادرات پسته برخوردار است. به منظور صادرات کالا به روسیه، باید بر اصول مذاکرات تجاری و قواعد صادرات مانند بازاریابی بین المللی، توانایی در عقد قراردادهای بین المللی و غیره تسلط کامل داشت تا بهترین نتیجه برای طرفین حاصل گردد.

صادرات محصولات کشاورزی به روسیه

صادرات محصولات کشاورزی به روسیه در چندسال اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشته است و ایران توانسته است از این طریق به درآمد ارزی بالایی دست پیدا کند، اما باید دقت داشت که روسیه یک کشور اروپایی با قوانین سختگیرانه است و تاجران باید نهایت دقت برای صادرات انواع محصولات کشاورزی به این کشور را داشته باشند. در صورتی که به دنبال صادرات محصولات کشاورزی به روسیه هستید، علاوه بر توجه به نکات قانونی، باید نکات دیگری را نیز مدنظر قرار دهید. این نکات عبارتند از:

  • انتخاب مناسب‌ترین مسیر برای ارسال محصولات کشاورزی
  • توجه به استاندارد‌های بین‌المللی بسته‌ بندی صادراتی محصولات
  • توجه به شرایط زمانی در انتخاب محصول
  • استفاده از وسایل حمل و نقل مناسب با توجه به محموله
  • مشاهده و تحلیل رفتار رقبا در بازار
  • تعیین حاشیه سود با توجه به سطح بالای رقابت در بازار روسیه
  • دقت در شرایط نگهداری محصولات پیش از ارسال
  • تلاش در جهت به حداقل رساندن مدت زمان حمل و نقل محصولات
  • درج اطلاعات محصولات بر روی محصولات به زبان روسی و انگلیسی
  • توجه به ظاهر بسته‌بندی و استفاده از ایده‌های جذاب در بسته‌بندی
  • پرهیز از ارسال محصولات نامرغوب و درجه ۲
  • استفاده از مشاوران تجاری به عنوان راهنمای صادرات به این کشور
  • ثبت شرکت در روسیه در صورت نیاز

برای اطلاعات بیشتر میتوانی مطلب تجارت با روسیه فرصت ها و چالش ها را مطالعه کنید. 

قیمت محصولات کشاورزی در روسیه

با توجه به اینکه کشور روسیه در نیمی از سال فاقد تولیدات کشاورزی است برای تامین مواد غذایی مورد نیاز خود به دیگر کشورها وابسته است، در نتیجه می توان گفت که قیمت محصولات کشاورزی در روسیه بالاتر از دیگر کشورهای تولید کننده می باشد. کشور روسیه یک کشور اروپایی و دارای استاندارد های صادرات محصولات کشاورزی مختص به خود می باشد، قوانین سخت گیرانه ای برای ورود مواد غذایی به این کشور وجود دارد و مواد غذایی مصرفی در این کشور باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد، در نتیجه قیمت محصولات کشاورزی در روسیه نیز نسبت به سایر کشور ها بالاتر است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب شرکت بازرگانی مواد غذایی را مطالعه کنید.

مراحل صادرات به روسیه

برای صادرات انواع کالا از ایران به روسیه، باید در ابتدای امر، مجوز‌های لازم را اخذ کنید. روال اخذ مجوز‌ها طبق ابلاغیه‌ی اتاق بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تحت عنوان راهنمای صادرات به این کشور به شرح زیر می‌باشد:

  1. در مرحله‌ی اول فروشنده باید اطلاعات و مشخصات کالا و فروشنده‌ی کالا را برای خریدار، در چهارچوب پیش‌فاکتور ارسال نماید.
  2. کالای مورد توافق خریدار و فروشنده باید طبق استانداردهای مورد تأیید خریدار، بسته‌بندی و آماده شود.
  3. خریدار باید از تعرفه صادرات مطلع بوده و به منظور تعیین قیمت کالای مورد معامله به کمیسیون نرخ‌گذاری مراجعه کند.
  4. در صورتی که کالای مورد معامله جزو کالاهای خاص باشد، باید پیش از صدور، نسبت به اخذ مجوز صادرات اقدام گردد. معمولاً اکثر کالاها نیازی به صدور مجوز ندارند.
  5. در مرحله‌ی بعدی، باید جهت ترخیص کالا از گمرک اقدام شود و اظهارنامه‌ی خروجی تنظیم شود. گمرک پس از بررسی کالا و پلمپ کردن بسته‌ها، مجوز خروج کالا از کشور را صادر می‌کند.
  6. در مرحله‌ی بعدی محموله پیش از حمل شدن بایستی توسط یک شرکت بیمه‌ای معتبر بیمه شود.
  7. پس از این مرحله، خریدار می‌تواند موارد مورد توافق را بررسی کند و از انجام آن‌ها اطمینان حاصل کند.
  8. پیش از ارسال کالا، صادر‌کننده باید فاکتور فروش کالا و شناسه کالا را آماده کرده و به تأیید اتاق بازرگانی محل برساند.
  9. در انتها، صادرکننده باید کالا را به منظور ارسال به کشور مبدأ به شرکت حمل و نقل تحویل دهد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب حمل و نقل زمینی به روسیه را مطالعه کنید. 

لیست اقلام صادراتی به روسیه

به صورت کلی بیشترین اقلام صادراتی از سمت ایران به روسیه، محصولات کشاورزی و مواد غذایی می باشد. روسیه به عنوان یکی از سردترین کشورهای دنیا شناخته می شود، به همین دلیل امکان تولید انبوه محصولات کشاورزی را ندارد و مجبور است برای تامین نیازهای بازار خود، نسبت به واردات مواد غذایی اقدام کند. با توجه به اینکه برخی از محصولات کشاورزی مدت زمان کوتاهی قابل نگهداری هستند، بهتر است که مقاصد صادراتی آنها در فاصله کوتاهی قرار داشته باشد. بنابراین می توان گفت که به دلیل فاصله نسبتا کم بین ایران و روسیه، این کشور به یک گزینه عالی برای صادرات انواع اقلام خوراکی تبدیل شده است. در ادامه برخی از کالاهایی که بیشترین میزان صادرات را در سال های اخیر داشتند را ذکر خواهیم کرد.

صادرات میوه به روسیه

با افزایش رقابت در اقتصاد جهانی و تجارت بین‌المللی، نحوه صادرات کالا از حساسیت‌ بالایی برخوردار شده ‌است. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در این بخش نیازمند دانش، برنامه‌ریزی و تجربه می‌باشد. علاوه بر این موارد، معمولاً قوانین تجارت در هر کشور متفاوت از سایر کشورها می‌باشد که به همین دلیل تسلط بر قوانین تجاری کشور مبدأ (ایران) و کشور مقصد (روسیه) و فراگیری اصول مذاکرات تجاری اولین گام در صادرات می‌باشد.

میوه یکی از مهم ترین اقلام صادراتی به روسیه می باشد، سالانه مقادیر قابل توجهی از انواع میوه مانند کیوی، سیب، گیلاس، پرتقال، انار، خرما و غیره به روسیه صادر می شود. بسته بندی یکی از مهم ترین عواملی تاثیر گذار در میزان صادرات میوه به روسیه و قیمت میوه صادراتی می باشد، در صورتی که میوه ها از بسته بندی استاندارد برخوردار نباشند، نه تنها ممکن است در طول حمل و نقل بخشی از آنها آسیب ببینند، بلکه خریدار مبلغ کمتری به شما پرداخت خواهد کرد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات سیب به روسیه را مطالعه کنید. 

مراحل صادرات میوه

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، روسیه امکان تولید بسیاری از میوه های تابستانی را ندارد، به همین جهت اقدام به خرید میوه از کشورهای منطقه به خصوص ایران می کند. مراحل صادرات میوه نیز مانند تمامی اقلام خوراکی می باشد، به صورت کلی شما باید برای صادرات میوه به روسیه مراحل زیر را طی کنید:

  • شناسایی بازار هدف و نیازهای آن
  • صدور پروفرما
  • قیمت گذاری کالای صادراتی توسط کمیسیون نرخ گذاری
  • تهیه و بسته بندی کالا
  • دریافت گواهی استاندارد و مجوز صادرات کالا
  • اظهار کالا به گمرک
  • عقد قرارداد حمل و نقل و بیمه
  • دریافت گواهی بازرسی کالا
  • صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا

در نهایت بعد از انجام تمامی مراحل بالا به صورت کامل، مجوز ترخیص کالا از گمرک را دریافت خواهید کرد و می توانید کالا را به راحتی به کشور مقصد یعنی روسیه صادر کنید.

قیمت میوه در روسیه

با توجه به نوسانات قیمت دلار در ایران و با توجه به این که قیمت میوه در روسیه بر اساس عرضه و تقاضای بازار تنظیم می شود، بنابراین بازرگان محترم باید پیش از ارسال بار به روسیه، از قیمت میوه در روسیه مطلع شود تا بتواند از هر گونه ضرر و زیان احتمالی جلوگیری کند. از جمله موارد دیگری که بر روی قیمت میوه در روسیه به صورت مستقیم تاثیر دارد، هزینه های حمل و نقل، نوع بسته بندی، هزینه تولید میوه در کشور و غیره می باشد. با توجه به آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۸ در مورد آمار واردات به کشور روسیه، در خصوص افزایش صادرات محصولات کشاورزی به روسیه باید به دو مورد توجه داشت:

  1. اول اینکه در صادرات میوه و تره بار به این کشور باید با توجه به نقاط قوت میوه و تره‌بار ایرانی و نقاط ضعف سایر صادرکنندگان این محصولات به این کشور، محصول یا محصولاتی را برای توسعه و افزایش سهم بازار انتخاب کرد.
  2. دوم اینکه با توجه به سطح بالای رقابت در بازار صادرات محصولات کشاورزی به این کشور، باید از سهم بازار محصولاتی که اکثریت بازارشان به دست تجار ایرانی می‌باشد، دفاع کرد. به عنوان مثال، پسته و کشمش ایرانی در این کشور از جایگاه مناسبی برخوردار می‌باشد. به همین دلیل صادرات این دو محصول نسبت به صادرات سایر اقلام خشکبار نسبتاً می‌تواند آسان‌تر باشد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب ضرورت بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید. 

سود صادرات میوه

همانطور که میدانید ایران جزء کشورهایی است که به دلیل در دست داشتن منابع کشاورزی، صادرات زیادی در زمینه میوه دارد، تا جایی که امروزه با به کارگیری روش های نوین در تولید، میزان تولید انواع میوه در کشور با افزایش چشمگیری همراه بوده است و با توجه به روند صادرات محصولات کشاورزی، بسیاری از تولیدکنندگان و بهره برداران تولید میوه و سبزیجات به فکر صادرات مستقیم محصولات خود هستند.

یک سری از افراد صرفا با دیدن سود حاصل از صادرات میوه و بدون در نظر داشتن سختی هایی که در این مسیر است و بدون هیچ تجربه ای اقدام به صادرات میوه میکنند و این در صورتی است که سود صادرات میوه به عوامل زیادی مانند فصل، کشور مقصد، کیفیت کالا، میزان تقاضا، توان رقابت با سایر کشورهای صادرکننده و غیره بستگی دارد، این دسته از افراد متاسفانه با شکست مواجه خواهند شد و نه تنها از صادرات میوه سود نمی کنند، بلکه ضررهای هنگفتی نیز به بار می آورند. از آنجایی که هزینه اولیه تولید میوه به نسب سایر محصولات صادراتی کم است، معمولا تاجران زیادی به سمت بازار آن جذب می شوند. بنابراین اگر با تحقیقات کافی و لازم به صادرات میوه پرداخته شود می توان گفت که زمینه درآمدزایی بالایی دارد. 

صادرات میوه خشک به روسیه

حجم عمده ای از مصرف میوه خشک در این کشور از طریق واردات این محصول تامین می شود و صادرات میوه خشک به روسیه و خرید عمده میوه خشک در این کشور پتانسیل اقتصادی ویژه ای دارد. در سال های اخیر بازرگانان کشورمان ایران نیز گام های خوبی در زمینه ی صادرات میوه خشک به این کشور برداشته اند که از مهم ترین آن ها می توان به سیب، کیوی، پرتقال، موز، توت فرنگی و غیره اشاره کرد. 

صادرات مرکبات به روسیه

همانطور که در بالا گفته شد، آب و هوای روسیه باعث شده تا به اندازه مورد نیاز امکان تولید برخی از محصولات کشاورزی را نداشته باشد، به همین دلیل سالانه مقادیر قابل توجهی، مرکبات به روسیه صادر می شود تا بتواند پاسخگوی نیازهای این کشور باشد. ایران با وجود اینکه زمینه‌ی بسیار خوبی برای تولید و صادرات مرکبات به روسیه دارد، اما میتوان گفت تا حدودی عملکرد خوبی در این باره نداشته است و می تواند در خصوص صادر کردن مرکبات، به مراتب عملکرد بهتری داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات مرکبات را مطالعه کنید. 

صادرات مواد غذایی به روسیه

کشور روسیه دارای وسعت و جمعیت بسیار بالایی است، از طرفی آب و هوای آن باعث شده تا تامین برخی از اقلام خوراکی برای آنها سخت و یا محدود شود، به همین دلیل است که بازار صادرات مواد غذایی به روسیه همواره در تمام طول سال فعال است. از طرف دیگر، استانداردهای بالای کشور روسیه در زمینه صادرات مواد غذایی به این کشور، باعث شده تا حدودی این روند سخت شود، محصولات غذایی صادراتی باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند تا بتوانند موفق شوند و درآمد بالایی داشته باشند. 

با توجه به اینکه ایران امکانات زیادی در زمینه تولید مواد غذایی دارد، میتوان گفت فرصت های زیادی برای تاجران و صادرکنندگان این اقلام وجود دارد و در حال حاضر بالغ بر 70 درصد از صادرات، ایران به روسیه به اقلام خوراکی مانند محصولات کشاورزی و پروتئین اختصاص یافته است. از جمله این محصولات می توان به انگور، پرتقال، گوجه فرنگی، کشمش، پسته، سیر، پیاز و غیره اشاره کرد. 

صادرات میوه و تره بار به روسیه

در کشور روسیه، ۱۰.۶ درصد از سبد غذایی، به میوه و تره بار اختصاص دارد. هر خانواده به طور متوسط در مسکو در حدود ۱۱۴ دلار و در سایر شهرها با جمعیت زیر 500 هزار نفر، ۸۹ دلار در هفته به محصولات غذایی اختصاص می‌دهد. این کشور به شدت به واردات میوه و تره بار وابسته می‌باشد. واردات میوه‌ی این کشور در تابستان در پایین‍ترین سطح خود قرار می‌گیرد. در تابستان صادرات محصولات کشاورزی به این کشور به خصوص صادرات میوه و تره بار، از بازارهای منطقه از جمله اوکراین، مولداوی و خاورمیانه انجام می‌شود.

صادرات سیب زمینی به روسیه

یکی از تولیدات بسیار مرغوب ایرانی در زمینه صیفی جات تولید سیب زمینی است که بیشتر در بخش غربی کشور صورت می گیرد و سالانه مقادیر زیادی از این تولیدات به دیگر کشورهایی همچون روسیه صادر می شود. صادرات سیب زمینی به روسیه در فصل پاییز و زمستان انجام می شود و تجار و بازرگانان زیادی به این کار مشغول هستند. البته در سال های اخیر تولید سیب زمینی در کشور روسیه، رشد زیادی داشته است و میتوان گفت تا حدودی در این زمینه خودکفا شدند، اما همچنان بازار صادرات سیب زمینی به این کشور فعال است و سالانه مقادیر زیادی از این محصول به روسیه صادر می شود. 

استان همدان پیشتاز تولید این محصول و صادرات سیب زمینی به روسیه است که به صورت بسته بندی های کوچک 2.5 تا 5 کیلوگرمی صادراتی با برند و لیبل انجام می پذیرد. صادرات سیب زمینی به روسیه از آن جهت حائز اهمیت است که می تواند مازاد تولید داخلی را به بهترین شکل به ارزش افزوده ی بسیار بالایی تبدیل کرده و باعث ارز آوری شود. روسیه در فصل زمستان به علت سرمای هوا دارای کمترین میزان تولید محصولات کشاورزی است و بیشترین وابستگی را به واردات مواد غذایی از سایر کشورها دارد.

صادرات پیاز به روسیه

از دیگر محصولات مرغوبی که توانایی صادرات دارد می توان به پیاز اشاره کرد. صادرات پیاز به روسیه در سال های اخیر با رشد همراه بوده است و با بهینه تر شدن ناوگان صادراتی و افزایش تعداد تجار و بازرگانان توانسته است زمینه ی خوبی برای ارزآوری کشور فراهم کند. صادرات پیاز به روسیه در فصل پاییز و زمستان به اوج خود می رسد و بیشترین میزان آن در قسمت های غربی و شمال غربی کشور تولید می شوند. مانند پیاز صادراتی بناب که در توری های 2.5 تا 5 کیلوگرمی بسته بندی شده و برای صادرات آماده می شوند. بازار فود سیتی مسکو محل اصلی فروش محصولات صادراتی به روسیه است. انتظار می رود با برنامه ریزی بهتر و بالا بردن کیفیت محصولات و بسته بندی آن شاهد افزایش صادرات پیاز به روسیه در سال های آینده باشیم تا به رونق بخش صادرات کشاورزی کمک شایانی کند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب  اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

صادرات سیر به روسیه

سیر یکی از محصولات مهم صادراتی به کشور روسیه است که کشورهایی مانند چین از رقبای ایران در زمینه ی صادرات سیر به روسیه هستند. سیر ایرانی با توجه به کیفیت بالای خود می تواند جایگاه خود را در بازار روسیه بسیار بهبود بخشد. استان همدان یکی از قطب های اصلی تولید سیر صادراتی ایران است که نقش پررنگی در صادرات سیر به روسیه ایفا می کند. لزوم توجه به کیفیت محصول و مخصوصا بسته بندی آن از مهم ترین عوامل موفقیت در بازار های صادراتی به شمار می رود. به طور مثال بسته بندی سیر چینی با کیفیت پایین تر از نوع ایرانی خود بسیار شکیل تر بوده که خود باعث ترغیب به خرید بیشتر و ایجاد تقاضا برای آن محصول می شود. خوشبختانه در سال های اخیر توجه به این اصول از طرف بازرگانان ایرانی بیشتر شده و با رشد مراکز سورتینگ و صنایع بسته بندی فرصت بهتری برای رشد صادرات سیر به روسیه فراهم شده است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات سیر را مطالعه کنید.

صادرات انگور به روسیه

تولید انگور در ایران سابقه ای طولانی دارد و استان های شمال غربی ایران پرچم دار تولید انگور در کشور هستند. به دلیل نزدیکی این استان ها به مرز آذربایجان و ترکیه، صادرات انگور به روسیه در فصل پاییز بسیار رواج دارد. انواع انگور با ماندگاری بالا در نایلون های نانو 1 تا 2 کیلوگرمی بسته بندی شده و در سردخانه نگهداری می شوند تا زمان مناسب فرا برسد. صادرات انگور به روسیه دارای ارزش زیادی برای صادرکنندگان ایرانی دارد. با توجه به کیفیت و مزه ی خوب محصولات ایرانی شانس رقابت با سایر کالاهایی که به بازار روسیه وارد می شوند بالا می رود. البته شایان ذکر است صادرات انگور به روسیه از سوی کشور چین و همچنین ترکیه نیز انجام می شود. در چنین بازار رقابتی کیفیت حرف اول را می زند که دوباره اهمیت اصول بسته بندی و نگهداری محصول تا بازار مقصد را به صادرکنندگان ایرانی گوشزد می کند. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات انگور  را مطالعه کنید.

صادرات پرتقال به روسیه

با گسترش کشت انواع پرتقال با باردهی و کیفیت بالا مانند پرتقال تامسون در مناطق شمالی کشور فرصت بسیار خوبی برای صادرات این محصول به دیگر کشور ها فراهم شده است. صادرات پرتقال به روسیه یکی از فرصت های بازرگانی بسیار خوب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی است که به دنبال یک بازار بزرگ و پر سود برای تجارت هستند. پرتقال والنسیا و پرتقال تامسون دو نمونه از ارقام صادراتی هستند که به همراه نارنگی می توانند جای خود را در میان محصولات صادراتی ایران به روسیه باز کنند و با دیگر محصولات بازار روسیه از لحاظ قیمت و کیفیت رقابت کنند. استان های مازندران، گلستان و گیلان پیشرو در تولید مرکبات کشور هستند و با ایجاد سالن های سورتینگ و بسته بندی صادراتی فرصت مناسبی برای صادرات پرتقال به روسیه فراهم کرده اند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب ثبت سفارش کالای وارداتی را مطالعه کنید.

صادرات گوجه فرنگی به روسیه

روسیه از جمله کشورهایی است که سالانه مقدار قابل توجهی واردات گوجه فرنگی دارد، از آنجایی که ایران هم زمینه مناسبی برای کشت کردن گوجه فرنگی دارد، صادرات گوجه فرنگی به روسیه می تواند گزینه بسیار خوبی برای تاجران باشد. نکته قابل توجه در خصوص صادرات گوجه فرنگی این است که امکان صادر کردن گوجه به صورت تازه و خشک فراهم است، همچنین هزینه صادر کردن آن به نسبت اقلام غیر کشاورزی بسیار پایین است. 

از آنجایی که صادرات گوجه فرنگی از ترکیه به روسیه لغو شده است، بازار صادرات این محصول از ایران داغ تر شده است و امکان درآمدزایی آن برای تاجران ایرانی بالاتر رفته است. دقت داشته باشید که برای موفقیت در زمینه صادرات گوجه فرنگی مواردی مانند: بسته بندی، مسافت کشور مقصد با ایران، قیمت خرید و تمام شده ی محصول، روش جابه جایی محصول غیره را مورد بررسی قرار دهید. 

صادرات سبزیجات به روسیه

تولید محصولات کشاورزی در کشور به دلیل تنوع آب و هوایی در طول سال بدون توقف ادامه دارد و بخشی از آن متعلق به سبزیجات است. سبزیجاتی مانند کرفس و شوید بسیار برای صادرات به روسیه مورد استفاده قرار می گیرند و از مهم ترین کالاها در صادرات سبزیجات به روسیه به شمار می روند. استان های جنوبی ایران مانند استان فارس و استان خوزستان مهم ترین مراکز تولید سبزیجات صادراتی به روسیه هستند که در فصل زمستان هم کشت دارند و پس از برداشت و بسته بندی برای صادرات سبزیجات به روسیه آماده می شوند. کرفس صادراتی به روسیه معمولا بدون برگ بوده و در نایلون های نانو و در سردخانه به مدت طولانی تری قابل نگهداری هستند. معمولا صادرات شوید به روسیه به صورت هوایی انجام می شود تا از خراب شدن آن جلوگیری شود و به صورت تازه به بازار مقصد برسند.

صادرات خشکبار به روسیه

یکی از مهم ترین محصولات خشکبار ایرانی که در روسیه بسیار بازار خوبی را تصاحب کرده است مربوط به محصول پسته است که خرید عمده پسته در تناژ بالا از سمت فروشگاه های زنجیره ای این کشور طی قرارداد های بلند مدت بسیار رواج دارد. در حدود نیمی از خشکبار موجود در کشور روسیه از طریق صادرات تأمین می‌شود که صادرات خشکبار به روسیه توانسته است بازار بسیار مناسبی برای دیگر کشورهای تولید کننده خشکبار به وجود آورد.
از آن جایی که کشورمان ایران از تولیدکنندگان مهم این محصول در جهان است صادرات خشکبار به این کشور در میان بازرگانان ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. تقریبا می توان گفت که میزان درآمد ایران از صادرات خشکبار به روسیه از صادرات میوه و تره بار بیشتر است و این موضوع به دلیل حجم بسیار بالای پسته و کشمش به این کشور می باشد. ایران به عنوان بزرگترین تامین کننده پسته در روسیه شناخته می شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب اینکوترمز را مطالعه کنید.

قیمت کشمش در روسیه

برای بسیاری از صادرکنندگان اطلاع از قیمت های بازار هدف بسیار مهم است و در برنامه ریزی صادرات بسیار مهم است. برای صادرات کشمش به روسیه نیز اطلاع از قیمت کشمش در روسیه بسیار مهم است. زیرا در این بازار رقبای سرسختی همچون ترکیه چین و آمریکا نیز حضور دارند و علاوه بر قیمت کیفیت نیز از عوامل مهم موفقیت است. قیمت کشمش در روسیه به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهم ترین آنها کیفیت، هزینه تولید محصول، هزینه های حمل و نقل، فصل خرید، نوع بسته بندی و غیره می باشد. 

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات کشمش به روسیه را مطالعه کنید. 

قیمت پسته در روسیه

ایران همیشه به عنوان یکی اصلی ترین قطب های صادرکننده پسته در جهان و روسیه بوده است، که دلیل این موضوع مرغوبیت بسیار بالا و شرایط تولید پسته در ایران است، البته قیمت پسته هم در این امر نقش مهمی دارد، چرا که روسیه به دنبال پسته مرغوب با قیمت نسبتا پایین است. در سال های اخیر، روسیه به یکی بازارهای پر رونق برای صادرات پسته ایران تبدیل شده است و انواع مختلف پسته مانند فندوقی، خندان، بادامی و غیره در مقادیر بسیار بالا به روسیه صادر می شود. البته وجود رقبای خارجی در بازار پسته روسیه مانند چین، آمریکا و ترکیه زمینه را برای صادرات پسته به روسیه و حضور در این بازار بزرگ برای صادرکنندگان سخت می کند. قیمت پسته در روسیه یکی از عوامل مهم در موفقیت صادرات به شمار می رود که بتوان با اتکا به آن با رقبای خارجی رقابت سالمی داشت.

صادرات زعفران به روسیه

زعفران از مهم ترین کالاهای صادراتی ایران است که در بسیاری از بازارهای مواد غذایی جهان یافته می شود. صادرات زعفران به روسیه نیز به دلیل سودآوری بالا به صورت سالانه در حجم بالایی انجام می شود. زعفران یکی از کالاهای استراتژیک ایران در عرصه صادرات به شمار می رود که به دلیل ارزش بسیار بالا و همچنین سهولت در حمل و نگهداری سودآوری بسیار زیادی برای فعالان این بخش دارد. در حال حاضر صادرات زعفران به روسیه از دو کشور ایران و اسپانیا صورت می گیرد که محصول اسپانیایی همان زعفران ایرانی است که پس از صادرات فله به اسپانیا با بسته بندی و برند اسپانیا به دیگر کشور ها صادر می شود. صادرات زعفران به روسیه خواهان توسعه ی بیشتر بازاریابی در بازار بزرگ روسیه است و می تواند فرصت بی نظیری برای کشور به ارمغان بیاورد تا از فله فروشی زعفران به سایر کشور ها جلوگیری کرد.

لیست کشورهای صادر کننده به روسیه

به طور کلی کشورهایی که صادرات میوه و تره بار به روسیه را بر عهده دارند عبارتند از:

  • اکوادور: موز
  • لهستان: سیب
  • ترکیه: مرکبات، انگور و میوه‌های هسته‌دار
  • چین: سیب، مرکبات و میوه‌های هسته‌دار
  • آرژانتین: سیب، گلابی و مرکبات
  • شیلی: انگور

گوجه‌ فرنگی، پیاز و سیر بیشترین حجم واردات کشور روسیه در زمینه‌ تره بار را خود اختصاص داده‌اند.

لیست کالاهای صادراتی ایران به روسیه

مهم‌ترین اقلام صادرات خشکبار به روسیه به همراه کشورهای صادرکننده‌‌ی آن‌ها به شرح ذیل می‌باشد:

  • بادام زمینی: هند، آرژانتین، چین، برزیل
  • کنجد: هند، مکزیک
  • تخم کدو: چین
  • گردو: شیلی
  • کشمش: ایران، ترکیه، هند، شیلی، افغانستان، ازبکستان
  • ادویه‌جات: ترکیه، تاجیکستان
  • بادام درختی:‌چین، شیلی، ترکیه
  • پسته: ایران، چین
  • فندق: آذربایجان، گرجستان، ترکیه
  • آلو بخارا: مولداوی، آذربایجان، شیلی، آرژانتین
  • میوه‌ خشک: تایلند، فیلیپین، چین، لهستان، ترکیه، آذربایجان

۹۴.۵ درصد از صادرات پسته به روسیه متعلق به بازرگانان ایرانی می‌باشد.

راهنمای صادرات به روسیه

همانطور که تا به اینجا ملاحظه فرمودید، بازار صادرات محصولات کشاورزی به این کشور، خصوصاً صادرات خشکبار به روسیه بسیار داغ می‌باشد. در برخی از اقلام موجود در گزارش‌های سالانه‌ی صادرات خشکبار به این کشور، نظیر پسته و کشمش، تاجران ایرانی بیش‌ترین سهم بازار را به خود اختصاص داده اند و در حال حاضر از حاشیه‌ی سود خوبی برخوردار می‌باشند. در حال حاضر بازار صادرات میوه و تره‌بار به روسیه به اندازه‌ی بازار صادرات خشکبار به روسیه برای ما سودآور نبوده ‌است.

شرکت صادرات به روسیه

در حال حاضر روسیه به یکی از مقصدهای مهم صادرات کالا از ایران تبدیل شده است و توجه تاجران زیادی را در زمینه های مختلف به خود جلب کرده است. روسیه جزء کشورهای سردسیر است که در برخی از نقاط آن این سرد بودن هوا مانع از کشاورزی و تولید محصولات مورد نیاز آنها می‌شود که همین موضوع زمینه را برای صادر کردن محصولات کشاورزی فراهم می‌کند. روسیه بازار درآمدزایی بسیار بزرگی دارد که این موضوع باعث شده بازرگانان در زمینه هایی مانند تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و برقی، تجهیزات پزشکی و دارو، آهن، فولاد، میوه، مس، سبزیجات، وسایل نقلیه، خشکبار و غیره است.

در ایران شرکت های زیادی در زمینه ی صادرات فعالیت می کنند که بیشترین آن ها در شهرستان آستارا تحت عنوان شرکت صادرات به روسیه در حال فعالیت هستند. شما با مراجعه به اتاق های بازرگانی می توانید به لیست تجار ایرانی در روسیه دسترسی پیدا کنید و بتوانید با آن ها به طور مستقیم ارتباط برقرار کنید. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه را مطالعه کنید.

لیست تجار روسیه

مسئله مهمی که هنگام صادرات کالا پیش می آید پیدا کردن تاجران در کشور مقصد است، بسیاری از بازرگانان ایرانی با این مشکل روبه‌رو هستند، برای حل این مشکل می‌توان از شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، کمک گرفت؛ این شرکت‌ها به تاجران کمک میکنند در مدت زمان کوتاهی، مشتریان خود را پیدا کنند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب شرکت مدیریت صادرات را مطالعه کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

منابع:
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87
http://irjcc.ir/russian-customs-regulations/
https://en.wikipedia.org/wiki/Russia
https://www.tzccim.ir/News/539/%D9%81%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87.html

مراحل صادرات به روسیه شامل چند بخش است؟

رای هرگونه صادرات  به روسیه از ایران، باید در ابتدای امر مجوز‌های لازم را أخذ کنید. روال أخذ مجوز‌ها طبق ابلاغیه‌ی اتاق بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تحت عنوان راهنمای صادرات به این کشور به شرح زیر می‌باشد:

صادرات میوه و تره ‍بار به روسیه از چه کشورهایی انجام می شود؟

در تابستان صادرات محصولات کشاورزی به این کشور به خصوص صادرات میوه و تره بار، از بازارهای منطقه از جمله اوکراین، مولداوی و خاورمیانه انجام می‌شود.

ضرورت اطلاع از قیمت میوه در روسیه برای بازرگانان برای چیست؟

با توجه به این که قیمت میوه در روسیه بر اساس عرضه و تقاضای بازار تنظیم می شود باید بازرگان محترم پیش از ارسال بار نسبت به آگاهی از قیمت میوه در روسیه اقدام کنند تا از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری شود.

آیا صادرات خشکبار به روسیه سود آور است؟

در حدود نیمی از خشکبار موجود در این کشور از طریق صادرات تأمین می‌شود که تامین خشکبار روسیه توانسته است بازار بسیار مناسبی برای دیگر کشورهای تولید کننده خشکبار به وجود آورد.

برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی به روسیه باید به چه مواردی توجه داشت؟

ول اینکه در صادرات میوه و تره بار به این کشور باید با توجه به نقاط قوت میوه و تره‌بار ایرانی و نقاط ضعف سایر صادرکنندگان این محصولات به این کشور محصول یا محصولاتی را برای توسعه و افزایش سهم بازار انتخاب کرد.

قیمت آنلاین خرما
قیمت خرمای کبکاب
قیمت خرمای مضافتی
شرکت بازرگانی مواد غذایی
اخذ مجوز صادرات

45 دیدگاه دربارهٔ «صادرات به روسیه»

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

پیمایش به بالا