ارسال بار به روسیه چگونه انجام می گیرد

ارسال بار به روسیه چگونه انجام می گیرد؟

ارسال بار به روسیه

ارسال بار به روسیه دو جنبه مهم دارد. یا شما به عنوان یک شخص حقیقی در صدد ارسال بار مشخص و محدود به عنوان یک بار شخصی و با هدف شخصی به روسیه هستید مسلما در این حالت دولت ها دخالت چندانی ندارند و به جز نظارت کلی بر سالم بودن بار خطرناک نبود مواد انتقالی با آن برخورد چندانی ندارند. اما مسئله ارسال بار به روسیه از جنبه تجاری و با هدف اقتصادی می تواند پیچ و خم خاص خودش را داشته باشد.

روسیه به عنوان یکی از پهناورترین کشورهای جهان مسلما می تواند یک مقصد بین المللی محسوب شود. پس ارسال بار به روسیه چه به صورت خرده و چه به صورت عمده اتفاق نادری محسوب نمی شود و تقریبا تمامی کشورها این کار را انجام می دهند.

اما مسئله ای که وجود دارد این است حمل خرده بار به مسکو تحت قوانین تجاری قرار نمی گیرد. یعنی شما تنها درگیر موارد گمرک و نحوه ارسال آن خواهید شد که  به نوعی همان حالت عمومی ارسال بار به روسیه محسوب می شود. مثلا شما باید بار خودتان را به واسطه یک شرکت بیمه گذار بین المللی بیمه کنید. همچنین برای ارسال بار یک بارنامه عمومی نیز نیاز است که نشان دهد این بار به صورت قانونی مورد تایید گمرک جمهوری اسلامی ایران است و از نظر این گمرک مشکلی ندارد. مسلما در این حالت گمرک روسیه نیز سخت گیری چندانی نخواهد داشت و با مشخص شدن صحت بارنامه و تایید آن عملا ارسال بار به روسیه با موفقیت انجام می گیرد.

اما داستان ارسال بار به روسیه از جنبه تجاری و هدف اقتصادی کمی متفاوت است و اینجاست که نقش دولت ها حرف اول را می زند. بگذارید کمی بیشتر از این موضوع صحبت کنیم.

ارسال بار به روسیه از ایران

مسلما روسیه به عنوان یک کشور مهم و تاثیر گذار اروپایی می تواند به عنوان یک مقصد بزرگ تجاری در دنیا مطرح شود. از این رو انتظار می رود که قوانین وضع شده در مورد تجارت و صادرات و واردات در روسیه به نحوی باشد که این تجارت ها به ساده ترین شکل ممکن انجام بگیرد.

از طرف دیگر روسیه خود یک پخش کننده بزرگ انواع محصولات در دنیا محسوب می شود. یعنی بسیاری از کالاهای تجاری کشورهایی مانند ایران و چین توسط روسیه به دنیا ارسال می شود. در کلام ساده تر روسیه امروز نقش توزیع کننده مهمی را برای دنیا بازی می کند.

این موضوع در کنار تحریم های یک طرفه آمریکا که باعث شد عملا صادرات ایران محدود شود اهمیت بالایی  دارد. زیرا روسیه در این مدت از فرصت استفاده کرده و به عنوان کشور اصلی دریافت کالاهای ایرانی و ارسال آن به تمام دنیا مطرح شد. بنابراین ارسال بار به روسیه نه تنها برای تجار، که برای دولت ایران نیز اهمیت بالایی دارد.

از این رو میان دولت های ایران و روسیه توافق نامه هایی مبنی بر سهولت صادرات و واردات امضا شده است که این تفاهم نامه ها کار را برای ارسال بار به روسیه ساده تر کرده است. این سخن به این معنی است که کمتر کالای ایرانی که قوانین را رعایت کرده در پشت گمرک روسیه گیر می کند. همچنین گمرک ایران در مورد صادرات به خصوص صادرات به روسیه موظف است که نهایت سرعت در ترخیص کالا را داشته باشد و به صورت غیر رسمی اعلام شده است که این دسته از محصولات و کالا های تجاری خارج از صف ترخیص می شوند. اما این داستان به این معنی نیست که قرار است قوانین تجاری بین المللی زیر سوال برود.

ارسال بار به روسیه و قوانین بین الملل

نکته مهمی که باید بدانید این است که قوانین صادرات و واردات بیش از این که بر اساس قوانین کشوری و حکومتی تعیین شود بر اساس قوانین بین المللی مورد بررسی قرار می گیرد.

از این رو هر دو طرف ( ایران و روسیه ) طی هر نوع توافق نامه ای که دارند در نهایت باید به قوانین بین المللی احترام بگذارند و بر اساس چارچوب های آن رفتار کنند.

یکی از مهمترین این قوانین، لزوم استفاده از یک بیمه گذار بین المللی است. خوشبختانه در ایران این گونه شرکت های بیمه گذار وجود دارد و از نظر بیمه ای مشکل خاصی نخواهید داشت. مسئله ای که وجود دارد این است شما باید دقیقا بر اساس میزان باری که ارسال می کنید اقدام به بیمه کنید. هر گونه مغایرت بیمه با کالای ارسال شده می تواند یک دلیل کافی برای گیر کردن کالا پشت دروازه های روسیه محسوب شود. از طرفی شما باید بدانید که روسیه کشوری به شدت مقرراتی است و کمتر می توان در بخش های مختلف دولتی آن مانند گمرک کارهای غیر قانونی پیدا کرد. پس اگر می خواهید ارسال بار به روسیه به شکل ساده و سریع صورت بگیرد عملا باید تمام قوانین را مو به مو اجرا کنید و هیچ مغایرتی در این موضوع وجود نداشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب قانون صادرات و واردات  را مطالعه کنید.

حمل بار به روسیه

یکی از مسائل مهمی که در ارسال بار به روسیه وجود دارد، نحوه حمل بار است. شما می توانید سه نوع انتقال بار داشته باشید. راه های هوایی، زمینی و دریایی تمام مسیرهایی است که شما در اختیار دارید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب حمل و نقل زمینی به روسیه  را مطالعه کنید

اصولا تجار ایرانی چندان علاقه ای به استفاده از مسیر هوایی ندارند. این مسیر گرچه بسیار سریع تر از سایر روش های حمل بار به روسیه محسوب می شود اما میزان بار انتقالی در این حالت محدودیت های خاصی دارد و شما نمی توانید هر نوع محصول و کالایی را در این شرایط صادر کنید. از طرف دیگر به علت گران بودن مسیر هوایی و وابسته بودن قیمت این مسیر به میزان باری که منتقل می کنید،  قیمت حمل بار به روسیه می تواند چندین برابر شود. این چیزی نیست که تجار چندان علاقه ای به آن داشته باشند.

از این رو راه های زمینی و دریایی بیشترین طرفدار را در میان تاجران و صاحبان کسب و کار ایرانی دارد. در میان ایرانی ها راه زمینی و در میان تجار روسی راه دریایی طرفدار بیشتری دارد. به هر حال هر کدام دلایل خاص خودشان را دارد. اما در هیچ کدام از این روش ها شما نمی توانید قوانین بین المللی و برخی قوانین خاص کشور روسیه یا ایران را دور بزنید. مخصوصا این موضوع را در مورد قوانین روسیه بیشتر در نظر بگیرد. چرا که آن ها برخوردهای سخت تری با قانون شکنان دارند.

نتیجه سخن از آن چیزی که گفتیم

به طور کلی ارسال بار به روسیه چه به صورت خرده و چه به صورت عمده قوانین خاص خودش را دارد. اما این قوانین چیزی بیش از قوانین معمول بین المللی نیست و تاجران یا کسانی که اقدام به ارسال بار به روسیه می کنند قرار نیست درگیر موارد عجیب و غریب شوند.

بنابراین در ارسال بار به روسیه سعی کنید همان قوانین همیشگی و تشریفات عمومی گمرک ها را رعایت کنید. همانطور که گفته شد داشتن بارنامه و بیمه نامه از مهمترین فاکتورهای این قوانین محسوب می شود. اگر فکر می کنید در این زمینه نیاز دانش کمتری دارید بهتر است از گروه ها و شرکت های متخصص در ارسال بار مشاوره بگیرید. به هر حال تشریفات گمرک به اندازه ای گیج کننده است است که می تواند بار شما را برای ماه ها در انبار گمرک دپو کند. در این حالت هم بار شما خسارت می بیند و هم شما باید هزینه انبار را پرداخت کنید. پس بهتر است کمی با احتیاط وارد عمل شوید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا