خرما در ایران

خرما در ایران

خرما در ایران

خرما یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های کشت شده توسط انسان است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری پرورش می‌یابد و سابقه کشت خرما در ایران به 3 هزار سال پیش می رسد. پراکندگی گونه‌های خرما در ایران و کشورهای عراق، عربستان، پاکستان، شمال آفریقا و آمریکا قابل مشاهده است. خرما به عنوان یکی از غنی‌ترین میوه‌ها از نظر دارا بودن میزان زیادی آنتی اکسیدان و فیبر، مقدار قابل توجه‌ای از انواع ویتامین‌ها و انواع مواد معدنی شناخته می‌شود و به همین دلیل نه تنها در ایران بلکه در اغلب کشورهای دنیا جایگاه مهمی در رژیم غذایی دارد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

تنوع خرما در ایران

کیفیت و تنوع خرما در ایران بسیار منحصر به فرد است و به همین دلیل اغلب کشورهای بزرگ مانند روسیه، مالزی، اندونزی، هند و چین خرمای ایران را خریداری می‌کنند. بر اساس اطلاعات موجود از انواع خرماهای تولید شده در جهان بالغ بر 93 نوع خرما در ایران تولید شده که نزدیک به 12 نوع از این خرماها به بازارهای خارجی صادر می‌شوند. نزدیک به 16 مورد از آن‌ها در بازار داخلی توزیع می‌شوند و برخی دیگر تنها بصورت محلی شناخته شده هستند.

خرید و فروش عمده خرما

زمان برداشت خرما در شهرهای مختلف نسبت به شرایط زودرسی و دیررسی از تیرماه تا اوایل پاییز متغیر است. به طور مثال: برداشت خرما در استان فارس از اوایل مردادماه شروع شده و تا اواخر آبان‌ماه ادامه دارد. خرید و فروش عمده ی خرما در فصل برداشت به اوج خود می رسد و اغلب در انبار ها و سردخانه ها نگه داری می شوند. در فصل خرید و فروش عمده ی خرما عواملی همچون میزان صادرات، نزدیکی به ماه مبارک رمضان و سیاست های صادراتی خرما اعمال شده از سوی دولت می تواند بر قیمت عمده ی خرما تاثیر مستقیم داشته باشد.

ممنوعیت صادرات خرما باعث کاهش قیمت خرما در بازار خرید و فروش عمده ی خرمای کشور می شود

مطالب مرتبط:

انواع خرمای صادراتی ایران
صادرات انجیر به چین
صادرات محصولات کشاورزی به چین
صادرات به قطر
صادرات پسته ایران
راهنمای صادرات خشکبار به اروپا

آمار تولید خرما در ایران

بر اساس آمار انجمن خرمای ایران در سال 1394 سطح زیر کشت خرمای مضافتی بالغ بر 46033 هکتار، خرمای استعمران بالغ بر 27469 هکتار، خرمای شاهانی بالغ بر11772 هکتار، خرمای ربی بیش از 15720 هکتار، خرمای کبکاب بیش از 30861 هکتار هزارتن و خرمای پیارم بالغ بر 2544 هکتار می باشد.

میزان عملکرد انواع خرما در هکتار

از میان انواع خرمای ایران، خرمای مضافتی با 5354 کیلوگرم محصول در هر هکتار دارای بیشترین میزان باردهی در میان درگر انواع خرما می باشد. پس از آن خرمای کبکاب با 4505 کیلوگرم بر هکتار در رده دوم و خرمای شاهانی با4392 کیلوگرم در هکتار در رده سوم عنوان پربازده ترین خرمای  ایران قرار دارند.

در میان انواع خرما، مجول معروف‌ترین خرمای صادراتی دنیا و پیارم گران‌ترین خرمای ایران است

استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان دارای بیشترین میزان نخلستان بوده و اغلب خرماهای تولید شده در این استان‌ها درجه یک هستند. به غیر از این استان‌ها می توان استان‌های یزد، اصفهان، کرمانشاه، خراسان جنوبی، ایلام، سمنان، کهکیلویه و بویر احمد و برخی از شهرهای دیگر را نیز به عنوان استان‌های تولید کننده خرما شناخت. در این میان استان کرمان با 59182 هکتار، بیشترین حجم تولید خرما را در ایران را دارد.

درصد سهم تولید خرما در ایران به تفکیک استان به شرح زیر می باشد:

  1. تولید خرمای استان کرمان : 28%
  2. تولید خرمای استان هرمزگان:15.35%
  3. تولید خرمای استان سیستان و بلوچستان:14.42%
  4. تولید خرمای استان بوشهر:14.79%
  5. تولید خرمای استان خوزستان:14.40%
  6. تولید خرمای استان فارس:12.16%

تولید خرما در استان های کشور به تفکیک شهرستان

شهرستان بم از جمله ی بزرگترین بازار خرید و فروش عمده خرما در کشور محسوب می شود که سالانه مقادیر بسیار زیادی خرما از این شهرستان به دیگر نقاط کشور ارسال می شود. خرید و فروش عمده ی خرما مضافتی هرساله پس از فصل برداشت خرما در سردخانه های شهرستان بم شروع شده و خریداران بسیاری از کشورهای مختلف برای خرید عمده ی خرما مضافتی به این شهر سفر می کنند.

پس از مصر، ایران یکی از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده خرما در جهان است. سالانه بالغ بر 1 میلیون تن انواع خرما در ایران تولید می‌شود، که مقدار زیادی از آن صرف بازارهای داخلی می‌شود؛ هر چند برخی از شهرها هنوز اغلب به صورت سنتی کار بسته‌بندی را انجام می‌دهند، اما با روی کار آمدن شرکت‌های بسته‌بندی و صادراتی خرما شرایط بسته‌بندی و صادرات خرما در ایران روند بسیار مطلوبی را طی می‌کند؛ تا جایی که امروزه در رتبه بندی جهانی صادرات خرما، ایران با صادرات خرما سالانه به میزان بیش از 400 هزار تن در رتبه  سوم صادرات خرما در جهان قرار گرفته است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید بسته بندی خرمای صادراتی را مطالعه کنید.

باید این نکته را نیز اضافه کرد که ایران ظرفیت افزایش تولید خرما را دارا بوده که نیازمند برنامه اصولی، سرمایه‌گذاری و حمایت از این محصول می‌باشد. به علت برداشت سنتی مقدار زیادی از خرما ضایع شده که با مدرن کردن این مرحله می‌توان به هدف که افزایش تولید و همچنین حفظ کیفیت محصول است رسید.

خرمای مجول در ایران

خرمای مجول یکی از بهترین و بازار پسندترین ارقام خرما در جهان است که طرفداران بسیاری دارد و میتوان از آن به عنوان گرانترین خرمای صادراتی ایران یاد کرد. خرمای مجول بهترین و گران ترین رقم تجاری خرما در دنیا می باشد. در فلسطین اشغالی هر هکتار خرمای مجول با میانگین عملکرد ۱۰ تن خرما در هکتار درآمدی معادل ۳۷۸۰۰ دلار ایجاد می کند. هر کیلوگرم محصول درجه یک خرمای مجول این رقم با قیمت های بالاتر از ۲۰ دلار در بازارهای هدف در دنیا به فروش می رسد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب خرمای مجول در ایران را مطالعه کنید.

گرانترین خرمای صادراتی ایران

در میان همه ی انواع خرمای ایران، خرمای پیارم یکی از بهترین و گرانترین خرمای صادراتی ایران است که در مناطق جنوبی ایران پرورش می یابد. این خرما در استان های هرمزگان و جنوب فارس پرورش می یابد و جز بهترین خرماهای بومی ایران است. گرانترین خرمای صادراتی ایران به کشورهای اروپایی مانند روسیه، آلمان و انگلستان صادر می شود. در سال های اخیر صادرات این محصول به کشورهای آسیای شرقی مانند مالزی و اندونزی رونق بالایی داشته است که از دلایل آن می توان به رواج فرهنگ اسلامی در این کشورها اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب گرانترین خرمای صادراتی ایران را مطالعه کنید.

انواع خرمای ایران

در حدود 3000 گونه خرما در سطح جهان شناسایی شده که از این تعداد 400 گونه در ایران وجود دارد که برخی در سطح محلی شناخته شده و برخی جز خرمای صادراتی ایران محسوب می شوند. به صورت کلی استان خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان بوشهر، هرمزگان، ایلام، کرمان و کرمانشاه بیشترین میزان تولید خرما در کشور را به خود اختصاص داده اند که هر یک از آنها دارای گونه های مختلفی از خرما می باشند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب انواع خرمای ایران را مطالعه کنید.

تولید خرما در ایران

خرما به طور معمول در 15 استان کشور کشت می شود که دو سـوم تولید خرما در ایران مربـوط بـه پنـج اسـتان كرمـان، خوزسـتان، سیسـتان و بلوچسـتان، بوشـهر و هرمـزگان اســت. با میــزان تولیــد سالانه یک میلیون تن خرما، ایــران را در رتبــه ی دوم تولیــد خرمــای جهــان قــرار گرفته اســت. ایران در رده بندی جهانی دارای بیشترین سطح زیر کشت خرما در جهان است اما به دلیل متوسط عملکرد تولید پایین، در مقام دوم تولید پس از مصر قرار گفته است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب تولید خرما در ایران را مطالعه کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا