صادرات و واردات چای

صادرات و واردات چای

واردات چای

یکی قوانین صادرات و واردات چای این است که وارد کننده چای اگر بخشی از چای خود را از داخل تامین کند، می تواند چای را از کشور دیگر وارد کند و بعد از دریافت مجوز های قانونی می تواند، چای را با تعرفه چهار درصد ترخیص کنند در صورتی که بازرگان چای داخلی خرید نکرده باشد، باید طبق قوانین صادرات و واردات تعرفه گمرکی پرداخت نماید.

واردات چای و نگاهی بر وضعیت بازار به همراه بررسی چالش ها و فرصت ها

صادرات و واردات چای فله ای یا بسته بندی شده در ایران قوانین و مقررات خاص خود را دارد. همانند سایر کالاهای صادراتی و وارداتی در اکثر موارد برای چای، بسته بندی های استاندارد در نظر گرفته می شود، مگر آنکه مشتری خارجی، خریدار چای فله ای از ایران باشد که در آن صورت در کیسه ها بسته بندی می شود.  برای خرید چای می توانید با فروشندگان عمده چای در بازار باسکول به صورت مستقیم و بدون واسطه ارتباط برقرار کنید.

درباره بسته بندی چای جهت صادرات از ایران به کشورهای خارجی در ادامه همین مطلب صحبت خواهیم کرد. در بحث واردات و صادرات چای، تعرفه گمرکی بسیار اهمیت دارد. در سال‌های اخیر، تعرفه گمرک برای این کالای مهم بسیار متغیر بوده است. چالش های زیادی هم در این مسیر وجود داشته که در بازار داخل بسیار احساس شده است. در این مطلب درباره واردات چای در ایران صحبت می کنیم.

 واردات چای به ایران از کدام کشورها انجام می شود؟

کشورهای سریلانکا و هندوستان دو کشور عمده هستند که حجم بزرگی از محموله های چای را به ایران صادر می کنند. با توجه به آمارهای وارداتی برای چای نشان داده شده است که میزان واردات چای از میزان صادرات چای از ایران بسیار پیشی گرفته و این رقم در حال نزدیک شدن به 30 درصد است.

این مسئله نشان می دهد که چای ایرانی نتوانسته جای خود را در بازارهای خارجی باز کند. برای حل این مشکل، قوانین گمرکی برای صادرات چای تعریف شده است و برخی منابع اعلام کردند که متعادل نبودن قیمت ها باعث شده که این بازار در داخل کشور به هم بخورد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات واردات ایران را مطالعه کنید.

صادرات چای از ایران به کدام کشورها انجام می شود؟

شکی در آن نیست که چای ایرانی بسیار مرغوب و معطر، با کیفیت و پرطرفدار است. چای ایران به کشورهای مختلفی صادر می شود. کشورهای عراق، قزاقستان، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، مهمترین کشورهایی هستند که چای ایرانی به آنها صادر می شود.

بازار این کشورها مکان بسیار خوبی برای بازاریابی انواع چای ایرانی به شمار می روند. مصرف چای در کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار زیاد است. همین عوامل باعث شده شرکت های صادراتی، چای مرغوب را به طور مستقیم از کشاورز بخرند و برای صادرات بسته بندی کنند. در صادرات و واردات چای نکات بسیاری نهفته است که به آن ها خواهیم پرداخت.

با انواع چای برای صادرات و واردات آشنا شویم

در صادرات و واردات چای با انواع اسامی و عبارت ها برخورد می کنیم. اگر برای خرید چای به فروشگاه مراجعه کرده باشید، حتماً نام های متداول از برندهای مختلف را می‌بینید. برای چای وارداتی معمولاً بسته بندی های مختلفی در نظر گرفته می شود. برندی که شما انتخاب می کنید نشان می دهد که کدام یک از انواع چای در داخل بسته قرار گرفته است.

به طور مثال چای احمد، چای محسن، چای ارل گری، چای جهان، چای بامداد، چای باروتی، چای سبز، چای قرمز، چای تی بگ و ده ها  عنوان دیگر را در انواع برند چای وارداتی می بینید.

نکته مهم: در همین قسمت لازم است خاطرنشان کنیم که آوردن نام این چای ها به معنای حمایت ما از برندها نیست! صرفاً برای این که مقاله ما بار محتوایی معتبری پیدا کند ترجیح دادیم برخی از مهمترین برندها را عنوان کنیم. ممکن است در بازار، انواع چای وارداتی وجود داشته باشد که نام آن ها را در این قسمت نیاورده ایم یا از آنها اطلاعی نداریم. 

در واردات چای یا صادرات چای از ایران، بسته بندی ها بسیار اهمیت دارد. یکی از این محصولات که بسیار خاص و پر استفاده است چای تی بگ نام دارد. چای کیسه ای برای استفاده راحت تر است و حتی می توان به راحتی آن را حمل کرد. حجم قابل توجهی از صادرات چای از ایران به همین چای ‌های کیسه‌ ای تعلق دارد.

بررسی چالش ها و مشکلات واردات چای

مهمترین مشکلی که در واردات چای در بازار مشاهده می شود و مشابه آن را در تمام کالاها می ‌بینیم مسئله قاچاق کالا است. قاچاق چای وارداتی برای فرار از تعرفه های گمرکی رو به افزایش گذاشته است. در نظر گرفتن تعرفه واردات چای که به طور قابل ملاحظه‌ای بسیار بالاتر است، شرکت های  بازرگانی را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است. همین عامل باعث شده قاچاق بیشتر شود.

یکی دیگر از مهم ترین مشکلات در صادرات چای از ایران، افت کیفیت چای تولیدی است. اگر پتانسیل های مثبت و پرورش گیاه چای، تقویت شود، محصولات مرغوب تر به دست می آید. این تنها یک سمت قضیه است.

معمولاً مزرعه چای، فاصله زیادی تا کارخانه فرآوری و بسته بندی دارد. همین عامل موجب شده که پس از برداشت برگ های چای، زمانی طول بکشد تا محموله به کارخانه برسد. برگ های تازه در این فاصله زمانی، مقداری از کیفیت و شادابی خود را از دست می‌دهند. همین عوامل می تواند در کیفیت چای تولید شده منعکس شود.

حمایت بخش کشاورزی از مزرعه داران در پرورش و کاشت چای می تواند حجم تولید را بالاتر ببرد و به این ترتیب اگر بازاریابی صحیح در کشورهای خارجی انجام گیرد، صادرات کالا افزایش پیدا می کند. در نظر گرفتن تسهیلات برای صادرات چای، عامل دیگری است که این بازار را می‌تواند اندکی به تعادل برساند.

برای صادرات چای و واردات چای، تعرفه گمرکی بر اساس نوع چای با یک سری کدها و عدد ها نمایش داده می شود. به طور مثال، کد تعرفه واردات چای در گمرک برای چای سیاه با عدد 090230 نمایش داده می شود.

این کد تعرفه گمرکی برای چای کیسه ‌ای به صورت 09023010 خواهد بود. کد تعرفه گمرکی برای انواع چای معطر با عدد 0902 نشان داده می شود. این کد برای چای سبز با وزن حداکثر ۳ کیلوگرم به صورت 09021000 می باشد.

شرکت های بازرگانی برای اطلاع پیدا کردن از آخرین قوانین گمرکی و دستورالعمل های صادرات و واردات چای باید از طریق اتاق بازرگانی و سازمان چای کشور اقدام کنند.

مهمترین کشورهای جهان در واردات چای

حجم مبادله شده انواع چای در کشور های جهان به اندازه‌ ای است که چیزی حدود ۸ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۷ به جریان انداخته است. آمار و گزارش‌های صادرات چای نشان می ‌دهد که  این مبادلات با رشد حدود چهار و نیم درصدی مواجه بوده است. کشورهای آسیایی در صادرات چای، سهم ۶۰ درصدی دارند. کشورهای آفریقایی در رتبه بعدی قرار گرفته اند و سهم کشورهای اروپایی، چیزی حدود ۱۳ درصد است.

طبق رتبه بندی که در سال ۲۰۱۷ انجام شده، کشورهای چین، سریلانکا و کنیا، رتبه اول تا سوم را در صادرات چای به خود اختصاص داده‌اند. پس از آنها کشورهای هلند، امارات، آلمان، لهستان، بریتانیا، عربستان، ژاپن، ویتنام، اندونزی، آرژانتین و روسیه قرار داشته اند. از نظر واردات چای در سال ۲۰۱۷، کشور ایران در رتبه پنجم قرار دارد.

آنچه در واردات چای فله ای به ایران یا صادرات چای از ایران به کشورهای دیگر مهم است، حفظ کیفیت و مرغوب بودن چای می باشد. برای چای وارداتی باید آزمون های کنترل کیفیت انجام شود.

بسته بندی های چای هم برای چای 500 گرمی یا یک کیلوگرمی و هم برای چای کیسه ‌ای در تمام مراحل حمل و نقل باید سالم باشد و چه بهتر است که در پوشش های مقوایی با زیباترین طراحی قرار بگیرند. واردات انواع چای از کشور آمریکا ممنوع است. آخرین اخبار و اطلاعیه ها توسط سازمان چای ایران ابلاغ می‌ شود.

چه قوانینی برای صادرات و واردات چای وجود دارد؟

یکی از مهمترین قوانین صادرات چای  نوع و حجم بسته بندی می باشد، بسته بندی ها نباید کمتر از 10 کیلوگرم باشد. یکی دیگر از قوانین صادرات و واردات چای این است که وارد کننده چای اگر بخشی از چای خود را از داخل تامین کند، می تواند چای را از کشور دیگر وارد کند و بعد از دریافت مجوز های قانونی و دریافت گواهی لازم از وزارت بازرگانی می تواند، چای را با تعرفه چهار درصد ترخیص کنند در صورتی که بازرگان چای داخلی خرید نکرده باشد، باید طبق قوانین صادرات و واردات چای تعرفه گمرکی پرداخت نماید و تعرفه واردات چای دیگر چهار درصد نخواهد بود.. برای صادرات و واردات هر نوع محصول و کالایی  مانند چای باید گواهی استاندارد و درمان و…  تهیه گردد. 

از مهمترین مشکلاتی که در تجارت چای وجود دارد مساله قاچاق است  که بازار داخلی و بحث صادرات را دچار مشکل نموده است. از دیگر مشکلات می توان به تعرفه های بالای گمرکی  این محصول اشاره نمود و نبود یک قیمت ثابت برای این محصول از دیگر معضلاتی است که بر سر راه تجارت چای وجود دارد.

تولید در کشور دارای بازده پایینی است و خود علت های  مختلفی دارد مثلا باغ های چای کوچک هستند و به صورت یکدست نمی باشند و در مناطق مختلف پراکنده هستند و همچنین فاصله این کارخانه تا باغ ها بسیار زیاد است که این معضل بر روی کیفیت برگ ها تاثیر نامناسبی خواهد گذاشت.

مطالب مرتبط:

خرمای مجول
صادرات به قطر
صادرات به امارات
صادرات به روسیه
صادرات خشکبار به اروپا
صادرات خرما به امارات
انواع خرمای صادراتی ایران
شرکت های بازرگانی مواد غذایی
برگ سبز گمرکی

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول در راستای دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

منبع:

https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%86%D8%A7%DB%8C
پیمایش به بالا