کارت بازرگانی چیست

کارت بازرگانی چیست ؟

کارت بازرگانی

هر یک از بازرگانان و تاجرانی که در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت می کنند به کارت بازرگانی نیاز دارند. اگر شما قصد فعالیت در زمینه بازرگانی را دارید باید بدانید این کارت اهمیت بسیار زیادی دارد و هر یک از بازرگانان باید یکی از آنها را بر اساس نوع فعالیتی که دارند انتخاب کنند و نسبت به تهیه ی آن اقدام نمایند. بر اساس قوانین که در گمرک وجود دارد باید بدانید که این کارت به نوعی یک مجوز به شمار می رود و برای هر فردی حقیقی و حقوقی که در این زمینه فعالیت می کند نیاز است. کاربردهای این کارت بسیار زیاد است و شما به عنوان تاجر می توانید از مزایای آن استفاده کنید.

برای دریافت کارت بازرگانی باید به خوبی مراحلی که برای دریافت آن وجود دارد را بدانید. در این صورت می توانید نسبت به گرفتن کارت اقدام و از آن برای فعالیت های تجاری خود استفاده کنید. برای دریافت این کارت شما می توانید از شرکت های بازرگانی که در این زمینه تخصص بیشتری دارند کمک بگیرید. این شرکت ها می توانند بر اساس فعالیت شما یکی از انواع کارت های بازرگانی را ارائه دهند تا فعالیت خود را انجام دهید. برخی از مهمترین مواردی که مربوط به دریافت کردن این کارت و کاربرد آن می باشد را در ادامه بیان می کنیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

صدور کارت بازرگانی

شرایطی که برای صدور کردن کارت بازرگانی وجود دارد متنوع می باشد. شما باید به خوبی با این شرایط آشنایی داشته باشید. در واقع اگر شما با این شرایط آشنایی نداشته باشید نمی توانید این کارت را دریافت کنید. دقت داشته باشید که برای صادر کردن این کارت بهتر است شرایط مهم آن را را بشناسید که عبارت می باشد از :

  1. باید یک برگه اصل اظهارنامه داشته باشید که مربوط به ثبت نام شما است. اداره ثبت شرکت ها این برگه را به شما ارائه می دهد و می توانید آن را دریافت کنید. این برگه یکی از مهمترین شرایطی است که شما باید برای صدور کردن کارت داشته باشید. 
  2. از دیگر شرایطی که باید برای دریافت کارت بازرگانی داشته باشید این است که گواهی سوء پیشینه خود را ارائه دهید. این گواهی باید به گونه ای باشد که از صدور آن 6 ماه بیشتر نگذشته باشد. برای تمدید کردن آن باید اقدام کنید و به این مورد اهمیت بسیار زیادی دهید. 
  3. ایکه مالیات های کارت را به صورت مستقیم پرداخت می کنید اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که در این صورت شما بلامانع بودن آن را به خوبی نشان می دهید. 
  4. کارت ملی و کپی پشت و روی آن را باید به صورت کامل ارائه دهید. دقت داشته باشید که برای ارائه دادن این کارت بهتر است به خوبی هر بخش آن را بررسی کنید تا کپی و اصل آن اصل و معتبر باشد. 
  5. سه قطعه عکس سه در چهار باید ارائه دهید که این عکس ها بهتر است تمام رخ و ساده باشد. یکی از مهمترین نکاتی که در مورد ارائه دادن عکس باید به آن دقت داشته باشید این است که جدید باشد. 
  6. ارائه دادن اصل و کپی مدرک تحصیلی تان از دیگر شرایطی است که برای صدور کارت بازرگانی باید به آن دقت داشته باشید. مدرک شما حداقل باید دیپلم باشد و تمامی جوانب قانونی آن را برای دریافت کردن آن رعایت کرده باشید. 
  7. اصل کارت پایان خدمت و یا معافیت از سربازی را باید به صورت اصل و کپی ارائه دهید. این مدرک و شرایط از دیگر موارد بسیار مهمی است که شما باید به آن نهایت دقت و توجه را داشته باشید. 
  8. سن شما کمتر از 23 سال نباید باشد و بیشتر از این سن باشید می توانید کارت را دریافت کنید. 
  9. اصل گواهی بانکی را که نشان دهند حساب جاری و حسن اعتبار بانکی می باشد هم باید ارائه دهید. دقت داشته باشید که این گواهی را حتما باید رئیس شعبه امضاء کند تا قانونی بودن آن مورد تایید قرار بگیرد. 
  10. مدارک دیگری هم هستند که شما باید آنها را برای دریافت کردن کارت ارائه دهید. این مدارک عبارت می باشند از :

–  سند مالکیت که شش دانگ آن برای متقاضی است از مهمترین مواردی است که شما باید به اداره تحویل دهید. در واقع شما برای اینکه فعالیت های تجاری خود را انجام دهید باید در یک جای مشخص شده فعالیت نمایید که بهتر است سند آن را ارائه دهید. 

– اگر شما مکانی را برای فعالیت های تجاری خود کرایه کرده اید باید اجاره نامه آن را به صورت اصل و کپی شده تحویل دهید. شما باید بدانید که آدرس نکته بسیار مهمی است و باید به آن نهایت دقت و توجه را داشته باشید. 

  1. ارائه دادن اصل و کپی مدرکی که نشان دهنده معتبر بودن وزارت خانه های تولیدی می باشد یکی از دیگر مدارکی است که برای واحدهای تولیدی الزامی می باشد. 
  2. به شما برای صدور کارت بازرگانی کد بازرگانی و یا همان کد اقتصادی داده می شود. شما باید این کد را بعد از صدور کارت تحویل دهید تا روند قانونی بودن آن را طی کرده باشید. 

تمدید کارت بازرگانی

یکی از مهمترین نکاتی که شما باید در مورد کارت بازرگانی بدانید این است که آنها را تنها تا 5 سال می توانید مورد استفاده قرار دهید. بعد از 5 سال شما دیگر نمی توانید از آن کارت استفاده کنید و بهتر است که آن را تمدید نمایید. اینکه شما کارت را برای اشخاص حقیقی و یا حقوقی می خواهید تمدید کنید اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن دقت داشته باشید. البته که باید بدانید تمدید کردن کارت برای هر یک از این موارد تا حدودی مشابه است. برخی از این مدارک که شما جهت تمدید کارت باید ارائه دهید و اهمیت بسیار زیادی دارد عبارت می باشد از :

  1. هر یک از مدارکی که نشان می دهد مالک شما می باشید را باید به طور کامل ارائه دهید. این مدارک اهمیت بسیار زیادی دارد و باید شما آنها را به صورت کامل ارائه دهید. 
  2. تصویر سه در چهار که برای مالک می باشد از دیگر مدارکی است که شما باید آن را هم تحویل دهید. 
  3. امضاء فردی که مالک کارت می باشد از دیگر مدارکی است که شما باید آن را تحویل دهید. این امضاء باید در برگه سفید باشد و شما هم نسبت به ارائه دادن آن دقت زیادی داشته باشید. 
  4. مدرک تحصیلی که مالک دارد باید یک بار دیگر برای تمدید تحویل داده شود. این مدرک باید دیپلم بوده و کمتر از آن را قبول نمی کند. 
  5. حکم پلمپ دفتر را که در سال جاری انجام شده است را هم باید ارائه دهید. 
  6. مجوز فعالیت از صنفی که شما کارت بازرگانی آن را دریافت کرده اید یکی از دیگر مدارک بسیار مهمی است که شما باید آن را تحویل دهید. دقت داشته باشید که در صورت نیاز باید این مدرک را تحویل دهید. برخی از فعالیت ها هستند که به مجوز نیاز دارند، شما باید آنها را به طور کامل دریافت کنید و برای تمدید کارت ارائه دهید. 
  7. مالک بدون شک دسته چک دارد که باید از یک برگه چک خود تصویر کپی شده ارائه دهد. 
  8. دارا بودن حساب فعال از دیگر مواردی است که شما باید برای تمدید کردن کارت به آن اهمیت دهید. اینکه حساب شما فعال باشد اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید. برخی از بازرگانانی که حساب فعال ندارند بدون شک نمی توانند فعالیت خود را به صورت قانونی انجام دهند. 
  9. کد اقتصادی که به نام مالک باشد از دیگر مدارکی است که شما باید آن را تحویل دهید. دقت داشته باشید که معتبر بودن این کد باید به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد. 
  10. اجاره نامه و یا سند آن مکانی که شما در آن فعالیت می کنید را هم باید ارائه دهید. شما هم اصل و هم کپی این مدرک را واجب است که ارائه دهید و نسبت به آن بی توجه نباشید. 
  11. از دیگر مدارک بسیار مهمی که برای تمدید کارت بازرگانی باید به آن دقت داشته باشید گواهی مالیات بر ارزش افزوده ای است که باید تحویل دهید. دقت داشته باشید که این مورد با اینکه به عنوان سند آخر است ولی اهمیت بسیار زیادی دارد. هر یک از مواردی که برای دریافت و تمدید کارت بیان کردیم را باید به درستی ارائه دهید. 

شرایط اخذ کارت بازرگانی

یکی از مهمترین نکاتی که اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید در مورد آن اطلاعات لازم را داشته باشید این است که شرایط اخذ کارت بازرگانی را بدانید. مدارکی که شما می خواهید برای دریافت این کارت ارائه دهید برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت است، ولی تا حد بسیار زیادی به یکدیگر شباهت دارد. شرایطی که برای دریافت کردن این کارت وجود دارد را در قسمت اول مقاله بیان کردیم و بنابراین شما به خوبی با این شرایط به صورت جزئی آشنایی پیدا کردید. بنابراین با فراهم کردن آن شرایط می توانید کارت خود را در کمترین زمان دریافت کنید و با استفاده از آن فعالیت های تجاری خود را انجام دهید. برخی از این شرایط مهم که در متن بالا بیان نکردیم و باید در مورد آن اطلاع داشته باشید عبارت می باشد از :

  1. سن شما نباید کمتر از 24 سال باشد. 
  2. باید حداقل سه سال در زمینه فعالیت های تجاری به هر صورت تجربه داشته باشید و یا اینکه مدرک تحصیلی تان مربوط به فعالیت های بازرگانی باشد. 
  3. هر یک از مستنداتی که مربوط به اظهارنامه مالیاتی می باشد را باید به طور کامل تحویل دهید. 
  4. برای فعالیت کردن در حوزه فعالیتی مورد نظر خود باید سرمایه به اندازه کافی داشته باشید. 
  5. شما باید تعهد دهید که از کارت بازرگانی تنها به صورت قانونی استفاده نمایید. 
  6. دارا بودن محلی برای کسب و کار شما امر ضروری است و باید به خوبی شما این مسئله را در نظر داشته باشید. 
  7. از دیگر شرایطی که شما باید با آن آشنایی داشته باشید این است که اطلاعات خود را در مورد قوانین گمرک و مالی و دیگر قوانین افزایش دهید. 
  8. ارائه دادن دفاتری که پلمپ شده می باشد و اظهارنامه ثبتی از دیگر مدارکی است که شما باید تحویل دهید. 
  9. دارا بودن صلاحیت مربوط به صلاحیت های اقتصادی، اجتماعی و تجاری از دیگر مواردی است که شما باید به آن دقت زیادی داشته باشید. در واقع باید بدانید در صورتی که شما این صلاحیت ها را نداشته باشید نمی توانید از آن کارت استفاده کنید و یا دریافت نمایید. 
  10. تعهد دادن در زمینه تبعیت کردن از سیاست های تجاری مربوط به دولت از دیگر مواردی است که شرایط اخذ کارت بازرگانی را تعیین می کند. 

مراحل اخذ کارت بازرگانی

 شما برای دریافت کارت بازرگانی  باید به خوبی در مورد مراحل اخذ اطلاعات لازم و ضروری را داشته باشید. برخی از مهمترین این مراحل که نیاز است با آنها آشنایی داشته باشید عبارت می باشد از :

  1. در ابتدا باید وارد سایت اتاق بازرگانی مربوط به شهر تهران و یا شهرستان ها شوید. در آنجا باید اطلاعات مربوط به شناسه ملی تقاضا و کلمه عبورتان را وارد کنید. 
  2. اطلاعاتی که مربوط به دارنده کارت می باشد را باید به صورت کامل ارائه دهید. دقت داشته باشید که این اطلاعات باید به درستی وارد شود و شما هر یک را با دقت بررسی کنید. 
  3. وارد کردن مشخصاتی که مربوط به فرد متقاضی می باشد و تکمیل کردن هر یک از اطلاعات مورد نیاز هم از دیگر مراحل است. 
  4. اطلاعات ثبتی که بر اساس برگه اظهارنامه می باشد باید با دفاتر بازرگانی هم مطابقت های لازم را داشته باشد. 
  5. وارد کردن اطلاعاتی که مربوط به تماس گرفتن با شما می باشد و ارائه دادن یک نشانه اصلی هم از دیگر مواردی است که باید به آن دقت داشته باشید. 
  6. وارد کردن اطلاعات هیئت مدیره از دیگر مراحلی است که باید برای دریافت کارت بازرگانی به آن دقت زیادی داشته باشید. 
  7. تایید نمودن فرم هایی که مورد نیاز شما می باشد برای صادر کردن کارت امر دیگری است که باید به آن دقت شود. 
  8. اسکن نمودن تمامی مدارکی که مورد نیاز می باشد برای صادر کردن کارت امر ضروری دیگری به شمار می رود که باید در مورد آن اطلاعات لازم را داشته باشید. 
  9. هر اطلاعاتی که مربوط به دریافت و پرداخت فیش ها است را هم باید به درستی وارد کنید. 
  10. در مرحله نهایی اخذ کارت بازرگانی باید شما به خوبی اطلاعاتی که وارد کرده اید را بررسی کنید. در این صورت اگر آنها به ویرایش نیاز داشته باشد می توانید آنها را ویرایش کنید.

مدارک تمدید کارت بازرگانی

شما برای تمدید کردن کارت بازرگانی باید مدارکی را ارائه دهید که زمان ارائه دادن آنها به خوبی اصل و معتبر ودن هر یک را مورد بررسی قرار دهید. برخی از این مدارک که اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید با آنها آشنایی داشته باشید که برای تمدید ارائه دهید عبارت می باشد از :

  1. دو صفحه از فرم کارت را که می توانید از سامانه بازرگانی آن را دریافت کنید. 
  2. در صورتی که صفحه های کارت بازرگانی پر شده باشد شما می توانید دو قطعه از عکس های شش در چهار را ارائه دهید تا ضمیمه پرونده تان نمایند. 
  3. اصل کارت بازرگانی را باید تحویل دهید. 
  4. مدیر عامل شرکت باید یک قطعه عکس شش در چهار و یا سه در چهار ارائه دهد. این عکس باید سالم بوده باشد و هیچ خط خوردگی روی آن وجود نداشته باشد. تمام رخ و ساده بودن آن یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن دقت داشته باشید. 
  5. بیمه نامه تامین اجتماعی را باید باید ارائه دهید تا به دست واحدهای صنفی برید. 
  6. اینکه شما مکانی را برای فعالیت های تجاری خود دارید یا به صورت اجاره ای است و یا برای خودتان می باشد. شما باید اجاره نامه و سند که در دست خود دارید را تحویل دهید. دقت داشته باشید که اصل و کپی آن را باید برای تمدید کارت بازرگانی ارائه دهید. 
  7. کارت ملی به صورت کپی شده و اصل آن را هم باید ارائه دهید تا به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد. 
  8. فیش مربوط به حق تمبر را که از دارایی دریافت کرده اید، از دیگر مدارکی است که باید تحویل دهید. 
  9. در صورتی که مدیرعامل تغییر کرده باشد باید هر اطلاعاتی که مربوط به مدیر عامل جدید است را وارد کنید تا کارت به  نام او صادر شود. 
  10. هر یک از تغییراتی که مربوط به شرکت بازرگانی شما می باشد را باید ارائه دهید تا این تغییرات مورد بررسی قرار بگیرد.

شما برای دریافت کارت بازرگانی باید به خوبی مراحلی که برای دریافت آن وجود دارد را بدانید. در این صورت می توانید کارت را اخذ کنید و از آن برای فعالیت های تجاری خود همچون واردات و صادرات کالا استفاده کنید. برای دریافت کردن این کارت شما می توانید از شرکت های بازرگانی که در این زمینه تخصص بیشتری دارند کمک بگیرید.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا