تولید محصولات ارگانیک

تولید محصولات ارگانیک

تولید محصولات ارگانیک

امروزه تولید محصولات ارگانیک و سالم در دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که تولید محصولات کشاورزی و دامی دارای ضوابط قانونمندی است که سلامت جامعه را در اولویت برنامه ریزی ها خود قرار داده است. کشاورزی ارگانیک چیست؟

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

فروش عمده محصولات ارگانیک

با نگاهی اجمالی به پشتوانه های قانونی برنامه تولید محصولات ارگانیک و سالم در کشور و تاکید بر انجام تکالیف ابلاغی توسط قانون گذار، وزارت جهاد کشاورزی را مکلف به تحت پوشش قرار دادن حداقل ۲۵ درصد سطح زیر کشت کشور به تولید محصولات ارگانیک و سالم تا پایان برنامه پنجم کرده است و همچنین ماده ۲۹ قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی، مبنی بر کنترل کیفی، بازرسی و صدور گواهی کیفیت برای محصولات کشاورزی و تعریف استانداردها و معیارهای از مرحله تولید تا عرضه، مسئولیت دستگاه های متولی تولید را بخوبی تبیین می نماید از اهداف مهم اجرای این برنامه در کشور، هدایت داوطلبانه کشاورزان به سمت تولید محصول سالم با فرهنگ سازی و ترویج روش های علمی و ایجاد اطمینان خاطر در مصرف کنندگان می باشد.

تولید-محصولات-ارگانیک

قانون تولید محصولات ارگانیک و سالم

در آیین نامه اجرایی بند ب ماده (۶۱) قانون برنامه چهارم توسعه، محصول سالم به محصولی اطلاق می گردد که عاری از عناصر و ترکیبات را سمی و آلاینده بوده و یا با رعایت حداکثر باقی مانده مجاز (MRLs) تولید شده باشد. یکی از این دستورالعمل ها، (GOOD AGRICULTURAL  PRACTICES ) یا عملیات خوب کشاورزی با رعایت حداکثر باقی مانده مجاز (MRLs) است که به اختصار محصول Gap نامیده می شود. تولید این محصولات توسط یک نهاد بازرسی یا گواهی کننده تأیید و گواهی می گردد .
لذا از آنجا که وزارت جهاد کشاورزی متولی تامین امنیت نان غذایی در دو بعد کمی و کیفی می باشد لزوم اولویت دادن به تولید محصولات ارگانیک و سالم و برنامه ریزی علمی جامع و هدفمند در جهت استاندارد سازی محصولات به منظور مصرف داخلی و صادرات و همچنین پرداختن به مباحث ایمنی زیستی و رعایت استانداردهای سلامت در کنار سایر موارد کیفی کاملا ضروری به نظر می رسد.

 

 

تولید-محصولات-ارگانیک

ضرورت تولید محصولات ارگانیک

متاسفانه آمار بالای مصرف سموم و کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی از یک سو و گزارشات وزارت بهداشت در خصوص افزایش بیماریهای ناشی از باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی، لزوم توجه به اصلاح روش و شیوه های تولید محصولات مختلف کشاورزی و دامی را ضروری می نماید. بدون تردید برای دستیابی به یک برنامه جامع علمی و هدفمند در خصوص تولید محصولات ارگانیک نیاز به تدوین برنامه های راهبردی توسط مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی است تا با یک نقشه راه علمی بتوان اهداف تولید سلامت محور را در کشور نهادینه کرد.

آنچه مسلم است امروزه با ورود فناوری های نوین در بخش کشاورزی و بهره گیری از علوم نانو و بیوتکنولوژی و جایگزینی سموم گیاهی و کودهای آلی می توان بطور موثری باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی را کاهش داد تا بتوان ضمن استاندارد سازی محصولات تولیدی و افزایش ضریب ایمنی شهروندان موانع صادرات محصولات را نیز برطرف نمود.

 

تولید-محصولات-ارگانیک
تولید-محصولات-ارگانیک

مطالب مرتبط:

کشاورزی ارگانیک چیست؟
موانع صادرات محصولات کشاورزی در ایران
استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی
صادرات خرما به عمان
انواع خرمای صادراتی ایران
خرمای مضافتی
خرمای کبکاب
صادرات انجیر به چین
صادرات محصولات کشاورزی به چین
صادرات پسته ایران
راهنمای صادرات خشکبار به اروپا
صادرات محصولات کشاورزی به روسیه


راهکار های پیشنهادی در تولید محصولات ارگانیک

  • پایش و نظارت مستمر بر سلامت محصولات کشاورزی و دامی از تولید تا مصرف در جهت به حداقل رساندن آلودگی های فیزیکی، شیمیایی، میکروبیولوژی به منظور تأمین ایمنی محصولات تولیدی
  • استفاده از کودهای آلی و نانو کودها در پروسه تولید محصولات کشاورزی
  • استفاده از گیاهان مقاوم به آفات و بیماریها و جایگزین فرمونهای جنسی و مبارزه بیولوژیکی بمنظور کاهش مصرف سموم
  • استفاده از پوشش های خوراکی و اسانس های طبیعی بجای واکس های شیمیایی جهت افزایش دوره انبارمانی محصولات تولیدی
  • جایگزینی سموم کم خطر و دارای دوره کارنس پایین و بهره گیری از سموم گیاهی و نانو سم ها در مبارزه با آفات و بیماریهای
  • گیاهی
  • تجهیز و نوسازی ناوگان سمپاش ها و نظارت دقیق بر کالیبراسیون سم پاش ها
  • برنامه ریزی در جهت عبور از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی دقیق به منظور کاهش مصرف سموم و کود در محصولات کشاورزی
  •  برنامه ریزی در جهت توسعه روشهای تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک (مرغ سبز)
  • ساماندهی زنجیره تولید محصولات ارگانیک و سالم و ایجاد سایتهای عرضه مستقیم این محصولات
  • آموزش و ترویج روش تولید محصول سالم به بهره برداران و فرهنگ سازی مصرف این محصولات در جامعه

برای ارتباط با فروشندگان عمده کالای صادراتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید:

[su_row][su_column size=”1/6″ center=”no” class=””]

 

[/su_column]

[su_column size=”2/3″ center=”no” class=””]

[su_custom_gallery source=”media: 5824,5825,5823,5822″ link=”custom” width=”130″ height=”130″ class=”center-gallery” title=”never”]

[/su_column]

[/su_row]

 

برای استفاده از خدمات بازار باسکول انتخاب کنید:

بازرگان هستم فروشنده هستم

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

رایگان ثبت نام کنید و عضو شبکه ی بزرگ خریداران و فروشندگان محصولات کشاورزی ایران شوید

عضویت رایگان

2 دیدگاه دربارهٔ «تولید محصولات ارگانیک»

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

پیمایش به بالا