واردات برنج از پاکستان

واردات برنج از پاکستان

واردات برنج از پاکستان

واردات برنج از پاکستان یکی از پایه های اساسی واردات ایران را به خودش اختصاص می دهد.  بدون شک همه می دانید که برنج مانند گندم یکی از مهم ترین و ضروری ترین وعده های غذایی و از کالاهای اساسی ما ایرانی ها به شمار می رود. از آنجایی که این غلات از جایگاه خاص و ویژه ای در سفره های ایرانی برخوردار است لذا خرید آن برای تمام مردم کشور ضروری است. از این رو امروزه در برخی از نقاط کشور این محصول کاشت و برداشت می شود که خطه ی شمالی کشور از مهم ترین نواحی کشت این محصول به حساب می آیند. چیزی که درباره ی تولید و برداشت برنج، تجار را وادار به واردات می کند، کسری تولیدات برنج برای رفع نیازهای داخلی است. همچنین از آنجایی که برنج های داخلی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و همین موضوع سبب شده که قیمت آن ها نیز به نسبت بالا باشد، مردم در خرید برنج های داخلی کمی با مشکل روبرو هستند و این عوامل سبب شد که مصرف کنندگان به سمت خرید برنج های وارداتی و خارجی روی بیاورند.

در حال حاضر کشورهای جنوب شرق آسیا نظیر هند، پاکستان و تایلند از بهترین کشورهایی هستند که برنج مهم ترین محصول کشاورزی شان است و این محصول را در تناژ های بالا کشت و تولید می کنند. لذا این کشورها از مهم ترین گزینه ها برای تامین نیاز داخلی ما به برنج هستند.  در بین این کشورها، پاکستان از صنعت کشاورزی بسیار خوبی برخوردار است به همین دلیل صادرات برنج از مهم ترین مشاغل این کشور به شمار می رود که درآمد خوبی هم از آن به دست می آورند به گونه ای که چرخ اقتصاد پاکستان تا حد خیلی زیادی از این پروسه ی تجارت برنج، تاثیرات مثبتی می گیرد.

در حال حاضر کشور پاکستان حدود 10 میلیون تن برنج تولید و به سراسر دنیا عرضه می کند. در بین این برنج ها، برنج باسماتی از معروف ترین برنج های پاکستانی بشمار می رود و اغلب مردم هم برنج پاکستانی را به برنج باسماتی می شناسند. این برنج از طعم و مزه ی خوبی برخوردار است و به همین دلیل در جهان بسیار محبوب است و طرفداران زیادی دارد. علاوه بر این از آنجایی که این برنج ها دانه های بلندی دارند، در زمان پخت مانند برنج های ایرانی خوب ری می کنند و شباهت زیادی به برنج های ایرانی دارند. از این رو امروزه اکثر تجار و واردکننده های برنج این نوع برنج را از پاکستان وارد می کنند.

مباحث موجود درباره ی واردات برنج از پاکستان بسیار گسترده و متنوع است. ما در ادامه سعی می کنیم که اطلاعات مفیدی را درباره ی مجوزهای لازم برای واردات برنج از پاکستان و قیمت برنج در پاکستان و غیره ارائه دهیم. پیشنهاد می کنیم که برای کسب این اطلاعات تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.

نحوه واردات برنج از پاکستان

همان طور که ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، در حال حاضر یکی از بهترین راهکارها برای تامین نیاز بازار داخلی و مصرف کنندگان برنج در ایران، واردات برنج از پاکستان و سایر کشورهای جنوب شرق آسیا است. عطر و طعم خوب برنج های پاکستانی در کنار قد بلند این برنج ها و شباهت زیاد این برنج ها به برنج های ایرانی سبب شد که در حال حاضر این برنج ها به عنوان یکی از پرطرفدارترین برنج های وارداتی در ایران شناخته شود و تجار زیادی اقدام به واردات این برنج از پاکستان نمایند. طبیعتا تجاری که سابقه و تجربه ی زیادی در تجارت دارند با شرایط و نحوه واردات برنج از پاکستان ﺁشنایی دارند اما تجار تازه کار و شرکت های تازه تاسیسی که به تازگی قصد ورود به این تجارت را دارند با سوالات زیادی مواجه می شوند.

در این راستا باید بدانید که تجارت و واردات برنج از پاکستان نیز مانند واردات سایر کالاها دارای شرایط و ضوابطی است که تجار قبل از شروع این تجارت باید با آن ها ﺁشنا باشند. از آنجایی که برنج یک ماده ی خوراکی است لذا کشور ما برای واردات این کالا قوانین و مقررات سفت و سختی در نظر گرفته است که تمام تجار باید طبق این قانون و مقررات اقدام به تجارت برنج کنند. طبیعی است که اگر تجار خارج از چارچوب این قوانین عمل کنند این کار کاملا قاچاق محسوب می شود. یکی از مهم ترین قوانین و مقرراتی که تمام تجار در زمان تجارت برنج خصوصا در زمان ترخیص این کالاها باید انجام دهند اخذ مجوز ترخیص از سوی دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار می باشد. از دیگر مواردی که در پروسه ی واردات برنج و ترخیص اینگونه محموله ها بسیار حائز اهمیت است انتخاب شناسه های انبارهای مجاز است که این اطلاعات را باید از طریق وب سایت های جامع انبار به دست آورند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب ترخیص کالا از گمرک را مطالعه کنید.

علاوه بر این تمام تجار برای ترخیص برنج از گمرک باید مجوزهای زیادی که مربوط به این کالا هستند را دریافت نمایند که از جمله ی آن می توان به اخذ مجوزهای وزارت بهداشت و درمان، مجوز استاندارد و بهداشت مواد غذایی، مجوز وزارت غذا و دارو، مجوز سلامت مواد غذایی، مجوز قرنطینه نباتی و مجوزهای گمرک جهت ترخیص کالا اشاره نمود. در کنار این مجوزها، مجوز لازم جهت ورود مواد خوراکی و ﺁشامیدنی را هم باید از سازمان های مربوطه لحاظ کنند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب مجوز واردات مواد غذایی را مطالعه کنید.

نهایتا برای ترخیص برنج های وارداتی از گمرک، اخذ و ارائه ی گواهی های زیر الزامی است:

  • اخذ گواهی بهداشت
  • اخذ مجوز دال بر اینکه برنج های وارداتی فاقد تراریختگی هستند که این گواهی باید از مراجع ذی‌ربط کشور مبدا دریافت شود.
  • اخذ گواهی که نشان دهد برنج وارد شده از پاکستان فاقد فنل است.
  • اخذ گواهی ارزیابی و بررسی برنج که نشان دهد برنج های وارداتی فاقد عناصر سنگین و فلزات سنگین هستند و حتما باید گواهیی و تاییدیه سلامت از سوی سازمان غذا و دارو داشته باشند.
  • ارائه ی گواهی تاییدیه که نشان دهد باقی مانده ی آفت کش ها و سموم بر روی برنج نمانده است.
  • ارائه ی برگه و گواهی ارزیابی و آنالیز برنج های وارداتی
  • ارائه ی گواهی و مجوز پروانه ی بهداشتی جهت ورود مواد خوراکی به خاک کشور

لازم به ذکر است بدانید تمام موارد ذکر شده در بالا ابتدا باید در سازمان های مربوطه در کشور مبدا تایید شود و سپس این گواهی ها در سفارت جمهوری اسلامی تایید شوند. علاوه بر این تمام محموله های وارداتی باید دارای کد رهگیری و شماره ی سری ساخت از کشور مبدا باشند که روی بسته بندی آن ها درج شده است.

البته قانون و مقررات جمهوری اسلامی ایران فقط به زمان ترخیص برنج محدود نمی شود و قوانینی هم برای بعد از ترخیص تصویب شده است که بر اساس آن تمام تجار واردکننده ی برنج باید تمام و صد در صد محموله های وارد شده ی خود را با توجه به سهمیه ای که از سوی دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار در نظر گرفته می شود به شعباتی ارسال کنند که این شعبات را سازمان ‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ ها به آن ها معرفی می کند. این شعبات اعلام شده شامل میدان های میوه و تره بار و تعاونی ها و سایر فروشگاه های زنجیره ای و فروشگاه های محلی و فرهنگیان و غیره می باشد.

مطمئنا به دلیل قوانین سختگیرانه ای که برای ورود برنج به خاک کشور وجود دارد به روز کردن دائمی اطلاعات درباره ی نحوه واردات برنج از پاکستان برای تمام تجار الزامی است.

واردات برنج پاکستانی

با توجه به موارد ذکر شده، گمان می کنیم که حالا متوجه اهمیت واردات برنج پاکستانی شده اید. با توجه به اینکه کشور پاکستان سالانه به مقدار زیادی برنج تولید می کند و از طرف دیگر کشور ما هر ساله خصوصا انتهای سال که برنج های ایرانی داخل انبارها رو به اتمام است نیاز مبرم به برنج دارد، طبیعی است که بازار ایران یکی از بهترین بازارها برای صادرات برنج های پاکستانی بشمار رود. در حال حاضر واردات برنج های پاکستانی از راه های زمینی و هوایی مختلفی امکان پذیر است که در این بین مرزهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان از بهترین راه های ورود این محصول می باشد. پس اگر شما قصد دارید به تازگی اقدام به واردات برنج از پاکستان نمایید باید بدانید که بعد از خرید این کالا و وارد کردن آن به داخل کشور می توانید در عرض دو روز سلسله مراتب ترخیص این محموله را انجام دهید.

برنج یکی از مهم ترین وعده های غذایی مردم پاکستان به شمار می رود و همچنین یکی از بهترین راه های ارزآوری این کشور هم محسوب می شود؛ به گونه ای که فقط حدود 150 هزار تن برنج از کشور پاکستان وارد کشور ما می شود. تولید و عرضه ی برنج به صورت گسترده سبب شد که در حال حاضر کشور پاکستان رتبه ی خود را به چهارمین کشور تولیدکننده و صادرکننده ی برنج در سطح دنیا ارتقا دهد. صادرات برنج پاکستانی به سراسر دنیا انجام می شود اما بهترین خریداران این محصول کشورهای همسایه ای چون کشورهای ایران، چین، قطر و عمان می باشند. علاوه بر این کشورهای آفریقای جنوبی از دیگر خریداران این برنج هستند.

در حال حاضر کشور ما از مهم ترین و بزرگ ترین خریداران و واردکننده های برنج پاکستانی است به گونه ای که کشور ما در فقط سال 2010 حدود 800 هزار تن برنج پاکستانی از نوع باسماتی را خریداری و وارد کشور کرده است. در رابطه واردات برنج پاکستانی باید متذکر شویم که واردات این محصول دارای شرایط و قوانینی است که از جمله قوانین خاص آن شامل اخذ گواهی مبدا برنج، دریافت شناسه ی کالا و طی نمودن فرآیندهای گمرکی می باشد. از دیگر قواعد خاصی که تجار در زمان واردات برنج از پاکستان و ترخیص این محموله از گمرک باید انجام دهند اخذ برگ سبز گمرکی است.

قیمت برنج در پاکستان

با توجه به مطالب بالا دریافتیم که امروزه به دلیل کاهش تولید برنج های داخلی، کشور ما برای تنظیم بازار و برطرف کردن نیاز مردم اقدام به واردات برنج از سایر کشورها خصوصا کشور پاکستان نموده است. مطمئنا یکی از مهم ترین مسائلی که ذهن تمام تجار خصوصا تجار تازه کار را درگیر خود می کند، قیمت برنج در پاکستان است. در این راستا باید متذکر شویم که عموما واردات برنج از پاکستان از طریق ارز دولتی انجام می شود و لذا هر تغییر و نوسانی که روی این ارز صورت گیرد بر قیمت برنج در پاکستان تاثیر می گذارد. بنابراین تجار در زمان تجارت باید کاملا به این نکته توجه داشته باشند.

به طور کلی قیمت برنج های وارداتی کمتر از برنج های داخلی است و از آنجایی که خرید این محصولات برای مصرف کننده های ایرانی مقرون به صرفه تر است لذا این نوع برنج ها طرفداران زیادی در کشور دارد و توانستند که جایگزین برنج های داخلی شوند. طبیعتا همین موضوع سبب بالا رفتن تقاضا برای خرید برنج های پاکستانی شده است. از طرف دیگر به دلیل مشکلاتی که در داخل کشور وجود دارد اعم از مشکلات ارزی و همچنین تعرفه های گمرکی و قوانین استاندارد کشور، بسیاری از برنج های وارداتی پاکستانی در گمرک کشور دپو شده اند که همین موضوع سبب افزایش چشمگیر قیمت برنج های پاکستانی شده است. از این رو می توان گفت یکی از مهم ترین فاکتورهایی که به طور مستقیم بر قیمت برنج های پاکستانی تاثیر می گذارد میزان عرضه و تقاضا است.

مطمئنا علاوه بر نوسانات ارز و میزان عرضه و تقاضا عوامل دیگری هم بر قیمت برنج های پاکستانی تاثیر می گذارد که از جمله ی آن می توان به هزینه های انبارداری، کیفیت برنج های وارداتی، برند برنج پاکستانی وارد شده، قد برنج یعنی دانه بلند یا کوتاه بودن برنج، بسته بندی برنج وارداتی، عدم وجود دانه های شکسته در برنج و غیره اشاره نمود. از دیگر نکات مهم تاثیرگذار بر قیمت برنج پاکستانی، زمان و ماه عرضه ی این برنج ها در بازار است. همان طور که می دانید زمان و مکان تجارت یکی از رموز موفقیت در هر نوع تجارتی است. یعنی تاجر باید بداند که بهترین زمان برای تجارت چه زمانی است. برای تجارت برنج و واردات برنج از پاکستان هم بهترین زمان، زمانی است که برنج داخلی تولید نشود و برنج های داخلی موجود در بازار بسیار کم باشد. لذا عرضه ی برنج های پاکستانی در ماه های مختلف می تواند بر قیمت این محصول تاثیر مستقیم بگذارد.

با توجه به موارد و فاکتورهای ذکر شده می توان نتیجه گرفت که نمی توان به طور دقیق قیمت برنج در پاکستان را بیان کرد و بهترین راه برای اطلاع از این قیمت تماس گرفتن و ارتباط داشتن با فروشندگان عمده و تامین کننده های برنج پاکستانی است.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا