صادرات خشکبار به عراق

صادرات خشکبار به عراق

صادرات خشکبار به عراق

صادرات خشکبار به عراق، یکی از فعالیت های تجاری است که اکثر تاجران ایرانی تمایل به انجام آن دارند. در واقع نه تنها صادرات خشکبار به عراق، بلکه صادرات هر محصولی به این کشور، می تواند یکی از پرسودترین تجارت های ایران محسوب شود. از این رو تاجرین ایرانی در جهت صادرات انواع محصولات مختلف به این کشور تلاش می کنند تا در زمان محدودیت های اعمال شده بر ایران بتوانند سهم کوچکی از تجارت و ارزآوری کشور را به خودشان اختصاص دهند.

همانطور که اطلاع دارید عراق یکی از کشورهای همسایه ی ایران است و ایران طولانی ترین مرز خاکی اش را با عراق دارد. در واقع یکی از مواردی که باعث می شود تجار ایرانی برای تجارت با این کشور تا این حد اشتیاق داشته باشند، مسافت کمی است که بین ایران و عراق وجود دارد. مرز خاکی بین ایران و عراق، یکی از پر رفت و آمد ترین خطوط حمل و نقل در ایران محسوب می شود. عراق کشوری جنگ زده است که پس از جنگ با داعش و آمریکا، هنوز هم نتوانسته به یک شرایط ثابت و پایدار در تجارت برسد. از این رو بازار داخلی این کشور، ظرفیت بسیار بالایی را برای خرید انواع محصولات وارداتی دارد. بنابراین فعالیت های تجاری ایران در ارتباط با عراق تنها محدود به صادرات خشکبار به عراق نمی شود و در زمینه ی صادرات محصولات گوناگونی، رونق دارد.

در زمینه صادرات به عراق مسافت کم بین این دو کشور، بستر مناسبی را برای نقل و انتقال هر محموله ای فراهم می کند. در واقع حتی حساس ترین محصولات صادراتی مانند میوه که خیلی زود فاسد می شوند و طراوتشان را از دست می دهند نیز در مسیر صادرات به عراق، هیچ گونه خطر و ریسکی آن ها را تهدید نمی کند؛ چه برسد به خشکبار که صادرات این محصولات به دورترین کشورهای دنیا نیز به لحاظ حفظ سلامت و فاسد نشدن، یکی از کم ریسک ترین محصولات دنیا است. معمولا برای صادرات خشکبار به کشورهای مختلف محصولات را در بسته بندی های گوناگون با گرم و وزن مختلف قرار می دهند و سپس هوای داخل بسته بندی را می کشند یا به اصطلاح بسته بندی را وکیوم می کنند. این کار باعث می شود که این محصولات تا مدت ها سالم و ترد و خوشمزه باقی بمانند؛ اما برای صادرات خشکبار به عراق انجام این کار الزامی نیست و در برخی مواقع، صادرات خشکبار به صورت فله ای هم انجام می شود. بنابراین با توجه به توضیحاتی که داده شد دست تجار ایرانی برای صادرات خشکبار به عراق کاملا باز است و این محصولات تحت شرایط مختلفی، وارد خاک عراق می شوند که در ادامه به بررسی این شرایط خواهیم پرداخت.

بررسی شرایط حاکم بر صادرات خشکبار به عراق

در پاراگراف های قبلی در رابطه با سهولت صادرات خشکبار به عراق برای شما توضیح دادیم و بیان کردیم که نسبت به صادرات به سایر کشورهای همسایه، دست تجار ایرانی برای صادرات به عراق کاملا باز است. همچنین صادرات خشکبار به عراق گاهی به صورت صادرات چمدانی هم انجام می شود؛ این صادرات یکی از راه های صادرات قانونی است که هر فرد عادی می تواند آن را انجام دهد. طی این صادرات مقادیر محدود و معین شده ای از خشکبار، حبوبات یا محصولات دیگر، می توانند توسط افراد عادی از ایران وارد خاک عراق شوند.
همانطور که اطلاع دارید سالانه افراد زیادی با اهداف زیارت و سیاحت، از عراق به سمت ایران حرکت می کنند که تمامی این افراد می توانند مقدار تعیین شده ای از خشکبار را به عنوان سوغاتی با خودشان به مرز عراق ببرند که این مقدار کاملا قانونی و مجاز است. البته مقادیر مورد نظر، در نگهبانی مرزها بررسی می شوند و اگر بیشتر از حد تعیین شده باشند، قاچاق محسوب می گردند. از این رو بسیاری از تجار ایرانی، از این شرایط برای صادرات خشکبار به عراق به صورت قاچاقی استفاده می کنند و فعالیت تجاری شان را غیر قانونی پیش می برند. البته عکس این موضوع نیز صادق است و بسیاری از تاجران عراقی به واسطه ی سیاحت و زیارت، مقادیر زیادی خشکبار و زعفران را به عراق وارد می کنند. به طور خلاصه نزدیکی دو کشور ایران عراق، اگر چه می تواند برای انواع فعالیت های تجاری بین این دو کشور، فواید بسیار زیادی داشته باشد اما بروز چنین مشکلاتی نیز در این مسیر دور از انتظار نخواهد بود. البته دولت با اجرای سیاست ها و استراتژی های مختلف تلاش کرده تا از این گونه تجارت های قاچاقی  جلوگیری کند ولی به هر حال سوء استفاده از صادرات چمدانی برای واردات و صادرات خشکبار به عراق به صورت قاچاقی، موضوعی است که سالها در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستیم.

قیمت خشکبار در عراق

برخی از موارد وجود دارند که به عنوان معبارهای ثابت بر روی قیمت خشکبار در عراق و دیگر محصولات صادراتی در هر کشور تاثیرگذار می باشد. این موارد شامل عواملی مانند کیفیت محصول مورد نظر، نوع بسته بندی، حمل و نقل بین المللی، مسافت بین دو کشور مبدا و مقصد، هزینه های مربوط به ترخیص کالا از گمرک و غیره که تقریبا هر تاجر تازه کار و چه با تجربهای، از تاثیرات این موارد بر روی مثلا قیمت خشکبار در عراق، آگاه است.

اما در کنار موارد ذکر شده، گزینه های دیگری نیز وجود دارند که می توانند بر روی قیمت محصول در کشور مقصد تاثیر بگذارند. اینکه این محصول تحت چه شرایطی وارد آن کشور شده، یکی از مهم ترین موارد موثر بر قیمت محصول صادراتی است. در ارتباط با قیمت خشکبار در عراق نیز با توجه به مشکلاتی که می تواند در مسیر روابط تجاری بین این دو کشور وجود داشته باشد، قیمت این محصول در بازار عراق دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد. با این اوصاف، بسیار از تجار ایرانی برای اینکه بتوانند کنترل بیشتری بر روی تجارت خود در ارتباط با صادرات خشکبار به عراق داشته باشند، شخصا در این کشور حاضر شده و در برخی موارد دست به تاسیس شرکت های تجاری در عراق می زنند تا بلکه به واسطه ی بازار عراق بتوانند با سایر کشورهای همسایه نیز ارتباط بگیرند. همانطور که اطلاع دارید ایران به لحاظ تجاری، اقتصادی و سیاسی در شرایط مساعدی به سر نمی برد و از هر راهی برای رساندن محصولات خود به بازار جهانی استفاده می کند.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا