فورواردر حمل و نقل

فورواردر حمل و نقل

فورواردر حمل و نقل

زیرشاخه‌های مهم بسیاری در پروسه حمل و نقل بین المللی وجود دارد که هر یک از افراد برای انتقال و ارسال یک محموله به هر نقطه از جهان، باید با این زیر شاخه‌ها و موضوعات آشنایی داشته باشند. از جمله موضوعات بسیار مهم در باب حمل و نقل کالاها در سطح بین الملل، شناخت فورواردر حمل و نقل است. در پاسخ به این که فورواردر چیست باید گفت که یک فورواردر می‌تواند شخصی حقیقی یا حقوقی باشد که کلیه امور مربوط به انتقال یک بار و محموله خاص به نقطه‌ای مشخص را با وکالتی که از صاحب بار گرفته است، انجام می‌دهد.

نهادها و موسساتی که در این زمینه فورواردر حمل و نقل فعالیت دارند، با استفاده از ابزار و تجهیزات مختلفی که برای حمل و نقل یک محموله به کار می‌روند کلیه امور مرتبط با انتقال یک محموله را انجام داده و به عنوان یک موسسه فورواردر، بهترین روش برای انتقال بارها به مقصد انتخاب می‌کنند. در واقع یک شرکت فورواردر برای انتقال یک محموله، از ابزار و تجهیزات شرکت‌های ترابری و موسساتی که مالک این ابزار هستند بهره می‌گیرد و وظیفه این شرکت، مدیریت امور مرتبط با انتقال بار به شکل درست می‌باشد. موسسات فورواردر حمل و نقل از زمان‌های بسیار دور تاکنون، امور مهم همچون حمل و نقل کالاها، بارگیری محموله به وسیله ابزار مختلف حمل و نقل، تخلیه بار و به طور کلی هر اقدامی که برای انتقال بارها به نقطه مشخصی از جهان باید صورت گیرد را انجام می‌دهند.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ابزار مدرنی که در دنیای امروز برای حمل و نقل در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اهمیت فورواردها نیز بیشتر از پیش افزایش پیدا کرده و خدمات موسساتی که به عنوان فورواردر حمل و نقل مشغول به خدمت رسانی هستند تنوع بیشتری پیدا کرده است. امروزه نیز شرکت‌ها و موسسات بسیاری در کشور تاسیس شده‌اند که به عنوان فورواردر چین، دبی، آلمان و سایر نقاط جهان مشغول به فعالیت و خدمت رسانی می‌باشند.

چه خدماتی توسط فورواردرهای حمل و نقل ارائه می‌شود؟

انواع مختلف فورواردرهای حمل و نقل با توجه به این که از چه روشی برای انتقال بارها و محموله‌های مختلف استفاده می‌شود، در دسته‌های گوناگونی قرار می‌گیرند؛ فورواردهای حمل و نقل می‌توانند زمینی، دریایی، ریلی و یا هوایی باشند. به طور کلی هر یک از موسسات فعال به عنوان فورواردر حمل و نقل علاوه بر این که وظیفه مدیریت امور مربوط به حمل و نقل بار را بر عهده دارد، لازم است بهترین و مناسب‌ترین روش انتقال بار را انتخاب کرده و امور به بهترین شکل ممکن رهبری کند. از جمله مهم‌ترین خدماتی که موسسات فورواردر حمل و نقل ارائه می‌دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فورواردر حمل و نقل امور لازم برای جمع آوری و بسته بندی یک محموله خاص را انجام داده و در واقع بار اصلی را برای انتقال آماده می‌سازد و تا فرا رسیدن زمان انتقال محموله، آن را داخل انبار نگه می‌دارد.
  • یک فورواردر هماهنگی‌های لازم را با صاحبان بار انجام داده و از این طریق اسناد و گواهی‌های حمل و نقل نظیر بارنامه، پیش برگ و غیره را تنظیم می‌نماید و در نهایت قراردادی را برای انتقال محموله‌های مختلف با صاحبان آن‌ها تنظیم کرده و امور اولیه مربوط به انتقال بار را انجام می‌دهد.
  • تنظیم قرارداد مربوط به ارائه خدمات فورواردی، از وظایف مهم دیگری است که شرکت‌های فورواردر حمل و نقل بر عهده دارند.
  • اموری که مربوط به تنظیم بیمه نامه برای محموله مورد نظر می‌شود نیز توسط فورواردر حمل و نقل صورت می‌گیرد.
  • فورواردر با انتخاب بهترین روش برای انتقال یک محموله، از ورود هر گونه آسیب به آن در مسیر رسیدن به مقصد جلوگیری کرده و در واقع محموله مورد نظر را به بهترین شکل به مقصد نهایی ارسال می‌کند. در نهایت با تحویل محموله به گمرک مقصد، هرگونه مسئولیت در قبال وجود کم و کاست در محموله مورد نظر را بر عهده می‌گیرد.
  • صورت جلسه مربوط به حمل و انتقال کالا که توسط مسئول کریری تنظیم شده را دریافت کرده و در نهایت به صاحب بار تحویل می‌دهد.
  • وظیفه مهم دیگر فورواردر حمل و نقل، تسویه حساب‌های نهایی و لازم در حین تحویل بار است.
  • یک فورواردر حمل و نقل صاحب بار و فرستنده آن را در جریان تمامی امور مربوط به حمل و رساندن بار به مقصد، قرار می‌دهد.
  • تمامی مرتبط با ترخیص کالا در گمرک مقصد و انتقال بار از این نقطه به محل انبار نیز توسط فورواردر انجام می‌شود.
  • بررسی نهایی بار در زمان رسیدن به مقصد، از جمله خدمات مهم دیگر نهادهای فورواردر می‌باشد.
  • این موسسات تمامی امور انتقال بار را با توجه به قرارداد منعقد شده با فرستنده و طبق موارد ذکر شده در این قرارداد انجام می‌دهد.
  • و غیره

چه تفاوتی بین فورواردر و کریر وجود دارد؟

تا اینجا وظایف مختلف شرکت‌های فورواردر حمل و نقل را تحت بررسی قرار دادیم. اما سوالی که پیش می‌آید این است که تفاوت کریر و فورواردر چیست؟ در تعریف کریر و اشاره به وظیفه اصلی آن باید گفت که شرکت‌ها و موسساتی که به عنوان کریر مشغول به فعالیت هستند، وظیفه انجام تمام امور و اقدامات مرتبط با حمل و نقل فیزیکی یک محموله به شکل کاملا قانونی را بر عهده دارد. شرکت‌های کریر ممکن است در قالب فورواردر حمل و نقل وارد عمل شوند وظایف خود را به مانند یک فورواردر انجام دهند؛ این موسسات اکثرا مالک اصلی تجهیزات و ابزاری هستند که برای انتقال محموله‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا این که این تجهیزات را از شرکت‌های دیگر اجاره می‌کنند.

می‌توان گفت که تفاوت اصلی بین فورواردر و کریر این است که فورواردر به عنوان یک نهاد واسطه، روش حمل و نقل کالا را طراحی کرده و کریر امور فیزیکی یعنی انتقال بارها به مقصد را انجام می‌دهد. از این موضوع می‌توان پی برد که مسئولیت‌هایی که کریرها برای انتقال بار بر عهده می‌گیرند بسیار بیشتر و حیاتی‌تر از مسئولیت‌های شرکت‌ها و موسسات فورواردر حمل و نقل می‌باشد. هر یک از این نهادها در زمینه انتقال محموله‌ها به کشورها و نقاط مختلف جهان خدمت رسانی می‌‌کنند و در ازای ارائه این خدمات از مالکان اصلی محموله مورد نظر، دستمزد دریافت می‌کنند. در صورتی که اطلاعات شما در باب طریقه انتقال یک محموله به نقطه‌ای مشخص از جهان کافی نیست، می‌توانید با مشورت گرفتن از موسسات فورواردر، تمامی اطلاعاتی که نیاز دارید را به دست آورده و کار انتقال بار را به شکل حرفه‌ای انجام دهید.

هزینه‌ی دریافتی توسط فورواردرهای حمل و نقل چقدر است؟

به طور کلی برای محاسبه هزینه‌ای که از جانب موسسات فورواردر حمل و نقل برای ارائه خدمات حمل بار دریافت می‌شود، با توجه به معیارهای مختلفی انجام می‌شود و عوامل مختلفی در تعیین این هزینه تاثیرگذار هستند؛ عواملی چون نوع محموله، حجم آن، اندازه و ابعاد آن، مبدا و مقصد ارسال محموله و سایر موارد مهم دیگر، تعیین کننده این هزینه هستند. به هر حال باید این نکته را متذکر شویم که همکاری با این موسسات جهت انتقال بار، می‌تواند بسیار به صرفه تمام شود و کلیه امور انتقال را برای شما آسان‌تر سازد. موسسه‌های فورواردی که در سطح بین الملل مشغول به فعالیت هستند، باید برای ارائه خدمات خود در هر کشوری مجوز آن کشور را داشته باشند و طبق قوانین تعیین شده برای این کار در سطح بین المللی عمل کنند؛ در واقع برای استفاده از روش‌های مختلف فورواردی، چه به شکل هوایی، چه دریایی و چه سایر روش‌ها، داشتن مجوز حمل امری مهم و حیاتی است که این موسسات باید در نظر داشته باشند. در نهایت این که برای انجام امور فورواردری در سطح بین الملل، باید به شکل اصولی، با حساسیت و طبق یک تاکتیک استاندارد عمل شود.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب اسناد حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا