واردات خودرو

واردات خودرو

واردات خودرو و چگونگی انجام آن

در ماه های اخیر واردات خودرو بنا به دلایلی چون نبود شرایط اقتصادی مناسب و حفظ منابع ارزی کشور ممنوع بوده است. در سال گذشته بنا به شرایط اقتصادی به وجود آمده و جهت مدیریت ارزی کشور شرایط جهت واردات خودرو میسر نبوده و طبق اخبار به دست آمده دولت اذعان داشته است که مدیریت ارزی کشور بسیار مهم تر و حائز اهمیت می باشد.

به همین دلیل واردات خودرو و کالاهایی که امکان تولید آن ها در داخل کشور میسر است نیاز نبوده و اجازه ی ورود به کشور را نخواهند داشت.حفظ منابع ارزی کشور و جلوگیری از مصرف این منبع جهت واردات خودرو و کالاهای لوکس بسیار مهم است. به همین علت بیش از ۱۶۰۰۰ خودرو بلاتکلیف در گمرکات کشور توقیف شده و اجازه ی ترخیص ندارند. البته تعدادی از این دستگاه ها به خاطر تخلف در ورود به کشور اجازه ی ترخیص نداشته اند و طبق آمار به دست آمده تعداد این خودروها نزدیک به ۴۰۰۰ دستگاه می رسد. اما در دی ماه سال ۹۷ بعد از ماه ها انتظار دستورالعمل های جدیدی جهت واردات خودرو تصویب و اتخاذ شد. بر اساس گزارشات به دست آمده در سال جدید (سال ۹۸) از سوی سازمان توسعه تجارت ایران که توسط معاون رئیس جمهور ابلاغ گردیده واردت خودرو با حفظ شرایطی امکان پذیر می باشد.

صادرات به قطر

صادرات به روسیه

صادرات به عمان

تعرفه ی رسمی واردات خودرو

ارزش گمرکی خودروهای وارداتی نزدیک به ۴۰ هزار دلار تخمین زده شده است. تعرفه ی واردات خودرو در ۳ گروه مختلف تعیین شده است:

بر اساس اطلاعات و اخبار به دست آمده خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی تا پیش از این از ۴۰ درصد تعرفه ی گمرکی برخوردار بوده اند که در سال جدید این تعرفه به ۵۵ درصد رسیده است. کد تعرفه ای این نوع خودروها ۸۷۰۳۲۲۹۰ می باشد.

تعرفه ی خودروهای با حجم پیشرانه ی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی نیز از رشد ۳۵ درصد برخوردار بوده که هم اکنون واردات خودرو با کد تعرفه ی ۸۷۰۳۲۳۱۹ نیز از ۴۰ درصد به ۷۵ درصد ارزش گمرکی افزایش داشته است.

واردات خودرو با کد تعرفه ای ۸۷۰۳۲۳۲۹ با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نیز ۴۵ درصدی تعرفه ی گمرکی بوده که از ۵۵ درصد افزایش داشته و این تعرفه به ۹۵ درصد رسیده است.

واردات خودروهای با حجم پیشرانه ی ۲۵۰۰ سی سی به بالا ممنوع بوده است. اخیرا بر اساس اطلاعات بدست آمده طبق ماده ی ۷۸ قانون امور گمرکی واردات خودرو با حجم بالای ۲۵۰۰ سی سی برای مسافران غیر مقیم و همچنین ایرانیان مقیم در کشور به صورت موقت بلااشکال است.

واردات خودروهای هیبریدی و تغییرات تعرفه ی این نوع خودروها

خودروهای هیبریدی ۵ درصد تعرفه داشته که متناسب با حجم موتور واردات این نوع خودروها نیز با پرداخت تعرفه ای ۲۵ تا ۱۰۰ درصدی بلامانع است. واردات خودروهای هیبریدی با حجم کمتر از ۲۵۰۰ از ۵۵ تا ۹۵ درصد تعیین شده است.

لیست خودروهای مجاز جهت واردات

بر اساس ثبت سفارش های صورت گرفته در کل واردات ۸۵ نوع خودرو در تیپ ها و آپشن های مختلف مجاز می باشد. اگر قصد واردات خودرویی را دارید حتما قبل از ثبت سفارش سری به لیست مجاز خودروهای وارداتی بزنید. به دلیل طولانی بودن این لیست در این جا فقط به چند نوع اشاره می شود:

واردات خودروی بی ام و ۱۲۰i, 125i, 220i, 225i که شرکت سازنده ی آن بی ام و با حجم پیشرانه ی ۱۹۹۸ می باشد که توسط شرکت پرشیا خودرو وارد کشور می شود.

خودروهایی چون DS3با حجم موتور ۱۱۹۹، DS5, DS5LS, DS6, C4 با حجم پیشرانه ی ۱۵۹۸ توسط سیتروتن تولید و توسط شرکت آرین موتور تابان وارد می شود.

همچنین واردات خودروهای تالسیمان، کولتوس، کپچر، تویوتا، هیوندای، میتسوبیشی، ایکس تریل، جوک، سورنتو، راو۴، داستر و …. نیز مجاز است.

نکاتی که احتمالا نمی دانید (کلیک کنید)

واردات ماشین

واردات کالا

اتاق بازرگانی ایران و چین

واردات از دبی

قوانین و مقرارت مربوط به واردات خودرو

بر اساس اخبار منتشر شده توسط گمرک ایران واردات خودرو برای دو گروه معلولان بهزیستی و جانبازان از پرداخت سود بازرگانی به مبلغ سیصد میلیون ریال معاف می باشند.

برای واردات خودرو باید ابتدا ثبت سفارش صورت بگیرد که این ثبت سفارش با دریافت مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران امکان پذیر خواهد بود.

همچنین دریافت مجوزهای چهارگانه از نماینده گی اصناف، بهینه سازی و سوخت، محیط زیست و مجوز استاندارد ضروری بوده که تمامی این کارها به عهده ی نماینده گی مربوطه است.

عمر خودروهای وارداتی نیز از زمان ساخت و تولید محاسبه می شود که یکسال می باشد. خودورهای وارداتی باید استاندارهای لازم را داشته و به ویژه شماره شاسی، تیپ موتور و نوع آن باید با اسناد مطابقت داشته باشد.

ارزش گمرکی واردات خودرو

ارزش گمرکی واردات خودرو نیز بر اساس قیمت صادرات و با مقایسه با قیمت های جهانی در تبصره ی ۶ قوانین خودرو، به طور سالیانه تعیین می گردد. ارزش خودروی وارداتی شامل بهای خرید خودرو از کشور مبدأ، هزینه ی بیمه، هزینه ی حمل و نقل است که به آن در اصطلاح تجاری CIF (سیف) می گویند. اگر بهای درج شده در اسناد خرید پایین تر از قیمت صادراتی آن باشد قیمت صادراتی خودرو بهای تمام شده خواهد بود.

هزینه ی حمل این نوع خودروها نیز از کشور مبدأ (FOB) تا کشورهای واقع در حوزه ی خلیج فارس تا مقصد بندرعباس برای یک خودروی سواری مابین ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار آمریکا محاسبه خواهد شد. همچنین واردات خودرو شامل ۹ درصد هزینه ارزش افزوده و ۴ درصد مالیات علی الحساب است.

عوارض هلال احمر۱ درصد از حقوق واردات خودرو و ۵ درصد نیز به عنوان عوارض خاص جهت واردات خودرو باید پرداخت شود.

مشکلات و موانع برای واردات خودرو

در پایان یک سری مشکلات و موانع بر سر راه واردات خودرو وجود دارد که به آن اشاره می کنیم:

به دلایل مشکلاتی چون تحریم، باز و بسته شدن ثبت سفارش جهت واردات خودرو، نوسان زیاد قیمت ارز و … کارشناشان و فعالان در این زمینه دید روشنی نسبت به واردات خودرو نداشته و هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

بدیهی ست که با برداشته شدن تحریم ها زمینه برای واردات خودرو بسیار هموارتر خواهد بود اما این مسئله به این راحتی نبوده و برداشته شدن تحریم ها بسیار بعید به نظر می رسد. مسئله ی دیگر ثابت نبودن نرخ ارز و همچنین رشد بی رویه ی آن است که موجب افزایش قیمت شدید خودروهای وارداتی شده است.

نکاتی که احتمالا نمی دانید (کلیک کنید)

اینکوترمز 2020 چیست؟

اصول مذاکرات تجاری

شرکت بازرسی کالا

واردات پارچه

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

نکاتی که احتمالا نمی دانید (کلیک کنید)

واردات ایران

صادرات ایران

مشاوره واردات

پیمایش به بالا