تولید کود

تولید کود

تولید کود

کود یک ماده معدنی، آلی یا بیولوژیک است که پس از افزوده شدن به خاک میزان حاصلخیزی آن را افزایش می دهد و  سبب بهبود کیفیت گیاهان می شود. کودها دارای انواع مختلف شیمیایی، آلی یا ارگانیک و بیولوژیک می باشند و هر یک می توانند بخشی از نیاز گیاهان را برطرف کنند. میزان استفاده از کودهای مختلف با توجه به نیاز گیاهان با هم فرق دارد؛ این کار توسط آزمایش و سنجش خاک و برگ گیاهان انجام می شود. یک گیاه برای رشد به مواد مختلفی مانند کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد، منیزیم و غیره نیاز دارد که مهمترین مواد موردنیاز از بین تمامی آنها نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که رشد گیاه به واسطه آنها انجام می شود و در بیشتر کودهای بسته بندی موجود است. همچنین در صورتی که کود دارای تمامی مواد موردنیاز به صورت کامل باشد به آن کود کامل گفته می شود.

با توجه به اهمیت استفاده از کود در صنعت کشاورزی انواع مختلف آن به بازار عرضه می شود و تولید کود در دو دسته کلی مایع و پودری انجام می شود. تولید کود برای مصارف مختلف در هنگام بذر پاشی، چالکود، محلول پاشی و غیره انجام می شود که میزان استفاده از آن جهت انجام امور مختلف با هم فرق دارد. جهت تولید کود ابتدا مرحله تصفیه اسید فسفریک گرید تر انجام می شود و سپس اقدام به تهیه دو محلول پلی فسفات آمونیوم و اوره کرده و در پایان این دو محلول را با هم ترکیب می کنند. درنهایت پس از انجام این مراحل محصولات را در بسته بندی های گوناگون وارد بازار می کنند.

با توجه به اهمیت استفاده از کود در بهبود کیفیت کمی و کیفی محصولات کشاورزی بخشی از آن به صورت واردات تامین می شود. امروزه انواع مختلف کودهای شیمیایی از کشورهای مختلف مانند چین و ترکیه انجام می شود که توانسته است کمبود این محصول در بازارهای داخلی را جبران کند. البته کودهای وارداتی باید دارای تاییدیه از سازمان جهاد کشاورزی باشند و شرکت های واردکننده تعرفه گمرکی آنها را پرداخت نمایند. همچنین برخی از انواع کودهای شیمیایی که دارای مجوز جهاد کشاورزی می باشند شامل کود حیوانی یا نباتی، بیولوژیکی، کمپوست و غیره می باشند.

تولید کود کمپوست

کودهای کمپوست گونه ای از مواد آلی می باشند که در مدت زمان طولانی در یک مکان قرار داشته و دچار پوسیدگی شده اند. تولید کود کمپوست در سه دسته بندی پرطرفدار شامل هوازی، بی هوازی و ورمی انجام می شود که کشاورزان می توانند با توجه به نیاز خود از ارقام مختلف این محصول استفاده کنند. با توجه به اینکه این محصول سرشار از مواد مغذی جهت رشد گیاهان است مراکز مختلفی در زمینه تولید کود کمپوست فعالیت می کنند که به دو دسته صنعتی و خانگی تقسیم می شود و آن را به صورت فله و بسته بندی به فروش می رسانند که به دلیل هزینه های مربوط به بسته بندی قیمت نوع فله کمتر است.

تولید کود ارگانیک

کود ارگانیک یا آلی بر پایه کربن بوده و از فضولات حیوانی و پسماندهای گیاهی به دست می آید و با توجه به ترکیباتی که دارند می توانند مانند کودهای شیمیایی برای زمین های کشاورزی کارآمد و مفید باشند. از جمله تفاوت های کود ارگانیک و حیوانی می توان به میزان کمتر نیتروژن و فسفر موجود در آن اشاره کرد و کشاورزانی که در زمین تنها از کودهای شیمیایی استفاده می کنند ماده آلی و موجودات زنده را از دست می دهند. تولید کود ارگانیک به دو شکل خشک و مایع انجام می شود و کشاورزان می توانند با توجه به نیاز خود از ارقام گوناگون آن استفاده کنند. البته تولید و میزان استفاده از انواع مختلف کوذ ارگانیک با توجه به نوع گیاه فرق دارد؛ به عنوان مثال استفاده از کودهای مابع جهت رشد بهتر سبزیجات در فصول رشد بسیار مناسب است.

باسکول

بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی باسکول با هدف دسترسی مستقیم به تولید کنندگان محصولات کشاورزی و معرفی بهترین تولیدکنندگان محصولات ایرانی شروع به کار کرده است. خریداران و صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی با استفاده از خدمات بازار باسکول می توانند با بهترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی ایران آشنا شوند و بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز نیز می توانند با عضویت در سامانه باسکول از خدمات ویژه باسکول استفاده و با تکمیل پروفایل کاربری خود به خریداران و صادرکنندگان مختلف در سراسر ایران معرفی شده و بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی و بدون واسطه با قیمت بهتر به فروش برسانند.

شما هم به جمع فروشندگان موفق باسکول بپیوندید!

با پیوستن به مجموعه بزرگ خریداران و فروشندگان عمده از سراسر کشور در باسکول با دنیایی جدید از فرصت‌های ویژه و خریداران بالقوه انواع کالا در صنایع مختلف روبرو می‌شوید. فرقی نمی‌کند شما کارخانه‌ تولیدی دارید یا محصولات تخصصی خود را در منزل تولید می‌کنید. باسکول به شما فرصتی بی‌نظیر برای دیده‌شدن می‌دهد. در باسکول بزرگترین تاجران، واردکنندگان انواع کالا، خریداران عمده و باقوه، کارخانه‌داران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور یکدیگر جمع شده‌اند. منتظر شما هستیم.

پیمایش به بالا