واردات روغن خوراکی

تحلیلی بر واردات روغن خوراکی به همراه فرصت ها و چالش ها

واردات روغن خوراکی

واردات روغن خوراکی چالش ها و مشکلات متعددی را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است. ظرفیت تولید داخل برای دانه های روغنی و تولید روغن خوراکی بسیار مناسب است اما متاسفانه واردات روغن، این بخش از  اقتصاد کشور را هم مختل کرده است. وقتی حجم روغن وارداتی خوراکی افزایش پیدا کند می توان انتظار داشت که قیمت این محصولات ارزان تر از روغن های خوراکی تولید داخل خواهد بود و این یعنی مصرف کننده ها از روغن وارداتی، استقبال بیشتری خواهد کرد.

ایران در تولید روغن خوراکی به خودکفایی رسیده است. دانه‌های خوراکی را تأمین می‌کند و با شیوه های استاندارد و با فناوری های روز دنیا، انواع روغن خوراکی را تولید می‌کند. اما متأسفانه واردات روغن خوراکی این صنعت را با رکود و ضرر زیادی مواجه کرده است.  

در منابع خبری مختلف عنوان شده که مافیای واردکننده روغن در این تغییرات نقش زیادی داشته اند. سود قابل توجه از واردات انواع روغن در حقیقت به جیب مافیا ریخته می شود. عناوین مختلف خبری همچنین گزارش کرده‌اند که حدود ۹۰ درصد از روغن های خوراکی کشور روغن های وارداتی هستند.  برای خرید روغن خوراکی می توانید با فروشندگان عمده در بازار باسکول به صورت مستقیم و بدون واسطه ارتباط برقرار کنید.

چرا واردات روغن خوراکی اهمیت دارد؟

 اگرچه ایران توانسته در تولید روغن خوراکی، مستقل عمل کند اما حجم بالای تقاضای بازار برای خرید انواع روغن های خوراکی باعث شده که واردات روغن خوراکی افزایش بیشتری داشته باشد. با توجه به توضیحاتی که در قسمت قبل اشاره کردیم، واردات بی رویه روغن های خوراکی ضربه بزرگی به تولیدکننده داخلی می زند. 

واردات کالا در این حوزه شامل واردات روغن خام و واردات دانه های روغنی است. کارشناسان بازار گفته اند اگر مصرف داخل کاهش پیدا کند، وارد کردن روغن هم به تبعیت از آن، کمتر خواهد شد. این در حالی است که صحبت از مصرف روغن خوراکی گیاهی به میان بیاید که بحث سلامت جامعه را به پیش می کشد.

 همانطور که می دانید روغن های خوراکی با منشأ گیاهی و حیوانی در بازار موجود هستند. روغن های گیاهی شامل روغن سویا، روغن آفتابگردان، روغن کلزا، روغن کنجد، روغن زیتون و نظایر این ها می باشد. روغن های گیاهی شامل روغن ماهی و کره است. بدون شک، تغییر سبک زندگی خانواده ها به سمتی حرکت می‌کند که متقاضی مصرف روغن های گیاهی هستند. 

 از آنجایی که حجم زیادی از روغن های گیاهی، وارداتی هستند، یک مسئله بسیار مهم مطرح می‌شود و آن هم مسئله سالم بودن روغن های خام از نظر ویژگی های ژنتیکی است. واردات روغن خوراکی از لحاظ تراریخته بودن یا طبیعی بودن، با چالش‌های زیادی همراه است.

 همان طور که می دانید روغن های خوراکی، هم به صورت خام برای سالاد استفاده می ‌شوند و هم برای پخت و پز به کار می ‌روند. سالم بودن روغن ها نقش مهمی در سلامت افراد جامعه دارد. شاید بهتر باشد در قسمت مجزا درباره روغن تراریخته یک تعریف کوتاه و اجمالی ارائه دهیم.

روغن های تراریخته چه روغن هایی هستند؟

 کلمه “تراریخته” یعنی یک “دستکاری ژنتیکی” در محصول انجام شده است. بر همین اساس، روغن های تراریخته روغن هایی هستند که دانه های روغنی منشأ آنها، دستکاری ژنتیکی شده اند تا بسیاری از خواص و ویژگی های آن ها بهینه شود. 

بسیاری از کشورهای جهان در حوزه ژنتیک و محصولات تراریخته فعالیت می کنند. گزارش هایی درباره واردات روغن خوراکی منتشر شده که نشان می ‌دهد روغن ‌های خریداری شده، تراریخته هستند! این جمله به مفهوم آن است که این روغن ها گواهی سلامت ندارند و برای مصرف کردن ممکن است خطرناک باشند. به طور مثال روغن خام سویا وارداتی با احتمال ۸۰ درصد گواهی سلامت ندارد.

 تحقیقات درباره روغن های تراریخته همچنان ادامه دارد و در هیچ منبع خاصی به طور مستقیم اشاره نشده است که این روغن ها اثرات مخرب روی مصرف کننده داشته باشد! اما لازم است برای انواع محصولات در واردات روغن خوراکی آزمایش های کنترل کیفیت انجام شود و گواهی غیر تراریخته برای روغن صادر گردد.

واردات روغن خوراکی به ایران از چه کشورهایی انجام می شود؟

 در نیمه اول سال ۹۸ چیزی حدود ۸۰۰ هزار تن روغن خام به کشور وارد شد. منابع خبری در این بازه زمانی تحلیل های زیادی را درباره واردات روغن خوراکی به ایران منتشر کردند. آمارها و ارقام نشان داده که در سال ۹۸، رشد ورود این کالا نسبت به سال قبل حدود ۱۰ درصد افزایش  داشته است. با توجه به این اعداد و گزارش ها هیچ کمبودی در بازار روغن مشاهده نشده است.

مهم ترین کشورهای فرشونده روغن خام خوراکی

 واردات روغن خوراکی از نوع روغن خام آفتابگردان از کشورهای اوکراین، ایتالیا، ترکیه، روسیه، سنگاپور، سوئیس و امارات متحده عربی به ایران انجام می شود. کشورهایی که صادرات روغن خام سویا را به ایران انجام می دهند شامل کشورهای برزیل، سوئیس، هلند، ترکیه، آلمان و آرژانتین هستند. به طور کلی آمار واردات روغن ها از کشورهای ترکیه و سوئیس، بسیار بیشتر از سایر کشورهای صادر کننده بوده است.

 گزارش های فوق درباره واردات روغن خوراکی نشان می دهد که امکان تراریخته بودن روغن ها وجود دارد و محموله ها باید پس از ورود به گمرک، مورد آزمایش‌های کنترل کیفیت قرار بگیرند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب واردات مواد غذایی را مطالعه کنید.

وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی

 مصرف بیش از اندازه روغن باعث شده است که کشور به واردات روغن خوراکی وابستگی شدید پیدا کند. این مسئله هم در  وضعیت اقتصادی کشور نقش دارد و هم سلامت خانواده ها را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر منابع خبری را در این باره جستجو کنید به عبارت هایی نظیر “سرانه مصرف روغن” می‌ رسید که آمار ثبت شده وضعیتی بسیار  نگران کننده را نشان می دهد.

 سرانه مصرف روغن برای خانوارهای ایرانی، ۱۰ کیلوگرم بیشتر از مقدار استاندارد سرانه مصرف روغن برای یک نفر است. این یعنی افراد با خطرات سلامتی نظیر بیماری ‌های قلبی، افزایش وزن، دیابت، فشار خون و غیره مواجه هستند.

 اگر قرار باشد وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی کاهش پیدا کند باید این سرانه مصرف را کمتر کرد. از آنجایی که مزرعه پرورش دانه های روغن خوراکی کلزا، زیتون و کنجد در ایران وجود دارد، شاید بتوان با توانمند کردن این صنعت در داخل، نیاز به ورود این روغن های گیاهی را از بین بُرد.

 با این حال چالش های زیادی در واردات روغن خوراکی وجود دارد که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. حمایت از تولیدکننده داخلی و تغییر سبک زندگی برای مصرف روغن کمتر شاید بتواند در سال های آینده این وابستگی را از بین ببرد.

راهکارهای مدیریتی برای کنترل ورود روغن خوراکی

 با چند راهکار ساده مدیریتی می توان واردات روغن خوراکی را کنترل کرد اما همین راهکارهای ساده به برنامه‌ریزی ‌های قوی و دقیق نیاز دارد. یکی از این پیشنهادها این است که مزرعه پرورش دانه های روغنی را گسترش دهند تا امکان برداشت محصول بیشتر و تهیه روغن خوراکی خام و سالم فراهم شود.

 تغییر سبک زندگی خانواده ها برای مصرف روغن های خوراکی با مقدار کمتر برای پخت و پز، یک راهکار دیگر است. این یعنی سرانه مصرف سالانه روغن کاهش پیدا کند. کنترل ورود روغن از کشورهای خارجی با تنظیم قیمت ارز وارداتی امکان پذیر است. 

در حال حاضر وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی بسیار زیاد است و اگر هم راهکارهایی ارائه شود مدت زمان زیادی طول می کشد تا برنامه های مختلف اجرایی در کشور با این راهکارها همسو شوند.

 مسئله کیفیت برای روغن های خوراکی بسیار مهم است. تجهیزات کشاورزی برای کاشت، داشت و برداشت دانه های روغنی و تبدیل آن به روغن خام به طور غیر مستقیم بر عرضه و تقاضای این روغن ها تأثیر می گذارند. شاید اگر بخش کشاورزی، حمایت‌های بیشتری از تولید کنندگان دانه های روغنی داشته باشد این مسئله، سریع تر و راحت تر حل شود.

مراحل واردات روغن 

امروزه بسیاری از تاجران و بازرگانان اقدام به واردات روغن می نمایند و به مشتریان خود درون کشور ارائه می دهند. در واقع از آنجایی که حجم صادرات روغن از ایران به کشورهای دیگر تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده، باید بدانید واردات روغن خوراکی، واردات روغن زیتون و واردات روغن پالم با افزایش قابل توجهی مواجه گشته است. برای اینکه این کالا را در هر نوع و بسته بندی متفاوتی وارد کشور نمایید باید به خوبی در مورد مراحل آن اطلاعات خود را افزایش دهید. حساسیت ها و نکات بسیار ریزی برای واردات هر یک از انواع کالاها وجود دارد که شما باید به خوبی آنها را در نظر داشته باشید. 

واردات هر یک از انواع کالاها و واردات روغن نیازمند برنامه ریزی، آینده نگری و … می باشد که در این زمینه باید به خوبی اطلاعات خود را افزایش دهید. دقت داشته باشید که برای واردات هر یک از انواع کالاهای مورد نیاز خود می توانید با شرکت های بازرگانی که در این زمینه تخصص بیشتری دارند مشورت کنید تا آنها به شما ایده ها و مشورت های لازم را ارائه دهند. در این صورت می توانید اعتماد فروشندگان خارجی را جلب کنید و انواع کالاهای مورد نیازتان را از آنها دریافت نمایید. 

آشنایی با مراحل واردات روغن

شما باید به خوبی بدانید که برای واردات هر کی از انواع کالاهای مورد نظر خود بهتر است به خوبی در مورد مراحل آن اطلاعات لازم را داشته باشد. برای واردات روغن هم باید به خوبی این مراحل را بشناسید و آنها را پیگیری نمایید. برخی از این مراحل که اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشید عبارت می باشد از 

استراتژی های وارداتی خود را تعیین کنید 

 یکی از مهمترین مراحلی که برای واردات روغن باید به آن دقت داشته باشید این است که هدف خود از واردات آن کالا را مشخص نمایید. اینکه شما بدانید برای چه امری می خواهید کالا را وارد کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. در برخی از موارد افراد تنها به این دلیل که قیمت فروش مناسب است آن کالا ار وارد می کنند. ولی شما باید مطمئن باشید که آن کالای وارداتی تان با نیازهای جامعه مطابقت دارد و یا ندارد. اینکه کشور خودتان به آن کالا نیاز دارد دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و شما باید در ابتدا این مورد را به خوبی مشخص کنید و سپس واردات کالاهایتان را انجام دهید. این مسئله که محصول شما چه نیازهایی را در جامعه پاسخ می دهد مهم است و باید به آن توجه نمایید.

ریسک های واردات روغن را بشناسید و آنها را مدیریت کنید 

شما نه تنها برای واردات روغن بلکه برای واردات هر یک از انواع کالاها باید به خوبی ریسک های وارداتی آن کالا را شناسایی کنید. در واقع باید بدانید هر یک از انواع کالاها ویژگی های متنوعی دارند و شما بهتر است به خوبی خطراتی که آن کالا برای ارسال دارد را تعیین کنید و به آنها توجه داشته باشید. شما می توانید در این مرحله از کارشناسان شرکت های بازرگانی مشورت های لازم را دریافت کنید. آنها به خوبی ریسک واردات هر یک از انواع روغن ها را برای شما بیان می کنند تا با آگاهی بیشتری کالا را وارد کشور کنید. 

محصول را به خوبی بشناسید 

پیش از اینکه خرید و واردات روغن را انجام دهید باید به خوبی آن را شناسایی کنید. شما باید هر یک از مواردی که مربوط به آن کالا می باشد را به خوبی مورد بررسی قرار دهید و آگاهی تان را در مورد آن به درستی افزایش دهید. تحقیقات بازاریابی به شما در این زمینه کمک بسیار زیادی می کند که در این مورد بهتر است به خوبی با مشاوران و کارشناسان مشورت کنید. معتبر بودن آن روغن وارداتی که شما می خواهید وارد کشور کنید اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید.

تامین کننده مناسبی برای واردات روغن پیدا کنید 

شما باید بهترین فروشنده را برای وارد کردن روغن به کشور ایران انتخاب کنید. هیئت های بازاریابی و تجاری که در شرکت های بازرگانی فعالیت می کنند یکی از بهترین و مناسب ترین اهرم هایی می باشند که شما می توانید از آنها برای واردا استفاده کنید. آنها به خوبی فروشندگانی که در کشورهای دیگر با بهترین قیمت و کیفیت روغن را به فروش می رسند شناسایی می کنند و به شما آنها را معرفی می کنند. شما می توانید از تجربه آنها نهایت استفاده را داشته باشید. اینترنت هم یکی دیگر از ابزارهایی می باشد که شما با استفاده از آن می توانید بهترین فروشنده کالا را برای خرید انتخاب کنید. 

محاسبه هزینه ها 

از دیگر مراحلی که برای واردات روغن اهمیت بسیار زیادی دارد این است که هزنیه های وارداتی کالا را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. شما بعد از اینکه فروشنده روغن را پیدا کردید بهتر است به خوبی هزینه هایی را که نیاز است پرداخت کنید را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. فروشنده به شما قیمت فروش هر یک از انواع روغن ها را اعلام می دارد و شما باید به خوبی آن قیمت ها را با هزینه های وارداتی و ترخیص کالا مورد بررسی قرار دهید. بودجه خود را هم بررسی کنید و سپس اقدام به واردات کالا نمایید. در این زمینه بدون شک اگر آشنایی و اطلاعات زیادی ندارید، بهتر است با مشاوران و کارشناسانی که در این مورد تخصص دارند مشورت کنید.

دریافت کارت بازرگانی 

از دیگر مراحل واردات روغن به درون کشور این است که شما کارت بازرگانی داشته باشید. کارت بازرگانی که شما دریافت می کنید باید از سازمان غذا و دارو باشد که به شما مجوز واردات این کالا را ارائه دهد. در واقع شما باید بدانید کارت های بازرگانی بسیار زیادی وجود دارند که هر یک از آنها ویژگی های مختلفی خواهند داشت. شما باید به خوبی آنها را از هر نظر مورد بررسی قرار دهید تا یکی را که با کار وارداتی شما مطابقت بیشتری دارد را دریافت کنید. برای دریافت کارت بازرگانی کارشناسان شرکت های بازرگانی به شما مشورت ها و مراحلی که نیاز است طی کنید را اعلام می نمایند.

دریافت مجوزها برای واردات روغن

یکی از مهمترین مجوزهایی که برای واردات روغن نیاز دارید ایران کد می باشد. به طور کلی شما باید بدانید دریافت این کد برای هر یک از بازرگانانی که در زمینه واردات کالا فعالیت می کنند نیاز است. بعد از اینکه شما این کد را دریافت نمودید باید به نهادهای خاصی که به شما اعلام می شود مراجعه کنید. وزارت بهداشت یکی از مهمترین وزارت هایی می باشد که باید برای واردات کالا از این وزارت مجوز مورد نیاز خود را دریافت نمایید. مجوز استاندارد هم اهمیت بسیار زیادی دارد و باید برای دریافت آن هم اقدام کنید. شما باید به خوبی بدانید که بدون این مجوزها نمی توانید کالا را ترخیص کنید. 

ترخیص کالا 

بعد از اینکه مطمئن شدید کالای وارداتی شما به ایران رسید باید برای ترخیص کالا اقدام کنید. گمرک به خوبی کالای وارداتی شما را مورد بررسی قرار می دهد و هزینه ای را از شما بر اساس نوع کالا، وزن کالا، ارزش کالا و … دریافت می کند. شما بهتر است این مرحله را برای انجام سریع تری به ترخیص کارانی که در کار خود حرفه ای هستند بسپارید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا