گواهی مبدا

گواهی مبدا چیست؟

گواهی مبدا چیست ؟

به طور کلی می توان گواهی مبدا را به نام سندی شناخت که نشان دهنده محل ساخت کالا می باشد و توسط اتاق بازرگانی کشوری که محصول در آن تولید شده است تنظیم می‌گردد و طبق فرمی که اتاق بازرگانی بین المللی ارائه داده است صادر می گردد.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

گواهی مبدا در صادرات چه  اهمیتی دارد؟

زمانی که واردات و صادرات کالا از یک کشور به کشور دیگری صورت می گیرد، سندی به نام گواهی مبدا دارای اهمیت می باشد. کشور وارد کننده یک کالا به دریافت گواهی مبدا اهمیت زیاد می دهد. این گواهی توسط مراجع ذیصلاح یک کشور تایید شده و آن کالا را متعلق به آن کشور می دانند. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که دقیقا صادر کننده گواهی مبدا چه کسی و چه سازمانی است؟ قبلا مبدا کالا را کشور سازنده کالا می دانستند،  ولی امروزه با بهبود قوانین تجارت جهانی و قوانین تعیین مبدا کالا، مبدا را بر اساس تغییرات مراحل تکمیل کالا و مشخصات تعرفه بندی و کد سیستم تعیین می کنند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب اظهارنامه گمرکی را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

به طور کشور مبدا کالا کشوری است که در آن کالای موضوع گواهی مبدا ساخته ، تولید و پردازش می شود. یکی از کاربرد های مهم گواهی مبدا دریافت تخفیفات از طریق آن می باشد. این سند برای دو طرف خریدار کالا و مسئولان کشوری که محصول را وارد می کند اهمیت فراوانی دارد.

خدمات باسکول

برای خرید و فروش بهترین کالاهای صادراتی ایران و همچنین اطلاع از  قیمت آن ها می توانید از بازار باسکولاستفاده کنید.
با استفاده از شبکه ی تامین کنندگان و فروشندگان حاضر در بازار باسکول می توانید در هر ساعت از شبانه روز از بهترین تامین کنندگان استعلام قیمت بگیرید و یا با ثبت درخواست خرید از فروشندگان زیادی به صورت همزمان قیمت دریافت کرده و بهترین قیمت موجود در بازار را بیابید.

 

گواهی مبدا

 

 

  • اهمیت این سند از نظر خریدار کالا در اینجا معلوم می شود که چون خریدار در مکان دیگری از دنیا است، برای اینکه از صحت و کیفیت کالا مطمئن شود گواهی مبدا را چک می کند فقط باید این گواهی  از طریق مسیرهای قانونی صادر شده باشد تا بتوان به آن اطمینان نمود.

 

  • در کشور مقصد گواهی مبدا یک کالا برای مراکز مهم و اساسی مانند بانک ها، وزارتخانه های  مختلف و مراکز دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، مهم و ضروری است و در صورت دریافت کالا می توانند این سند را در خواست کنند. در بین تمام مراکز  گمرک و در مواردی وزارتخانه های صنعتی و بانک ها به این سند به دلیل مشخص شدن کیفیت کالا وتعرفه های ترجیحی ، علامت تجاری ، ممنوعیت ها و محدودیت ها  و قرارداد های تهاتری اهمیت بیشتری پیدا می کند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب اسناد حمل کالا  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

مراحل دریافت گواهی مبدا چگونه است؟

برای دریافت گواهی مبدا باید از طریق سازمان های صادر کننده این گواهی اقدام کرد. در مناطق آزاد معمولا سازمان منطقه آزاد و در مناطق دیگر اتاق بازرگانی صنایع و معادن مسوول این کار می باشند. در سال 1923 با تشکیل کنوانسیون بین المللی ژنو  و برای ساده کردن تشریفات گمرک به دولت ها مجوز داد تا سازمان ها و مراکزی را برای صدور این سند ایجاد نمایند. اتاق بازرگانی مسوول تشخیص اینکه یک کالایی نیاز به این سند دارد یا نه نیست و فقط وارد کننده یک کالایی باید بداند که آیا نیاز به گواهی مبدا وجود دارد. ممکن است گواهی گم شود در این صورت باید نامه ای تنظیم کنید و مفقودی آن را اعلام کنید و در خواست یک گواهی جدید را داشته باشید و اگر مشکلی در این رابطه بوجود بیاید باید عواقب آن را بپذیرید.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب شناسه کالا را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

دریافت این سند از طریق سایت صدور گواهی مبدا

زمانی که به سایت صدور گواهی مبدا که همان سایت بازرگانی هوشمند می باشد مراجعه می کنید با شماره کارت بازرگانی وارد سایت می شوید و مشخصات کارت بازرگانی را در آن قسمت وارد می کنید، بعد از پرکردن بخش های مربوط وارد صفحه‌ای می شوید که دارای بخش گواهی مبدا می باشد. در مرحله بعد باید شماره اظهارنامه صادراتی را وارد نمایید. در ادامه پر کردن فرم ها در ثبت اظهار نامه مشخصات اظهارنامه وارد می گردد. در قسمت بعد اطلاعات کارت بازرگانی که از قبل وجود داشته دیده می شود و صرفا باید شماره همراه فرد درخواست کننده نوشته شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات ایران  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

در مرحله بعد اطلاعات نوشته خواهد شد که همگی به صورت لاتین وارد می شود. بعد از مشخصات حمل و نقل به مشخصات کالا می رسیم. کالای مورد نظرتان را از لیست انتخاب می کنید و سپس مدارک لازم را در سامانه بارگذاری می کنید. مدارکی که برای تنظیم این سند به آن نیاز دارید شامل :

 

  • کپی پروانه گمرک، کپی بارنامه ، کپی کارت بازرگانی، فرم گواهی مبدا

 

  • فیش بانکی هزینه صدور گواهی مبدا

 

 

در مرحله بعدی در سایت صدور گواهی مبدا، مشخصاتی که بر اساس آن گواهی چاپ خواهد شد مشخص می شود.

گواهی مبدا

 

با انواع گواهی مبدا آشنا شوید:

انواع گواهی مبدا را بر اساس مقصدی که قرار است کالا فرستاده شود صادر می کنند. گواهی مبدا در ایران به سه شکل وجود دارد :

 

  • این سند بر اساس فرم A  زمانی استفاده می شود که قرار است کالایی به کشورهای اروپایی، آمریکایی، اقیانوسیه، ترکیه، زاین، روسیه، بلاروس، اوکراین، قزاقستان فرستاده شود برای صادر کردن گواهی مبدا از فرم GSP استفاده شود.

 

  • CERTIFICATE OF ORIGIN فرمی است که برای صادرات کالا به کشورهای آسیایی و آفریقایی از آن استفاده می شود.
  • CSTP فرمی است که برای گواهی مبدا کشورهایی استفاده می شود که با ایران برای استفاده از این فرم توافق کرده اند.

 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات کالا  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

برخی از کشورها مانند سنگاپور، تایوان، چین، مالزی، هنگ کنگ، و کره می توانند از دو نوع فرم استفاده نمود.

با انواع این سند آشنا شوید.

مطالب مرتبط:

خرمای مجول
صادرات به قطر
صادرات به امارات
صادرات به روسیه
صادرات خشکبار به اروپا
صادرات خرما به امارات
انواع خرمای صادراتی ایران

 

چه مشخصاتی در گواهی مبدا باید تکمیل گردد؟

 

  • در این گواهی باید مشخصات فرستنده و صادر کننده کالا را طبق آنچه که در بارنامه حمل و پروانه گمرکی آمده است استفاده کنید.

 

  • مشخصات دریافت کننده کالا بر اساس بارنامه حمل در کشور سازنده که طبق مشخصاتی است که در پروانه گمرکی آمده است.
  • مشخصات وسیله حمل بار
  • ویژگی های کامل کالا بر اساس پروانه گمرکی و بارنامه حمل.
  • وزن کالا و تعداد و نوع بسته بندی .
  • امضای صادر کننده کالا
  • امضای مرجع صادر کننده  گواهی مبدا.

 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب اتاق بازرگانی ایران و چین  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

به یاد داشته باشید که آماده کردن این گواهی به عهده اتاق بازرگانی  نیست و وظیفه خود صادر کننده می باشد.

گواهی مبدا

برخی نکات در مورد گواهی مبدا

اگر مشخصاتی که در پروانه گمرکی برای صادر کننده  نوشته شده است با آنچه که در بارنامه نوشته شده است متفاوت باشد، اگر صادرکننده در بارنامه خود دارای کارت بازرگانی معتبری باشد و درخواست دریافت گواهی مبدا به نام خود را داشته باشد  باید صادر کننده پروانه طی در خواستی به واحد صدور این سند پروانه صادراتی خود را به نام صاحب بارنامه واگذار نماید و هر دو طرف باید کارت بازرگانی داشته باشند. هزینه صدور گواهی مبدا برای کسانی که کارت بازرگانی دارند  یکسان است و کسانی که کارت بازرگانی ندارند کالاهای ساخت خارج از کشور هزینه دو برابر می شود. این مبلغ به حساب اتاق بازرگانی واریز می شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب  کد بین المللی کالا  را مطالعه کنید. (کلیک کنید)

نکات مهم:

صادر کننده گواهی مبدا آن را امضا می کند و صاحب کارت بازرگانی می تواند به صورت رسمی گواهی مبدا را به اعضای دیگر هیئت مدیره  واگذار نماید. قبل از انتقال، نمونه امضا فرد جدید باید به واحد صدور معرفی شود. هر گونه اشتباه تایپی در گواهی می تواند با پرداخت مقداری هزینه رفع گردد.اگر مشخصات اصلی دچار مشکل شده است باید بارنامه جدید را ارائه بدهند تا تغییرات اعمال شود.

اگر صادر کننده مواد فاسد شدنی مثل میوه و یا گل وگیاه و لبنیات و ماهی را برای صادرات داشته باشد  می تواند با ارائه تعدنامه کتبی تا یک هفته بعد، بدون دادن مدارک گواهی مبدا را دریافت نماید.

اگر کالای صادراتی زیاد باشد صادر کننده باید در قسمت مشخصات AS PER ATTACH PAKING LIST NO DATE را وارد کند و شماره PAKING LIST را در گواهی مبدا وارد نماید. سپس این لیست به همراه گواهی را امضا نماید.

اگر بخواهید برای صادرات کالاهای خارجی گواهی مبدا بگیرید، باید با ارائه مدارک ورود کالا  بارنامه حمل به ایران و پروانه ورود و مدارک خروجی شامل پروانه گمرکی صادراتی بارنامه حمل از ایران به کشور مقصد، این سند دریافت نمایید. هزینه دو برابر  محاسبه خواهد شد.

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

پیمایش به بالا