صادرات واردات ایران

صادرات واردات ایران

صادرات واردات ایران

میزان صادرات واردات ایران را می‌توان از آمار گمرک استخراج کرد. این میزان، نشان دهنده درخواست‌های واردکنندگان از این کشورها برای کالای ایرانی است. اگرچه تمامی کالاهای ایرانی از قابلیت صادرات برخوردار هستند اما افراد مختلف فعال در این زمینه، باید با سلیقه خریداران خارجی آنها را بسته‌بندی و ارائه کنند. گروه کشاورزی را می‌توان اولین گروه کالایی دارای اولویت در بازارهای صادرات واردات ایران دانست که در طول سال‌های ۱۳۹۵-۱۳۹۲ از سوی سازمان تجارت بررسی شده است.

صادرات واردات ایران در این زمینه شامل زیر گروه کالایی صادراتی پسته و مغز آن، میوه، تره‌بار، کشمش، زعفران، خرما و آبزیان می‌شوند و محصولات وارداتی شامل گندم و… می‌شوند.

صادرات واردات ایران در زمینه محصولات غذایی

کالاهای صادراتی

محصولات غذایی از عمده‌ترین کالاها در زمینه صادرات واردات ایران هستند. کالاهای صادراتی ۹زیر گروه کالایی را شامل می‌شوند. بازارهای هدف این نوع از کالاهای غذایی مواردی مثل سوسیس، کالباس، میوه‌های پخته، کنسرو گوشت و حیوانات حلال و ماهی را شامل می‌شود که به کشورهای عراق، افغانستان، روسیه، پاکستان و ترکیه فرستاده می‌شوند که در سال‌های اخیر کشورهای روسیه و ترکیه جایگزین سوریه، ترکمنستان و ازبکستان شده‌اند. برای بررسی صادرات واردات ایران در زمینه محصولات غذایی ابتدا کالاهای صادراتی را مورد بحث قرار می‌دهیم. بازارهای صادراتی کالاهایی مانند رب گوجه‌فرنگی کشورهایی مثل عراق، افغانستان، امارات، کویت و روسیه را در بر می‌گیرند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات ایران  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

از دیگر کالاهای صادراتی ایران می‌توان به انواع شیرینی‌جات بدون کاکائو و خمیر کاکائو، آرد گندم و آرد غلات دیگر مانند آرد جو اشاره کرد که به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و ترکمنستان ارسال می‌شود. از سوی دیگر کشورهایی مثل افغانستان، عراق، سومالی و ترکمنستان کشورهایی هستند که محصولات غذایی، مخمرهای غذایی و ماکارونی و پاستا را وارد می‌کنند.

صادرات واردات ایران در زمینه محصولات غذایی نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته عسل یکی از اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ایران بوده است که به کشورهای امارات، عراق، ترکیه، مالزی و افغانستان ارسال شده است. عربستان هم جزو کشورهای واردکننده عسل است. کالاهایی مثل ماءالشعیر، آب انگور و نوشابه‌های تخمیر نشده نیز از دیگر کالاها در این زمینه هستند که هنوز بازارا هدفی برای آنها تعریف نشده است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات ایران را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

کالاهای وارداتی

صادرات واردات ایران در زمینه محصولاتی انجام می‌شود که صدور و ورود آنها مجاز باشد محصولات وارداتی به ایران، کالاهای وارداتی مجاز به ایران را در بر می‌گیرند که صدور یا ورود آنها نیازمند رعایت ضوابط بوده و مجوز لازم ندارد. صادرات واردات ایران، کالاهای مشروط را در بر می‌گیرند که صدور و ورود آنها با گرفتن مجوز امکان‌پذیر است.

این نوع کالا مثل گندم و یا فیلم‌هایی است که شرط ورود آنها داشتن مجوز است. نوع دیگر از محصولات، کالاهای ممنوع هستند که صدور و ورود آنها طبق شرع اسلام، به اعتبار خرید و فروش آنها و به موجب قانون ممنوع است. برای این نوع از محصولات، می‌توان مشروبات الکلی را مثال زد. باید دقت کرد که صادرات واردات ایران، شامل کالاهای غیراستاندارد نشوند. زیرا ممکن است کالاهایی با قیمت پایین ارائه شوند که کیفیت خوبی نداشته و یا استاندارد لازم را نداشته باشند. برای وارد کردن کالاهای صنعتی باید از خدمات پس از فروش آن مطمئن شد. در این زمینه باید دلایل ایجاد قیمت پایین برای کالاهای وارداتی بررسی شود و از نمایندگان و تولید کنندگان معتبر که توسط تولید کنندگان اصلی معرفی می‌شوند محصولات، خریداری شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات کالا  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

صادرات واردات ایران در زمینه‌های مختلف

صادرات واردات ایران علاوه بر محصولات غذایی، زمینه‌هایی دیگر را نیز شامل می‌شود. از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران در زمینه‌های غیر خوراکی، می‌توان به کشورهای واردکننده تجهیزات و ملزومات پزشکی اشاره کرد. این کشورها شامل لهستان، امارات، آلمان، مالزی و بلاروس می‌شوند. کشورهای اروپایی که جایگزین بازارهای آسیایی شده‌اند کشورهای افغانستان و ترکمنستان هستند. محصولات دارویی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران هستند که به کشورهای افغانستان، آلمان، عراق، روسیه، عراق و سوریه صادر می‌شوند.

این محصولات و صادرات آنها نشان می‌دهد که بازارهای صادراتی در این زمینه نوسان چندانی نداشته‌اند. مهم‌ترین کشورهای واردکننده مواد اولیه دارویی در این زمینه، کشورهای هند، یمن، سوریه، امارت و چین هستند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب ثبت سفارش کالای وارداتی را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

آمار صادرات و واردات ایران

برای بررسی آمار صادرات واردات ایران باید کالاهای صادراتی و وارداتی به صورت جداگانه بررسی شوند. گزارش آماری کالاهای صادراتی ایران در طول ۴ماه گذشته نشان می دهد که ایران بیشترین صادرات را در زمینه میعانات گازی داشته است. گمرک ایران در این زمینه، آمار تجارت خارجی را منتشر کرده است که بر اساس آن رد این مدت، در حدود ۶میلیون تن از میعانات گازی به دیگر کشورها صادر شده است. از دیگر کالاهای صادراتی ایران می‌توان به پلی اتیلن گرید اشاره کرد که سومین کالای صادراتی ایران از ابتدا تا کنون بوده است. چهارمین کالای صادراتی ایران در زمینه غیرخوراکی، پروپان مایع است که در حدود ۳.۵درصد از میزان کل کالاهای صادراتی ایران را به خود اختصاص داده است.

ایران در حدود ۶۲میلیارد دلار کالا به سراسر جهان صادر کرده است در حالی که در این دوره، صادرات محصولاتی مثل سنگ معدن و خاکستر در مقایسه با سال قبل چند برابر شده است. صادرات میوه و خشکبار و مواد شیمیایی، آهن و فولاد در این کشور در حدود ۵۶درصد بوده است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید صادرات مواد معدنی را مطالعه کنید.

مهم ترین مقصد های صادرات واردات ایران

برای داشتن یک آمار دقیق از صادرات واردات ایران باید کشورهایی که با ایران مبادلات بازرگانی دارند را شناخت. امارات در سال‌های اخیر توانسته است عنوان یکی از مهم‌ترین صادر کننده‌‌های محصول به ایران را به خود اختصاص دهد. علاوه بر امارات، کشورهایی مثل چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و دیگر کشورها در رده‌های بعدی صادر کننده‌‌های کالا به ایران هستند. سهم دیگر کشورها از صدور کالا به ایران در حدود ۱۷.۴۹۱میلیارد دلار است. ایران بیشترین محصولات وارداتی به ایران، در سال گذشته را بین پنج کشور فوق مربوط به هند دانسته است.

صادرات و واردات ایران در سال 99 به چه کشورهایی است؟

بازارهای هدف صادرات واردات ایران در زمینه محصولات کشاورزی، شامل کشورهای آلمان، امارات، عراق و هنگ کنگ و چین می‌شوند. کالاهای صادراتی ایران در زمینه میوه و تره‌بار به کشورهایی مثل عراق، امارات، افغانستان، روسیه و ترکیه ارسال می‌شوند.

کشمش نیز به کشور امارات، عراق، اسپانیا، روسیه و ترکیه ارسال می‌شود. بازارهای صادراتی ایران در زمینه زعفران که یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران است شامل امارات، اسپانیا، چین، هنگ‌کنگ و افغانستان می‌شود. اصلی ترین مشکل در زمینه صادرات زعفران، بالا بودن تعرفه در زمینه واردات این کالا به کشور هند و چین و نبودن برندی واحد در زمینه ملی و منطقه‌ای است. بازارهای هدف این محصول و کالاهایی مثل خرما، کشورهایی مثل ترکیه، امارات، هند، افغانستان و قزاقستان را شامل می‌شوند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات به ترکیه   را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

در مجموع بررسی در زمینه صادرات واردات ایران، نشان می‌دهد که واردات کالاهای واسطه‌ای بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص می‌دهند. بعد از کالاهای واسطه‌ای، کالاهای مصرفی قرار دارند که و کالاهای سرمایه‌ای در آخرین ردیف اجناس وارداتی هستند. برای فعالیت در بخش واردات و موفقیت در آن، باید علاوه بر شناخت محصولات وارداتی پر سود، شرایط اقتصادی و اجتماعی نیز سنجیده شده و تطبیق داده شود تا بتوان به نتیجه مورد نظر دست یافت.

احاطه بر شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه و آشنایی با نیازهای اقتصادی جامعه و تقاضا برای کالاهای وارداتی دلخواه در بین افراد می‌تواند به شناخت محصولات مورد نیاز کمک کند. آشنایی با کشورهایی که کالای مورد نظر و مورد نیاز مردم را تولید کرده و با قیمت مناسب عرضه می‌کنند از دیگر مواردی است که می‌تواند به فعالان حوزه بازرگانی در زمینه شناخت صادرات واردات ایران یاری رساند.

آموزش صادرات واردات

صادرات و واردات، شغلی بسیار وسوسه انگیزی است که معمولا کمتر کسی میتواند اذعان داشته باشد که تا حالا درباره ی آن فکر نکرده. برای آموزش صادرات و واردات، راه های بسیاری باید طی شود تا نتیجه ی دریافتی منطبق با همان نتیجه ای باشد که همیشه میخواهیم. مهم ترین بخش صادرات شامل آشنایی با قوانین بین المللی، زبان، قوانین و بازار کشورهایی است که قرار است کار صادرات کالا و یا واردات با آنها انجام شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب آموزش صادرات واردات را مطالعه کنید.

واردات چای

کشورهای سریلانکا و هندوستان دو کشور عمده هستند که حجم بزرگی از محموله های چای را به ایران صادر می کنند. با توجه به آمارهای وارداتی برای چای نشان داده شده است که میزان واردات چای از میزان صادرات چای از ایران بسیار پیشی گرفته و این رقم در حال نزدیک شدن به 30 درصد است. این مسئله نشان می دهد که چای ایرانی نتوانسته جای خود را در بازارهای خارجی باز کند. برای حل این مشکل، قوانین گمرکی برای صادرات چای تعریف شده است و برخی منابع اعلام کردند که متعادل نبودن قیمت ها باعث شده که این بازار در داخل کشور به هم بخورد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات چای را مطالعه کنید.

صادرات و واردات نخود

واردات نخود از گروه حبوبات به ایران علاوه بر کشورهای روسیه و آرژانتین از کشورهای کانادا و اتیوپی هم انجام می گیرد. نخود وارداتی به ایران کیفیت عالی داشته و به رونق بازار مصرف کمک ‌می کند. مهم ترین دلیل گرایش مصرف کنندگان به نخود وارداتی، بحث قیمت‌های مناسب است. حجم عمده نخود وارداتی که در بازار ایران مصرف می شود، همان نخود روسی و نخود آرژانتین هستند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات و واردات نخود را مطالعه کنید.

قانون صادرات واردات

امروزه صادرات و واردات یک عنصر بسیار مهم در توسعه اقتصادی می باشد و برای اینکه کشور بتواند جهت توسعه یافتگی در حرکت باشد ، زیر ساخت های فرهنگی را برای به‌کارگیری صادرات بنا کرده اند و در این حیطه قانون صادرات و واردات زیادی به وجود آمده است و شرایط زیادی برای آن وضع شده است که از جمله قانون صادرات و واردات این است که تاجر برمهارت های انسانی و ارتباطی با افراد خارجی تسلط فراوان داشته باشد تا از این طریق بتواند راحت تر با آنان ارتباط بر قرار کند و قرارداد های خاص و مهم را با سهولت بیشتری انجام دهد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب قانون صادرات واردات را مطالعه کنید.

صادرات و واردات شکر

صادرات شکر در جهان تقریباً شامل کشور ایران هم می شود؛ با اینکه ایران رتبه قابل توجهی در این حوزه ندارد. زمانی که صحبت از واردات شکر به میان می آید، منظور یعنی ایران از مهم ترین کشورهای تولید کننده و صادر کننده، خرید می کند. شناختن رقبای صادراتی می تواند به کنترل این بازار کمک زیادی کند. در آمارها و گزارش ها ثبت شده است که کشور برزیل، اولین صادر کننده شکر در جهان است. کشور تایلند در رتبه دوم قرار دارد و سهم آن حدود 4/15 درصد است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب صادرات و واردات شکر را مطالعه کنید.

شرکت بازرگانی صادرات و واردات

شرکت بازرگانی برای مسئولیت‌های محدود مناسب بوده و به صورت سهامی خاص نیز تاسیس می‌شود. این نوع از شرکت، فعالیتی را مبنی بر خدمات مرتبط با بازرگانی ارائه می‌دهد. واردات و صادرات، توزیع کالا، خرید و فروش و اعطای نمایندگی به نمایشگاه‌ها و همایش‌های داخلی و خارجی از موضوعات مربوط به شرکت بازرگانی است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب شرکت بازرگانی صادرات و واردات را مطالعه کنید.

ثبت شرکت صادرات واردات

مراحل ثبت شرکت صادرات و واردات مانند هر شرکت دیگری است و این شرکت ها حتما باید به صورت شرکت با سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت های محدود ثبت گردد. فعالیت این شرکته ها با عنوان صادرات و واردات در اساسنامه ی آن ها درج  خواهد شد. معمولا اکثر شرکت های ثبت شده به صورت شرکت با مسئولیت محدود ثبت می گردد. ثبت شرکت با این روش بسیار آسان بوده و سرمایه ی جاری در شرکت به سهام تبدیل نخواهد شد. جالب است بدانید که این شرکت معمولا برای دوستان، اعضای خانواده و یا آشنایان ثبت خواهد شد.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا