صادرات به قطر

صادرات به قطر

صادرات به قطر

در سال های اخیر صادرات ایران به کشورهایی همچون روسیه و قطر در بخش های مختلف با رشد چشمگیری رو به رو بوده است. روند رو به رشد صادرات به قطر از سوی ایران به دلیل بالا گرفتن اختلافات قطر با کشورهای عربی همسایه خود یعنی عربستان و امارات بوده است که عملا باعث محاصره اقتصادی قطر شده و فرصت مناسبی برای دیگر کشورها برای صادرات به قطر و دستیابی به بازار مصرف این شیخ نشین حوزه خلیج فارس پدید آورده است.

شرایط صادرات به قطر

اختلافات قطر با دیگر کشورهای عربی در سال های گذشته همچون عربستان، امارات، بحرین، مصر و لیبی شروع شده و البته کشورهای دیگر نیز به تبعیت از عربستان و امارات به این جمع علیه قطر پیوستند و برای مقطع زمانی تجارت میان این کشورها با یکدیگر به طور کامل قطع شد.

با توجه به میزان بالای واردات قطر از عربستان و امارات فرصت‌ جدیدی برای ورود به بازار وارداتی قطر در اختیار سایر شرکای تجاری آن که در گذشته کمتر فعال بوده اند ایجاد شده است.

در این میان ایران با برخورداری از پتانسیل صادراتی خود می تواند در این کشور عملکرد خوبی از خود نشان دهد. البته مانند اینگونه اتفاقات سیاسی در سال گذشته مابین روسیه و ترکیه مشاهده شد که ماحصل آن باز شدن بازاری بزرگ به روی ایران بود.

متاسفانه به دلیل وجود مشکلات و چالش های پیش روی صادرکنندگان ایرانی، این فرصت طلایی در زمینه صادرات به روسیه و گرفتن سهم بازار برای ایران به درستی استفاده نشد. در حال حاضر و با توجه به تشکیل ائتلاف علیه قطر، بازاری کوچک‌تر در مقایسه با بازار روسیه پیش روی ایرانی‌ها قرار داده است که فرصتی دیگر برای نمایش قدرت محصولات ایرانی در عرصه صادرات ایجاد کرده است. در رده بندی شرکای تجاری ایران، قطر در جایگاه چهاردهم قرار دارد اما پتانسیل بالایی برای افزایش مراودات تجاری بین دو کشور وجود دارد.

صادرات میوه به قطر

برای خرید و فروش میوه صادراتی و همچنین اطلاع از قیمت انواع میوه صادراتی در ایران می توانید از بازار باسکول استفاده کنید.
با استفاده از شبکه ی تامین کنندگان و فروشندگان حاضر در بازار باسکول می توانید در هر ساعت از شبانه روز از بهترین تامین کنندگان استعلام قیمت بگیرید و یا با ثبت درخواست خرید از فروشندگان زیادی به صورت همزمان قیمت دریافت کرده و بهترین قیمت موجود در بازار را بیابید.

لیست کالاهای صادراتی ایران به قطر

قطر یکی از کشورهای بسیار ثروتمند است که به دلایل سیاسی و کمبود زمین‌های زراعتی، سالانه کالاهای بسیار زیادی را از کشورهای همسایه وارد میکند، نزدیکی این کشور به ایران و پتانسیل بالای ایران در زمینه کشاورزی و صنعتی باعث شده که تاجران زیادی به دنبال صادرات به قطر باشند. اگر میخواهید در زمینه صادرات به قطر موفقیت کسب کنید باید کالاهای مورد نیاز قطر را شناسایی و مطابق با نیاز آنها کالاهای صادراتی را انتخاب کنید. به صورت کلی کالاهای صادراتی به قطر شامل تولیدات کشاورزی و محصولات صنعتی می‌باشد، در اینجا برخی از مهم ترین کالاهایی که براساس آمارهای منتشر شده از گمرک ایران در مورد صادرات به قطر میباشد را برای شما خواهیم گفت:

  •  مصنوعات چدن

  •  آهن و فولاد

  •  حیوانات زنده

  • محصولات شیمیایی‌
  •  گچ و آهک، سیمان

  • چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی

  • ابزارهای انتقال رادیویی و تلفنی
  • محصولات کشاورزی شامل برنج، پیاز، سیر و غیره

موارد بالا بیش از 73 درصد از نیازهای وارداتی به قطر را شامل میشود که ایران در تمامی موارد پتانسیل بالایی برای صادرات دارد که این موضوع میتواند جزء مزیت های صادرات از ایران به قطر باشد.

نحوه صادرات به قطر

این در حالی است که طبق این گزارش برای توسعه بازار قطر نیاز است که از دیگر سیاست‌های کاربردی برای توسعه صادرات غیرنفتی از جمله افزایش تنوع در کالاهای صادراتی به بازارهای این کشور استفاده کرد.

در این راستا چند راهبرد قابلیت اجرا دارند:

  • تنظیم موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد و ترجیحی بین دو کشور

  • توسعه تعاملات و همکاری‌های سیستم‌های بانکی
  • تشکیل صندوق مشترک تضمین صادرات برای تامین مالی صادرات

  • ایجاد مراکز تجاری ایرانی در قطر

  • ایجاد بستر مراودات دو سویه بین بازرگانان ایران و قطر

  • توسعه و تقویت خطوط دریایی و هوایی
  • نظارت و افزایش کیفیت محصولات عرضه شده به بازارهای قطر منطبق با استانداردهای جهانی و توسعه هدفمند
  • بازاریابی موثر در بازارهای قطر و شناساندن کالاهای ایرانی

از جمله راهبردهایی هستند که باید در جهت توسعه روابط این دو کشور به کار گرفته شوند.


مطالب مرتبط:

صادرات انجیر به چین

خرما کبکاب

صادرات محصولات کشاورزی به چین

صادرات پسته ایران

راهنمای صادرات خشکبار به اروپا

صادرات محصولات کشاورزی به روسیه


بازار قطر

قطراز لحاظ جغرافیایی در شرق شبه جزیره عربستان قرار دارد. کشوری دارای منابع عظیم گازی و نفتی و ثروتمند در جهان محسوب شده اما با این وجود قطر برای تامین بخشی از نیازهای اولیه خود کماکان به بقیه کشورهای دنیا وابستگی دارد، این وابستگی دلایل مختلفی دارد که از مهم ترین آنها میتوان به تحریم هایی که در حال حاضر متوجه این کشور است و کمبود نیروی کار و زمین های کشاورزی اشاره کرد. همه این موارد باعث شده تا قطر به یک قطب بسیار مهم برای صادرات کالا تبدیل شود و توجه تجار زیادی را به خود جلب کرده است.

بهترین کالا برای صادرات به قطر

کشورهای زیادی همچون ترکیه به واسطه  صادرات به قطر در زمینه محصولات غذایی و تره بار سالانه مبالغ بالایی مراودات تجاری دارند. از بزرگ‌ترین شرکای تجاری قطر می توان به امارات و عربستان سعودی اشاره کرد که به دلایل سیاسی این دو کشور در مقطع زمانی با قطر قطع رابطه کرده اند.

بر اساس آمار کالاهایی همچون:

  1. انواع لبنیات

  2. تخم مرغ

  3. عسل

  4. آهن آلات

  5. فولاد

  6.  پلاستیک

  7. حیوان زنده

  8. تجهیزات الکترونیک
  9. روغن

  10.  نوشیدنی ها

  11. غلات

  12. انواع گوشت

  13. سنگ، سیمان و گچ

از سوی عربستان به قطر صادر می‌شود.

همچنین از اصلی‌ترین کالاهای صادراتی امارات به قطر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مروارید و سنگ‌ و فلزهای گرانبها، نمک، سولفور، گچ، سنگ، خاک ، آهک و سیمان، تجهیزات الکترونیکی، وسایل نقلیه غیر از قطار، آهن آلات و فولاد، مس، زیورآلات و پوشاک ، لوازم آرایشی-بهداشتی و عطر، محصولات سنگی، سیمانی و گچی.

روابط اقتصادی ایران و قطر

در عرصه بازرگانی و صادرات ایران به قطر و با توجه به پتانسیل های موجود، ایران می‌تواند با استفاده از فرصت های پیش رو نقش مهمی در بازار این کشور بازی کند و فرصت خوبی برای بازرگانان ایرانی در حوزه تامین مواد غذایی قطر باشد.

گسترش تعاملات بازرگانی با قطر به پیشرفت کشتیرانی و بنادر ایران بخصوص بندربوشهر کمک می کند.

نکته حایز اهمیت این است که پیش از این، روزانه 600 تا 800 کامیون به صورت میانگین از گذرگاه زمینی ابوسمره که مرز زمینی عربستان و قطر است، عبور می‌‌کردند وتره‌بار و کالاهای کشاورزی را به قطر می‌ رسانند.

با توجه به بسته شدن این گذرگاه، می‌تواند فرصت خوبی برای بازرگانان ایرانی باشد تا به وسیله لنج و کشتی کالاهای ضروری را به این کشور برسانند، و جایگزین 800 کامیون روزانه کالای ضروری، تره‌بار و… شوند.

مرز ایران و قطر

ایران و قطر بالغ بر 250 کیلومتر مرز آبی (دریایی) دارند و از شهر الرویس در شمالی‌ترین نقطه قطر تا ساحل بندر دیر در استان بوشهر مسافت 185 کیلومتر فاصله است.

مبادلات برون‌مرزی غیرنفتی ایران با قطر و آمار صادرات به قطر در بازه زمانی 1380 تا 1394 نشان می‌دهد که نه‌تنها در کل تبادلات، بلکه در تبادلات غیرنفتی هم تراز تجاری ایران با این کشور مثبت بوده و صادرات غیرنفتی ایران به قطر بیشتر از ارزش دلاری واردات ایران از این کشور بوده است.

براساس این گزارش شکاف غیرقابل چشم‌پوشی بین ارزش دلاری هر تن کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران به قطر و واردات ایران از قطر در سال‌های 1380 تا 1394 وجود داشته است.

آمار تجارت خارجی ایران و قطر در سال 1396 نیز معادل 165 میلیون دلار برآورد شده است.

صادرات زعفران به قطر

ایران یکی از تولید کننده های برتر زعفران در جهان است؛ علاوه بر این ایران یکی از صادر کنندگان برتر زعفران در خاورر میانه نیز به حساب می‌آید؛ در این میان رابطه ی دیپلماتیک خوب ایران با قطر، این کشور را به یکی از بهترین بازار های صادراتی برای ایران تبدیل می‌کند.

بازار صادرات زعفران طی سالیان گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته و دارای درآمد بالایی است؛ با توجه به این که مقدار زیادی از زعفران ایران به صورت فله ای از کشور خارج و با بسته بندی و لیبل دیگر کشور ها عرضه و به کشور هایی مانند قطر وارد می‌شود؛ فرصت خوبی برای صادرات زعفران به شکل بسته بندی و با لیبل و برند ایران وجود دارد.

از آنجا که قطر به ایران بسیار نزدیک است هزینه ی صادرات کمتری را نیز نسبت به دیگر کشور ها به همراه خواهد داشت.

قیمت زعفران در قطر

قیمت زعفران در قطر بسته به کیفیت زعفران و شرکت عرضه کننده ی آن متفاوت است، صادر کنندگان همیشه قیمت زعفران در بازار را مورد بررسی قرار می‌دهند تا از شرایط بازار و سود زیان معامله اطلاع پیدا کنند و به عرضه ی بی رویه و در نتیجه کاهش قیمت زعفران دچار نشوند. همچنین  دقت داشته باشید که قیمت زعفران به نسبت اینکه محصول در ایران و یا کشور مقصد به وارد کننده تحویل داده شود متغییر است.

به صورت کلی نمیتوان یک قیمت کاملا ثابت برای زعفران اعلام کرد و بهتر است شما قبل از هر اقدامی، استعلام دقیقی در این باره بگیرید، اما از آنجایی که قیمت زعفران با نوسانات ارزی در ایران تغییر زیادی نمیکند، میتوان گفت قیمت زعفران حدودا یک دلار است.

آمار صادرات به قطر

بنابر داده‌های گمرک ایران، کشورمان 291 قلم کالای غیرنفتی با ارزش متوسط هر تن 82 دلار به قطر صادر و 51 نوع کالا با ارزش متوسط 7026 دلار از این کشور در سال 1394 وارد کرده است. همچنین 10 قلم عمده کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران به قطر که حدود 74 درصد کل ارزش صادرات غیرنفتی هستند، محصولاتی خام یا با حداقل ارزش‌افزوده (مانند سیمان) بوده‌اند که با ارزش متوسط هر تن 76 دلار به قطر صادر شده است؛ بنابراین می‌توان گفت قدرت رقابتی ایران در مجموعه کالاهای صادرات غیرنفتی بسیار پایین است.

صادرات به قطر از بندر دیر

مهم ترین بندر برای تجارت و صادرات کالا به قطر، بندر دیر است که در نزدیکی بندر کنگان استان بوشهر قرار دارد، در سالهای گذشته، این بندر توانسته است بیشترین درآمد از صادرات به قطر را به خود اختصاص دهد، تا جایی که درآمد حاصل از صادرات آن در سال های اخیر با افزایش بیش از 400 برابر همراه بوده است. در حال حاضر رتبه اول کشور برای صادرات به قطر در اختیار استان بوشهر است که این موضوع به دلیل اهمیت و تقویت زیرساخت های بندر دیر می‌باشد.

راه های ارتباطی برای کسب اطلاعات از طریق نهادهای رسمی در قطر

شما می توانید از طریق لینک های زیر با نهاد های رسمی تجاری کشور قطر در ارتباط باشید:

وزارت کشور قطر www.moi.gov.qa

وزارت خارجه قطر   www.mofa.gov.qa

دولت قطر www.diwan.gov.qa

وزارت صنعت و تجارت قطر www.moci.gov.qa

اتاق بازرگانی کشور قطر :

www.qatarchamber.com

تلفن: 0097444559111  فکس: 0097444661693  و 0097444661697

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

صادرات به عراق
صادرات به کویت
صادرات به کانادا

صادرات به ترکیه

قیمت آنلاین خرما
قیمت خرمای کبکاب
قیمت خرمای مضافتی
شرکت بازرگانی مواد غذایی
اخذ مجوز صادرات

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

53 دیدگاه دربارهٔ «صادرات به قطر»

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

پیمایش به بالا