تجارت با گرجستان

تجارت با گرجستان

تجارت با گرجستان

مقوله ی تجارت با گرجستان تنها در محدوده ی صادرات و واردات ایران نمی گنجد. بلکه هر کشوری در هر جای دنیا می تواند تجارت با گرجستان را تجربه کند. گرجستان یک کشور بین دریای خزر و دریای سیاه است که در منطقه ی قفقاز قرار دارد. در واقع می توانیم بگوییم که بخشی از گرجستان در قاره ی آسیا و بخشی از آن در قاره ی اروپا واقع است. به همین دلیل، قوانین حاکم در گرجستان همانند قوانین اتحادیه ی اروپا وضع شده است. این مورد به این معناست که قوانین تجارت با گرجستان نیز تقریبا مانند قوانین تجارت با اروپا، سفت و سخت و بر طبق استانداردهای تعریف شده ی این کشور می باشد.

نکته ی جالب درباره ی تجارت با گرجستان برای ایران این است که این کشور هیچ مرز مشترکی با ایران ندارد اما روابط ایران و گرجستان همانند دو کشور همسایه و هم مرز، بسیار مطلوب است. در واقع کیفیت بالای این رابطه در حدی است که حدود سیصد هزار نفر از مردم گرجی، در اصفهان و فریدون کنار ایران، ساکن هستند و ارتباط مردم با آن ها همانند یک هم وطن می باشد. در واقع به این قوم، گرجی های ساکن ایران می گویند که آن منطقه عموما به آن ها اختصاص دارد.

حقیقتا ایران می تواند از طریق تجارت با گرجستان، محدودیت ها و تحریم هایی که از سوی آمریکا به ایران وارد شده است را دور بزند و خود را به بازار جهانی و تجارت جهانی محصولات مختلف برساند. علاوه بر این، تمام تلاش ایران این است که با توجه به بازار گرجستان، بتواند تجارت با گرجستان را به یک قطب مهم صادراتی و وارداتی خود تبدیل نماید. چرا که تجارت با گرجستان می تواند سودآوری بالایی برای ایران به همراه داشته باشد. آذربایجان شرقی یکی از مهم ترین شهرهای ایرانی است که می تواند در تقویت پروسه ی تجارت با گرجستان، نقش بسیار مهمی را ایفا نماید.

روابط خوب تجاری، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری بین ایران و گرجی ها، خبر از این می دهد که آینده ی خوبی در انتظار این دو کشور خواهد بود. یکی از مزیت های گرجستان برای این که بتواند ایران را به بازار جهانی متصل کند این است که این کشور دارای توافقنامه های زیادی در زمینه ی داد و ستد اقتصادی در اروپا می باشد و تجارت با اروپا برای گرجستان، بسیار آسان و مقرون به صرفه است. داشتن این توافقنامه ها، راه تجارت را برای گرجستان به تمام کشورهای اروپایی و غیر اروپایی هموار می نماید. به عنوان مثال، توافقنامه ی تجارت آزاد با اروپا، توافقنامه ی تجارت آزاد با ترکیه، توافقنامه ی تجارت آزاد با روسیه و قزاقستان و غیره، همگی به این معنا هستند که گرجستان می تواند محصولاتی که در کشور خود تهیه شده است را  بدون پرداخت هیچ گونه عوارض و مالیات گمرکی، وارد بازار این کشورها نماید و این موضوع یعنی یک تجارت پرسود برای گرجستان!

همه در جریان شرایطی که طی تحریم های سفت و سخت آمریکا برای ایران پیش آمده هستیم. تورم وحشتناک و نوسانات ارزی بسیار زیادی که ثبات بازار داخلی را کاملا برهم زده، کمترین آسیب جدی ای است که طی تحریم ها به ایران وارد شده. تقویت روابط در زمینه ی تجارت با گرجستان برای ایران حکم راه نجات را دارد. ایران می تواند طی تجارت با گرجستان و صادرات محصولات خود به این کشور، این محموله ها را مستقیما به بازار اروپا وارد نماید. البته این شرایط هم وجود دارد که بازرگانان و تجار ایرانی بتوانند محصولات مورد نظر خود را در گرجستان تولید کرده و سپس عرضه کنند. تنها راه و یا بهتر بگوییم شرط ورود محصولات ایرانی به بازار اروپا این است که این محصولات با بسته بندی و لیبل” ساخته شده در گرجستان”  برای صادرات آماده شوند.

با اینکه شرایط ایران با توجه به موارد ذکر شده بسیار بد است و صادرات محصولات ایرانی در بالاترین کیفیت خود، آن هم با این شرایط و لیبل کشور دیگر بسیار ناراحت کننده است، اما در حال حاضر تنها راه نجات برای تجارت ایران همین موضوع می باشد. ایران به تجارت با گرجستان احتیاج دارد. به بیان خیلی ساده بهتر است بگوییم که اهمیت تجارت با گرجستان برای ایران حتی از اهمیت تجارت با کشورهای همسایه که بازارهایشان ظرفیت خرید محصولات ایرانی را به حد خیلی زیادی دارند هم بیشتر است.

منظور از تجارت با گرجستان برای ایران، تنها صادرات از ایران به گرجستان نیست، بلکه برای حفظ این رابطه ی دوستانه، واردات از گرجستان نیز جزو خطوط فعال تجارت ایران به شمار می رود. البته نباید نادیده بگیریم که صادرات گرجستان به ایران به نسبت صادرات ایران به گرجستان بسیار کمتر است، اما وجود دارد. واردات از گرجستان به ایران معمولا شامل مواردی مانند گوشت، دام زنده، خودرو و چوب می شود. گمانه زنی ها حاکی از آن است که ایران و گرجستان به دنبال راهی هستند که تجارت با گرجستان در تفلیس به عنوان پایتخت این کشور، بدون هیچ گونه عوارض و مالیات انجام شود. صادرات زعفران، صادرات خرما، صادرات پوشاک، صادرات نمک، صادرات قیر، صادرات پسته، صادرات کاشی و غیره همگی از صادرات مهم ایران به گرجستان می باشد. البته این ها صادرات ایران به گرجستان بود و درباره ی صادرات گرجستان به ایران، یکی از مهم ترین کالاها، خودرو به شمار می رود. خیلی ها برایشان جای سوال است که چرا خودرو؟

گرجستان در زمینه ی تولید خودرو، لاین بسیار فعالی دارد. به همین خاطر با یک نگاه کلی به بازار خودرو در گرجستان متوجه خواهید شد که قیمت خودرو در گرجستان بسیار پایین می باشد. همین موضوع می تواند زمینه را برای یک تجارت پرسود در رابطه با خودرو و ماشین برای ایران به وجود آورد. البته برای واردات خودرو از گرجستان به ایران، نیاز است که خود تاجر شخصا داخل کشور گرجستان حضور یافته و کارهای مربوطه را انجام دهد. با این حال تجارت با گرجستان برای ایران در اکثر زمینه ها بسیار آسان و پرسود بوده و خیلی کم پیش می آید که مشکلات مختلف، مانع از سپری شدن روال صادرات و واردات به این کشور گردد؛ مشکلاتی مانند تحریم، حق گمرکی زیاد، ممنوعیت انواع کالا و غیره که در تجارت ایران با هر کشور دیگری ممکن است به وجود آید.

راهنمای تجارت با گرجستان

طبیعتا تجارت با گرجستان نیز مانند تجارت با هر کشور دیگری، بایدها و نبایدهای خاص خودش را دارد. در واقع تمامی این بایدها و نباید ها و به اختصار راهنمای تجارت با گرجستان بر اساس قوانین سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری این کشور تعیین می شود. راهنمای تجارت با گرجستان طوری تعیین شده که تمامی اصول تجارت و استانداردهای لازمه برای تجارت در آن رعایت شده است.

یکی از مهم ترین اصول در راهنمای تجارت با گرجستان، دریافت مجوزهای مربوطه از سازمان ها و ادارات ذیربط می باشد. در واقع درست است که تجارت با گرجستان یکی از راحت ترین تجارت ها برای ایران محسوب می شود. اما این کار باید تماما زیر نظر ادارات و سازمان های مربوطه و کسب اجازه از آن ها انجام شود. اداره ی گمرک ایران و گرجستان، از مهم ترین سازمان هایی هستند که در این تجارت نقش مهمی را ایفا می نمایند.

مورد بعدی، رعایت اصل کیفیت در محصولات و کالاهای صادراتی است. ایران برای اینکه بتواند لاین تجارت با گرجستان را همیشه فعال نگه دارد، باید از با کیفیت ترین محصولات خود برای صادرات استفاده کند، در غیر صورت تمامی محموله ها عودت داده شده و بازرگانان ایرانی در این مسیر متحمل ضررهای زیادی خواهند شد.رعایت اصول بسته بندی از دیگر موارد مهم در راهنمای تجارت با گرجستان می باشد. در این کشور نیز مانند سایر کشورهای اروپایی، نسبت به بسته بندی شیک و استاندارد محصول و کالا، حساسیت های ویژه ای وجود دارد. بنابراین تجار ایرانی باید به این نکته نیز دقت فرمایند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

رعایت اصول بازاریابی صادراتی و به کار بردن یک استراتژی بازاریابی قوی، می تواند یکی از مهم ترین نکته هایی باشد که بازرگانان را در مسیر تجارت یاری می کند. بدون وجود یک بازاریابی خوب و پیدا کردن مشتریان پروپا قرص، عملا امکان تجارت نه تنها با گرجستان، بلکه با هیچ کشوری، میسر نخواهد بود.

پرسودترین کالا برای صادرات به گرجستان

چند پاراگراف قبل تر برایتان تیتر وار از کالاها و محصولاتی که می توانند در زمره ی پرسودترین کالا برای صادرات به گرجستان قرار گیرند، گفتیم. اما جدای این موضوعات و محصولات و کالاهایی که دوباره درباره ی آن ها برایتان صحبت خواهیم کرد. نیاز است بدانید؛ یک تاجر ایرانی برای اینکه بتواند یک تجارت پرسود را در مسیر ایران به گرجستان برای خود رقم بزند، می تواند برای افتتاح یک شرکت در مناطق آزاد این کشور اقدام نماید. ثبت شرکت در مناطق آزاد گرجستان، تا حدود خیلی زیادی از هزینه های انتقال و تجارت کاسته و خیال تاجر را درباره ی روند تجارت خود، راحت می کند. با این ترفند که خیلی هم ساده نیست، هر محصولی در لیست پرسودترین کالا برای صادرات گرجستان، قرار خواهد گرفت.

البته که تجار برای ثبت شرکت در مناطق آزاد این کشور به سرمایه گذاری اولیه ی زیادی نیاز دارند، سرمایه گذاری ای که خیلی زود، سود های زیادی از قِبَل آن حاصل خواهد شد. حالا به بررسی محصولات پرسود صادراتی ایران به گرجستان خواهیم پرداخت :

یکی از این محصولات خرما است؛ ایران یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان خرما در کل دنیاست و طبیعی است که صادرات این محصول به کشور دوست مانند گرجستان، به عنوان یک لاین همیشه فعال، رویت خواهد شد.

زعفران؛ طلای سرخی که در با کیفیت ترین حالت خود در ایران تولید می شود و رقیبی در کل دنیا ندارد. به طور کلی صادرات زعفران یکی از لاین های بسیار فعال و بسیار پرسود تجارت ایران به شمار می شود. این محصول به صورت فله و یا بسته بندی صادر می شود. از بزرگ ترین و مهم ترین مشتریان زعفران ایرانی می توان به ایالات متحده ی عربی و اسپانیا، اشاره نمود. در این بین صادرات زعفران گرجستان نیز یکی از خطوط صادراتی ایران در زمینه ی زعفران به حساب می آید. البته ظرفیت بازار زعفران ایرانی در گرجستان نسبت به سایر مشتریان این ادویه ی گران قیمت در کل دنیا، بسیار پایین است.

در کنار این دو محصول می توانیم به مواردی همچون فرش دستبافت، انواع پوشاک و غیره نیز اشاره کنیم. یکی از راهنمایی هایی که می توانیم در زمینه ی تشخیص محصولات پرسود صادراتی به شما بکنیم این است که ؛ شما باید در نظر داشته باشید که محصولات با قیمت ثابت در بازار جهانی، جز یک محدوده ی استاندارد برای سود دهی که کاملا مشخص است، راه دیگری برای سود بیشتر ندارند. اگر از تجار تازه کار هستید، دقت کنید که کالاهایی مانند صنایع دستی که به صورت هیجانی با توجه به هنر به کار رفته در کالا، تعیین قیمت می شود، بهترین گزینه برای ایجاد یک تجارت پرسود می باشند.

صادرات گرجستان به ایران

همان طور که گفتیم، لاین صادرات گرجستان به ایران، جزو لاین های فعال این کشور به حساب نمی آید اما به حدی هم نیست که بگوییم صادرات گرجستان به ایران شامل هیچ کالایی نمی شود. البته نکته ی قابل توجه درباره ی صادرات گرجستان به ایران این است که نه تنها ایران، بلکه این کشور برای صادرات به خیلی از کشورها، محدودیت های خاصی ندارد و دارای توافقنامه ی صادرات آزاد می باشد. بنابراین دست گرجستان در کل برای صادرات به تمام دنیا کاملا باز می باشد و بازرگانان زیادی تمایل به تجارت با گرجستان در قالب همین توافقنامه های تجارت آزاد دارند.

در نهایت دوباره اعلام خواهیم کرد که چوب راش، خودرو و گوشت، از مهم ترین کالاهای صادراتی گرجستان به ایران هستند. البته که ظرفیت تجارت بین ایران و گرجستان، خیلی خیلی بیشتر از این موارد است اما وجود موانعی مانند نبود حساب ال سی، عملا مانع از انتقال پول از گرجستان به ایران می شود. موضوع نبود شرایط مناسب برای انتقال پول، یکی از مهم ترین و بدترین مشکلاتی است که ممکن است طی یک تجارت وجود داشته باشد. البته سران گرجی و ایرانی، به دنبال این هستند که هر چه سریع تر این مشکل را برطرف نموده و دایره ی روابط دوستانه ی گرجستان  و ایران را در زمینه ی تجارت، گسترش دهند.

صادرات به گرجستان

پس از مواد نفتی، عمده صادرات ایران به گرجستان بر روی صادرات نمک متمرکز است. استاندارد نمک برای تایید صادرات به گرجستان چیزی حدود 10 الی 40 گاما یدات پتاسیم در نمک است. هر کیفیت دیگری که در این رنج قرار نگیرد، توسط دولت گرجستان رد شده و اجازه ی واردات به آن داده نمی شود. یکی از دلایلی که گرجستان به واردات نمک خیلی زیاد، احتیاج دارد، عدم مدیریت منابعی است که در این کشور برای دامپروری فراهم است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب صادرات به گرجستان را مطالعه کنید.

صادرات خرما به گرجستان

صادرات خرما به گرجستان در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است که از جمله دلایل اصلی آن، پیشرفت نسبی این کشور و افزایش مهاجران به خصوص مهاجران مسلمان به گرجستان می باشد. سالانه مقادیر قابل توجهی از ارقام خرمای تولید شده در ایران برای صادرات به این کشور در نظر گرفته می شود.

واردات از گرجستان

واردات از گرجستان به ایران به محصولات خاصی محدود می‌شود که یکی از مهم ترین آن ها واردات گوشت از گرجستان است. ایران در حدود ۴۰میلیون دلار کالا از گرجستان وارد می‌کند. این کالاها شامل چوب گرجستان به ویژه چوب راش این کشور، فرو منگنز، گردوی تازه خشک شده، تراکتور و ماشین آلات، تراش فلزات و آهن آلات برای کارهای مربوط به ساخت و ساز است. واردات از گرجستان به ایران می‌تواند در سطح وسیع‌تری دنبال شده و کالاهای متعددی را شامل شود.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب واردات از گرجستان را مطالعه کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا