واردات سویا

واردات سویا

وضعیت واردات سویا و واردات کنجاله سویا

واردات سویا و واردات کنجاله سویا دو منبع مهم در خوراک دام و طیور هستند. دانه های مغذی سویا برای غنی سازی خوراک دام و طیور در کشور تقاضای زیادی دارد، بنابراین در بسیاری از مناطق، تولید سویا به این منظور پاسخگویی بازار نیست و مسئولین و شرکت ها مجبور هستند از طریق واردات دانه سویا، این کمبود را جبران کنند.

در منابع خبری اعلام شده است که  بیشتر از ۸۶۰۰۰ هکتار از زمین ‌های زیر کشت سویا، مرغوب ترین دانه های مغذی را از این گروه محصولات کشاورزی تولید می کنند. استان های فارس، اصفهان، گیلان، خراسان شمالی، تهران، زنجان، قزوین، خوزستان و چند منطقه دیگر، بزرگترین زمین های کشت سویا را در اختیار دارند.
واردات سویا و واردات کنجاله سویا زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که فروش عمده سویا در بازار داخلی با اختلال روبرو شود؛ یا قیمت های ارز برای صادرات و واردات کاهش پیدا کنند. کشت سویا در ایران باید توسعه پیدا کند. تا زمانی که مقدمات کار برای کشت علمی و اصولی و بهینه سازی شده فراهم نشود، کمبودهای بازار باید از طریق واردات سویا جبران شود.
عوامل مختلفی در خرید و فروش عمده سویا به عنوان دانه مغذی، دخالت دارد. این تغییرات قیمت به نوسانات عرضه و تقاضا در بازار مرتبط است. لازم به ذکر است که قیمت بذر برای کاشت دانه سویا و برداشت محصولات مرغوب به طور غیرمستقیم در قیمت نهایی این محصول کشاورزی تاثیرگذار است.
صنایع دامپروری و پرورش پرندگان به شدت به واردات سویا و واردات کنجاله سویا وابسته هستند. سویا برای تهیه خوراک دام استفاده می شود. بنابراین اگر حجم بازار، اشباع شود به نفع کشاورزان است؛ این یعنی سودآوری مثبت برای کسانی که در کاشت و پرورش سویا فعالیت می کنند.

کنجاله سویا و سویا چه فرقی با یکدیگر دارند؟

سویا یک دانه روغنی با ارزش غذایی بالا است. آنچه به عنوان محصول سویا می ‌شناسیم، محصول برداشت شده دانه سویا از زمین کشاورزی است که برای خوراک دام و طیور یا غنی کردن مواد پروتئینی به کار می رود.
زمانیکه دانه های سویا تحت فشردگی قرار می‌گیرند و آب و روغن آن استخراج می‌شود، آنچه باقی می ماند کنجاله سویا نام دارد. کنجاله سویا برای خوراک انسان ها استفاده نمی‌شود اما مواد خوبی برای خوراک دام و طیور و ماهی ها و حیوانات دیگر هستند.
با توجه به تعریف سویا و کنجاله سویا می توان به راحتی به اهمیت واردات سویا و واردات کنجاله سویا پی برد.

حجم زیادی از واردات این محصول مهم برای غنی تر کردن خوراک دام و طیور از نظر درصد پروتئین به کار می رود. با افزودن کنجاله سویا به خوراک دام و طیور می توان پروتئین آن را تا حداکثر ۴۹ درصد افزایش داد. این یعنی مواد مغذی در اختیار حیوانات قرار می گیرد تا بتوانند رشد بهتری داشته باشند.

مشکلات و چالش های واردات سویا و واردات کنجاله سویا چیست؟

با یک نگاه کلی به بازار واردات سویا و مطالعه منابع خبری که در چند ماه اخیر منتشر شده، به راحتی می‌توان مشکلات و چالش‌ های این حوزه را دسته‌بندی کرد.
بررسی وضعیت بازار عرضه و تقاضا برای خرید و فروش عمده سویا یا فروش کنجاله سویا این مشکلات را بهتر مشخص می‌کند. تغییرات قیمت ارز و مقررات گمرکی برای واردات کنجاله سویا و دانه های سویا در برخی موارد محدودیت ها و دردسرهایی را ایجاد می کنند.
به طور مثال، حجم قابل توجهی سویا وارد یک پایانه گمرکی می شود؛ از آنجایی که شرایط استاندارد برای نگهداری و ذخیره سویا یا کنجاله سویا وجود ندارد و باید زمان زیادی را برای ترخیص کالا صرف کرد، احتمال از بین رفتن محموله وجود دارد. جابجا کردن حجم زیادی از محصولات سویا و کنجاله سویا و تأمین تجهیزات مورد نیاز، مشکلات دیگری را ایجاد می کند.

یکی دیگر از چالش های موجود برای واردات کنجاله سویا عدم مدیریت قیمت ارز برای خرید از فروشنده خارجی است.
در حوزه واردات با مفهوم “خرید محصول به قیمت ارز ۴۲۰۰ تومان” رو به رو هستیم. اگر این ارز به موقع و در زمان مشخص برای شرکت ‌های وارد کننده تامین نشود، واردات سویا و واردات کنجاله سویا از کشور مورد نظر به تأخیر می‌افتد. در این شرایط، فرصت خرید مناسب از دست می رود و در حقیقت شرکت ‌ها ضرر می‌کنند. این مسئله برای ارزهای غیرقابل انتقال هم وجود دارد.
تغییرات شدید قیمت های جهانی، خرید و فروش عمده سویا و کنجاله سویا، مشکلات زیادی را برای شرکت های بازرگانی ایجاد می کنند. به دنبال توضیح فوق، چنانچه ارز در فرصت مناسب برای واردکننده ها تامین شود، می توان گفت بخش مهمی از مشکلات آنها حل می شود.
چالش دیگری که در واردات سویا وجود دارد فروش عمده سویا در بازار شناخته شده یا بازار آزاد است. شرکت های بازرگانی، این محصول کشاورزی را وارد کشور می کنند. مصرف کنندگان می توانند به صورت مستقیم از همین شرکت ‌ها خرید کنند اما متاسفانه واسطه های بازار، قیمت ها را به شدت افزایش می دهند و همین عامل، تعادل خرید و فروش سویا و کنجاله سویا را بر هم می زند.
مسئله فوق در توزیع خوراک دام و طیور بسیار تأثیرگذار است. اگر واردات سویا و واردات کنجاله سویا برای غنی سازی خوراک دام و طیور استفاده می شود، باید به همراه خوراک در اختیار حیوانات قرار گیرد. اگر این برنامه ‌ریزی زمانی، دیرتر یا زودتر انجام شود، این احتمال وجود دارد که تغذیه حیوانات به هم بخورد. در این شرایط رشد حیوان قطعاً با مشکلاتی همراه خواهد شد. در نتیجه، بازدهی دام پروری و پرورش پرندگان در هر ماه یا در هر سال مختل می شود.
در بیان مشکلات و چالش های واردات سویا و واردات کنجاله سویا نباید از نقش تحریم ها علیه کشور ایران غافل شد. انجام امور از طریق سامانه ها و وب سایت ها مشکل دیگری است که برای افراد نا آشنا به این حوزه وجود دارد.

واردات سویا از کدام کشورها به ایران انجام می شود؟

پیش از آنکه تحریم‌ها بر علیه ایران به طور کامل اجرا شود، میزان واردات سویا از کشورهای آرژانتین و برزیل چیزی بیشتر از ۷۰ درصد بود. در حال حاضر، حجم زیادی از سویا و کنجاله سویا از کشور هندوستان به ایران وارد می شود. برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و رومانی هم صادرات کنجاله سویا را بر عهده دارند.
کنجاله سویا و سویا که از هندوستان وارد می‌شود از نظر کیفیت نسبت به واردات از برزیل و آرژانتین کیفیت کمتری دارد. با این حال، تمام استانداردهای بهداشتی و سلامت برای محصولات وارداتی بررسی می گردد. واردات این محصولات در گروه نهاده های دامی، تحت نظارت سازمان دامپزشکی و وزارت کشاورزی می باشد.

طبق آماری که برای واردات سویا ثبت شده نسبت به سال ‌های گذشته این مبادلات، رشد مثبت داشته است؛ چیزی حدود یک و نیم برابر بیشتر ثبت شده است. نیاز کشور به واردات کنجاله سویا و مصرف آن، بیشتر از 3 میلیون تن در طول سال است. این میزان باید به مصرف صنعت دامپروری، پرورش پرندگان و پرورش آبزیان برسد. برای فروش عمده سویا معمولاً شرکت های وارد کننده تسهیلاتی را در نظر می گیرند. خریداران سویا و کنجاله سویا می ‌توانند از طریق درخواست مستقیم با شرکت بازرگانی در ارتباط باشند.
حمل و نقل این نهاده های دامی معمولاً به صورت فله ای انجام می گیرد. نوسانات قیمت در بازار، تامین ارز مورد نیاز در موقع مناسب و قوانین صادرات و واردات، عوامل مهم در واردات سویا و واردات کنجاله سویا هستند.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا