صادرات به ازبکستان

صادرات به ازبکستان

صادرات به ازبکستان

در حال حاضر صادرات به ازبکستان در یک مسیر مناسب و مطلوب قرار گرفته است و این بیشتر به دلیل تفاهم فرهنگی است که میان دو کشور به وجود آمده است. در سال های اخیر فروش کالا به این کشور به دلیل بروز تحریم ها که در رابطه با کشورمان وضع شد، دچار مشکلات فراوانی شده بود که به مرور کمتر شدند و امیدواریم که در سال های آتی این مشکلات به کلی رفع شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب صادرات ایران را مطالعه نمایید.

فواید صادرات به ازبکستان

صادرات به ازبکستان و فروش کالاهای ایرانی در بازارهای این کشور به هیچ عنوان پیچیده و مشکل نیست؛ چراکه ما ایرانیان مشترکات فرهنگی و تاریخی زیادی با مردمان این سرزمین داریم. در نتیجه بسیاری از کالاها و محصولات ایرانی به راحتی و بدون نیاز به تبلیغات خاصی در این کشور به فروش خواهند رسید و همواره تحت هر شرایطی مشتری های مخصوص به خود را حفظ خواهند کرد. همچنین مورد بعدی قدرت بالای خرید در میان شهروندان ازبکستانی است. در گذشته به دلیل وضعیت نابسامان اقتصادی و کمبود نقدینگی در دست مردم حجم خرید نیز بسیار اندک و ناچیز بود ولی امروزه با پیشرفت هایی که در زمینه صنعت و اقتصاد انجام گرفته مردم قدرت خرید را بازیافته اند و یک نوع رقابت در بحث کیفیت محصولات در این کشور به وجود آمده است.

مورد بعدی که جزء فواید فروش کالا به این کشور می باشد بحث جمعیت است. این کشور در حدود ۳۳ میلیون نفر جمعیت دارد که از این لحاظ پرجمعیت ترین کشور آسیای مرکزی به شمار می آید و به همین دلیل نیاز این کشور به کالاهای ارزان و باکیفیت ایرانی روز به روز زیادتر و در نتیجه تقاضا برای خرید آن ها نیز افزایش پیدا می کند. مزیت دیگر فروش کالا به این کشور آسیایی این است که بسیاری از کالاهای تولید شده در ایران در این کشور تولید نشده یا در مقادیر پایین عرضه می شوند و برای جبران این کمبود نیاز شدیدی به تهیه این کالا ها از طریق ایران دارد. بنابراین بازارهای این کشور همیشگی و دائمی می باشند و نگرانی در رابطه با موقتی بودن فروش کالا به این کشور وجود ندارد.

لیست کالاهای صادراتی به ازبکستان

صادرات به ازبکستان از بسیاری جهات برای کشور ما پر اهمیت و حساس است؛ چراکه این کشور مهم ترین عضو سازمان همکاری های شانگهای است و به همین دلیل بخش صادرات کشور در جهت صادرات به این کشور تلاش زیادی کرده است و توانسته است در این زمینه موفق عمل کند. این کشور در سال گذشته بیشتر از ۱۸ میلیارد دلار کالاهای صادراتی را از کشورهای مختلف قبول کرده است که در این میان چین با ۲۷ درصد صادرات به تنهایی در صدر قرار دارد. همچنین بعد از چین روسیه و کره جنوبی به ترتیب با ۲۱ و ۱۰ درصد در رده های دوم و سوم قرار دارند و کشور ما هم با اندکی اختلاف در رده چهارم این لیست قرار گرفته است. اگر تمام اقلام و کالاهای صادر شده از طرف ایران به این کشور را لیست کرده و ذکر کنیم به شرح ذیل می باشند:

۱: انواع وسایل نقلیه و قطعات مربوط به آن ها.

۲: انواع پلاستیک و محصولات متنوع پلاستیکی.

۳: ماشین آلات صنعتی، وسایل و ماشین آلات مکانیکی، راکتور هسته ای و دیگ های بخار.

۴: لوازم و وسایل صوتی و تصویری، قطعات لوازم صوتی و تصویری بخصوص لوازم مربوط به تلویزیون و صدا.

۵: دارو و محصولات مربوط به آن.

۶: مواد معدنی، قیر، سوخت های معدنی.

۷: انواع لاستیک خودرو.

۸: آلومینیوم.

۹: غلات.

۱۰: الیاف مربوط به نساجی و مواد مربوط به آن.

۱۱: وسایل چوبی، ملحفه، کوسن، مبلمان و تشک.

۱۲: انواع روغن ها مانند روغن های حیوانی.

۱۳: انواع تجهیزات فیلمبرداری، عکاسی و نوری.

شرایط صادرات به ازبکستان

هر کشور جهت واردات کالا از سایر کشورها شرایط و قوانین خاص خود را دارد و کشور ازبکستان هم از این قاعده مستثنی نیست. تنها موردی که ممکن است تجار ایرانی را با مشکل مواجه کند اعمال برخی قوانین محدودیتی و سخت گیرانه از طرف این کشور می باشد؛ برای روبرو نشدن با این مشکل و محدودیت ها لازم است اطلاعات کافی در مورد قوانین مربوط به فروش کالا به این کشور را کسب کنید و سعی کنید این قوانین را به صورت دقیق اجرا نمایید. شرايط بعدی که از طرف این کشور وضع شده است و کشورهای صادر کننده ملزم به رعایت آن می باشند و از طرفی برای این کشور بسیار حائز اهمیت است بحث بسته بندی کالاها است؛ ازبکستان برای این مقوله استانداردهایی را در نظر گرفته است که تجار باید آن را رعایت نمایند.

نکته: جهت کاهش میزان و درصد ریسک صادرات به ازبکستان باید تعرفه گمرکی که بر محصولات گذاشته شده است را به دقت بررسی و محاسبه کرد.

عوامل موثر جهت صادرات موفق به ازبکستان

این کشور زمانی جزئی از خاک کشور ما بوده است و همان طور که قبلا ذکر شد یک نوع هماهنگی میان فرهنگ و تاریخ دو کشور وجود دارد؛ به همین دلیل است که این کشور همیشه یک روابط حسنه و بدور از تشنج را با ایران تجربه کرده است و به دنبال آن روابط تجاری بین دو کشور به راحتی انجام می شود. تنها مسئله ای که وجود دارد این است که تجار ایرانی برای فروش کالاها و اجناس خود در بازارهای ازبکستان باید روابط فردی با طرف ازبک را در دستور کار خود قرار بدهند که ملاقات حضوری با شخص یا شرکت وارد کننده ازبکی و همچنین برگزاری ملاقات و جلسات مکرر باعث جذب و متقاعد کردن مشتری خواهد شد. در غیر این صورت بازرگانان ایرانی شانس چندانی برای ورود به بازار ازبک ها نخواهند داشت؛ زیرا این کشور تا حد زیادی از لحاظ واردات به کشورهای چین، روسیه و کره جنوبی متکی است؛ به طوری که شرایط برای حضور رقبای دیگر به هیچ عنوان مطلوب و مناسب نمی باشد.

نکته: اقتصاد این کشور تا حد زیادی به صادرات و واردات وابسته است؛ بخصوص در بحث قبول کالاهای صادر شده از کشورهای دیگر بسیار حساس بوده به طوری که مبنا و اساس آن را کیفیت بالای محصولات قرار داده اند.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا