قیمت زعفران در عمان

قیمت زعفران در عمان

قیمت زعفران در عمان

قیمت زعفران در عمان به عنوان یک کشور عربی که هم برای مصارف خوراکی و هم مصارف صنعتی کاربرد دارد، بسیار نزدیک به قیمت این محصول در بازار جهانی می باشد. حتما می دانید که ایران یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان زعفران در کل دنیاست. صادراتی که در زمینه ی زعفران از ایران انجام می شود تقریبا در هیچ کجای دنیا نظیر ندارد. استان خراسان به عنوان قطب تولید زعفران در ایران به حساب می آید و درصد زیادی از زعفران مورد نیاز بازارهای داخلی و خارجی از این ناحیه تامین می شود. کیفیت بسیار بالای زعفران تولید شده در استان خراسان سبب شده بسیاری از کشورهای خارجی خواستار خرید زعفران این ناحیه باشند و در حال حاضر اکثر بازرگانان و تاجران، برای تامین زعفران مورد نیازشان به همین استان مراجعه می نمایند.

درست است که صادرات زعفران ایرانی هم به کشورهای اروپایی و هم به کشورهای عربی و کشورهای خاورمیانه انجام می شود اما از هر طرف که نگاه کنید، متوجه خواهید شد که صادرات زعفران به کشورهای مجاور و همسایه به دلایل خیلی زیادی، برای تجار ایرانی سودآوری بیشتری خواهد داشت. کما اینکه موارد مصرفی زعفران در کشورهای عربی و همسایه با توجه به سبد خرید مواد غذایی خانواده، بیشتر می باشد.

عمان یکی از کشورهای حاشیه ی خلیج فارس است که در جنوب ایران قرار دارد و با ایران یک مرز آبی مشترک دارد. تمامی ثروت این کشور بر اساس صادرات مواد نفتی بنا شده و درصد بالایی از نیاز عمان به محصولات غذایی از طریق واردات تامین می شود. با این اوصاف، عمان به عنوان یک وارد کننده ی بزرگ، سهم زیادی در صادرات دوباره ی این محصولات از جمله زعفران در دنیا دارد. موارد زیادی می توانند بر قیمت زعفران در عمان تاثیر بگذارند که مسافت بین این دو کشور یکی از این موارد است.

به صورت کلی فاصله جغرافیایی بین دو کشور به عنوان یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در تعیین قیمت محصولات صادراتی از جمله زعفران به حساب می آید. الگوریتم و نمودار تعیین قیمت بر اساس مسافت، از یک نمودار صعودی بسیار ساده پیروی می کند که شرح این نمودار به راحتی قابل درک می باشد؛ هر چه قدر مسافت بین دو کشور مبدا و مقصد در صادرات بیشتر باشد، طبیعتا هزینه های مربوط به حمل و نقل نیز بیشتر خواهد شد و همین موضوع مستقیما بر روی قیمت نهایی محصول تاثیر می گذارد. حالا اگر بخواهیم قیمت زعفران در عمان را در همین الگوریتم ساده بگنجانیم؛ به نتایج سودمندی دست خواهیم یافت. از آنجایی که عمان یکی از همسایگان جنوبی کشور ماست، هزینه های حمل و نقل محموله ی زعفران به نسبت سایر کشورهای دیگر کمتر خواهد بود. همین موضوع به ظاهر ساده، تاثیر عمیقی بر روی قیمت زعفران در عمان دارد. برعکس کشورهای دوری که راه های آبی برای ارسال محموله یک از راه های پرخطر تلقی می شود، صادرات زعفران به عمان از طریق راه های آبی و دریایی، تقریبا امن بوده چرا که مسافت بین دو کشور به حدی است که خطرساز نخواهد شد.

عمان یکی از کشورهایی است که در بحبوحه ی تحریم ها و مناقشاتی که بین ایران و آمریکا به وجود آمد، کاملا صلح طلبانه عمل کرد و نقش میانجی گری را داشت و بدون سوء استفاده از این موقعیت، به روابط دوستانه اش با ایران ادامه داد. همین رفتار عمان باعث شد تا صادرات زعفران به این کشور با هیچ گونه محدودیتی مواجه نگردد و این در صورتی بود که ایران صادرات زعفران به صورت فله ای را برای یک سری از کشورهای عربی، ممنوع اعلام کرده بود. البته درست است که عمان نیز مانند همان کشورهای مذکور، در زمینه ی صادرات دوباره ی زعفران، فعالیت داشته اما در همین راستا، در زمینه های مختلف دیگری، هرگز روابط دوستانه ی خود با ایران را به خطر نینداخته است.

صحبت از صادرات دوباره ی زعفران توسط عمان و کشورهای دیگری همچون اسپانیا و امارات شد؛ بنابراین بد نیست که به این موضوع نیز به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت زعفران در عمان بنگریم و به تشریح آن بپردازیم. داستان از این قرار است که این کشورها، ابتدا زعفران را در حجم زیاد و به صورت فله از تولید کنندگان و یا تجار داخلی خریداری می نمایند و سپس در بسته های گرمی و با نام و برند کشور خود، وارد بازار جهانی می کنند. همین عملیات و استراتژی در صادرات دوباره ی زعفران ایرانی، باعث شده که بازار جهانی زعفران مستقیما به دست این کشورها بیفتد و ایران در تعیین قیمت نهایی زعفران در ابعاد جهانی، جایگاه خود را از دست بدهد. نکته ی جالب اینجاست که سیاست صادرات دوباره ی زعفران، تاثیر زیادی بر قیمت زعفران در عمان داشته و دارد. این استراتژی تجاری، زمینه را برای سود بیشتر از کنار این تجارت برای تاجران و بازرگانان عمانی فراهم می آورد. سودی که تولید کنندگان و تجار ایرانی، هرگز فکر آن را هم نخواهند کرد. با این حال و با تمام این تفاسیر، باز هم صادرات زعفران برای ایران یکی از پرسودترین صادرات غیر نفتی محسوب می شود. البته که این سود زیاد نتیجه ی تولید انبوهی است که ایران در زمینه ی کشت زعفران دارد. تا اینجای مقاله به بررسی دو عامل مهم و موثر بر قیمت زعفران در عمان پرداختیم، طبیعتا موارد دیگری نیز در این تعیین قیمت نقش دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی با این موارد، ما را تا انتهای مقاله همراهی نمایید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب قیمت جهانی زعفران را مطالعه کنید.

قیمت فروش زعفران در عمان

عمان چیزی حدود پنج میلیون جمعیت دارد و با توجه به موقعیتی که دارد می تواند، بازار خوبی برای اتصال با کشورهای دیگر باشد. قیمت فروش زعفران در عمان نیز با توجه به همین ویژگی ها و ظرفیت بالای عمان برای خرید زعفران، می تواند دائما تغییر نماید. اگر تنها کمی در جریان شرایط ارزی ایران باشید، متوجه خواهید شد که هیچ کشوری نوسانات ارزی به حد ایران ندارد. این نوسانات ارزی باعث می شود که قیمت هر محصولی دائما در حال نوسان و تغییر باشد؛ چیزی که در عمان مشابه آن را کم تر خواهید دید. اما باز هم قیمت زعفران در عمان، نمی تواند رقم ثابتی باشد و با توجه به موارد مختلف، تغییر خواهد کرد.

البته نمی توانیم مسئله ی تاثیر نوسانات ارزی ایران را بر قیمت زعفران در عمان و سایر کشورها نادیده بگیریم، چرا که به هر حال منبع تامین این محصول، بازار داخلی ایران است و هر تغییری در شرایط ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر قیمت زعفران در کشورهای دیگر تاثیر می گذارد. اما با توجه به این که تحریم های به وجود آمده علیه ایران، باعث رکود ارزش پول ایرانی در دنیا شده، ترکش این فجایع اقتصادی، آنقدرها که بر قیمت زعفران در بازار داخلی تاثیر می گذارد، بر روی قیمت زعفران در عمان و امثالهم، اثر گذار نخواهد بود.

به طور کلی صادرات زعفران به دو صورت گمرکی و چمدانی از ایران انجام می شود. آسان ترین راه صادرات زعفران، همین زعفران چمدانی است اما مشکلی که برای حمل و نقل زعفران به این صورت تعریف شده، این است که افراد تنها مجاز به حمل صد گرم زعفران در این مقوله می باشند. این کار معمولا توسط مسافران و زائرینی انجام می شود که هر ساله با هدف زیارت و سیاحت قدم در ایران می گذارند. این افراد با قیمت خیلی کم این مقدار زعفران را خریداری می کنند و کاملا مجاز با خود به عمان می برند. اما صادرات گمرکی زعفران، قوانین، بایدها و نبایدهای خاص خودش را دارد که بر طبق همین قوانین، قیمت زعفران در عمان نیز تغییر می کند. معمولا حجم صادرات در این روش بسیار بیشتر است اما برای انجام این مقوله به کسب مجوزها و پرداخت تعرفه گمرکی نیاز است. در این زمینه، صادرات زعفران معمولا به صورت دریایی و یا هوایی امکان پذیر است.

اگر بخواهیم خیلی رک و ساده برایتان از قیمت زعفران در کشور عمان صحبت کنیم باید بگوییم که این قیمت هر چه باشد از قیمت زعفران در ایران دو الی سه برابر بیشتر است. با این حال با توجه به مواردی که در پاراگراف های قبلی برایتان ذکر کردیم، هیچ رقم ثابتی برای قیمت زعفران در عمان، نمی توان بازگو کرد. چرا که تعرفه ها و قوانین مربوط به صادرات، همیشه در حال تغییر است و بیان یک رقم ثابت به عنوان قیمت زعفران در عمان و یا هر کشور دیگری، عملا بی اساس خواهد بود.

جالب است بدانید که در کنار صادرات زعفران به عمان، صادرات میوه و صادرات خرما به عمان نیز از رونق بسیار زیادی برخوردار است. عمان معمولا زعفران را در حجم زیاد از تجار ایرانی خریداری می کند و سپس در بسته های چند گرمی روانه ی بازار کشورهای آفریقایی می نماید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب تجارت با عمان را مطالعه کنید.

عوامل موثر بر روی قیمت زعفران در عمان

زعفران یک ادویه ی بسیار پرطرفدار در سراسر جهان است. ارزش این ادویه به قدری بالاست که آن را طلای سرخ می نامند. علاوه بر این، زعفران خاصیت این را دارد که فراورده های مختلفی را از خود تولید کند. به صورت کلی زعفران دارای ارقام مختلفی از جمله دسته، سرگل، نگین، سوپرنگین و غیره می باشد که هر یک از آنها به نسبت رنگ، طعم، میزان خامه (بخش سفید رنگ) و غیره دسته بندی می شوند. بنابراین می توان گفت که نوع و رقم زعفران به عنوان مهم ترین فاکتور تاثیرگذار بر روی قیمت زعفران در عمان به حساب می آید.

درصد بسیار بالایی از زعفرانی که در بازار عمان به فروش می رسد، زعفران ایرانی است. قیمت زعفران ایرانی در عمان نیز با تکیه بر موارد خاصی تعیین می شود که در تیترهای قبل، به آن ها پرداخته ایم. موارد دیگر مانند نوع زعفران، نوع بسته بندی، حق واسطه گری و کیفیت زعفران هم گزینه هایی هستند که مستقیما بر روی قیمت زعفران در عمان تاثیر می گذارند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

یادتان باشد که عمان یکی از کشورهایی است که به شدت کیفیت محصول واردات برایش اهمیت دارد. برای اینکه تجارت زعفران بتواند در بالاترین حد کیفی خود حفظ شود، نیاز است که از زعفران های با کیفیت برای صادرات به این کشور استفاده شود. البته هر چقدر کیفیت زعفران بالاتر باشد، طبیعتا قیمت زعفران در عمان نیز بالاتر خواهد بود. با تمام این تفاسیر پیشنهاد می کنیم که اگر شما هم یکی از تجار فعال در زمینه ی صادرات زعفران هستید و یا قصد دارید که در این تجارت فعالیت نمایید، به منظور حمایت از تولیدات داخلی و حفظ حق ایران در تجارت زعفران در دنیا، از صادرات زعفران به صورت فله، جدا خودداری کنید. همین کار به ظاهر ساده می تواند به مرور، شرایط را برای حضور ایران در بازار جهانی زعفران، به راحتی فراهم نماید.

تعرفه گمرکی واردات زعفران به عمان

یکی دیگر از مواردی که بر روی قیمت هر کیلو زعفران در عمان تاثیر می گذارد مسئله ی تعرفه ی ترخیص کالا از گمرک است. تعیین تعرفه ی گمرک با توجه به شرایط هر کشور در زمینه ی تولید یک محصول بستگی دارد. در واقع می توانیم بگوییم که تعرفه ی گمرکی برای هر محصول با محصول دیگر متفاوت است. مثلا کشوری مانند چین که در زمینه ی تولید زعفران دستی بر آتش دارد، به منظور اینکه بتواند از تولیدات داخلی خود حمایت کند و از واردات بی رویه ی زعفران به کشور خود جلوگیری نماید، تعرفه ی گمرکی را برای این محصول بسیار بالا در نظر می گیرد.

اما کشوری مانند عمان که هیچ تولیداتی در زمینه ی زعفران از خودش ندارد، برای اینکه واردات زعفران به این کشور به راحتی انجام شود، تعرفه ی گمرکی را کم در نظر می گیرد. بنابراین تعرفه ی ترخیص کالا از گمرک در کشور عمان معمولا یک مقدار ثابتی است و همین مقدار ثابت مستقیما بر روی قیمت زعفران در عمان تاثیر خواهد گذاشت. البته که عمان نسبت به تمامی محصولات وارداتی خود عملکرد این چنینی ندارد و ممکن است برای محصول خاص دیگری، تعرفه ی گمرکی زیاد و با قوانین سخت تر را در نظر بگیرد که به این ترتیب قیمت آن محصول در خاک عمان به مراتب بالاتر خواهد بود.

خیلی از تجار ایرانی در پی این موضوع هستند که به فروش زعفران ایرانی در خود عمان بپردازند؛ این کار شدنی است و در صورت انجام شدن این پروسه، اتفاقا سود خوبی نیز نصیب این دسته از افراد خواهد شد. اما قوانین عمان برای فعالیت در زمینه ی فروش زعفران در این کشور، این است که از جانب تاجر مربوطه باید برای ثبت یک شرکت تجاری در عمان اقدام شود. البته که مرحله ی سخت فروش زعفران در عمان توسط یک تاجر ایرانی تنها همین ثبت شرکت است و بعد از آن فرد به راحتی می تواند به تجارت خود بپردازد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب ثبت شرکت در عمان را مطالعه کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا