کشاورزی ارگانیک چیست

کشاورزی ارگانیک چیست؟

کشاورزی ارگانیک چیست؟

کشاورزی ارگانیک چیست؟ در راستای توسعه پایدار کشاورزی بوده و به مجموعه ای از عملیات گفته می شود که با هدف کاهش مصرف نهاده های غیر طبیعی به اجرا در می آید و در آن مصرف کود و سموم شیمیائی ، مواد نگهدارنده سنتز شده ، داروهای شیمیائی ، ارگانیسم های تولید شده به روش مهندسی ژنتیک و پساب ها کنار گذاشته می شود. بررسی ها در کشورهای توسعه یافته نشان داده است که مصرف کنندگان حاضرند محصولات ارگانیک را به بهای ده تا چهل درصد بیشتر از محصولات غیر ارگانیک بخرند.

برای خرید و فروش بهترین محصولات ارگانیک ایران و همچنین اطلاع از  قیمت آن ها می توانید از بازار باسکول استفاده کنید.
با استفاده از شبکه ی تامین کنندگان و فروشندگان حاضر در بازار باسکول می توانید در هر ساعت از شبانه روز از بهترین تامین کنندگان استعلام قیمت بگیرید و یا با ثبت درخواست خرید از فروشندگان زیادی به صورت همزمان قیمت دریافت کرده و بهترین قیمت موجود در بازار را بیابید.

از دیدگاه کشاورزی پایدار، محصولات کشاورزی به چهار دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. محصول طبیعی

  2. محصول ارگانیک

  3. محصول سالم

  4. محصول گواهی شده

  •  

    محصول طبیعی

این محصولات حاصل تولید و رشد در مناطق وحشی، طبیعی و دست نخورده می باشند. انسان در روند تولید آن هیچ گونه دخالتی ندارد و صرفا جمع آوری آن را عهده دار می باشد.

  • محصول ارگانیک

محصول ارگانیک با تکیه بر مدیریت اکوسیستم، حفظ سلامت آب، خاک، گیاه و انسان بدون استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی تولید می گردد. تمام فرآیند تولید، فرآوری، بسته بندی، نگهداری، حمل و نقل، شرایط کاری، شرایط اجتماعی، عرضه و برچسب گذاری این محصولات تحت کنترل و پایش یک نظام گواهی و استاندارد معتبر ارگانیک می باشد.

  • محصول سالم

مبنای تولید این دسته از محصولات عدم استفاده از نهاده های شیمیایی می باشد و در صورت استفاده، حد مجازها رعایت شده و تولید مطابق با استانداردهای مربوطه، (استاندارد تشویقی) و برنامه های مدیریتی بر اساس معیارهای مشخصی صورت می پذیرد.
این محصولات دارای حد مجاز باقیمانده سموم، آفت کش ها، کودها و فلزات سنگین می باشند.

  • محصول گواهی شده

محصول به صورت موردی ( به طور مثال عدم وجود نیترات و نیتریت، سرب، آنتی بیوتیک و…) تحت بررسی و آزمایش قرار می گیرد و فقط در رابطه با آن مورد خاص گواهی دریافت می نماید.


مطالب مرتبط:

تولید محصولات ارگانیک
موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران
استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی
صادرات خرما به عمان
انواع خرمای صادراتی ایران
خرمای مضافتی
خرمای کبکاب
صادرات انجیر به چین
صادرات محصولات کشاورزی به چین
صادرات به قطر
صادرات پسته ایران
راهنمای صادرات خشکبار به اروپا
صادرات محصولات کشاورزی به روسیه


فواید کشاورزی ارگانیک

تاکید کشاورزی ارگانیک بر تغذیه خوب گیاهان برای جلوگیری از شیوع آفات و بیماری ها است، با استفاده از گیاهان پوششی و تناوب کشت میزان ارتباطات اکولوژیکی در گیاه بالا می رود.
کنترل علف های هرز با استفاده از گیاهان پوششی، آیش، استفاده از ابزار آلات مکانیکی و سوزاندن علف های هرز انجام می گیرد.

کشاورزان ارگانیک مواد ارگانیک خاک را با | استفاده از گیاهان پوششی، کمپوست، اصلاح کننده های بیولوژیکی خاک و تولید گیاهان مقاوم به آفات و بیماری ها بالا می برند.

  • در کشاورزی ارگانیک تعادل اکوسیستم و حاصلخیزی خاک حفظ می گردد. فرسایش خاک نیز تا ۵۰ درصد کاهش می یابد.
  • در کشاورزی ارگانیک، آب توسط مواد | شیمیایی آلاینده مانند کودهای مصنوعی، آلوده نمی گردد.
  • مواد ارگانیک باعث حفظ بافت و ساختار خاک گردیده و ظرفیت نگهداری آب را بالا می برند.
  • تنوع زیستی در زمین های زراعی ارگانیک ۵۷ درصد بیشتر است.
  • قرار نگرفتن کشاورزان در معرض سموم و آلاینده های شیمیایی
  • تولید کنندگان ارگانیک در جهت تنوع زیستی تلاش می کنند.
  • کشاورزی ارگانیک به حفظ صحیح جوامع روستایی کمک می کند.
  • کشاورزان ارگانیک هدایت کننده تحقیقات تازه هستند.
  • محصولات ارگانیک خطر بیماری ها را کم می کند.
  • کشاورزی ارگانیک باعث ایجاد خاک سالم می گردد.
  • محصولات ارگانیک استانداردهای بیشتری دارند.
  • طعم غذاهای ارگانیک بهتر است.

تولید و فرآوری غذاهای ارگانیک

جهت فرآوری یک غذای ارگانیک اولین قدم محدودیت در انتخاب فرمولاسیون است. محصولات فرایند شده در این صنعت طبق استاندارد، برحسب نسبت مواد اولیه ارگانیک به کار رفته در فرمولاسیون به ۴ گروه تقسیم میشوند.

گروه اول، ۱۰۰ درصد آن از مواد اولیه ارگانیک تهیه شده است و با همین نام نیز عرضه میشود.

گروه دوم، در تهیه آنها حداکثر ۵ درصد مواد اولیه غیر ارگانیک ولی مجاز در استاندارد ارگانیک استفاده شده است.

گروه سوم، در تهیه آنها حداکثر ۳۰ درصد مواد غیر ارگانیک به کار رفته است و با علامت تهیه شده از مواد ارگانیک» به بازار عرضه میشود.

گروه چهارم، در تهیه آنها کمتر از ۷۰ درصد مواد ارگانیک استفاده شده است. این گروه علامت خاصی نداشته و مواد اولیه ارگانیک تنها در جدول ترکیبات مواد غذایی روی بسته اعلام میشود.

این تقسیم بندی، شرایطی را برای تولید کننده فراهم میکند که هر زمان با توجه به میزان مواد اولیه موجود، به تولید ارگانیک اقدام نماید و بدین ترتیب نیازی به انبار کردن مواد اولیه به مدت طولانی نباشد.
با توجه به تقسیم بندی فوق، در فرمولاسیون محصولات ارگانیک از مواد اولیه ارگانیک و غیر ارگانیک استفاده میشود.

فواید مصرف مواد غذایی ارگانیک

  •  
  • ارزش غذایی بالاتری دارند.
  • مواد غذایی ارگانیک حاوی آنتی اکسیدان بیشتری می باشند.
  • فاقد مواد سمی هستند. و خوشمزه و خوش طعم تر هستند.

تولید کنندگان محصولات ارگانیک از استانداردها و دستورالعمل های بسیار سخت گیرانه ای تبعیت می کنند. احتمال آلوده شدن اینگونه محصولات به مواد شیمایی و سمی به حداقل ممکن می رسد.

کشاورزی زیستی سیستمی است که در صورتیکه از طرف مردم و دولت و نهادهای غیردولتی به آن توجه شود میتواند منجر به حفاظت و حاصلخیزی خاک در بلند مدت، سلامت و تولید بالای محصولات گیاهی و دامی، بالابردن کیفیت و اهمیت غذایی، اثرات مثبت اجتماعی، بازار مناسب و صرفه اقتصادی گردد.
خوشبختانه در سالهای اخیر اقداماتی اساسی از طرف بخش خصوصی در ایران انجام گرفته است.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

2 دیدگاه دربارهٔ «کشاورزی ارگانیک چیست؟»

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

پیمایش به بالا