مالیات صادرات

مالیات صادرات

مالیات صادرات

شاید تعجب کنید اما در طی سالهای اخیر هیچ گونه مالیاتی برای صادرات کالا از کشور تعیین نشده است. در حالی که این قانون تغییر کرده و طبق سیاست های جدید صادرکنندگان نیز باید همچون واردکنندگان مالیات صادرات بپردازند. اما آیا می دانید مالیاتی که برای صادرات تعیین می شود به چه صورت است؟ یا آنکه چه کالاهایی از مالیات معاف هستند؟

ما قصد داریم در این مطلب اطلاعات کاملی در خصوص مالیات صادرات در اختیار تاجران و بازرگانان قرار دهیم. این مسئله را می دانیم که دولت بخش زیادی از هزینه های مالی خود را از طریق مالیات، تامین می نماید. بیشتر این مالیات ها مخصوص مالیات واردات است. اما آنگونه که مشخص است، قوانین و مقرراتی وضع شده تا مالیات مشخصی نیز برای صادرات کالا در نظر گرفته شود. 

تمام تاجران و بازرگانان برای آنکه بتوانند کارت بازرگانی دریافت کرده و وارد بازار تجارت شوند، لازم است در مورد میزان مالیات تعیین شده جهت واردات کالا و صادرات کالا، اطلاعات به دست آورند. مالیات ها معمولا به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم دریافت می شوند که هر یک از این روش های دریافت مالیات از شرایط خاصی برخوردار است. بهتر است این نکته را نیز بدانید که مالیات صادرات می تواند معافیت دریافت کند. که البته این معافیت تنها برای برخی از کالاهای خاص همچون فرش، زعفران، صنایع دستی و موارد دیگر است.

مالیات صادرات زعفران چقدر است؟

بسیاری از تاجران و بازرگانانی که در زمینه تجارت کالا فعالیت می کنند، به دنبال کالایی هستند که بتوانند با صادر کردن آن به سود خوبی دست یابند. زعفران یکی از کالاهای پرسود و خاص در ایران است که صادرات آن می تواند برای تاجران بسیار مطلوب باشد. اما تنها افرادی می توانند زعفران صادر کنند که دارای کارت بازرگانی باشند. 

از سوی دیگر نیز این دسته از تاجران باید برای صادرات زعفران اقدام به اخذ مجوز از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی نیز نمایند. در انتها نیز بازرگانان نیاز به دریافت گواهی وزارت بهداشت و قرنطینه دامی هم خواهند داشت تا بتواند اقدام به صادرات زعفران نمایند. همانطور که اشاره کردیم زعفران از جمله کالاهایی در ایران به شمار می رود که معاف از مالیات صادرات است. پس تاجران و بازرگانانی که این محصول را صادر می کنند، نیازی به پرداخت حقوق گمرکی، عوارض و مالیات صادرات زعفران نخواهند داشت. طبق ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون صادرات و واردات کشور، افراد مبتدی تنها در صورتی می توانند اقدام به صادرات زعفران به کشورهای دیگر نمایند که دوره 6 ماهه برای کار با مجوز وزارت صمت را سپری کرده باشند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب اخذ مجوز صادرات را مطالعه کنید.

با وجود آنکه این محصول مالیات و عوارضی ندارد، اما بهتر است بدانید که صادرات فله زعفران به کشورهای مختلف دارای محدودیت بوده و برای آنکه بتوانید سود خوبی از صادرات این محصول به دست آورید، بهترین کار استفاده از بسته های 30 گرمی زعفران است.

مالیات صادرات با کارت بازرگانی به چه صورت محاسبه می شود؟

کارت بازرگانی یک مجوز رسمی و مطمئن است که تمام تاجران می توانند اقدام به دریافت آن نمایند. این کارت بازرگانی هم در اختیار اشخاص حقیقی و هم در اختیار اشخاص حقوقی قرار می گیرد تا بتوانند از مزایای این کارت برای انجام صادرات و واردات در کشور استفاده کنند. ایران از جمله کشورهایی است که تاجران و بازرگانان آن تنها با استفاده از کارت بازرگانی می توانند اقدام به صادرات و واردات کالا نمایند. 

با این حال باید بدانید که مالیات صادرات و واردات به داشتن کارت بازرگانی وابسته نیست و تمام کالاهایی که مشمول مالیات هستند، در صورت واردات و یا صادرات آنها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی نیاز به پرداخت مالیات خواهند داشت. طبق قانون مالیات های مستقیم، اشخاصی که دارای کارت بازرگانی هستند باید به میزان 4 درصد علی الحساب واردات قطعی مالیات بپردازند.

اما با این وجود برخی استثنائات نیز در خصوص مالیات صادرات با کارت بازرگانی وجود دارد که از جمله آنها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • کالاهایی که طبق ماده 119 قانون گمرکی مشخص شده اند.
  • کالاهایی که مسافران وارد کشور می کنند یا از طریق پست وارد کشور می شود و جنبه تجاری ندارند.
  • اشخاصی که دارای کارت بازرگانی طلایی هستند و آن کارت توسط اتاق صنایع و معادن تایید شده است. 
  • تمام موسسات دولتی، وزارتخانه ها و دیگر دستگاه های اجرایی کشور 
  • وارد کنندگانی که از سوی سازمان امور مالیاتی گواهی مفاصا حساب مالیاتی با عنوان خوش حساب دریافت کرده اند. 
  • در نهایت نیز واحد هایی تولیدی که دارای پروانه بهره برداری هستند و از وزارت خانه های مربوطه مجوز دریافت کرده اند. 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب مالیات کارت بازرگانی را مطالعه کنید.

قانون معافیت مالیاتی صادرات

برای کسب اطلاعات دقیق در خصوص معافیت از مالیات، مطالعه قانون مالیات های مستقیم است. طبق تبصره 1 ماده 141 این قانون، تمام درآمد هایی که از صادرات کالا به صورت عبور ترانزیتی از ایران به دست می آید، مشمول مالیات با نرخ صفر هستند. البته سیاست هایی ارزی که در سال 1398 در راستای بودجه 98 تعریف شد، اگر صادر کننده ای اقدام به تزریق منابع ارزی صادرات خود به سامانه نیما ننماید، مشمول معافیت از مالیات نخواهد شد.

پس با این حساب اگر صادر کننده ای منابع حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازنگرداند، مشمول معافیت مالیاتی صادرات نخواهد شد. از سوی دیگر اگر صادر کننده ای مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده باشد، می تواند برگه گواهی ترخیص کالا از گمرک را ارائه نموده و میزان مالیات بر ارزش افزوده کالای صادر کرده را از سازمان مالیات کشور باز پس گیرد.

با این حساب باید بگوییم صادرات کالا در ایران، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نخواهند شد. که این میزان مالیات معادل 9 درصد در سال 99 بود. تاجرانی که تمایل دارند وارد بازار تجارت شوند، لازم است در خصوص میزان مالیات های تعیین شده برای واردات و صادرات کالا اطلاعات لازم را به دست آورند. در غیر این صورت ممکن است به مشکلات زیادی در این زمینه گرفتار شوند. 

قانون معافیت مالیاتی صادرات

برای کسب اطلاعات دقیق در خصوص معافیت از مالیات صادرات، مطالعه قانون مالیات های مستقیم است. طبق تبصره 1 ماده 141 این قانون، تمام درآمد هایی که از صادرات کالا به صورت عبور ترانزیتی از ایران به دست می آید، مشمول مالیات با نرخ صفر هستند. البته سیاست هایی ارزی که در سال 1398 در راستای بودجه 98 تعریف شد، اگر صادر کننده ای اقدام به تزریق منابع ارزی صادرات خود به سامانه نیما ننماید، مشمول معافیت از مالیات نخواهد شد.

پس با این حساب اگر صادر کننده ای منابع حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازنگرداند، مشمول معافیت مالیاتی صادرات نخواهد شد. از سوی دیگر اگر صادر کننده ای مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده باشد، می تواند برگه گواهی خروج کالا از سوی گمرک را ارائه نموده و میزان مالیات بر ارزش افزوده کالای صادر کرده را از سازمان مالیات کشور باز پس گیرد.

با این حساب باید بگوییم صادرات کالا در ایران، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نخواهند شد. که این میزان مالیات معادل 9 درصد در سال 99 بود. تاجرانی که تمایل دارند وارد بازار تجارت شوند، لازم است در خصوص میزان مالیات های تعیین شده برای واردات و صادرات کالا اطلاعات لازم را به دست آورند. در غیر این صورت ممکن است به مشکلات زیادی در این زمینه گرفتار شوند.

مالیات بر ارزش افزوده صادرات چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده در اصل تفاوت بین ارزش کالا و خدمات ارائه شده آن با خدمات خریداری و ارزش کالا است. طبق مصوبه ای که مجلس تصویب کرد تا بتواند مشکل مالیات بر ارزش افزوده را حل کند، تمامی کالاها و خدماتی که وارد گمرک می شوند مشمول مالیات بر ارزش افزوده صادرات و واردات هستند. این مسئله در اصل مربوط به کالاها و خدماتی است که توسط اشخاص حقیقی خریداری شده و از آنها برای مصارف شخصی استفاده خواهد شد.

در غیر این صورت کالاهایی که برای شرکت ها و سازمان های خاصی خریداری شده اند، مشمول مالیات صادرات ارزش افزوده نیستند. پس به طور کلی باید بگوییم که مالیات هایی که بر صادرات وضع می شود، به سیاست های ارزی مرتبط هستند. که این مسئله در طی سالهای اخیر بسیار مورد توجه تاجران و بازرگانان قرار گرفته است. از آنجایی که دولتها برای تامین منابع مالی خود به مالیات بسیار توجه می کنند، پس باید بگوییم این مسئله بسیار حائز اهمیت است. هر سال ممکن است مجلس مصوبه ای را کاهش یا افزایش میزان مالیات واردات و صادرات تصویب کند. اما در حال حاضر از سال 99 تاکنون تغییری در میزان مالیات های تعیین شده برای واردات و صادرات کالا به وجود نیامده است.

قوانین مالیاتی مربوط به صادرات کالا در کالاهای مختلف

قوانین مالیاتی مربوط به صادرات کالا در هر کالایی متفاوت است. مثلا تاجرانی که تمایل دارند اقدام به صادرات فرش و محصولات کشاورزی نمایند، باید طبق قانون مالیات مستقیم ماده 141، مالیات با نرخ صفر بپردازند. یعنی در اصل تمام صنایع دستی، فرش دستباف و شرکت های تعاونی که در زمینه صادرات کالاهای این چنینی فعالیت می کنند، معاف از پرداخت مالیات هستند.

همانطور که پیش از این اشاره کردیم صادرات زعفران نیز از قوانین مالیات صادرات خاصی برخوردار است. به این صورت که اگر شخصی تمایل داشته باشد زعفران صادر کند، باید به صورت بسته های 30 گرمی این طلای سرخ را به کشورهای دیگر وارد کند. در غیر این صورت تنها میزان مشخصی از زعفران را می تواند صادر نماید. در کنار این دو محصول و کالا باید به صادرات میوه نیز اشاره کنیم. میوه از جمله محصولاتی است که فاسد شدنی بوده و اگر به دلایل مختلف از جمله عدم پرداخت مالیات در گمرک بماند، می تواند ضرر زیادی برای کشور به همراه داشته باشد. از این رو صادرات میوه جزو کالاهای معاف از مالیات صادرات بوده و تاجران نیازی نیست ارز حاصل از صادرات این نوع محصولات را بازگردانند. 

در نهایت نیز باید به مالیات صادرات صنایع دستی اشاره کنیم که اگر درآمد ماهانه کارگاه های صنعتی حداکثر 200 میلیون تومان باشد از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. البته این قانون در صورتی قابل اجرا است که تمام صادر کنندگانی که در زمینه های غیر پتروشیمی فعالیت دارند، ارز خروجی از کشور را به چرخه اقتصاد بازگردانند. در این صورت معاف از مالیات بوده و می توانند تجارت بدون مالیات داشته باشند.

لیست کالاهای صادراتی معاف از مالیات

تمام کالاهای تولید شده در کشور مشمول قانون مالیات هستند. اما در این میان برخی از کالاها و خدمات وجود دارند که از این قانون مستثنی بوده و مشمول مالیات صادرات نمی شود. علت عدم دریافت مالیات برای این دسته از کالاها، سهولت صادرات و در نتیجه وارد کردن دلار به کشور و رونق اقتصاد است. از جمله مهمترین لیست کالاهای صادراتی معاف از مالیات عبارتند از:

  • تمام اموال غیر منقول در کشور
  • محصولات کشاورزی که فراوری نشده اند
  • کالاهایی که توسط مسافران وارد کشور میشوند در صورتی که مازاد بر نیاز آنها نباشد مشمول مالیات صادرات نخواهند شد
  •  دام و طیور زنده، زنبور عسل، آبزیان و نوغان 
  • کالاهایی که به  صورت بلاعوض به وزارتخانه ها، موسسه های دولتی، نهاد های غیر دولتی و موارد دیگر اهدا شده اند
  • انواع بذر، کود، سم و نهال 
  • تمام کالاهای حوزه کتاب، مطبوعات، لوازم تحریر و موارد دیگر
  • آرد خبازی، گوشت، نان، برنج، شیر، حبوبات، قند، پنیر، سویا، شیرخشک برای کودک و روغن نباتی
  • انواع دارو، خدمات درمانی، خدمات حمایتی و توانبخشی، لوازم مصرفی درمانی
  • تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی، رادار و موارد دیگر که مورد نیاز وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی است
  • فرش دستباف
  • تمام اقلام نظامی و انتظامی، امنیتی که توسط وزارت دفاع کشور پیشنهاد می شوند
  • خوراک دام و طیور
  • خدمات حمل و نقل عمومی ریلی، هوایی، جاده ای، مسافری برون شهری و درون شهری و دریایی 
  • خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق طبق قانون مالیات های مستقیم
  • انواع خدمات آموزشی و پژوهشی  طبق پیشنهاد وزارتخانه علوم تحقیقات و فناوری، بهداشت، آموزش و پرورش، درمان و آموزش پزشکی و موارد دیگر
  • خدمات اعتبار بانک ها و خدمات بانکی، موسسه ها و تعاونی های اعتباری، صندوق های قرض الحسنه مجاز و خدمات معاملات کالاها در بورس ها و بازارهای خارج از بورس

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا