واردات سم

واردات سم

واردات سم

سموم کشاورزی از جمله مواد شیمیایی هستند که از آنها در راستای کنترل و دفع آفات مختلف مانند حشرات، قارچ ها، ویروس، باکتری و غیره کمک گرفته می شود. سموم موجود در بازار ایران را می توان به دو دسته وارداتی و تولید داخلی تقسیم بندی کرد. در حال حاضر بیش از 30 درصد از کل سموم موجود در بازار کشور از طریق واردات تامین می شود، این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی امکان ارائه محصولات مشابه را با قیمت مناسب تر دارند. واردات سم کشاورزی یکی از زمینه های تجاری پرسود برای تجار فعال در این زمینه به حساب می آید و با توجه به ضرورت استفاده از این محصول توسط باغداران و کشاورزان، می توان گفت که این سموم مشتریان ثابت خودشان را دارند. بالا بودن حجم تقاضا برای خرید سموم وارداتی سبب شده شرکت های متعددی فعالیت خود را در زمینه واردات این محصول آغاز کنند. عمده سموم کشاورزی از کشورهای چین، اسپانیا، هلند، ژاپن، هند و غیره خریداری و در بازارهای داخلی توزیع می شوند.

در سال گذشته دولت در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، واردات سموم آماده مصرف که نمونه مشابه ایرانی آن در بازار موجود می باشد را ممنوع کرد. اما این ممنوعیت به صورت کامل اجرا نمی شود و در حال حاضر بیش از 420 رقم سم کشاورزی در بازار عرضه می شود که عمدتا دارای نمونه های ایرانی و خارجی می باشند. در نظر داشته باشید که این ممنوعیت سبب کاهش حجم عرضه ارقام کود در بازار و افزایش قیمت این محصول شده است. همین موضوع منجر به کاهش تقاضا برای خرید و کم شدن حجم تولید سالانه سموم کشاورزی توسط شرکت های ایرانی در سال جاری شده است. بنابراین فرآیند واردات سموم کشاورزی باید تحت شرایط و به صورت اصولی کنترل شود تا آشفتگی در بازارهای داخلی ایجاد نشود. فرآیند و نحوه صدور مجوز واردات سموم کشاورزی در سال 1397 به منظور نظارت و کنترل ثبت سفارش با تغییرات عمده ای همراه بود و این روند در حال حاضر زیر نظر سازمان های متخصص نهاده های کشاورزی و سازمان حفظ نباتات قرار دارد.

سموم کشاورزی وارداتی

در سال های گذشته برای واردات انواع سموم کشاورزی ارز دولتی در نظر گرفته می شد، اما از سال گذشته به دلیل افزایش میزان تولید انواع سموم کشاورزی در داخل کشور، ارز نیمایی جایگزین دلار 4200 تومانی شد. این موضوع به صورت مستقیم بر روی بازار فروش و قیمت سموم کشاورزی وارداتی تاثیر داشت و قیمت ارقام وارداتی با افزایش چندبرابری همراه شدند. این موضوع سبب شده برخی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی قدرت خرید ارقام مختلف سموم کشاورزی را از دست بدهند و تقاضا برای خرید سم در کشور با کاهش همراه شود.

تعیین قیمت انواع سموم کشاورزی وارداتی براساس نرخ تورم و نوسانات ارزی تعیین می شود. افزایش نرخ تورم در سال جاری سبب بالا رفتن هزینه حمل و نقل بین المللی، نیروی انسانی، انبارداری، هزینه های ترخیص کالا از گمرک و غیره شده است؛ تمامی این موارد به صورت مستقیم بر روی قیمت تمام شده سموم کشاورزی موجود در بازار تاثیر دارند. واردات سموم کشاورزی به دو بخش سموم آماده مصرف و مواد اولیه برای تهیه سم های کشاورزی تقسیم می شود که شرایط واردات هر یک از آنها متفاوت می باشد، معمولا حجم مواد اولیه به نسبت نمونه دیگر بیشتر می باشد که این موضوع به دلیل ضرورت استفاده از این ماده اولیه توسط شرکت های تولیدکننده سم در داخل کشور می باشد. در نظر داشته باشید که کد تعرفه گمرکی جهت واردات انواع سموم کشاورزی متغیر می باشد. کد تعرفه گمرکی برای واردات برخی از ارقام پرطرفدار سموم کشاورزی شامل موارد زیر می باشد:

  • کد تعرفه گمرکی سم دی آلتریم و حشره کش ها و سم های تکنیکال و سم پاراکوت : 3808
  • کد تعرفه گمرکی برای کود شیمیایی : 3104

شرایط واردات سموم کشاورزی در چند سال اخیر با سختگیری های شدید همراه بوده است و واردات این محصول مانند گذشته به راحتی و با ارز دولتی امکان پذیر نمی باشد. در حال حاضر تمامی فرآیند واردات ارقام مختلف سم کشاورزی زیر نظر سازمان حفظ نباتات انجام می شود. واردکنندگان بایستی فعالیت خود در خصوص واردات سموم کشاورزی را از مرحله اول ورود تا توزیع آن، تحت نظارت این سازمان به انجام برسانند.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا