صادرات فرآورده های نفتی

صادرات فرآورده های نفتی

صادرات فرآورده های نفتی ایران

ایران به دلیل دسترسی به منابع نفتی و گازی فراوان و موقعیت مناسب از نظر صادرات فرآورده های نفتی دارای رشد روز افزون این نوع تجارت بوده است. ایران از نظر جغرافیایی در نقشه در مکانی قرار گرفته که برای صادرات نفت و گاز به کشور هایی که در حال توسعه می باشند، بسیار نزدیک است و یا روش های حمل و نقل به این کشورها مهیا می باشد.

کشورهای در حال توسعه، مقصد و بازار بسیار مناسبی برای صادرات فرآورده های نفتی و بقیه کالاهای صادراتی می ‌باشد. در ایران مرکزی به نام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی وجود دارد که افراد متعهد و مجربی که از نظر دانش در سطح بسیار بالایی قرار گرفته اند و با قوانین مربوط به صادرات آشنایی کامل دارند در حوزه صادرات مشتقات نفتی از امکانات موجود استفاده می کنند و با کمک مخازن ذخیره نفتی و استفاده از امکانات حمل و نقل در این راستا بسیار موفق عمل کرده اند.

این فرآیند در ایران توسط شرکت فرآورده های نفتی انجام شده که در مدت زمان کمی توانسته با انجام تعهدات در قراردادهای نفتی  در بازارهای نفتی و صادرات آن به کشورهایی مانند چین، ژاپن، سنگاپور، امارات، کره جنوبی و آفریقا موفق عمل کند. کشور های همسایه ایران نیز می تواند بازاری برای صادرات ایران باشد مانند عراق، افغانستان و ارمنستان و… که فرصت مناسبی برای تامین نیاز های مواد پتروشیمی برای این کشورها می باشد.

راه های صادرات فراورده های نفتی  به کشور های مختلف

ایران در صنعت پترو شیمی بسیار پیشرفت نموده است و ذخایر نفتی ایران راه را برای صادارت فرآورده های نفتی فراهم کرده است. صادرات کالا برای کشورهای همسایه به دلیل مرزهای مختلفی که بین آنها موجود است بسیار آسان تر می باشد. میزان ذخایر نفت و گاز ایران و انواع مشتقاتی که از آن تولید می شود به حدی است که هر گونه نیاز کشورهای وارد کننده به مواد نفتی را تامین می نماید. درآمد بسیار مناسبی از صادرات فرآورده های نفتی بدست می‌آید که موجب شکوفایی اقتصاد کشور می گردد.

تنوع فراورده های نفتی و گازی بسیار زیاد است و پالایشگاه های کشور  امکان تولید این مواد را دارند و با کمک متخصصین و دانش آموختگان دانشگاهی توانایی صادرات این محصولات را به کشورهای مختلف فراهم می کنند. کشورهایی که نیاز به فرآورده های نفتی داشته باشند، درخواست خود را به تولیدکنندگان مشتقات نفتی ارائه می کنند، این درخواست شامل نام ترکیبات و حجم فرآورده های نفتی که مورد نیاز است ، می باشد.

زمانی که کشورهای وارد کننده لیست خود را به کشور مبدا تقدم کردند، اقدامات اولیه برای صادرات فرآورده های نفتی صورت می گیرد. شرکت های صادرکننده ای در کشورهای مبدا وجود دارند که تمام مراحل صادرات را به عهده گرفته و مراحل را به صورت قانونی انجام می دهند و به صورت تخصصی و با استفاده از روش های استاندارد صادرات این محصولات صورت می گیرد. مجوز صادرات این محصولات توسط سازمان های مربوطه تنظیم و صادر می گردد.  

صادرات به قطر
صادرات به روسیه
صادرات به ترکیه

چگونگی ارسال فرآورده ها در صادرات فرآورده های نفتی

مسلما پالایشگاه ها بعد از تولید ترکیبات نفتی مسئول ذخیره سازی و نگهداری از این مواد می باشند تا در ترکیب این مواد مشکلی بوجود نیاید و در زمان صادرات، استانداردهای لازم برای آنها حفظ گردد. در زمان صادرات فرآورده های نفتی باید ترکیبات، طبق استاندارد و مجوز های لازم ارسال گردد به همین دلیل باید متخصصین، این ترکیبات را بررسی نمایند تا در بازارهای بین المللی اعتبار کشور صادر کننده دچار مشکل نگردد. زمانی که در انجام این فرآیند زمان بندی ارسال و اجرای قوانین به درستی انجام شود اعتماد شرکت ها ی وارد کننده برای افزایش روابط بیشتر خواهد شد.

زمانی که شرکت های صادرکننده توانایی تامین انواع حجم های درخواست کننده ها را داشته باشد، باعث ماندگاری این روابط و تجارت بین دو کشور خواهد شد و فرآیند به مدت طولانی بین دو کشور انجام خواهد شد. کشورهایی که اقتصاد و بازار رو به رشدی دارند مورد توجه کشورهای صادر کننده فراورده های نفتی می باشند. 

صادرات فرآورده های نفتی شامل چه مراحلی می‌باشد؟

صادرات مشتقات نفتی به صورت پیوسته و مرحله به مرحله انجام می گیرد. ابتدا باید درخواستی از طرف مشتری نوشته شود مبنی بر دریافت مشتقات نفتی که مورد نیاز وارد کننده می باشد. در مرحله بعد شرکت تامین کننده فراورده درخواست را بررسی می‌کند و در صورت امکان صادرات این محصولات انجام خواهد شد. مشتری به صورت کامل بررسی می شود و بعد از تحقیق لازم از مشتری در صورت توانایی دریافت محصول این فرآورده منتقل خواهد شد. برنامه ریزی کاملی برای نحوه ارسال و شرایط  موجود در بازار انجام خواهد شد.

بعد از تاییدیه های  ولی پیش فاکتور صادر خواهد شد و زمانی که شرکت در خواست کنند مبلغ را واریز کرد باید حساب را چک نمود و بعد از آن قرارداد بسته می شود و مجوز هایی که لازم است در گمرک استفاده شود، گرفته خواهد شد. از مشتقاتی که خارج شده باید آمار گرفته شود و در نهایت فاکتور فروش گرفته خواهد شد. فروش فرآورده های نفتی از طریق بورس و یا به صورت مستقیم فروخته می شوند از هر روشی که این محصولات فروخته شود  باید مراحل قانونی طی شود. البته با توجه به تغییراتی که در بازار های بین المللی بوجود می آید و ممکن است در مدتی خرید و فروش کاهش یابد ولی با توجه به حضور متخصصان همیشه صادرات فرآورده های نفتی روند روبه رشد خود را حفظ می کند. بهتر است با برنامه ریزی این صادرات در مقدار قابل توجهی وجود داشته باشد.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

منابع:

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA_%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D9%86%D9%81%D8%AA%DB%8C_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA_%D9%86%D9%81%D8%AA_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا