صادرات گوشت قرمز

صادرات گوشت قرمز

صادرات گوشت قرمز

وضعیت صادرات گوشت قرمز از ایران یک بازار متغیر را در چند سال اخیر شاهد بوده است. در شرایطی که صادرات انواع گوشت قرمز و گوشت سفید می ‌تواند منجر به درآمدزایی بیشتر و کمک به رشد اقتصاد کشور شود، اما در یک سال اخیر با شیوع ویروس کرونا این معاملات با رکود چشمگیری مواجه شد. بسیاری از کشتارگاه ها و مراکز دامداری و دامپروری با مشکلات زیادی مواجه شدند. این مشکلات در تولید گوشت قرمز گوسفندی و گوشت گاو بسیار مشاهده می ‌شد.

شرایط فوق صرفاً برای صادرات گوشت از ایران در وضعیت شیوع بیماری همه گیر گزارش شده است؛ اما به طور کلی با ارزیابی دقیق آمار و ارقام صادرات و واردات گوشت قرمز می توان متوجه شد که به طور کلی وضعیت صادرات برای گوشت گوسفندی، یک وضعیت رو به رشد و رضایت بخش بوده است.

دامداری ها و دامپروری ها که در حوزه پرورش گوسفند و گاو برای مصرف گوشت فعالیت داشته اند، نه تنها توانستند بازار داخل را تامین کنند، بلکه یک مزیت رقابتی را برای صادرات گوشت به وجود آوردند. با  گوشت قرمز گوسفندی، تولیدی در ایران، تقریباً می ‌توان گفت که رقیب خوبی برای گوشت های وارداتی از برزیل معرفی شده است.

عوامل مختلفی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر وضعیت صادرات گوشت گوسفندی و گوشت گاو تاثیر گذار هستند. برخی از عوامل که به صورت غیر مستقیم شرایط را دچار نوساناتی کرده‌اند، با یک برنامه ‌ریزی ساده قابل کنترل هستند. برخی از عوامل هم وجود دارند که برای کنترل یا تغییرات اساسی نیاز به استراتژی دقیق تری است و در طولانی مدت، اثرات آن را می توان مشاهده کرد.

برای خرید گوشت می توانید با فروشندگان عمده گوشت در بازار باسکول به صورت مستقیم و بدون واسطه ارتباط برقرار کنید.

در قسمت های بعدی درباره مسائل فوق و وضعیت صادرات گوشت از ایران به کشورهای مختلف بیشتر صحبت می کنیم.

وضعیت صادرات گوشت قرمز از ایران

اگر منابع خبری را در باره وضعیت صادرات گوشت قرمز از ایران بررسی کنید، به عناوین جذاب و متنوعی برخورد خواهید کرد. برخی از این عنوان ها به شما نشان می دهند که تجارت گوشت قرمز در کشور ایران مشکلات زیادی دارد؛ برخی دیگر نشان می‌دهند صادرات به خوبی انجام شده است و درآمدزایی مثبتی هم به دنبال داشته است.

یکی از مهمترین موضوعاتی که درباره صادرات گوشت گوسفندی از ایران مطرح می ‌شود، قیمت گذاری صحیح است. در یک دوره زمانی، قیمت گوشت قرمز در بازار برای صادرات، کیلویی ۶۰ هزار تومان بود که به تدریج تا به دست مصرف کننده برسد، به کیلویی حدود 72 هزار تومان افزایش پیدا کرد. این رقم ‌ها برای تیر ماه سال ۱۳۹۹ به ثبت رسیده است.

قیمت ها برای واردات گوشت گوسفندی بر اساس قیمت دلار تعیین می ‌شود. قیمت ها برای گوشت وارداتی در تاریخ تیرماه ۱۳۹۹، چیزی حدود ۸۴ هزار تومان اعلام شد.

اعداد و ارقامی که درباره صادرات گوشت قرمز و واردات گوشت گوسفندی معرفی می شود در هر ماه، متغیر است. همزمان با تغییرات قیمت ارز و عوامل تاثیرگذار در فعالیت دامداری ها و دامپروری ها، قیمت گوشت قرمز گوسفندی و قیمت گوشت گاو برای بازار داخل و برای صادرات، متغیر خواهد بود.

صادرات گوشت گوسفندی از ایران

صادرات گوشت گوسفندی از ایران به صورت بسته بندی شده و کاملاً استاندارد و بهداشتی به کشورهای مختلف انجام می شود. قیمت گذاری برای صادرات بر اساس تُن و با توجه به قیمت دلار در بازار جهانی تعیین می گردد.

خوشبختانه وضعیت دامداری ها و دامپروری ها به گونه ای است که توانسته اند حجم قابل توجهی از گوشت قرمز را تولید کنند و به بازار داخلی ارائه دهند. مازاد گوشت قرمز از ایران به کشورهای مختلفی صادر می ‌شود. صادرات گوشت گوسفندی از ایران به کشورهای عراق، امارات، کویت، ارمنستان، عمان، چین، قطر، ترکیه و همچنین سوریه انجام می گیرد.

شاید کشورهای دیگری هم متقاضی خرید گوشت گوسفندی از ایران باشند اما باید بررسی کرد که میزان تقاضای آنها چقدر است و آیا در مذاکرات فروش، خریداران به توافق می‌رسند یا خیر.

در مسئله صادرات گوشت گوسفندی از ایران به عراق دو دیدگاه مختلف وجود دارد؛ اولین دیدگاه، همان گوشت های بسته بندی شده هستند که برای مصرف در بازار کشور خارجی، به صورت بهداشتی با تاییدیه ‌های کامل ارسال می‌شوند. از دیدگاه دیگر، صادرات گوشت قرمز به صورت صادرات دام مورد توجه قرار دارد. وضعیت صادرات دام زنده به کشورهای عراق یا کشورهای حاشیه خلیج فارس یک موضوع مجزا از موضوع گوشت قرمز است که باید در بحث های کامل تری به آن بپردازیم.

واردات گوشت گوسفندی به ایران از کدام کشورها انجام می شود؟

در مقابل صادرات گوشت گوسفندی، بحث واردات گوشت گوسفندی از سایر کشورها به ایران هم مطرح شده استو منابع خبری این گونه اعلام کرده‌ اند که میزان واردات گوشت قرمز نسبت به سال ‌های گذشته، رشد چند درصدی داشته است. مهمترین کشورهایی که وارد کننده گوشت گوسفندی به ایران هستند شامل ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، مغولستان، چین و استرالیا می باشند. جالب آن است که قیمت گوشت های وارداتی در مقابل قیمت گوشت قرمز در داخل ایران، ارزان تر است.

بازارهای کشور ایران برای مصرف گوشت‌های وارداتی یک بازار هدف مناسب محسوب می‌شود. این مسئله باعث شده آسیب زیادی به دامداران و دامپروران داخلی وارد گردد. اگر حجم گوشت قرمز تولید شده برای تجارت، متعادل نشود، یک کالای رقابتی برای گوشت ‌های وارداتی محسوب می ‌شود و قطعاً چون قیمت گرانتری دارد، مصرف کنندگان به سمت گوشت ‌های ارزان ‌قیمت گرایش خواهند داشت.

از دیگر مشکلاتی که در واردات گوشت گوسفندی به ایران و همچنین صادرات گوشت قرمز وجود دارد، تعرفه گمرکی است. تعرفه های گمرکی می توانند روند تجارت را با مشکلات زیادی مواجه کنند. آزمون های سلامت و بهداشت که برای گوشت های وارداتی انجام می شود، بخش مهمی از فعالیت گمرک برای تایید این محموله ها است. به طور کلی، محل اصلی واردات گوشت قرمز به ایران، کشورهای آسیای میانه و کشور استرالیا معرفی شده است.

نکات مهم در صادرات گوشت قرمز گوسفندی

برای صادرات گوشت گوسفندی و همچنین واردات آن، قوانین گمرکی سختگیرانه‌ای وجود دارد. گوشت، یک ماده غذایی است و باید سلامت آن از هر نظر تایید شود. از آن جایی که گوشت قرمز گوسفندی از دام زنده تامین می شود هر گونه بیماری و عارضه ای در بدن گوسفند، منجر به بیماری هایی در بدن مصرف کنندگان خواهد شد.

یکی از نکات مهم در صادرات گوشت قرمز گوسفندی، دریافت مجوزها و تاییدیه های ضروری از سوی سازمان غذا و دارو و سازمان بهداشت است. مشتریان خارجی که گوشت قرمز را از ایران می خرند انتظار دارند که بسته بندی ها، استاندارد و اصولی باشند و همچنین سلامت گوشت ها از هر نظر تامین شود. این مسئله برای واردات گوشت گوسفندی به ایران هم وجود دارد.

یکی از عواملی که حجم تجارت  گوشت گوسفندی به کشورهای مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد، وجود قوانین گمرکی، تعرفه صادرات، تغییرات قیمت ارز و قیمت تمام شده برای گوشت بسته بندی است. اگر گوشت تولید شده در داخل بتواند در ابتدا بازار مصرف کنندگان داخل کشور را تامین کند، می ‌توان گفت مازاد آن ظرفیت صادرات را دارد.

قیمت گذاری صحیح گوشت گوسفندی برای بازار داخل کمک می کند که مزیت رقابتی برای گوشت های وارداتی ایجاد شود. در نظر گرفتن بازار هدف در کشورهای مختلف برای صادرات گوشت گوسفندی از ایران، کمک می کند فرآیند صادرات با نظم و ترتیب بیشتری پیش برود.

در حال حاضر، بزرگترین مشکلی که در صادرات گوشت گوسفندی وجود دارد، قیمت گذاری است. تغییرات قیمت دلار و تحریم ها، عوامل دیگری هستند که این بازار را به شدت با نوسان و تغییر مواجه ساخته اند.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا