قیمت زعفران در اروپا

قیمت زعفران در اروپا

قیمت زعفران در اروپا

قیمت زعفران در اروپا، یکی از مواردی است که معمولا توجه اکثر تاجران زعفران در کل دنیا را به سمت خود جلب می کند. حتما شما هم می دانید که ایران یکی از بزرگ ترین کشورهای صادرکننده ی زعفران در کل دنیا می باشد. اما چه برای ایران و چه برای هر کشوری در سطح دنیا که به صادرات و تجارت زعفران می پردازد، این پروسه یک پروسه ی سود آور و شگفت انگیز خواهد بود. زعفران به عنوان یک ماده ی خوراکی در دسته ی ادویه جات قرار می گیرد و گران قیمت ترین ادویه ای است که در بازار جهانی عرضه می شود. کشت زعفران در ایران دارای قدمتی بسیار زیاد است. بنابراین می توانیم بگوییم که در اصل این ایران است که در تجارت جهانی زعفران باید حرف اول را بزند، اما در عمل چنین چیزی صادق نیست و این مسئله تحت تاثیر یک سری مشکلات سیاسی و اقتصادی و محدودیت های مختلف قرار گرفته و همین مشکلات باعث شد تا ایران بازار جهانی زعفران را از دست بدهد. 

با این حال استان خراسان در ایران، بزرگ ترین منبع تولید زعفران می باشد. این استان دارای زمین های زیادی است که سالانه کشت زعفران در آن ها انجام می شود؛ بنابراین مبدا صادرات زعفران نیز همین استان می باشد. وجود شرکت های تجاری بسیاری در خراسان، زمینه را برای صادرات زعفران فراهم می کند. این شرکت ها با فراهم آوردن یک سری امکانات اولیه، تلاش می کنند تا زعفران های تولید شده، به خوبی جداسازی و پاک شوند و سپس در بسته بندی های مختلف قرار گیرند و نهایتا وارد پروسه ی صادرات گردند. در واقع همین شرکت ها هستند که با پیاده سازی استراتژی های مختلف بازاریابی و تعیین قیمت، می توانند بر روی قیمت زعفران در اروپا تاثیر اندکی بگذارند. دلیل این اثر گذاری نیز چیزی نیست جز، در دست داشتن منبع فروش زعفران!

موارد استفاده از زعفران در کشورهای مختلف بسیار متنوع است. اما در کل، بیشترین مورد استفاده ی زعفران، به کاربردن آن برای طبخ انواع غذاها می باشد. در واقع بهترین سرآشپزها در سراسر دنیا از زعفران برای خوش طعم تر شدن و خوش رنگ تر شدن غذاها استفاده می کنند. اما جالب است بدانید که در کنار این کاربردها،  زعفران کارایی صنعتی و داروسازی هم دارد و برای ساخت انواع داروها از آن نیز استفاده می شود چرا که خواص این ادویه ی گرانبها کم از ارزش مادی آن ندارد. مشتریان زعفران ایرانی از هر نقطه ی جهان می توانند باشند. با اینکه تمامی کشورهای صادرکننده ی زعفران، این محصول را به صورت مستقیم و غیر مستقیم از ایران وارد می کنند اما در عرضه ی دوباره ی این محصول نامی از تولیدات ایرانی برده نمی شود و این زعفران ها با بسته بندی های مخصوص خود آن کشورها وارد بازار جهانی می شوند. در واقع همین موضوعات است که دست ایران را در تعیین قیمت زعفران در اروپا، آمریکا و غیره بسته و تجار ایرانی تنها تا حدودی می توانند در این پروسه نقش داشته باشند. با تمام این اوصاف باز هم صادرات زعفران برای تاجران ایرانی یک تجارت بسیار پرسود محسوب می شود. در واقع یکی از اهرم هایی که اثر آن به صورت مستقیم بر روی چرخ اقتصاد کشور قرار میگیرد، همین صادرات زعفران است. 

هر تجارتی نیاز به یک تعیین قیمت دارد. چیزی که بر روی قیمت نهایی محصول صادر شده تاثیر می گذارد، پروسه ای است که آن محصول برای رسیدن به مقصد طی کرده. درباره ی قیمت زعفران در اروپا نیز همین موضوع صدق می کند. قیمت زعفران در اروپا با وضعیت قیمت زعفران در ایران کاملا منافات دارد چرا که مشکلات و تحریم های مختلف علیه ایران سبب شده تا ناملایمات ارزی روز به روز بیشتر و بیشتر شوند و این عدم ثبات شاید تاثیر خیلی کمی بر روی قیمت زعفران در اروپا، آمریکا، آسیا و غیره بگذارد.

صادرات زعفران ایرانی سالانه به پنج قاره و چهل و هفت کشور دنیا انجام می شود که کشورهای اروپایی بخش بزرگی از این تجارت را به خود اختصاص می دهند. بزرگ ترین خریداران زعفران ایرانی، ایالات متحده و اسپانیا هستند اما باید بگوییم سایر کشورها در کل دنیا نیز از این صف خریداری، خارج نشده اند. کشورهایی مانند اسپانیا و ایالات متحده ی عربی، زعفران ایرانی را به صورت کلی خریداری می کنند و سپس آن ها در بسته های گرمی با نام و برند خودشان، وارد بازار جهانی می نمایند. همین تجارت دوباره و همین پروسه ی بسیار کوتاه، تاثیر اساسی بر روی قیمت زعفران در اروپا دارد. تازه اگر بخواهیم از این مسئله بگذریم که این زعفران برای رسیدن به مقصد ابتدایی، چه هزینه هایی را مبنی بر حمل و نقل، بسته بندی اولیه، گمرک و غیره برای تجار به بار نیاورده است! با این حال نکته ی جالب این ماجرا اینجاست که این کشورها با تمامی هزینه هایی که تجارت دوباره ی این محصول برایشان ایجاد می کند، دست به این کار می زنند. دلیلش هم چیزی نیست جز سود هنگفتی که از قِبَل این ماجرا برای آن ها به ثمر می رسد. 

از سود زیاد ناشی از صادرات مجدد زعفران برای کشورهای اروپایی و ایالات متحده ی عربی برایتان گفتیم؛ متاسفانه ارزش پول ایران در بازار جهانی به حدی ضعیف است که تاجران ما میدانی برای عرض اندام در بازار فروش زعفران در ابعاد جهانی ندارند. اما همین تحریم ها و استراتژی های سیاسی علیه ایران، زمینه را برای کشورهای اروپایی فراهم کرده تا بتوانند با کمترین هزینه، زعفران ایرانی را خریداری نمایند و سپس با قیمت بالاتر وارد بازار داخلی و خارجی کنند. همین قضیه باعث شده که این کشورها بدون اینکه دستی در تولید زعفران داشته باشند، در کنار یک واسطه گری ساده، بازار جهانی زعفران را در دست گرفته و تعیین کننده قیمت زعفران در اروپا و سایر نقاط دنیا باشند. در واقع چیزی که اساسا مربوط به تجارت ایران بود، خیلی راحت به دست اغیار سپرده شده است. 

عوامل موثر بر روی قیمت زعفران ایران در اروپا

اگر بخواهیم درباره ی قیمت زعفران ایران در اروپا صحبت کنیم، همان طور که در پاراگراف های قبلی برایتان توضیح دادیم، ایران و تجار ایرانی نمی توانند نقش زیادی بر روی قیمت زعفران ایران در اروپا داشته باشند. با این حال یک سری موارد اولیه است که مستقیما بر روی صادرات زعفران و قیمت نهایی زعفران تاثیر می گذارند که در ادامه به شرح این موارد خواهیم پرداخت:

نوع زعفران صادراتی

یکی از مهم ترین مواردی که بر روی قیمت زعفران در اروپا تاثیر می گذارد این است که چه نوع زعفرانی برای صادرات انتخاب شده است. زعفران انواع مختلفی دارد و معمولا با کیفیت ترین آن ها برای صادرات به اروپا انتخاب می شود. با این حال، نوع زعفران می تواند تاثیر زیادی بر روی قیمت نهایی زعفران در اروپا داشته باشد. 

هزینه ی مربوط به بیمه ی محموله ی صادراتی زعفران

معمولا محموله های که دارای ارزش مادی زیاد هستند برای اینکه به کشورهای مختلف صادر شوند، باید بیمه شوند تا در صورت بروز هرگونه خسارت، بیمه بتواند این ضرر را پرداخت نماید. درباره ی صادرات زعفران به کشورهای اروپایی، علاوه بر ارزش بالای محموله، بحث طولانی بودن مسیر حمل و نقل نیز مطرح می شود. هر چقدر مسیر صادرات طولانی تر باشد به تبع احتمال بروز خسارت نیز بالاتر خواهد بود، بنابراین بیمه ی محموله یکی از منطقی ترین کارها در این پروسه می باشد. نهایتا هزینه ی بیمه ی محصول نیز بر روی قیمت زعفران در اروپا می تواند تاثیرگذار باشد. 

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

هزینه ی بسته بندی

این گزینه یکی از ابتدایی ترین مسائلی است که نه تنها برای زعفران، بلکه برای تمامی محموله های صادراتی رعایت می شود. هر محصولی برای اینکه از یک مکان به مکان دیگری انتقال یابد، باید بسته بندی شود. هر چقدر ارزش محصول بالاتر و مسیر حمل و نقل طولانی تر باشد، طبیعتا بسته بندی هم باید با کیفیت تر و بهتر انجام شود. البته برای صادرات زعفران به اروپا این موضوع را هم در نظر بگیرید که این مشتری پرو پا قرص زعفران، به نوع بسته بندی محصولات نیز حساسیت دارد. از این رو هزینه ی بسته بندی محصول نیز یکی از موارد موثر بر روی قیمت زعفران در اروپا می باشد. 

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

هزینه های حمل و نقل محصول

این گزینه یک موضوع بسیار بدیهی در ارسال هرگونه محموله است. شما حتی برای ارسال یک بسته چای به مقصد شهری در داخل کشور خودتان نیز باید یک سری هزینه ها را پرداخت نمایید، حالا تصور کنید که یک محموله ی زعفران به مقصد کشورهای اروپایی، تا چه حد می تواند هزینه ی حمل و نقل به بار آورد. یکی از این هزینه ها شامل هزینه های گمرکی می شود که هر تاجری با این روند، آشنایی دارد. 

در کنار این هزینه ها، موارد دیگری هم هستند که می توانند به عنوان موارد تاثیرگذار بر قیمت زعفران در اروپا به حساب آیند، مواردی مانند هزینه ی حق استفاده از امتیاز نقشه، هزینه های افتتاح حساب، هزینه های مربوط به علامت بازرگانی و غیره، همگی مواردی هستند که در این زمره قرار میگیرند. در واقع هر تاجری اگر در کار خود خبره باشد، به راحتی می تواند این هزینه ها را مدیریت کند اما اگر فرد و یا مجموعه ای، در این راه تازه کار باشد می تواند از مجموعه های مختلف که وظیفه ی آن ها ارائه مشاوره در این زمینه است کمک بگیرد. البته لازم است بدانید که مجموعه هایی هستند که با کمک یک سری متخصص در رشته ی تجارت، ضمن به روز نگه داشتن اطلاعات گمرکی و غیره درباره ی صادرات زعفران، صفر تا صد کار تجارت این محصول را برای سرمایه گذاران انجام می دهند.

قیمت زعفران در اروپا به دلار

مسئله ی مهمی که درباره ی صادرات زعفران و ارائه ی آن در بازار جهانی وجود دارد، این است که این محصول با قیمتی به دلار در میدان رقابت ظاهر می شود. چرا که همان طور که برایتان گفتیم، کشورهای اروپایی و سایر کشورهای دیگر این محصول را خریداری می کنند و سپس با بسته بندی مخصوص خود در بسته های گرمی و کیلویی به بازار داخلی و خارجی عرضه می دارند. همین موضوع باعث می شود که  قیمت زعفران در اروپا به دلار حساب شود. البته همان طور که خودتان نیز در جریانید، شرایط ارزی دلار در ابعاد جهانی، هیچ تشابهی با شرایط ریال و واحد پول ایرانی ندارد و دائم دچار ناملایمات ارزی نمی شود. این واحد پولی تا مدت ها ثابت می ماند و همین موضوع باعث می شود که به عنوان مثال، قیمت زعفران در اروپا به دلار، به هیچ وجه بالا و یا پایین نشود. این موضوع در شرایطی است که قیمت زعفران در خود ایران، هر لحظه در حال تغییر است و هیچ قیمت ثابتی برای زعفران حتی در بازار داخلی وجود ندارد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب قیمت جهانی زعفران را مطالعه کنید.

با تمام این تفاسیر، ایران می تواند با به کار بردن یک سری استراتژی های مدیریتی اولیه، در زمینه ی صادرات زعفران، اوضاع خود را در بازار جهانی کمی بهبود بخشد. موارد ابتدایی مانند مدیریت عدم قاچاق این محصول، بازاریابی درست و مناسب برای عرضه ی مستقیم کالا، ارائه و فروش زعفران در بسته بندی های شیک تر و استاندارد تر و توجه به تولید کنندگان زعفران و برطرف کردن نیازهای اولیه ی آن ها، همگی می تواند شرایط زعفران ایرانی را تغییر دهد. متاسفانه ایران با جایگاه اصلی خود در بازار جهانی زعفران ، فاصله ی خیلی زیادی دارد. با در نظر گرفتن این موضوع که ایران درصد زیادی از زعفران کل دنیا را تولید می کند، تعیین قیمت این محصول در بعد جهانی، کم ترین حق تاجران و تولیدکنندگان ایرانی است که متاسفانه بدیهی ترین حق این افراد با سوء مدیریت در زمینه ی صادرات زعفران، از آن ها سلب شده است. با نگاهی به جدول تولیدکنندگان زعفران در جهان مشاهده خواهید کرد که اسپانیا بعد از ایران، رتبه ی دوم صادرات زعفران را دارد. این موضوع در شرایطی رخ داده است که تولیدات زعفران این کشور، کفاف نیازهای داخلی خودش را نمی دهد. اما اسپانیا با به کار بردن یک سری استراتژی های ساده ی تجاری، زعفران ایرانی را به صورت فله و با قیمت خیلی کم، خریداری می کند و سپس آن ها را در بسته بندی های شیک و گرمی، به بازار عرضه می دارد. در این مسیر، چیزی خیلی بیشتر از یک حق واسطه گری ساده، نصیب کشوری مانند اسپانیا می شود و آن چیزی نیست جز در دست داشتن قیمت زعفران در بازار جهانی!

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا