قیمت پسته در آمریکا

قیمت پسته در آمریکا

قیمت پسته در آمریکا

“قیمت پسته در آمریکا” یکی از دغدغه های تاجرانی است که به صادرات و واردات انواع پسته در کل دنیا می پردازند. البته لازم است بدانید که ایران جزو آن دسته از کشورهایی است که تنها تولید کننده ی پسته بوده و واردات این محصول را انجام نمی دهد، بر خلاف آمریکا که در کنار تولیدات انبود پسته، واردات خاص خودش را نیز برای این محصول دارد. بله! کشور آمریکا در کنار ایران، یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان پسته در جهان است که اتفاقا این محصول را صادر هم می کند. صادرات پسته در آمریکا به قدری وسیع است که این کشور دستی در واردات پسته از کشورهای مختلف نیز دارد. در واقع سیاست این کشورها این چنین است که یک محصول مانند پسته را وارد می کنند و سپس با برند و بسته بندی خاص خودشان و ذکر عبارت “تهیه شده در آمریکا “، به بازار جهانی عرضه می دارند. همین موضوعات به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی قیمت پسته در آمریکا  تاثیر خواهد گذاشت.

خیلی از افراد تصور می کنند کشورهایی که تولید کننده ی محصول خاصی مانند پسته هستند، نیازی به واردات این محصول نخواهند داشت اما این تصور به کل اشتباه است. به عنوان مثال ترکیه و آمریکا دو کشور تولید کننده پسته در جهان هستند که از رقیبان سرسخت ایران در صادرات پسته نیز محسوب می شوند. این دو کشور با خرید پسته از کشورهای دیگر با قیمت پایین تر، صادرات دوباره ی پسته را انجام می دهند و اتفاقا از قِبَل این صادرات سود خوبی را نیز به دست می آورند. اصلا به همین دلیل است که درباره ی قیمت پسته در آمریکا، نمی توان رنج قیمتی مشخصی را بیان نمود. چرا که همه چیز بستگی به این دارد که این پسته تولید داخلی آمریکا  باشد یا پسته های وارداتی که در مسیر صادرات دوباره قرار گرفته اند. البته کشورهایی مانند آرژانتین، افغانستان، استرالیا، لبنان، مصر، یونان، اسرائیل، ایتالیا، مراکش و تونس نیز هستند که خودشان تولیدات پسته دارند اما محصول تولیدی آن ها تنها کفاف نیازهای داخلی را می دهد. البته که سیاست های تجاری این کشورها نیز به دنبال واردات و صادرات دوباره ی پسته نیست و به همین موضوع رفع نیازهای داخلی بسنده می کند.

بزرگ ترین بازارهای جهانی که واردات پسته را در حجم وسیع انجام می دهند، کشورهایی مانند چین، آلمان، بلژیک و هنگ کنگ است. درست است که این کشورها بزرگ ترین واردکنندگان پسته در دنیا هستند اما این موضوع دلیل بر واردات مستقیم پسته از کشورهای تولید کننده نیست. مثلا خیلی از این کشورها هستند که پسته را به صورت کلی و در حجم زیاد از آمریکا خریداری می کنند و سپس با شرایط خاصی به کشورهای دیگر صادر می کنند. منظور این است که تمام حجم خریداری شده ی پسته توسط این کشورها، برای بر طرف ساختن نیازهای داخلی مصرف نمی شود.

درباره ی قیمت پسته در آمریکا  باید بگوییم که موارد بسیاری هستند که بر روی این پروسه تاثیر می گذارند. مثلا برای کشوری مانند چین؛ با اینکه جنگ تجاری بین آمریکا و چین، زمینه ساز این شده که تعرفه ی واردات چین برای آمریکا زیاد شود اما همچنان صادرات پسته از آمریکا  به چین به قوت خود باقیست. طبیعتا این افزایش تعرفه ی واردات چین، به صورت غیر مستقیم بر روی قیمت پسته در آمریکا  برای صادرات نیز تاثیر خواهد گذاشت. در واقع قیمت پسته در آمریکا برای صادرات باید به گونه ای تعیین شود که سود ناشی از آن برای تجار نیز صرفه ی اقتصادی داشته باشد.

در پاراگراف قبلی از سیاست تجاری چین برای واردات پسته از آمریکا برایتان گفتیم و دریافتیم که این کشور، ضمن جنگ تجاری که با آمریکا داشته، تعرفه های وارداتی خود را تا حد خیلی زیادی افزایش داده است. البته که آمریکا نیز برای دور زدن این موضوع، از سیاست های تجاری خاص خودش استفاده کرده و از ویتنام برای صادرات غیر مستقیم پسته به چین استفاده کرده است. یعنی در مسیر اجرای این سیاست ها، درصد زیادی از پسته های صادراتی آمریکا  ابتدا به ویتنام و سپس بدون هیچگونه تعرفه ی خاصی، روانه ی بازار چین می شود. بدین ترتیب آمریکا  توانسته همچنان بازار چین را برای خود با تعرفه ی صفر، حفظ نماید.  تمامی این موارد ذکر شده، به ظاهر نمی تواند بر روی قیمت پسته در آمریکا  تاثیر گذار باشد اما در واقعیت چنین چیزی نیست و این مراحل به صورت کاملا نامحسوس در تعیین نهایی قیمت پسته در آمریکا  نقش دارند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب تعرفه صادرات را مطالعه کنید.

یک نکته ی جالب درباره ی صادرات پسته از آمریکا  این است که قیمت پسته در آمریکا برای نوع بو داده کم تر از نوع خام است. همان طور که خودتان نیز مستحضر هستید، پسته محصولی است که هم به صورت بو داده و هم به صورت خام، قابلیت صادرات دارد. البته که نه تنها خود پسته، بلکه از پوست آن نیز برای موارد خاص استفاده می شود و پوست این محصول نیز قابلیت ارزآوری خاص خودش را داراست. علاوه بر این، محصولاتی مانند پودر پسته، خلال پسته، کره ی پسته و غیره، همگی از جمله فرآورده هایی هستند که از خود پسته به دست می آیند و گاهی اوقات هم قابلیت صادرات دارند. شایان ذکر است که صادرات پسته در آمریکا تنها معطوف به نوع پسته های بو داده و خام می باشد. حالا که از صادرات و نحوه ی صادرات پسته ی آمریکایی (به عنوان یکی از مهم ترین رقیبان ایران در زمینه ی صادرات پسته در جهان) برای شما گفتیم، بهتر است با هم بررسی کنیم که اصلا پسته ی آمریکایی چیست، چه ویژگی هایی دارد و کیفیت طعم و مزه ی آن چگونه است. در ادامه درباره ی این موضوعات بیشتر برایتان توضیح خواهیم داد. پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پسته آمریکایی

یکی از مهم ترین مطالبی که می توانیم درباره ی پسته آمریکایی برای شما بیان کنیم تا پیش زمینه ی درستی درباره ی این محصول داشته باشید این است که بدانید اصلا این محصول از کجا آمده است. کشت پسته در ایران به سالیان خیلی طولانی بر میگردد و در واقع به جرات می توانیم بگوییم که ایران اولین سرزمینی بود که خاکش بستر مناسبی برای پرورش پسته در حجم گسترده و وسیع بوده است. نکته ی جالب همین جاست که پسته آمریکایی نیز یک نوع جهش یافته و تغییر یافته ی پسته ی ایرانی است. سال های پیش یک دانشمند گیاه شناس آمریکایی به منظور بررسی پسته های ایرانی وارد کشور ما شد و پس از بررسی های فراوان با ده نوع بذر پسته از ایران خارج شد. پس از کاشت تمامی بذرها، مشخص شد که تنها یک نوع از ده نوع بذر، در زمین های کالیفرنیا قابلیت رویش دارند و نهایتا نام این بذر کرمان نهاده شد. اما حالا پسته آمریکایی از پیوند زدن همان نوع کرمان با پایه های قوی تر به وجود آمده است. پس می توانیم به این مهم برسیم که پسته آمریکایی اساس و ریشه ای از پسته ی ایرانی دارد.

تحقیقات و بررسی های صادرات سالانه ی پسته در جهان به نتیجه رسیده که در حال حاضر پسته امریکایی تنها پسته ای است که در کنار پسته های مرغوب ایرانی در بازار جهانی دست به دست می شود. اینکه صادرات پسته امریکایی توانسته به این مرحله برسد، ریشه در افت تولیدات ایران در زمینه ی پسته ی ایرانی دارد. تحریم های آمریکا و ضعف مدیریتی در ایران، توانسته پسته ی ایرانی را از رونق جهانی بیندازد. تمامی این موارد دست به دست هم می دهند تا قیمت پسته در آمریکا روز به روز بیشتر و ارزش پسته آمریکایی به صورت صعودی بالا برود. این عبارات یعنی در دست گرفتن بازار پسته ی جهانی توسط آمریکا!

نهال پسته آمریکایی

نهال پسته آمریکایی، معمولا از ارقام پسته ی اصلاح شده می باشد. معمولا سال ها طول می کشد که درخت پسته ی اصلی به بار بنشیند اما درباره ی نهال پسته آمریکایی این طور نیست و این نهال ها به گونه ای پیوند زده شده اند که در سال اول بارور می شوند. همین موضوع به ظاهر ساده می تواند تاثیر زیادی بر روی قیمت پسته در آمریکا بگذارد. چرا که نهال پسته های ایرانی معمولا به صورت سنتی و بعد از گذشت چندین سال به بار می نشینند و همین موضوع باعث می شود که سود دهی پسته تا سال ها صفر باقی بماند و زمان باردهی، قیمت زحمات تمام این سال ها بر روی قیمت پسته بیاید.

البته نهال پسته آمریکایی می تواند به صورت نهال های دیرگل هم ارائه شود و معمولا انواع مختلفی دارد. اما معمولا برای صادرات پسته از انواع نهالی استفاده می کنند که زود محصول باشد. انواع نهال پسته آمریکایی عموما با توجه به شرایط اقلیمی یعنی نهال های مقاوم به آب و هوای سرد، نهال های مقاوم به آب و هوای خشک و غیره هم دسته بندی می شوند. با توجه به نوع نهال خریداری شده، زمان کوددهی و آبدهی هر کدام از نهال ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. در واقع هر باغداری برای پرورش نهال پسته آمریکایی می تواند با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی باغ خودش، نهال مورد نظر را خریداری نماید. نکته ی جالب درباره ی نهال های آمریکایی این است که در سال های اخیر، ایرانی ها نیز از این نهال ها برای پرورش و تولید بیشتر پسته استفاده می کنند. در واقع مجموعه هایی هستند که به واردات و یا تولید این نوع نهال در ایران می پردازند. البته این به این معنا نیست که پرورش پسته های ایرانی در باغات ایران متوقف شده است.

نهال پسته هیبریدی آمریکایی

در حال حاضر نهال پسته هیبریدی آمریکایی، یکی از بهترین پایه ها در مقایسه با سایر پایه های پسته در کل جهان است. دلیل این برتری هم چیزی نیست جز مقاوم بودن این نهال در برابر بیماریها و پوسیدگی، رشد سریع و بازدهی عالی! نهال پسته هیبریدی آمریکایی دارای رشد شگفت انگیزی نسبت به سایر نهال های پسته است. در واقع نهال های پسته در شرایط عادی معمولا سه الی چهار سال طول می کشند تا قابلیت پیوند زدن پیدا کنند اما برای نهالی های هیبریدی این چنین نیست و این نهال ها معمولا پس از یک سال و نهایتا تا دو سال، قابلیت پیوند زدن دارند. محصول دهی نهال هیبریدی آمریکایی به نسبت نهال های عادی بسیار بیشتر می باشد. این نهال به شدت در برابر سرما و شرایط آب و هوایی بد، مقاوم است و می تواند محصول دهد.

البته که کشت و تولید پسته توسط نهال هیبریدی آمریکایی به همین راحتی ها هم نیست و نیاز به رعایت یک سری شرایط خاص دارد. شرایطی مانند حداکثر شوری 7000، خاکی به صورت شن و ماسه ی مخلوط، دارای فاصله ی کاشت طولی سه متر و کاشت عرضی شش متر و کاشت نهایتا پانصد اصله در هر هکتار، مواردی هستند که برای کاشت نهال های هیبریدی باید رعایت شود. این پسته ها که به آن ها پسته آمریکایی گفته می شوند بسیار زود محصول خواهند بود و همین موضوع باعث می شود که قیمت پسته در آمریکا و سایر نقاط که از این نوع نهال استفاده می کنند به مراتب کمتر باشد.

برداشت پسته در آمریکا

نکته ی مهم دیگری که مستقیما بر روی قیمت پسته در آمریکا تاثیر می گذارد، همین موضوع می باشد. به بیانی خیلی ساده، تعیین کننده ی قیمت نهایی پسته در آمریکا و یا در هر جای دیگری، زحماتی است که برای به بار نشستن آن محصول کشیده می شود. در واقع تمامی این زحمات و پروسه های برداشت و بسته بندی و غیره در کنار هم جمع می شوند و نهایتا به قیمت پسته در آمریکا، ایران، ترکیه و یا هر جای دیگری تبدیل می گردد. درباره ی پسته آمریکایی همین موضوع کافیست که تمامی مراحل برداشت پسته در آمریکا، کاملا مکانیزه صورت می گیرد و از هیچ روش سنتی ای برای انجام این کار استفاده نمی شود. خودتان هم مستحضرید که تداخل دست و زحمات یدی همیشه درصد بیشتری را بر روی قیمت نهایی محصول می گذارد. مکانیزه بودن تمامی مراحل تولید یک محصول از جمله پسته، می تواند موجب تغییر بزرگی در نتیجه ی نهایی به لحاظ قیمت داشته باشد. این است که قیمت پسته در آمریکا با توجه به اینکه تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول با کمک دستگاه ها انجام می شود، بسیار منطقی تر از قیمت پسته ی ایرانی می باشد. البته ناگفته نماند که علاوه بر نبود سیستم های مکانیزه در تولیدات پسته، وجود تحریم ها و بی کفایتی مدیران نیز شرایط را برای صادرات پسته ایران بحرانی تر نموده است.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا