استاندارد اجباری

استاندارد اجباری

مزایای استاندارد اجباری چیست؟

استاندارد اجباری که برای کالاهای وارداتی و صادراتی در نظر گرفته می شود علاوه بر افزایش زمان در پروسه ترخیص کالا و ماندن آن در گمرک دارای مزایای زیادی است. آزمایش های که برای تایید استاندارد بودن کالا در آزمایشگاه های استاندارد و مورد تایید  مراجع انجام می شود.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

استاندارد اجباری که برای کالاهای وارداتی و صادراتی در نظر گرفته می شود علاوه بر افزایش زمان در پروسه ترخیص کالا و ماندن آن در گمرک دارای مزایای زیادی است. آزمایش های که برای تایید استاندارد بودن کالا در آزمایشگاه های استاندارد و مورد تایید  مراجع انجام می شود.

موجب می شود هر صادر کننده و  وارد کننده ای از بابت سلامت کالا مطمئن شود و دیگر دغدغه ای در این زمینه نداشته باشد و هر دو طرف وارد کننده و صادر کننده از یک طرف سومی مورد بررسی قرار می گیرند و مزیتی که این روش دارد، مورد تایید بودن این مراکز در بین دو طرف می باشد و تمام قوانین و مسایل تجاری را مد نظر می گیرند و به صورت کلی کیفیت و کمیت کالا را مورد بررسی قرار می دهند. موسسه های تحت عنوان استاندارد دارای این مشخصات هستند و مجوز های لازم برای ترخیص کالا را از گمرک صادر می کنند. لیست کالاهای استاندارد اجباری در اختیار صادر کنندگان و وارد کنندگان کالا قرار می‌گیرد تا در تجارت کالا دچار مشکل نشوند. استاندارد اجباری در ایران توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مورد بررسی قرار می گیرد.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

انواع استاندارد کدام است؟

 قبل از بحثی که در مورد استاندارد اجباری داشته باشیم، می توان  توضیحی در مورد انواع استاندارد داشته باشیم. استاندارد های مختلفی وجود دارد که تعاریف متفاوتی نیز دارد. واردات و صادرات کالا در هر منطقه ای که انجام شود نوع مجوز و استاندارد فرق خواهد کرد. ولی به صورت کلی استاندارد ها به انواع زیر دسته بندی می شوند:

  • استاندارد ملی 

معمولا در هر کشوری یک استاندارد برای آن کشور تهیه می شود و کالاهایی که می خواهند به دست مصرف کنندگان برسد باید مجوز های لازم از استاندارد ملی کشور را بدست بیاورد. مثلا استاندارد ملی ایران با نام مخفف ISIRI شناخته شده است. موسسه استاندارد ملی ایران به صورت دوره ای محصولات شرکت هایی که زیر نظر استاندارد هستند را بررسی و آزمایش می کند.

 

  • استاندارد منطقه ای

این استاندارد برای بهتر شدن روابط گروهی از کشور ها تهیه شده است. به عنوان مثال استاندارد مربوط به اتحادیه اروپا.

  • استاندارد بین المللی  

یکی از مهمترین استاندارد ها به شمار می آید و به علت مبادلات تجاری که بین کشور ها وجود دارد بسیار پر اهمیت است .این نوع استاندارد مورد تایید همه کشور های دنیاست و  ایزو یکی از بزرگترین موسساتی است که در گرد آوری این استاندارد نقش دارد.

  • استاندارد اینکوترمز ( International Commercial Terms)

این استاندارد به صورت اختصاصی در زمینه حمل کالا یا بیمه، ترخیص کالاو … توسط اتاق بازرگانی بین المللی گردآوری شده است. افراد کشور های مختلف این استاندارد را قبول دارند .

 

استاندارد اجباری

 وظایف موسسه استاندارد ایران در مورد استاندارد اجباری واردات

زمانی که صادرات و واردات یک کشور بدون نظارت انجام شود برای بخش های گوناگون از کشور مشکلات بوجود می آید و در بخش واردات کالا از اولین کسانی که دچار آسیب می شوند مردم هستند، زیرا کالای بدون استاندارد و بی کیفیت در اولین مرحله مردم را متضرر خواهد کرد. به همین دلیل است که بحث استاندارد اجباری مورد توجه قرار می گیرد. ماده 3 فصل دوم قانون اصلاح قوانین موسسه استاندارد دارای دو بند می باشد که بند دوم آن متعلق به واردات کالا است. کنترل کیفیت کالاهای وارداتی باید طبق استاندارد اجباری واردات بررسی شوند و با این کار از ورود کالای نامرغوب جلوگیری می شود و تولید کنندگان و مصرف کنندگان داخلی مورد توجه و حمایت قرار می گیرند. این قوانین به بخش هایی از گمرک که وظیفه واردات را به عهده دارند فرستاده می شود. استاندارد اجباری به بخش صادرات هم مربوط می شود و بند اول ماده 3 فصل دوم قانون موسسه استاندارد به صادرات کالا اشاره دارد و استاندارد اجباری صادرات کالاهایی که وارد کشور می شود را بررسی می کند و از صدور کالاهای بی کیفیت جلوگیری می کند و با نظارت درست بر روی کالای صادراتی این مواد نیز می تواند با کالاهای مشابه خارجی رقابت نماید. 


صادرات به امارات
صادرات به روسیه
صادرات خشکبار به اروپا

 

لیست کالاهای استاندارد اجباری تنظیم شده توسط موسسه استاندارد

تعدادی از کالا های مشمول استاندارد اجباری  در قوانینی که تنظیم می گردد باید با نظارت و دقت بیشتری بررسی گردد هر گونه تغییری د ر این  قوانین به صورت به مراکزی که مسوول رسیدگی واردات و صادرات هستند اعلام می گردد. از جمله کالاهای که مشمول این قانون می باشد، می توان به استاندارد اجباری زعفران اشاره نمود. این محصول که از مهمترین کالاهای صاداتی ایران است بسیار مورد توجه در کشورهای دیگر است و قوانین سختگیرانه ای برای ورود این کالا اجرا می گردد به همین دلیل استاندارد اجباری در مورد آن اعمال می گردد. از جمله محصولات دیگری که باید قوانین استاندارد اجباری در مورد آن رعایت شود عسل می باشد. استاندارد صادرات عسل دارای مراحل مختلفی است و باید تحت نظارت و آزمایشهای بسیاری قرار بگیرد زیرا امکان تقلب در این محصول بسیار بالا است و ارزیابی های کشور های وارد کننده این محصول از ایران بسیار قدرتمند است و باید استاندارد اجباری در مورد این محصول حتما انجام بگیرد.

استاندارد اجباری

 وظایف اداره نظارت بر امور واردات و صادرات در مورد استاندارد اجباری

اداره نظارت بر امور واردات و صادرات  برای کسانی که استاندارد اجباری در مورد کالاهای خود چه صادراتی و چه وارداتی را رعایت کرده اند، گواهینامه انطباق را صادر می کند. در مورد ماهیت کالا نیز این اداره بررسی های لازم را انجام داده و نوع آن را مشخص می کند. زمانی که استاندارد اجباری در مورد کالا رعایت شد و این اداره برسی های لازم را انجام داد مجوز حذف بازرسی صادر می شود. بر اساس قانون تمام کالاهای وارداتی زیر نظر قانون استاندارد اجباری می باشند به جز کالاهای خاص و کالاهای با ارزش زیر 5000 دلار که مشمول این قانون نمی شوند. می توان در مورد کالای خاص به موارد زیر اشاره نمود: کالاهای اختصاص یافته به زیر مجموعه دولت، تجهیزات کارخانه های تولیدی، مواد اولیه واحد های تولیدی.

 

روش های صدور گواهی نامه استاندارد اجباری 

از زمانی که کالا وارد گمرک می شود تمام مراحل نظارتی مرحله به مرحله انجام می شود،  تمام برگه های و گواهی نامه های کالا ارزیابی می گردد و موارد کنترلی از جمله ثبت کالا و اعتبار آن  و کنترل مبدا ساخت کالا و بررسی اعتبار گواهی بازرسی  و…صورت می گیرد و در صورت لزوم به آزمایشگاه موسسه استاندارد برای تست های لازم فرستاده می شود. همراه داشتن مدارکی همچون، اظهارنامه عرضه کننده ، اظهارنامه تولید کننده،  تاییدیه انطباق، گواهی بازرسی کالا، گواهی های آزمایشگاهی، اعتبار اسنادی لازم و ضروری است.         

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

 

برای دیدن محصولات و ارتباط با فروشندگان بر روی محصول کلیک کنید:

                                                       

منابع:

http://isiri.gov.ir/oldstandard/portal/home/?75049/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D9%85%D9%88%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%AC%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C

پیمایش به بالا