اعتبار اسنادی

اعتبار اسنادی LC چیست؟

اعتبار اسنادی LC چیست؟

در پاسخ به سوال اعتبار اسنادی LC چیست ؟ می توان گفت که یک روش بین المللی است که در زمینه پول و جابجایی آن بین خریدار و فروشنده انجام می‌‌شود. بانک در این روش موظف است پولی که باید از طرف خریدار به بدهکار داده شود را پرداخت نماید و در زمانی این پرداخت انجام می شود که خریدار کالا را دریافت کرده باشد و بانک هم تا پایان این مراحل باید وضعیت را پیگیر‌ی نماید.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

خدمات باسکول

برای خرید و فروش بهترین کالاهای صادراتی ایران و همچنین اطلاع از  قیمت آن ها می توانید از بازار باسکول استفاده کنید.
با استفاده از شبکه ی تامین کنندگان و فروشندگان حاضر در بازار باسکول می توانید در هر ساعت از شبانه روز از بهترین تامین کنندگان استعلام قیمت بگیرید و یا با ثبت درخواست خرید از فروشندگان زیادی به صورت همزمان قیمت دریافت کرده و بهترین قیمت موجود در بازار را بیابید.

برای دیدن محصولات و ارتباط با فروشندگان بر روی محصول کلیک کنید:

تعریف اعتبار اسنادی LC چیست؟

در پاسخ به سوال در مورد اعتبار اسنادی LC می توان گفت که یک روش بین المللی است که در زمینه پول و جابجایی آن بین خریدار و فروشنده انجام می‌‌شود. بانک در این روش موظف است پولی که باید از طرف خریدار به بدهکار داده شود را پرداخت نماید و در زمانی این پرداخت انجام می شود که خریدار کالا را دریافت کرده باشد و بانک هم تا پایان این مراحل باید وضعیت را پیگیر‌ی نماید.

اعتبارات اسنادی

انواع اعتبار اسنادی LC کدام است؟

در ادامه بحث اعتبار اسنادی LC  به آموزش اعتبارات اسنادی می پردازیم که شامل موارد زیر است :

  • اعتبار اسناد دیداری 

زمانی که این نوع اعتبار اسنادی در بانک افتتاح می شود بر اساس قانون های مصوب مبلغی از اعتبار را به عنوان پیش پرداخت در نظر می گیرند و بقیه مبلغ را در موقعی که مدارک تحویل بانک داده می شود به حساب ها واریز می گردد ممکن است بخشی از این مبلغ به صورت تسهیلات بانکی برای مشتری واریز گردد.

  • اعتبار اسنادی به صورت نسیه 

در موضوع اعتبار اسنادی LC به اعتبار اسنادی نسیه رسیدیم که به صورت کوتاه مدت بین بانک ها در جریان است. وارد کننده کالا می تواند از بانک در ایران و با استفاده از این نوع اعتبار اسنادی و برای منفعت مشتریان از این تسهیلات استفاده نماید. روش برقراری این تسهیلات به این شکل است زمانی که مدارک کامل به بانک تحویل داده شد و همه با توجه قوانین موجود مورد تایید بانک باشد وجهی نقد به فروشنده پرداخت می گردد. زمانی که برای برگرداندن پول به بانکی که تسهیلات ارائه داده است حداکثر شش ماه خواهد بود. و خریدار باید اصل پول و مازاد آن را در این مدت به بانک برگرداند.

 

  • اعتبار اسنادی وارداتی  و صادراتی 

زمانی که اعتبار برای وارد کردن کالا و از طرف خریدار افتتاح می‌‌شود، اعتبار وارداتی گفته می‌ شود و فروشنده کالا که این کالا را در اختیار وارد کننده، قرار می دهد به این اعتبار، اعتبار صادراتی می گوید و این نوع اعتبار نیز نمونه ای در پاسخ به اعتبار اسنادی LC  می باشد. 

 

  • اعتبار اسنادی قابل برگشت

اعتبار اسنادی قابل برگشت، زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و فروشنده نمی تواند به این اعتبار اعتماد کند زیرا بانک و یا کسی که اعتبار را افتتاح کرده است، می تواند به راحتی در این اعتبار تغییر ایجاد کند  فروشنده هم نمی تواند به این اعتبار اعتماد داشته باشد و مطمئن باشد که خریدار به تعهدات خود پایدار است. در این مورد یک استثنا وجود دارد و اینکه خریدار ایرانی برای تهیه اعتبار اسنادی قابل برگشت برخلاف بقیه کشورها نیاز به مجوز دارد  ولی در مورد غیر قابل برگشت مجوز نمی‌خواهد. این اعتبار نیز نوع از جمله مواردی است که به اعتبار اسنادی LC  بر‌‌‌می‌گردد.

 

  • اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت

در سوال اعتبار اسنادی LC به موضوعی به نام اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت رسیدیم که از شرایط آن موافق بودن فروشنده نسبت به هر تغییری است که در اعتبار ایجاد شود و این تغییر ممکن است از سوی بانک و یا خریدار اتفاق بیافتد در هر دو صورت فروشنده باید در جریان باشد و موافقت خود را اعلام نماید. اگر در مکاتبات و یا نامه ها اعلام نگردد که این اعتبار قابل برگشت است و یا غیر قابل برگشت ، اعتبار غیر قابل برگشت خواهد بود.

 

  • اعتبار اسنادی تایید شده

این نوع اعتبار به صورتی است که خریدار متعهد می گردد که اعتباری را که بانک تایید نموده است توسط هر بانکی که فروشنده  در نظر داشته باشد برساند. این اعتبار زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که فروشنده اعتمادی به بانک طرف مقابل نداشته باشد و یا وضعیت اقتصادی آن کشور در شرایط متعادلی نباشد. در حال حاضر فروشندگان خارجی در واردات و صادرات کالا تقاضای این نوع اعتبار را می کنند و علت این امر وضعیت بی ثبات اقتصادی می باشد و در سال های بعد از جنگ ارز در سیستم بانکی بسیار با کمبود مواجه بود و بانک مرکز ایران خریداران به تامین اعتبار نسیه تشویق می کردند و چون بانک مرکزی توانایی پرداخت اعتبارات را در زمان مشخص نداشتند  و به همین دلیل فروشندگان به بانک های ایرانی بی اعتماد شدند.

  • اعتبار اسنادی تایید نشده

زمانی از این نوع اعتبار استفاده می شود که نیاز به تایید بانک دیگری نداشته باشد و اگر در شرایطی در اعتبار ذکر شده است کلمه Confirmed ذکر نشود آن اعتبار به منزله اعتبار تایید نشده می باشد.

  • اعتبار اسنادی قابل انتقال 

 در ادامه بحث اعتبار اسنادی LC قابل انتقال اعتبار اسناد قابل انتقال را توضیح می دهیم . این اعتبار می تواند از طرف شخصی که ذینفع اصلی است  به شخص یا اشخاص دیگر واگذار شود و می‌توان گفت که یک ویژگی مناسبی برای فروشنده است. 

  • اعتبار اسنادی غیر قابل انتقال 

این اعتبار نمی تواند به شخص دیگری برسد و معمولا در قوانین بین الملل اعتبار اسنادی غیر قابل انتقال مورد استفاده قرار می گیرد. از قوانین ایران در مورد این اعتبار این است که برای افتتاح حساب اعتبار وجود مجوز بانک مرکزی الزامی می باشد.

 

انواع اعتبار اسنادی

 

  • اعتبار اسنادی پشت به پشت

 توضیحی که در پاسخ  به سوال اعتبار اسنادی LC پشت به پشت می توان داد  در مورد تمام انواع اعتبار اسنادی می باشد مثلا اعتبار اسنادی پشت به پشت نوعی است که از دو اعتبار ساخته شده است که با کمک اعتبار اول نمی توان کالا را ارسال نمود و با کمک اعتبار دوم که به نفع ذینفع دوم صادر می شود  می توان کالا را ارسال نمود.

  • اعتبار اسنادی ماده قرمز

این اعتبار می تواند برای فروشنده این وضعیت را بوجود بیاورد که قبل از ارسال کالا مقداری از مبلغ را به عنوان پیش پرداخت از بانک تایید کننده در یافت کند. این  نامگذاری به این دلیل است که اولین بار بانک بازکننده اعتبار برای اینکه بانک ابلاغ کننده بیشتر به موضوع توجه کند آن را با خودکار قرمز نوشت به همین دلیل این اعتبار به ماده قرمز معروف شد.

 

  • اعتبار اسنادی گردان

 اعتبار اسنادی LC  نوعی دیگر از اعتبار در پاسخ به این سوال، اعتبار اسنادی گردان است که این نوع اعتبار بعد از اینکه مصرف شد اعتبار دوباره افزایش پیدا می کند و دیگر نیازی به افتتاح حساب جدید نمی باشد.

 

اعتبار اسنادی LC  چه افرادی می توانند از این اعتبار استفاده نمایند؟

قوانینی از طرف بانک مرکزی تعیین شده است به افرادی که اقدام به واردات مواد اولیه و یا ماشین آلات خط های تولید می کنند با توجه به اولویتشان اعتبار اسنادی اختصاص می دهد و به آنها امکان افتتاح حساب می دهد. شرکت های وابسته به دولت در صورتی که از منابع بودجه عمومی استفاده نکنند  و تاییدیه از معاونت و برنامه ریزی ریاست جمهوری دریافت کرده باشند می توانند از این اعتبار استفاده نمایند.

بازرگان هستم فروشنده هستم

 

اعتبار اسنادی LC چیست؟ و چه مدارکی برای گشایش آن الزامی است؟

مدارکی‌‌که برای دریافت اعتبار اسنادی لازم است شامل دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی و داشتن کارت بازرگانی و سوابق لازم برای واردات کالا‌ ‌می‌‌باشد در ضمن کارخانه ای درحال تولید است باید جواز کسب در بخش بازرگانی داشته باشد. فردی که متقاضی دریافت اعتبار می باشد باید قوانین بانک را رعایت کند و شرایط لازم را داشته باشد. فرد متقاضی نباید سوء‌‌سابقه بانکی مثلا چک برگشتی داشته باشد. فرد باید بتوانید اعتبارات را در زمان های مشخص پرداخت نماید. اگر واحد بازرگانی داشته باشد باید فرم مشخص آن را پر نماید. داشتن پروانه کسب الزامی است. باید صورت های ملی شرکت بازرگانی همراه با مهر و امضای شرکت  وجود داشته باشد. تمامی کپی اسناد مالکیت و دفتر مرکزی و نمایشگاه را دارا باشد.

اعتبار اسنادی

مطالب مرتبط:

خرمای مجول
صادرات به قطر
صادرات به امارات
صادرات به روسیه
صادرات خشکبار به اروپا
صادرات خرما به امارات
انواع خرمای صادراتی ایران
شرکت های بازرگانی مواد غذایی
برگ سبز گمرکی

 

اعتبار اسنادی LC و مدارکی که بعد از گرفتن مصوبه اعتباری نیاز است چه می باشد؟

در ابتدا  باید مدارکی که برای افتتاح اعتبار  اسنادی است را پر کنند و تکمیل فرم ثبت سفارش نیز لازم و ضروری می باشد. از دیگر مدارکی که لازم است اصل پیش فاکتور می باشد. داشتن کارت بازرگانی  و بیمه نامه و اصل رسید پرداخت بیمه نیز از موارد دیگری است که بعد از گرفتن مصوبه اعتباری به ان نیاز است.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا